Voeding - Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Voeding - Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:08

Ik ben mijzelf wat aan het verdiepen in honden- en kattenvoeding.
Maar er zijn zoveel verschillende soorten en merken en ieder merk belooft dat het het beste is voor het dier.
Mijn katten krijgen nu al enige tijd het eigen merk Premium brokvoer van de Intratuin, ze doen het hier goed op, maar is het ook goed?
Voor de hond lijkt dit merk me ook wel wat.

Wat is nu, los van kvv en barf, goede gezonde (brok) voeding voor de hond en kat?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, want er zitten hier ongetwijfeld mensen met meer kennis van honden- en kattenvoeding als ik.

shilady

Re: Voeding - Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:12

Ik voer zalm/rijst van dogchow
mijn hond kan niet goed tegen de vetten van dieren
maar met het visvoer gaat het top!

Ik denk gewoon dat je het allerbeste naar je dier kan kijken

Zijn ze vaak aan de sch1jt ?
Moet er vaak worden overgegeven?
Glimt de vacht?
Hebben ze veel energie?

Mijn kat eet whiskas maar we geven haar vaak ook andere merken lekker veel varieren !

en ik vind afentoe is een kipje of ander vers vlees of vis voeren ook niet slecht ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:18

Ik heb 3 honden en 2 daarvan krijgen chudley's working mix (van dezelfde firma als dodson and horell voor paarden). Bevalt zeer goed. 1 is een jonge hond, de andere een oudere met huidoproblemen, sinds dit voer geen echt probleem meer is. Ontlasting is zeer goed en hond is in topconditie.

De andere hond krijgt royal canin German shepard daar dat het enige is dat hij verdraagt en eten wil. Ook daarover ben ik zeer tevreden.

Voor mij geen eigen merken, of de goedkopere merken, heb daar zeer slechte ervaringen mee gemaakt. (Lavor, Pedigree enz.)

De stalkat krijgt whiskas. Daar zei na heel veel merken te hebben uitgeprobeerd alleen deze wil eten. Onze dierenarts zegt altijd, een goed voer is dat wat ze willen eten in de eerste plaats.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:43

tja goede brok is naar mijn idee geperste brok maar er zijn nogal wat dieren die geperste brok moeilijk kunnen verteren omdat het behoorlijk zwaarder op de maag ligt. Echter je moet er veel minder van voeren en daarnaast zet het niet uit in de maag zodat een maagkanteling ook bijna niet voor kan komen.

Hier eten mijn honden als ik vergeten ben vlees eruit te halen (en dat gebeurd echt maar zeer zelden) geperste brok van een merk (kan farmfood zijn of prins of cavom bijv.)
De katten willen hier bijna alleen nog maar happy cat eten of hills nature dieet. Echter gezien de prijs eten ze hier dus happy cat en ze zien er geweldig goed uit. De ene poes eet ook dagelijks nog 50 á 100 gram blikvlees met extra water omdat ze anders last krijgt van haar blaas.

Helaas willen de poezen echt niet over op vers voer. Echter zelf muizen vangen en op eten vinden ze wel heel normaal.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:03

Bedankt voor jullie ervaringen.
Wiskas is dus prima kattenvoer begrijp ik? Hier willen de katten ook echt niet aan kvv.
Wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten qua ingredienten bij honden en kattenvoer?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:14

Het belangrijkste bij katten en hondenvoer is dat er veel vlees in zit. Vooral katten, die echt selectief zijn wat betreft eten is dat belangrijk. En onder vlees versta ik dan ook kip en vis, dus als er maar echt "dier" inzit. En dan geen kippenmeel, maar kipfilet of verse vis. Vergelijk eens een aantal verpakkingen van voer. Een merk kattenvoer dat ik erg goed vind, maar weinig te krijgen is, is Eukanuba Kattenvoer (ja, dat bestaat ook). Verder zijn een aantal soorten blikvoer ook prima, maar slechter voor de tanden door de mindere slijtage. Het is ook maar net wat je portomonnee aankan natuurlijk :). Whiskas vind ik geen denderend merk, maar ik vind bij het kattenvoer sowieso weinig merken waar ik echt enthousiast over ben (heb zelf geen kat trouwens, maar wel een tijdje verdiept in de soorten voer).
Over het hondenvoer is het hetzelfde, al eten die in het wild ook wel de ingewanden en daardoor groenten etc. Toch is het daar ook belangrijk dat ze veel vlees binnenkrijgen, dus veel dierlijke eiwitten. In de meeste voedingen zit als hoofdbestanddeel qua vlees: Kip. Dan heb je nog de soorten Lam en rijst en meer variaties. Ook hier zou ik een aantal zakken met elkaar vergelijken. Leg dan bijvoorbeeld Pedigree/Bonzo of een ander goedkoop merk naast Royal Canin, Eukanuba of Hill's. Dan zie je echt wel verschil in ingrediënten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 00:50

mss heb je hier iets aan: http://brokkenvergelijken.wordpress.com/

persoonlijk zou ik zeggen,neem een brok met zo hoog mogelijk vlees aandeel,krijg je in ieder geval waar voor je geld..

in pedigree en royal canin zit als houdbaarheidsproduct BHA en/of BHT in verwerkt,en dat is gewoon gif...staat om bekend kanker te veroorzaken bij honden.

allen daarom zou ik dit soort voer niet willen geven aan mijn honden...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 01:00

Voor mij ook héél belangrijk dat BHT en BHA niet als conserveringsmiddel wordt gebruikt, het is zeer slecht voor je dier maar wat mij nog het meest tegen staat is dat dit de goedkoopste manier van conserveren is maar bij de kassa mag je wel voor Royal Canin en Eukanuba de hoofdprijs betalen, al die reclame op tv, radio en werkelijk alle tijdschriften en sponsoring van fokkers en clubmatches moet toch betaald worden natuurlijk.

http://www.hokavo.nl/index_bestanden/Page322.htm

Ik vind Whiskas absoluut geen goede voeding, je kunt beter voor een iets duurder merk kiezen, bij de kassa ben je duurder uit maar de katten hebben er veel minder van nodig dus je doet langer met een zak en je gaat gigantisch besparen op je kattenbakvulling want ze hebben vele malen minder ontlasting en de stank is véél minder. Ik werk graag met de voeders van Prins! Op de lange termijn ga je waarschijnlijk ook op DA kosten besparen omdat de iets duurdere voeders anti blaasgruis werken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:57

Bassenqua schreef:
Voor mij ook héél belangrijk dat BHT en BHA niet als conserveringsmiddel wordt gebruikt, het is zeer slecht voor je dier maar wat mij nog het meest tegen staat is dat dit de goedkoopste manier van conserveren is maar bij de kassa mag je wel voor Royal Canin en Eukanuba de hoofdprijs betalen, al die reclame op tv, radio en werkelijk alle tijdschriften en sponsoring van fokkers en clubmatches moet toch betaald worden natuurlijk.

http://www.hokavo.nl/index_bestanden/Page322.htm

Ik vind Whiskas absoluut geen goede voeding, je kunt beter voor een iets duurder merk kiezen, bij de kassa ben je duurder uit maar de katten hebben er veel minder van nodig dus je doet langer met een zak en je gaat gigantisch besparen op je kattenbakvulling want ze hebben vele malen minder ontlasting en de stank is véél minder. Ik werk graag met de voeders van Prins! Op de lange termijn ga je waarschijnlijk ook op DA kosten besparen omdat de iets duurdere voeders anti blaasgruis werken.

Prins is fantastisch voer hoor laten we dat zeker zeggen!!! Echter die blaasgruis voeding mag NOOIT blijvend gegeven worden!!! Het is namelijk blaasgruis oplossende voeding die zij hebben (hier in de dierenwinkel hebben ze geen onderhoudend voer voor katten die blaasgruis gevoelig zijn). Dit wil dus zeggen dat je een verpakking van 2 á 3 kg op mag voeren en dan zeker een maand normaal voer geven. Dit vertelde de voedingsdeskundige van de dierenwinkel me. Of die 100% betrouwbaar is durf ik niet te zeggen (hoewel hij wel vers adviseerd in eerste instantie dus dat zit wel goed :D ;) )
Mijn poes heeft last gehad van blaasproblemen en gezien geen antibiotica (3 soorten gehad) enigsinds hielp dus dit voer van prins gegeven en daarna weer gewone brok met als extra toevoeging dagelijks 50-100 gram blikvlees met extra water en ze is al weer een half jaar van haar problemen verlost gelukkig!!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:55

Heel erg bedankt voor jullie uitleg. Hier heb ik ook zeker wat aan.
Ik dacht dus ook altijd de Eukanuba en Royal Canin goed waren, maar nu ik dit dus lees van die kankerverwekkende stoffen... Zo zie je maar hoe misleidend voeding toch kan zijn.

Qua prijs maakt het voor mij niet uit wat de voeding kost. Het moet gewoon goed zijn.

Ook bedankt voor die site Kimmie. Erg handig en ik ga hem zeker eens helemaal uitpluizen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:00

Sorry dierenfan dit is niet waar. De gewone adult kattenbrok van prins bijv is een voeding die je het hele jaar door kan geven, werkt preventief tegen blaas gruis! Klanten van ons die het speciale dieet voer van rc bij de da haalden geven hun katten nu ook de gewone adult kattenbrok van prins en gaat probleemloos door het leven. Ik heb het niet over een speciale blaasdieet voeding maar over het stuk dat er bij de goede onderhoudsbrokjes zoals bijv prins je preventief het blaas gruis kunt voorkomen, dit tot tegenstelling van bijv whiskas ;)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:58

Via de link van Kimmie ben ik op carnibest voer terecht gekomen.
Dit spreekt mij heel erg aan, zowel voor de hond als de katten. Het is hier heel goed verkrijgbaar.
Zojuist naar de fabrikant een mail gestuurd met wat vragen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:07

Er is geen beter voer dan vers vlees voeding, als dit voor jou haalbaar is zou ik dat zeker overwegen!! ;)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 13:08

Het voordeel van Carnibest vind ik dat het al compleet en kant en klaar is en ik dus niet zelf een dieet hoef samen te stellen.
Het neemt ook niet te veel ruimte in de vriezer in, want die is niet zo groot.
Nu alleen nog kijken hoeveel een hond van 60 kg nodig heeft per dag en hoe dat met voeren zit.

Normaliter krijgen de dieren hier 2x daags brokjes en 1x daags wat blik. Het bakje brokjes is nooit helemaal leeg en vullen we altijd bij zodat ze wat te knabbelen hebben als ze honger hebben.

Hoe vaak moet Carnibest gevoert worden. Vreten ze het in 1x op of doen ze er de hele dag over.
Is het voor een hond/ kat slecht als ze bijv. maar 2 maaltijden p.d krijgen en de rest van de dag niets te eten hebben? Of is het raadzaam naast rauwe voeding ook nog een beetje brok te verstrekken?

Veel vragen weer, maar ik wil het gewoon goed doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:18

Ik ben niet zo thuis in de brokkenwereld voor katten maar voor de hond kan ik Jarco aanraadden.

Je wilt eigenlijk zo min mogelijk graan aan je beest geven (met name katten en fretten) en dat zit helaas in alle brok.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:25

Kaspar schreef:
Het voordeel van Carnibest vind ik dat het al compleet en kant en klaar is en ik dus niet zelf een dieet hoef samen te stellen.
Het neemt ook niet te veel ruimte in de vriezer in, want die is niet zo groot.
Nu alleen nog kijken hoeveel een hond van 60 kg nodig heeft per dag en hoe dat met voeren zit.

Normaliter krijgen de dieren hier 2x daags brokjes en 1x daags wat blik. Het bakje brokjes is nooit helemaal leeg en vullen we altijd bij zodat ze wat te knabbelen hebben als ze honger hebben.

Hoe vaak moet Carnibest gevoert worden. Vreten ze het in 1x op of doen ze er de hele dag over.
Is het voor een hond/ kat slecht als ze bijv. maar 2 maaltijden p.d krijgen en de rest van de dag niets te eten hebben? Of is het raadzaam naast rauwe voeding ook nog een beetje brok te verstrekken?

Veel vragen weer, maar ik wil het gewoon goed doen.

Je kunt beter geen brok naast rauw vlees voeren. Al helemaal niet door elkaar of vlak na elkaar. Het wordt anders verteert en dat kan soms problemen opleveren.

Mijn kat voer ik 2x per dag Haaksbarf (heeft blaasgruis gehad, dus heeft hoge kwaliteit vlees nodig).
Mijn hond voer ik als hij veel beweegt 1x per dag rauw vlees (verschillende merken zodat hij zoveel mogelijk diersoorten binnenkrijgt) na zijn lange wandeling. Kan hij daarna lekker slapen en rustig verteren. Hij krijgt soms ook Carnibest maar dan wel de diabetes versie, hier zit namelijk geen rijst in. (Dus minder granen)

Ook als je Carnibest gaat voeren is het aan te raden om wel verschillende diersoorten te geven. Met een minimum van 4 soorten per 3 weken. Ze eten dit in 1x op (vlees, jummie!) dus je moet het gedoseerd geven.

Heb je een hond die snel gestrest is is het aan te raden 2x of zelfs 3x per dag te voeren, want met honger zijn ze sneller gestrest. Heb je hier geen last van zou ik dus na de grote wandeling 1x per dag voeren.
Gezien jij een grote hond hebt is het ook verstandig om soms een dubbele hoeveelheid te voeren en daarna een dag te laten vasten. Hierdoor train je de spieren van de maagwand een beetje en kan dus helpen tegen maagkanteling. (Zeg dus niet dat het dan niet meer voorkomt, maar het helpt)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:27

Mijn katten krijgen een graanvrije brok: Taste of the Wild. Katten zijn geen graaneters en omdat mijn katten érg veel verhaarden ben ik me gaan verdiepen in een goede brok. Ik ben op Taste of the Wild uitgekomen en ze verharen bíjna niet meer! Ik ben érg tevreden over het voer. Ze vinden het lekker, eten er niet heel veel van, zien er goed uit en hebben een goede vachtconditie. Vanaf nu geen graanbrok meer hier in huis, dus ook geen Royal Canin etc.
Daarnaast krijgen ze af en toe vers/KVV.

De hondjes zitten volledig op KVV/vers. :) Ook honden zijn geen graaneters.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:33

Phoe, ik heb het idee dat ik supermakkelijke katten heb als ik dit topic lees. Ze eten gewoon brokjes van de Bas vd Heijde, nu en dan krijgen ze een kuipje van een luxer merk, en eens per week halen we twee steenwijtingen op de markt. Dat koken we dan en dat krijgen ze dan een paar dagen gemengd met harde brokjes. En ze vinden het heeeerlijk. :)

Mag ik weten wat kvv is? kan zo gauw niet bedenken wat het kan zijn -:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:48

kompleet vers voer ,vlees dus :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:59

Het heeft er niet veel mee te maken of je makkelijke katten hebt toch? Het is maar net wat je ze voorschotelt, die van mij eten ook alles wel :D Tuurlijk zijn er ook erg kieskeurige katten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:15

Bassenqua schreef:
Sorry dierenfan dit is niet waar. De gewone adult kattenbrok van prins bijv is een voeding die je het hele jaar door kan geven, werkt preventief tegen blaas gruis! Klanten van ons die het speciale dieet voer van rc bij de da haalden geven hun katten nu ook de gewone adult kattenbrok van prins en gaat probleemloos door het leven. Ik heb het niet over een speciale blaasdieet voeding maar over het stuk dat er bij de goede onderhoudsbrokjes zoals bijv prins je preventief het blaas gruis kunt voorkomen, dit tot tegenstelling van bijv whiskas ;)

Geen sorry ;) nodig hoor. Erg bedankt voor dit antwoord. Dat geeft dus weer aan dat je nooit op iemand af moet gaan maar meer na moet vragen. In elk geval het blaasgruis oplossend dieet mag je dus niet levenslang geven maar als dat gegeven is en het probleem is over na 2 á 3 kg brok dan dus gewoon over gaan op het adult voer en alles blijft goed als het goed is. Weten we dat ook weer!
Heb dus zelf Happy cat en ze zijn daar helemaal weg van. Heb er een goed gevoel bij echter moet wel zeggen dat ik geen enkele brok geweldig goed vind. Maar ja, je moet wat als ze vers weigeren te eten. Gezien ik iemand ben voor herplaatsers en niet voor kittens zal ik dit probleem vast blijven houden tenzij een herplaatser het vers helemaal geweldig vind!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:54

dierenfan schreef:
Gezien ik iemand ben voor herplaatsers en niet voor kittens zal ik dit probleem vast blijven houden tenzij een herplaatser het vers helemaal geweldig vind!

Daar is een heel mooi alternatief voor, dit is gestoomd vlees, ziet er uit als blikvoer met het grote verschil dat het vlees aandeel 80% tot 90% is, gewoon blikvoer is 80% vocht! Renske, Natures Harvest en Ecostyle verkopen deze producten voor zowel hond als kat. ;) Een mooi alternatief als je niet genoeg vriesruimte hebt.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 11:08

@ Sassol, jij geeft je hond dus inprincipe maar 1x per dag te eten. Is dat niet weinig? Wat eet hij dan de rest van de dag?

Hoeveel kvv zou een hond van rond de 60 kg nodig hebben?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:16

dat ligt er aan..

ik heb hier meerdere honden en die krijgen allemaal een ander gewicht terwijl het toch honden zijn van hetzelfde ras..

zo wordt er hier 1 dik van lucht,dus die krijgt voor zijn grote maar heel weinig ( en nog is hij te rollen) terwijl er hier 1 is die onbeperkt krijgt,tenminste doel is dagelijks minimaal een kilo erin te krijgen..

ze zeggen ong 2% a 3% van het lichaams gewicht van de hond is een richtlijn,maar je moet met vers echt op het oog gaan voeren,worden ze te dik dan minder geven,blijven ze te dun dan gewoon meer geven... :)

en over het voeren,2x per dag mag hoor,1x per dag ook...

ip is een honden maag erop gemaakt 1x per dag en grote hoeveelheid te eten,maar..kvv verteerd heel snel,dus honden hebben als snel weer honger dit is anders als je barft,dan eten honden echt veel grotere stukken vlees en vaak ook met bot enz ( niet hapklaar gesneden) en hier doet het lichaam langer over om te verteren.

dus ja hier krijgen de honden 2 a 3 x per dag te eten,savonds de grote plons voor het slapen gaan en overdags wat om de maag te vullen :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 06-10-11 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:17

Dacht je dat wolven de hele dag door aten? Sinds ik Duke 1x per dag eten geef komt hij geestelijk gezonder over dan wanneer ik hem 2x per dag te eten geef. Dus nee, de rest van de dag eet hij niks. Meestal krijgt hij tussen 16u en 18u dus 1 maaltijd à 500 gram.

Hoeveel je hond van 60kg moet eten hangt af van hoeveel hij beweegt. Duke weegt 25 kilo en krijgt 500 gram per dag. Maar hij beweegt dan ook veel. Dus laten we zeggen dat jouw hond van 60kg ongeveer 1200 gram per dag moet hebben. Maar je moet altijd een beetje kijken naar je hond. Vind je hem iets magerder worden geef je hem wat meer, wordt hij dikker geef je hem minder.
Als Duke een dag minder beweegt geef ik hem die dag 400gr. en dan de volgende dag 600gr na een lange wandeling.

Aangezien ik nu al een tijdje ziek ben en Duke helaas z'n beweging mist, krijgt hij 2x per dag te eten tegen de stress. (Want ja, meer energie = sneller stress)