Sloopgedrag hond - 's nachts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Sloopgedrag hond - 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:33

Nog maar even een topic er tegen aan.

Er speelt de laatste tijd iets met onze Duitse Dog kruising en ik weet niet hoe het op te lossen.

Als eerste: het is een erf hond (samen met z'n Pit vriendje), dus van 's morgens 7 tot 's avonds 11 buiten. 's Nachts slapen ze in de bijkeuken.
Daar krijgen ze ook eten etc en zijn ze graag. Ze krijgen veel beweging, aandacht en spel gedurende de dag.
Hij is nu bijna 18 mnd oud. De Pit zit 's nachts in een bench, echter Diesel (de hond waar het om gaat) heeft nooit een bench geaccepteerd (en heb hem het nooit goed aan kunnen leren, hij pikte het gewoon niet), en buiten dat, probeer er maar eens een in zijn formaat te vinden.
Dit even als achtergrond.

Probleem is dus alleen 's nachts. Ze slapen met z'n tweeen in de bijkeuken. De bijkeuken zit dicht bij de slaapkamer dus kan precies horen wat hij uitspookt. Meneer sloopt. Heeft hij altijd al een beetje gedaan maar de laatste tijd wordt het erg irritant.
Hij is niet in paniek of gestressed. Volgens mij is hij gewoon wakker en verveelt hij zich. Maar in plaats van dat hij aan zijn bot gaat kluiven (dat hij alleen 's nachts krijgt om het 'speciaal' te houden) begint hij liever aan de deurmat, plinten, kozijnen en zelfs de vloer.
Hij heeft, nou ja 'had' een baby matrasje om op te slapen...hij knaagde de gaten erin. Wat dus weer tot opeten/inslikken van gevaarlijke dingen leidt, en diarree tot gevolg.

Soms gaat het nachten achter elkaar goed, nu heeft ie me al een paar nachten enkele keren 'wakker geknaagd'. Hij zou 's nachts prima buiten kunnen blijven. Maar hij gaat dan in een 'blaf modus' dus dat is ook geen optie. Hij blaft dan de hele nacht door.We hebben geen buren waar we bezorgd om moeten zijn, maar onze eigen nachtrust is dan ook ver te zoeken.

Korte versie: Meneer gaat eerst rustig liggen slapen, totdat ie wakker wordt, en gaat dan ergens lekker op zijn gemakje liggen knagen aan iets. Botten oid geven geen afleiding. Bench is geen optie. Hij is niet in paniek, het woord 'stress' kent hij niet

Wat te doen? 's Nachts buiten word m niet (bovendien ligt hij heel graag binnen 's nachts). Zat al zelfs te denken aan een muilkorf, tijdelijk. Zo eentje waarmee hij wel kan drinken/gapen maar niet iets vast kan pakken om te slopen.
Heb hier echter geen ervaring mee.

In de huiskamer slapen is geen optie, mee op de slaapkamer ook niet. Hij sliep hier eerst prima, nu sinds een half jaar is het sloopgedrag begonnen.

Oh, honden-afblijf-spray etc hebben we geprobeerd maar dat doet hem ook al niets. Alles weghalen wordt ook lastig, maar als het zo doorgaat moeten we de vloer er wel uithalen, heb geen matten meer om de gaten te bedekken ;)

Kaitlyn

Re: Sloopgedrag hond - 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:36

Ja zo'n hond hebben wij hier ook en die gaat dus gewoon in de bench. Is ook puur uit verveling. :j

Jammer dat die van jou dat niet accepteert. Ik zou het zelf ook niet zo goed weten, misschien dat inderdaad een muilkorf een idee is. Lastig hoor ik kan begrijpen dat je steeds minder goed gaat slapen hierdoor. Ik hoop dat je binnenkort een passende oplossing hebt gevonden. :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:38

Een nieuw bot kopen. :)
klinkt heel simpel en flauw. Ik weet het maar bij ons werkte het.
Koop een SUPER lekker bot bijv. met vulling ofz en geef hem dat als jij gaat slapen.

Het kan ook zijn dat je hem beter tijdelijk ergens anders kan huisvesten omdat hij er nog niet aaan toe is om los te zijn in die ruimte met al die verleidingen.

Of dat hij last heeft van zijn gebit? Maar dan moet ie overal op knagen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:41

Je zegt dat hij tot 11 uur buiten is maar dagen jullie hem lichamelijk of geestelijk nog wel uit voor het slapen.
Dat een hond altijd buiten is wil niet zeggen dat hij daaraan genoeg energie kwijt raakt.
Je zou voor het slapen gaan nog heel intensief iets met hem gaan doen geestelijk of lichamelijk.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:45

Het is nu op het punt dat ik elke ochtend er tegen op zie om die deur open te doen...benieuwd wat ik dan weer aantref. En dat ben ik een beetje zat. Hij had dit nooit, is super relaxed. Maar het is geen hond om in een kleine ruimte op te sluiten, hij heeft vrijheid nodig.

Ik wilde eigenlijk dat hij gewoon buiten kon blijven. Qua temperatuur kan dat prima (het vriest hier eigenlijk zelden). Maar dan blijft hij blaffen want hij ziet van alles. Hij gaat dan bij het hek zitten, en dom voor zich uit blaffen, soms wel een kwartier lang. Dan houdt het op voor 5 minuten, verplaatst hij zijn dikke kont naar de andere kant van de tuin en gaat daar vrolijk verder.

@ Zonnebloem: het klinkt stom...maar het lijkt wel hoe meer aandacht hij krijgt voor het slapen gaan, hoe meer hij sloopt die nacht.
En de honden spelen altijd heel intensief ' avonds en ik laat ze altijd nog uit rennen voordat het donker wordt. Veel meer kan ik denk ik niet doen. Wij wonen midden in de bossen dus hem echt mee uit nemen in het donker is niet echt een optie.

@Apple: Ik ga zometeen er direct voor naar het dorp. En ik bedenk me net dat een Kong misschien ook wel kan helpen. Om hem wat te vermoeien. Want het slopen begint pas na een uur of 3/4 's nachts. Als hij vind dat hij genoeg geslapen heeft :)
Ik ben pas naar de DA geweest voor zijn gebit, want hij had een stuk buis vast zitten op zijn kaak (vraag me alsjeblieft niet HOE :') ). Dat heeft de DA verwijderd en verder zag alles er prima uit. Wisselen zou hij toch niet meer doen?

Dit issum:
Afbeelding

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:30

Accepteren of niet. Het zou bij mij òf een bench worden òf vastleggen. Dan maar een paar nachten janken.... Zo is het toch ook niks?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:35

Vastleggen kan hij nog steeds net zoveel opknagen :) Plus ik vind dat niet echt veilig.
Een bench in zijn formaat? Behalve kamerkennels heb ik ze hier niet zo kunnen vinden (zijn er wel, maar volgens mij niet zo super stevig dat mocht hij gek gaan doen, hij er ook dan inblijft). Bovendien accepteerd hij het echt niet. En ik vind niet dat een hond zich 7/8 uur per dag zo onprettig hoeft te voelen.
Bovendien is hij half Pyrenees, honden die er om bekend staan niet opgesloten te willen worden.

Er is vast een andere oplossing, zoals bijv een muilkorf waar hij wellicht wel aan kan wennen :) Maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:43

Hoi, je hebt toch ook momenteel pups in huis? Zou het daar mee te maken kunnen hebben? Dat hij die pups ruikt etc en er onrustig van wordt?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:48

kan je geen kennel buiten voor hem maken,evt met dichte panelen en een betonnen vloer erin... ( bv http://www.kelders-ho.nl/productpagina8a.php?id=283)

althans zo heb ik het gedaan met de argentijnen toen der tijd,die hadden hetzelfde geintje...

zo'n grote hond in een kooitje( veredeld ook wel bench genoemd) van nog geen m2 is een grote NO voor mij...

in die kennel zou je ook nog eens de pit en de dog kunnen laten slapen zodat ze elkaar hebben...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:53

Klopt, maar dit speelt al ver voordat ze er waren :) en hij vind de pups enig. Speelt ermee, ze mogen in zijn staart hangen, hij vind het allemaal wel gezellig.

@Kimmie: ja wel kunnen wel een kennel voor hem maken, maar zou dat verschil maken met een afgezette tuin (niet bepaald een postzegel formaat)? In de tuin vind hij prima 's nachts, probleem is dan dat hij gaat blaffen als een idioot. En dan slapen we nog steeds niet :')
We hebben een tuinhuisje met een halve open deur. Daar heb ik hem 1 nacht in gelegd met zijn matrasje. Vond hij prima, heeft ook maar een keer een paar minuten geblaft...Maar het matrasje was nog steeds een beetje meer kapot als dat ik hem erin had gelegd :z Hij kan wel zonder die matras maar dan ligt hij op een dekentje op het beton. En dat lijkt me ook niet zo gezond met zijn grote logge lijf. Misschien moet ik me daar dan maar overheen zetten.

Pitje en hij zitten over het algemeen altijd samen, alleen Pitje gaat in de bench ('s nachts), want ik wil dat hij daarin zit, voor het geval hij alsnog hondagressie ontwikkeld als hij volwassen is (nu ruim een maand of 10). Ik wil voorkomen dat ze elkaar in de haren vliegen en ik ben er niet bij, helemaal op zo'n kleine ruimte. Vooralsnog zijn het dikke maatjes hoor, maar ik wil het risico niet lopen. Plus hij houdt echt van zijn bench, gaat er zelf in etc. Alleen 's nachts is het deurtje dicht, en hij heeft er nooit problemen mee gehad.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:59

ja dat gaat zeker verschil maken :j

in die tuin hebben ze ruimte en zeeen van prikkels waarop ze gaan blaffen ,in een kennel kan je dat dus indammen...zeker als je de kennel "gesloten" maakt,

wij hadden hier in dit huis een gelukje,aan de zijkant van het huis zit een tja...geen idee waarvoor ze het gemaakt hebben,maar soort gereedschapshok,met betonnen vloer ( ook hier sloopten de argentijnen nl de vloer eruit) ,snachts gingen ze daarin met een berg dekens en lekkers en dan de volgende dag deur open en dan hadden ze het hok plus de tuin :)

overigens een schuur/tuinhuis/stal werkt ook :) ,en daarin een deken of wat geven die die mag slopen...reepjes kunnen ze ook op slapen tenslotte...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:08

ik heb laatst zoiets bij cesar milan gezien. Hij had het erover dat het top is dat honden heel de dag buiten lopen en spelen. Maar deze honden missen de structuur van bijvoorbeeld een wandeling. De honden van deze jongen vraten heel het huis op ondanks dat ze een grote achtertuin hadden waar ze altijd in konden. Hij is toen met de honden gaan wandelen, skeeleren en fietsen en sindsdien was het in huis geen probleem meer.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:12

Ik weet niet hoe dit in Amerika zit, maar in Nederland heb je draadstalen benches voor dog formaat.
(mijn kinderen speelden er altijd in)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:37

Benches voldoen idd prima. Zie het verschil niet met een hondenbuitenren. Onze rottweiler zat overdag vaak in de meestal open buitenren met daarin een slaaphok. 's nachts in een "open bench". Was geen reden om deur dicht te doen maar hond lag er altijd in. Vond ze heerlijk.

Gewoon even 2 weken doorzetten en consequent blijven met de deur dicht 's nachts en daarin ook voeren en je houdt er een heerlijke gemakkelijke hond aan over.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:42

gemiddeld is een buitenren toch wel een end groter als een bench...

maar goed de dag dat ik honden in een bench moet gaan stoppen stop ik met honden houden,afschuwelijke dingen :n

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:46

Ach het is meer het idee van hond een hond laten. En mijn hond vindt het zálig en de honden die ik hiervoor had ook. Zo vind ik dan weer honden op de bank afschuwelijk. En honden die het voor het zeggen hebben....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:48

een hond een hond laten door deze op te sluiten in een kooi die te klein bevonden wordt voor een konijn???

een roedel en groepsdier eenzame opsluiting geven in een gesloten kooi,hmmzz is niet echt "honds"...

en tja op een bank,dat is aan of af te leren ,een mand volstaat ook prima...zie de overeenkomst tussen een bank en opgesloten in een draadkooi van 1m2 niet

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:49

Deze kooien voor doggen zijn meer dan groot genoeg voor een dog. Je overdrijft..... En roedeldieren? Dat zijn opgevoede honden allang niet meer.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:52

nou en of ze dat zijn,honden zijn 100% roedeldieren....

en groot genoeg voor een dog...ongelooflijk...de grootste kooi die je kan vinden is 121x78x84 cm ,meen je nu echt dat daar een grote hond úren in moet liggen,verplicht....

;(

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:56

Ja hoor, groot genoeg. Mits hij genoeg beweging overdag krijgt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:04

;( echt die dingen zouden verboden moeten worden.....als mensen dit groot genoeg vinden voor een grote hond en te klein voor een konijn dan vraag ik me af wat en hoe we nog 'honden' zien...

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:05

Wat dacht je van opvoeden? Dat heb ik jou zelf ook wel eens horen zeggen, dus dan zal jou dat nu ook wel lukken toch.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:13

's avonds actief bezig zijn doe ik zelf nooit bij mijn honden. Niet bij opvang puppen en niet bij mijn eigen dieren. Na het eten is (18.00uur) is er nog een uur leuke dingen te doen en daarna is het avond. Dan zijn ze al helemaal tot rust eerdat ze het laatste plas uitje hebben (5 minuten) en dan is het de hele nacht slapen. Heb eigenlijk nooit problemen gehad qua slopen. De pups zaten bij mij wel op mijn kamer en idd elke nacht een ander soort bot om te knagen mochten ze wakker worden. Of een runderoor of buffelhuid o.i.d. iets wat niet reukt in elk geval haha

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:01

Structuur missen door een wandeling lijkt me stug. Dat is hij immers ook niet gewend. Ze komen in principe amper van het terrein af.

Ik ga het tuinhuisje maar beter ombouwen vanmiddag (voor zover ik dat nog kan met ruim 36 weken zwanger ;)), wat goedkope dekens halen en dat een tijdje proberen. Met z'n tweeen dan (hij plus Pitje), niet alleen.
Een bench komt er voor hem niet, dat hebben we in de puppentijd geprobeerd en nooit meer. Het tuinhuis is ongeveer 3x3m dus dat past prima voor hun beiden.
Eens kijken hoe dat gaat. Mocht hij nog gaan blaffen dan zal ik het in tweeen splitsen en ze elke nacht een nieuw bot of een Kong oid geven. Durf dat niet te geven als ze samen in een kleine ruimte zijn aangezien die kleine rat nogal fel is op alles wat eetbaar is.

Denk dat dat voor nu het beste plan is. Het zal wel een fase zijn waar we even doorheen moeten. Hij heeft het het eerste jaar niet gedaan, het wordt nu alleen een beetje irritant de laatste tijd.

Bedankt voor de tips :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:04

ja ik denk dat dat echt de beste oplossing is :j

gaat vast lukken en inderdaad oude dekens erin gooien,boeiend of hij die sloopt ja/nee...zijn ze echt te kapot dan gooi je er nieuwe in :)