Worden we allemaal te hard of ik naief/idealistisch/dom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Worden we allemaal te hard of ik naief/idealistisch/dom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:31

Tsja ik moet het nu toch even kwijt.
Ruim 1.5 week geleden reed ik terug uit Amersfoort en ging ik van de A1, de A27 op. Voor mij ging een auto ineens vol in de ankers, wat bleek, hij had een kat aangereden. MAAR hij is gewoon doorgereden toen hij zijn auto onder controle had. Ik heb mijn alarmlichten aangedaan, kat van de weggehaald en toen mijn auto weggehaald. Heb de kat op schoot in mijn jas gewikkeld en de politie gebelt voor de dierenambulance (kon nergens een nummer vinden). Na ruim een half uur waren ze er pas, maar helaas was het al te laat voor de kleine man. Door de klap had hij hersentrauma opgelopen (zal geen details geven, maar dat was uitwendig te duidelijk te zien) en een paar minuten voor ze kwamen blies hij zijn laatste adem uit. Ben er flink van onder de indruk geweest en was ook best van de kaart.
Toen ik dit voorval aan mijn vrienden vertelde kreeg ik te horen dat ik te idealistisch was, en naief als ik dacht dat anderen dit ook zouden doen. Prima, het zij zo, ik heb gedaan wat ik had gewilt dat een ander had gedaan als het mijn katten waren.

Echter vandaag, exact hetzelfde punt, gewoon zelfs het zelfde kilometerbordje lag er iets pluizigs in de berm. Direct weer mijn auto aan de kant gegooid en erheen gerend, weer een poes, helemaal totalloss en overleden, maar nog helemaal warm. Omdat ik duidelijk ergens overheen gebogen zat stopte er een auto om te kijken wat er was. Die chauffeur bestempelde me vervolgens als een dom naief meisje dat ik me druk maakte om zo'n beest. Maar voor mij is dit gewoon normaal, een stuk normen en waarden.

Ben ik nou echt zo raar, of worden we met zijn alle gewoon steeds harder? Je rijd toch niet door als je misschien nog iets kan doen voor zo'n beestje??

Inney

Re: Worden we allemaal te hard of ik naief/idealistisch/dom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:32

Wat een rare reacties zeg, ik had precies hetzelfde gedaan als jij. Een dier is een levend wezen dat ook een kans op leven verdiend. Die laat je toch niet lijden midden op de weg?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:35

Ik heb ook een hart voor dieren, een groot hart zelfs, maar ik zou toch echt niet stoppen op de snelweg!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:36

ik vind dat je voor een dier moet doen wat je kan
ik zit een aantal keren per week snachts voor de deur om een muisje buiten te zetten wat onze kat dan weer gevangen heeft
zodra ik merk dat het diertje nog een kans heeft zet ik het weer buiten

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:40

Dat met dat muisje doe ik ook. En als ik denk dat het muisje geen kans meer maakt dan sla ik er een klomp op om verder lijden te besparen.
Maar ik vind het levensgevaarlijk om op een snelweg te gaan stoppen en je auto op de weg met knipperlichten aan te zetten (of stond je auto op de vluchtstrook?). Ik ben een heeeel groot dierenvriend, maar ik vind niet dat je andere mensen in (levens) gevaar mag brengen om een kat van de snelweg te halen. Wat dat is namelijk wel wat je doet. Stel er rijd een vrachtwagen en ziet jou plots de weg ff op gaan om een kat te pakken. Die schrikt zich rot en remt of wijkt uit, nou de rest kan je zelf wel verzinnen.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:43

Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Maar let op je veiligheid, zeker op de snelweg.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:43

En niet alleen je eigen veiligheid, maar ook die van de weggebruikers. Als je een ongeval veroorzaakt ben jij aansprakelijk.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:45

Nee hoor, ik stop ook altijd. Soms met gevaar voor eigen leven. Niet slim maar dat is dan maar zo.

Verder huil ik inwendig bij ieder egeltje, eekhoorntje, vogeltje of wat dan ook wat aangereden is. En ik ben geen jong meisje meer :o

zodiacje

Het is super dat je een dier probeert te redden.
een beetje dom vindt ik het wel langs de snelweg.
Incident Management is niet voor niets door rijkswaterstaat in het leven geroepen
om iedere auto per direct langs de snelweg weg te halen.
het is levensgevaarlijk om daar stil te staan.

Anoniem

Ik zou het ook doen :)
Maar zoals jij op de snelweg?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:46

Denk je dan alleen aan je eigen veiligheid of ook aan die van je medeweggebruikers remy?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:46

oh nu gaat iedereen me opeten

maar ik vind de wereld hard. Ik vind het hard dat jij zo overstuur raakt omdat mensen hun kat niet gewoon binnen grenzen houden...
Want ja, ik heb ook al eens jankend midden op de weg gestaan met de auto (''gewone regionale weg'') omdat daar een kat lag.. Heb hem schreeuwend opgepakt en bij een boom gelegd, ding was al dood.
Heel de straat af gegaan, en iedereen dacht dat ik 'm had aangereden. Maar ik wilde alleen dat hij niet tot soep gereden werd.

Wel neem ik het nog altijd de mensen kwalijk die 't beestje niet gewoon binnen hielden...
Je laat je peuter toch ook niet los over straat stuiteren zodat andere mensen die kunnen vinden na een ongeluk... :x

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:47

Op de snelweg zou ik nooit zoiets doen! Veels te gevaarlijk, de meeste zien het te laat als je vol in de ankers gaat en je hebt zo een ongeluk te pakken. Hoe groot m'n hart voor dieren ook is, zou ik dit nooit doen!

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:50

Naaltje schreef:

maar ik vind de wereld hard. Ik vind het hard dat jij zo overstuur raakt omdat mensen hun kat niet gewoon binnen grenzen houden...
Want ja, ik heb ook al eens jankend midden op de weg gestaan met de auto (''gewone regionale weg'') omdat daar een kat lag.. Heb hem schreeuwend opgepakt en bij een boom gelegd, ding was al dood.
Heel de straat af gegaan, en iedereen dacht dat ik 'm had aangereden. Maar ik wilde alleen dat hij niet tot soep gereden werd.

Wel neem ik het nog altijd de mensen kwalijk die 't beestje niet gewoon binnen hielden...
Je laat je peuter toch ook niet los over straat stuiteren zodat andere mensen die kunnen vinden na een ongeluk... :x

Tja, risico van het vak.. Onze kat werd echt helemaal wild binnen, buiten was hij wel gelukkig, dat hij maar 2 jaar heeft mogen worden is heel triest, maar hij heeft wel 2 prettige jaren gehad.. onze andere katten kunnen we gelukkig wel binnen houden..

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:50

Ik zou niet stoppen op de autosnelweg.. je brengt je eigen leven in gevaar, maar ook dat van de andere weggebruikers.
En ik vind dat er wel verschil is tussen een mens en een dier!

Ook ik ben een dierenvriend, maar mijn eigen leven en leven van andere mensen staan toch echt wel boven een dierenleven.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:52

Op een snelweg stoppen is spelen met levens. Dus nee, dan heeft een aangereden beestje niet mijn eerste prioriteit. Op rustige wegen zal ik zeker wel stoppen. Maar op een snelweg.. echt levensgevaarlijk!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:53

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:55

Stoppen op de snelweg is heel nobel van je maar tegelijk heel gevaarlijk.

Als je het net ziet gebeuren, de snelweg relatief leeg is en er mogelijk een dier te redden valt dan vind ik het heel goed, maar voor een wollige bol stilliggend in de berm.

Het dier heeft tot dusver een goed leven gehad omdat het lekker buiten mocht zijn en tegenover de eigenaar moet je je ook niet té schuldig voelen, die koos ook voor een risico.

Ik heb onlangs een ladder van de snelweg gehaald, vonden mensen ook al debiel.
Wachten tot iemand een rare manouevre zou uithalen omdat er een groot voorwerp op de weg ligt vond ik debieler.
Máár, ik deed dit op een relatief lege weg en heb een enorme leegte qua verkeer afgewacht.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:57

fjordjes schreef:
Op de snelweg zou ik nooit zoiets doen! Veels te gevaarlijk, de meeste zien het te laat als je vol in de ankers gaat en je hebt zo een ongeluk te pakken. Hoe groot m'n hart voor dieren ook is, zou ik dit nooit doen!

Hier dacht ik ook aan! Als ik op een snelweg en het is druk zou ik persoonlijk niet stoppen. Mocht het nou echt heel rustig zijn zou ik misschien mijn auto op de vluchtstrook zetten en even kijken of het nog leeft etc.

Ik vind de reacties van de mensen ook wel een beetje overdreven hoor trouwens.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:59

knabbelgirl schreef:
Die chauffeur bestempelde me vervolgens als een dom naief meisje dat ik me druk maakte om zo'n beest. Maar voor mij is dit gewoon normaal, een stuk normen en waarden.

Die man wilde hulpverlenen en bracht daarmee zichzelf ook enigzins in gevaar. Kan me dan voorstellen dat het een suf is als het om een diertje gaat die al even in de berm lag.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:07

Josien_ schreef:
fjordjes schreef:

Hier dacht ik ook aan! Als ik op een snelweg en het is druk zou ik persoonlijk niet stoppen. Mocht het nou echt heel rustig zijn zou ik misschien mijn auto op de vluchtstrook zetten en even kijken of het nog leeft etc.

Ik vind de reacties van de mensen ook wel een beetje overdreven hoor trouwens.

Ik stop voor een mens. Ik stop voor een dier.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:14

Bahbah :n
Ieder dier dat ik zie dat gewond zal ik proberen te redden, maar toch vind ik een kat wat anders dan een kikker/konijn/eekhoorn etc. ....
Ik heb het zelf meegemaakt dat ik erbij stond te kijken hoe ze mijn kat aanreden en gewoon door zijn gereden , bah :n

Overigens als mijn kat een muis of vogel vangt laat ik hem gewoon zijn gang gaan.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 16:27

Tamadine schreef:
Dat met dat muisje doe ik ook. En als ik denk dat het muisje geen kans meer maakt dan sla ik er een klomp op om verder lijden te besparen.
Maar ik vind het levensgevaarlijk om op een snelweg te gaan stoppen en je auto op de weg met knipperlichten aan te zetten (of stond je auto op de vluchtstrook?). Ik ben een heeeel groot dierenvriend, maar ik vind niet dat je andere mensen in (levens) gevaar mag brengen om een kat van de snelweg te halen. Wat dat is namelijk wel wat je doet. Stel er rijd een vrachtwagen en ziet jou plots de weg ff op gaan om een kat te pakken. Die schrikt zich rot en remt of wijkt uit, nou de rest kan je zelf wel verzinnen.

Ik die stond op de vluchtstrook, het was stil en toen ik de auto verplaatste heb ik hem in de berm gezet om dat dus juist te voorkomen :) Ook stond ik op een recht stuk met minimaal 1 km zicht voor en achter me :)

Naaltje schreef:

Je laat je peuter toch ook niet los over straat stuiteren zodat andere mensen die kunnen vinden na een ongeluk...
:x

Ik kan niet anders dan het daarmee eens zijn, precies de reden dat ik mijn beestjes binnen houd

F_Orumster schreef:
maar voor een wollige bol stilliggend in de berm.

Onduidelijk gezegd misschien, hij lag midden op de vluchtstrook, berm was verkeerd getypt :) En als je 120 rijd is het van ver af niet te zien of het beweegd of niet :o

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:43

Naaltje schreef:

Dat vind ik persoonlijk ook niet helemaal eerlijk.
Een kat is geen dier om de hele dag binnen te zitten (uitzonderingen daargelaten), het zijn jachtdieren die wat om handen moeten hebben.
Menig kat maak je er niet blijer op door ze de hele dag binnen te laten zitten.
Een kat moet jagen, rennen, bomen klimmen, muizen vangen en lekker luieren, dit is zijn natuur.
Een kat is prima in staat zichzelf te redden, van jongs af aan. Dit in tegenstelling tot een peuter. Een mens (peuter) en een kat zijn totaal niet te vergelijken.

Helaas gebeuren er dit soort ongelukken, jammer dat veel mensen zich er niet om bekommeren. Dit vind ik dan wel bij het schandelijke af.
Heb eens iemand gezien die uitweek naar rechts, om met opzet een kat dood te rijden. Verschrikkelijk !

Ik denk inderdaad dat de meeste mensen gewoon door rijden naar zo'n aanrijding.
Vind jouw actie top, maar blijf ook altijd aan je eigen veiligheid denken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:50

Echt super van je hoor!!
Ik ben zelf een grote dierenliefhebber en werk vrijwillig bij de dierenambulance en als je dan ziet wat wij allemaal tegenkomen.
Nee echt super, je verdient een pluim!