Aquarium heel snel troebel!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Aquarium heel snel troebel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:35

Met de housewarming van ons huis hebben we een aquarium gekregen met 2 visjes er in. Heel leuk allemaal, maar dat ding meurt na 1/2 dagen al en het water is helemaal troebel. Volgens mijn vriend is het een pokke werk om dat ding te verschonen: kom schoonmaken, stenen schoonmaken, planten schoonmaken, alles er weer in doen, zooi opruimen. Hij wil nu de vissen weg doen, maar dat vind ik zo sneu. Dus wie heeft de goudentip?

Ik snap dat je het aquarium 1x in de week moet schoonmaken, maar wij moeten het dus om de dag. Of is dat normaal?

gabyfedde

Re: Aquarium heel snel troebel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:39

Is het een kom of een aquarium?

Als het een kom is: gauw wegdoen, is echt dierenkwelling.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:40

Wat voor vissen zitten erin? Heb je een pompje?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:41

Hoe groot is het aquarium?
Hoelang heeft het ingedraaid voordat de vissen erin gingen?
Wat voor filter zit erop?
Wat voor vissen zitten erin?
Waar in huis staat het aquarium?
Hoe warm is het water?
Komt er direct zonlicht op?
Wat zijn je waterwaardes?

Helemaal schoonmaken is killing voor je vissen, je bacterië cultuur en compleet overbodig in principe.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-10-11 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:41

Weet niet wat voor bak je heb?

Maar misschien een pomp in de bak doen scheeld ook al een hoop.
En sowieso hoor je bak eerst te laten staan voordat er vissen in komen vanwege de PH-waarde.

En de bak hoor je niet elke week helemaal te verschonen maar tot ongeveer 1/3 eruit en dan schoonwater er weer bij, zo hou je de goeie bacteriën erin zodat het water het niet steeds hoeft aan te maken.
En ongeveer met 4 weken haal je de helft eruit of iets meer.

Misschien kom je hier al iets verder mee?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:42

Staat het aquarium bij een raam of iets dergelijks? Direct zonlicht kan ervoor zorgen dat zich snel alg ontwikkeld en dat gaat stinken. Ook teveel aan voer kan gaan liggen rotten, dus let op dat je niet teveel voert.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:47

Bedankt voor de snelle reacties.

We hebben geen pomp of filter.

Het is een aquarium van 30 liter ofzo? Kan het vanavond wel even op meten

Er gaat lauw water in

En er zitten 2 goudvisjes in.

Aquarium staat in de keuken, gewoon kamer temperatuur. Er scijnt ongeveer 2 uur per dag en heel klein beetje zon op.

Dat wij de bak niet helemaal mogen verschonen wist ik helemaal niet! Bedankt voor de tips!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:49

30 liter is veel te weinig om twee goudvissen in te houden :)
De kans is groot dat zij meer vervuilen dan je water kan verwerken en dat ga je ruiken. Ze zouden dus flink groter behuisd moeten worden met een goede filter om het water te zuiveren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:51

xNicolx schreef:
Bedankt voor de snelle reacties.

We hebben geen pomp of filter.

Het is een aquarium van 30 liter ofzo? Kan het vanavond wel even op meten

Er gaat lauw water in

En er zitten 2 goudvisjes in.

Aquarium staat in de keuken, gewoon kamer temperatuur. Er scijnt ongeveer 2 uur per dag en heel klein beetje zon op.

Dat wij de bak niet helemaal mogen verschonen wist ik helemaal niet! Bedankt voor de tips!

Filter is nodig om de kwaliteit van het water goed te houden, zonder vervuilt het snel en gaat de kwaliteit heel hard achteruit (als een kleine ruimte waar nooit een raam open staat).

De goudvisjes zitten sowieso te klein, misschien helpt het om dit eens te lezen
[BB] De waarheid over goudvissen

Hij wordt zo snel vies door de combinatie van direct zonlicht, te veel vis voor een kleine bak en geen filter.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:32

Okee duidelijk... ik ben gisteren vergeten de bak op de meten maar zal het nog wel eens doen, want ben heel slecht in schatten.

Maar als ik dat topic lees hebben ze 80 liter nodig samen, nou denk dat we dat zeker niet gaan redden.

Dus dan ga ik kijken of ze bij vrienden in de vijver kunnen, ga igg geen hele pomp instaleren en een gigantisch aquarium kopen, daar hebben we ook helemaal geen plek voor trouwens.

Bedankt voor de informatie allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:31

xNicolx schreef:
Okee duidelijk... ik ben gisteren vergeten de bak op de meten maar zal het nog wel eens doen, want ben heel slecht in schatten.

Maar als ik dat topic lees hebben ze 80 liter nodig samen, nou denk dat we dat zeker niet gaan redden.

Dus dan ga ik kijken of ze bij vrienden in de vijver kunnen, ga igg geen hele pomp instaleren en een gigantisch aquarium kopen, daar hebben we ook helemaal geen plek voor trouwens.

Ik snap dat je geen pomp gaat nemen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:42

passieAppel schreef:
xNicolx schreef:

Ik snap dat je geen pomp gaat nemen :)

Ik niet zo... Een filter in een aquarium is net zo essencieel als zelf af en toe je huis luchten...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:46

Dat snap ik helemaal hoor, jullie hebben er niet om gevraagd, maar toch gaaf dat je voor ze goed wilde zorgen, ik denk ook dat het beste voor ze is om in een vijver te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:07

@Vjestagirl,
Meningen verschillen :)
En ja het is een feit dat ze een filter nodig hebben :O
Voor jou.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:09

passieAppel schreef:
@Vjestagirl,
Voor jou.

Het is zoiets als zeggen dat sportpaarden geen ruwvoer nodig hebben. Of dat je een paard best in zijn eentje kan houden. Of dat je een hond maar 1x per dag uit hoeft te laten.

Tuurlijk zijn er mensen waarbij het goed gaat, maar echt diervriendelijk is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:33

Vjestagirl schreef:
passieAppel schreef:
@Vjestagirl,
Voor jou.

Het is zoiets als zeggen dat sportpaarden geen ruwvoer nodig hebben. Of dat je een paard best in zijn eentje kan houden. Of dat je een hond maar 1x per dag uit hoeft te laten.

Tuurlijk zijn er mensen waarbij het goed gaat, maar echt diervriendelijk is het niet.

Mijn punt is vooral dat het nooit goed is.
Ik verschoon mijn cavia's 1x in de week, moet het iedere dag een beetje gedaan worden.
Geef ik ze iedere dag vers groenvoer.. moet het 3 keer..

Je hebt in die zin wel gelijk, maar het zijn goudvissen,
Sorry, mijn mening.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:39

passieAppel schreef:
Ik verschoon mijn cavia's 1x in de week, moet het iedere dag een beetje gedaan worden.

Sorry, mijn mening.

Tuurlijk moet iedereen doen wat hij of zij goed vindt voor zijn of haar dier. Maar daarom heeft een goudvis toch wel recht op een leefomgeving die goed voor hem is? Juist goudvissen zijn vissen die ontzettend vervuilen...

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:44

Gewoon minder voeren, dan hebben ze ook minder ontlasting, dus minder vervuiling van het water!

En eigenlijk de bak niet in het directe zonlicht zetten, want daardoor raakt het water ook snel troebel!
Ik hoop dat je de vissen wel houd, want het zijn leuke dieren om te houden!beetje leven in zo'n kom! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:37

Vjestagirl schreef:
passieAppel schreef:

Sorry, mijn mening.

Tuurlijk moet iedereen doen wat hij of zij goed vindt voor zijn of haar dier. Maar daarom heeft een goudvis toch wel recht op een leefomgeving die goed voor hem is? Juist goudvissen zijn vissen die ontzettend vervuilen...

Ik had ook goudvissen, grote bak,
geen pomp. :)
Wel veel zuurstofplantjes :j

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:42

ik heb een 40 liter bakje staan met 3 goudvissen
filter erin en luchtbelletjes en ze doen het super
ook een flinke dot plantjes

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:34

Ja maar ze hebben er niet om gevraagd en nu zitten ze ermee en moeten nog geld gaan investeren ook, ze kunnen beter naar een ander tehuis gaan, naar een vijver bij iemand gaan bijvoorbeeld.

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:52

Ik had dit probleem ook, ben naar de dierenwinkel gegaan en die gaven aan dat ik wsl te veel voer aan de vissen. Ben minder gaan voeren en gebruik nu zo'n zuurstofblok: http://www.topdiervoeders.nl/zuurstofblok-p-927.html
Ik had namelijk ook dat de vissen te weinig lucht hadden, zaten constant te happen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:59

Een zuurstofblok houd het aquarium niet schoon, een filter wel :+

Ik ga verder niet over beginnen of ze te klein zitten of niet, dat is ieder voor zich wat ze met hun beestje doen :) En ik vind ook dat bokt daar af en toe een beetje in doorslaat tot vervelends toe..

TS gewoon een filtertje aanschaffen voor een 30 liter aqua en hij blijft veel langer schoon :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:04

Vjestagirl schreef:
Ik niet zo... Een filter in een aquarium is net zo essencieel als zelf af en toe je huis luchten...

Nou, ik snap de TS wel hoor.. Het verschil is dat de TS dit kado gekregen heeft en er niet om gevraagd heeft, dus ze zit niet te wachten om kapitalen aan filters en grotere bakken uit te geven. Als ze er nu zelf voor zou kiezen zou ze wrs. wel een filter etc. willen aanschaffen, ze geeft ook al aan geen plaats te hebben voor groter materiaal..
Leuk altijd, zulke kadotjes.. :x

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:07

Het kan wel zo zijn dat er te veel gevoerd wordt, dan wordt de bak ook erg snel vies!