Natuurlijk voeren bij honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Natuurlijk voeren bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:11

Wie voert een hond op natuurlijke basis?
Omdat ik mijn paarden ook natuurlijk voer, ben ik wel eens benieuwd of er ook hondenvoer op natuurlijke basis is.

Wat geven jullie je hond aan (droog) voer en wie heeft er ervaring met natuurlijk voeren bij honden?
Mijn hond krijgt overigens altijd voer van Orijen. Biologisch aangepas voer en bevat veel verse en volwaardige ingrediënten.
Maar of dit helemaal natuurlijk voer is, weet ik niet.

Wilawander

Re: Natuurlijk voeren bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:21

Mijn honden krijgen Chudley's als voer. (Is van Dodson and horell) en vrij natuurlijk. En 1 hond krijgt Royal Canin daar hij niks anders verdraagt.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:22

Toen ik brokken voerde, kreeg mijn hond Farmfood.
Na een lange speurtocht over brokken vond ik die uiteindelijk de beste.

En later ben ik over gestapt op kvv. Lotgering in mijn geval. Hond doet het er super op.

Meest natuurlijke voor een hond is imo om vlees te voeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:26

ik denk ook dat als je een hond "natuurlijk" wil voeren dat je "vers" moet kiezen. klein wild in z'n geheel of eventueel versneden om handige verpakkingen in de diepvries ofzo.

Van zodra je overgaat op brokken zit je meet veel "rommel" die een wilde hond of wolf nooit zou eten in de vrije natuur.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:26

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:31

honden eten hier vers,dat houdt in kvv als barf...

brokken is alles behalve natuurlijk...welke brok dan ook...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:33

Honden zijn vleeseters, dus alleen puur en rauw vlees is natuurlijke voeding :)
wij voeren onze honden KVV.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:59

pb chubby hier op bokt eens, zij heeft haar eigen zaak in natuurlijk voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:19

Ik voer mijn hond (één van de twee, die ander verdraagt het niet) volkomen natuurlijk. Dus prooidieren die hij zelf zou vangen en eten (kwartels, duiven, kippen, fazant, hazen, konijnen, lam, geit) en af en toe kvv. Ik reken nooit verhoudingen uit, heb dat simpelweg niet nodig, een heel prooidier ís compleet. Mijn voer is dus merkloos, en imo het beste wat een hond kan krijgen. Nu moet ik er wel bij vertellen dat deze hond is afgespeend op rauw vlees, en zijn hele maag/darmstelsel er op een heel natuurlijke manier aan gewend is (Raphi van mij kijkt je aan of je niet helemaal goed bij je hoofd bent als je hem brokjes wilt geven :') ). Hij vindt het volkomen normaal om op die manier te eten.

Veel honden die eerst op brok hebben gestaan, verdragen deze manier van eten niet, of willen het niet eten. Dan zul je wel naar de kvv moeten.
De andere hond eet regelmatig kvv, pens verdraagt hij ook goed. Maar bij een heel prooidier valt hij flauw, dat weigert-ie pertinent, en botten eten doet hij niet aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:03

XoNo schreef:

Nee hoor.
Honden zijn opportunische alleseters.
Zelf hun wilde voorouder van vóór 15 duizend jaar restverwerking van de menselijke dis eet niet alleen ´vlees´.
De wolf eet verder van een prooi eerst maag/darm en dat is bij een herbivoor ????
:)*

De hond is niet natuurlijk, maar een product van domesticatie = ónnatuurlijk :)*
Hoe politiek incorrect vandaag ook, is de hond eigenlijk een menselijk afval eter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:52

Huertecilla schreef:
XoNo schreef:

Nee hoor.
Honden zijn opportunische alleseters.
Zelf hun wilde voorouder van vóór 15 duizend jaar restverwerking van de menselijke dis eet niet alleen ´vlees´.
De wolf eet verder van een prooi eerst maag/darm en dat is bij een herbivoor ????
:)*

De hond is niet natuurlijk, maar een product van domesticatie = ónnatuurlijk :)*
Hoe politiek incorrect vandaag ook, is de hond eigenlijk een menselijk afval eter.

En hoe geef jíj je honden te eten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:12

passieAppel schreef:

Niet; ze scharrelen hun kostje bij elkaar op de storthoop en composthoop van de boerderij.
Dat bespaart fors geld en daar koop ik luxe halsband-setjes van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:21

Dat kan in NL niet HC; dan krijgen ze een hoop ongezonde troep binnen.

Nein danke, ik voer ze wel gewoon :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:46

Huertecilla schreef:
passieAppel schreef:

Niet; ze scharrelen hun kostje bij elkaar op de storthoop en composthoop van de boerderij.
Dat bespaart fors geld en daar koop ik luxe halsband-setjes van.

Meen je dit nu serieus?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:47

Yamcha schreef:
Dat kan in NL niet HC; dan krijgen ze een hoop ongezonde troep binnen.

Nein danke, ik voer ze wel gewoon :D

Uiteraard leven die van mij ook niet op de storthoop. Dan zou ik ze niet in een Louis Vuitton tas mee naar een restaurant of soiree kunnen nemen. Zelfs niet na wassen met OMD* shampoo en bijbehorende eau de toilet ;)

Die van mij krijgen van alles; vruchten, zachte ´groente´, slachtafval, keukenafval (uiteraard selectief), wat oud brood, etc. Alles gevarieerd en met mate met el cheapo pellets (11 euro voor 40 kilo; vast goedkoop omdat er geen lijst aan e-nummers inzit ;) ) als stapelvoer in hoeveelheid aangepast bij de rest van die dag.
Ze likken de tenen af na een wat overrijpe tomaat en snoepen maar wát graag van de druif of braam.

Verder lopen ze veel los op de boerderij en ik wil niet weten wat ze allemaal opscharrelen. Heel populair is van de kippen stelen.
Gewoon regelmatig ontwormen.

Moderne hondeigenaars in de verstedelijkte maatschappij voeden hun dieren het graf in. Veel te rijk, veel te veel en veel te eenzijdig.

Maar goed; ´natuurlijk´ is voor de gedomesticeerde hond GEEN VLEES :)*

* OMD is gefancierd door Royal Canin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:50

Mijn honden zijn dan niet erg gedomesticeerd.
Die lusten overigens ook wel fruit :D

En rijst met jus, en groente.

Ik wil niet dat ze hier scharrelen, vieze geraffineerde voedsel wat ze dan krijgen :r

Eet maar een konijn. Veel gezonder.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:54

Ja, zoveel mensen, zoveel meningen. Zo zijn er ook mensen die aangegeven dat honden qua spijsvertering helemaal niets met vruchten e.d. kunnen. En dat ze de maag als eerst opeten hoeft niet direct alles te zeggen. Niet om honden te vermenselijken, maar ik pak ook liever een reep chocola dan een aardappel, maar beter is het niet. Het gebit is ook gemaakt op vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:57

Honden kunnen de celmembranen van plantaardige voeding niet kapotmaken, omdat ze niet kunnen kauwen, en wat je niet kunt ontsluiten, kun je niet opnemen. Daarom moet je ook vuile pens voeren als je rauw voert, daar zitten genoeg ontsloten plantaardige vezels in, en zo komt je hond aan de 10% plantaardige voeding die hij nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:59

Carnibest en ahv voer ik.
Daarnaast fruit, groente en soms oud brood.
Omdat we ze vaak meenemen voeren ook we 1x per dag nog een zweedse natuur brok bij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-11 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:02

Yamcha schreef:

Ik geef geen herkenbaar dier te eten.
Ik wil dat de associatie tussen dier en eten niet gelegd wordt.
Er loopt hier van alles rond namelijk. Gewenst en ongewenst.
Ze mogen geen konijn vangen omdat die het toch al moeilijk hebben in het wild en ook al was het maar omdat ze dan ook geen rat vangen. Ik strooi zelf geen gif maar de buren wel.
Toen ik vorig jaar de residente rattenkolonie eens grondig uitgedund heb*, mocht mijn ´turco´ ook alleen op uitdrukkelijk commando helpen en gelíjk lostlaten na schudden.
De nieuwe aanwinst(en) laat ik daar een volgende keer alleen bij als dat er bomzeker in zit.

Dat is trouwens wel een ´natuurlijke´ taak van de hond rond het menselijkehaard; ongediertebestrijding. Verschillende kleine rassen hebben daar een groot deel van hun geschiedenis aan te danken.

* dat was enerverender dan met de honden achter wilde zwijnen aan

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:07

weet je wat ik me wel serieus afvraag al een tijdje .v
vroeger werden de honden gevoerd naarmate wat er in huis wat (wat de pot schaft .)
zowat al die honden werden volgens mijn moeder wel een jaar of 15 a 20 , je moest ze zowat dood schuppen (niet echt natuurlijk ) wilde ze dood gaan .

nu zijn er allemaal verschillende brokken en voedingen te koop , en nu licht de gemiddelde leeftijd grens op 10 !

ik vraag me dan serieus af of die brokken wel goed zijn .

jullie zullen wel denken wat off-topic , maar ik vond het juist een goede vraag voor dit topic .

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:08

ik voer natuurlijk, maar dan wel vers vlees zoals botten, organen en vlees.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:09

Huertecilla schreef:
Yamcha schreef:

Ze mogen geen konijn vangen omdat die het toch al moeilijk hebben in het wild en ook al was het maar omdat ze dan ook geen rat vangen. Ik strooi zelf geen gif maar de buren wel.
Toen ik vorig jaar de residente rattenkolonie eens grondig uitgedund heb*, mocht mijn ´turco´ ook alleen op uitdrukkelijk commando helpen en gelíjk lostlaten na schudden.
De nieuwe aanwinst(en) laat ik daar een volgende keer alleen bij als dat er bomzeker in zit.

Dat is trouwens wel een ´natuurlijke´ taak van de hond rond het menselijkehaard; ongediertebestrijding. Verschillende kleine rassen hebben daar een groot deel van hun geschiedenis aan te danken.

ben je dan niet bang dat je hond een keer zo,n rat opeet als je er niet bij bent , en dat die rat dan toevallig rattengif in zijn lijf heeft door de buren ?
oeh dat lijkt me wel eng .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:13

Huertecilla schreef:
Yamcha schreef:

Mijn Raphi legt de link wel, maar mag alleen dode dieren eten, en dat weet hij.

Hij heeft de link tussen jagen en eten niet gelegd. Ik hoor dat van meer mensen, die angst hebben meer mensen, en dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen.

*dat geloof ik best :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:16

Yamcha schreef:
Honden kunnen de celmembranen van plantaardige voeding niet kapotmaken, omdat ze niet kunnen kauwen, en wat je niet kunt ontsluiten, kun je niet opnemen. Daarom moet je ook vuile pens voeren als je rauw voert, daar zitten genoeg ontsloten plantaardige vezels in, en zo komt je hond aan de 10% plantaardige voeding die hij nodig heeft.

Vandaar dat de wolf de maag/darm het eerste opeet.

Fuit en zachte groente zoals tomaat kan de hond voor het grootste deel wel verteren; suikers, vitamines en sporenelement uit opnemen.

Wortel of spercieboon kan het spijsverteringskanaal hememaal niets mee. Daarom is spercieboon uit blik *\o/* als maagvulling voor te rijk gevoerde honden.

Omdat de meeste honden veel en VEEL teweinig bewegen is het een goed idee om een deel van hun voeding uit slecht of niet verteerbaar voedsel te laten bestaan. Dan hebben ze toch een lekker gevuld gevoel en worden ze niet het graf in gevoerd.

´Natuurlijk´ is ook dat honden af en toe eens wat van betekenis naar binnen schrokken en verder veel mini-snacks bij elkaar scharrelen.
Ik geef mijn honden regelmatig/veelvuldig een minuscule eetbeloning bij het spelenderwijs opvoeden/trainen tijdens de dagroutine. Dat gaat in mindering van hun ´maaltijd´rantsoen.

Oh, en regelmaat is heel ón-´natuurlijk´ mbt eten :)*
Je creëert er ook hoogst onflexibele gewoontedieren mee.