Hondje erbij. Tips? ook ivm raskeuze.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Hondje erbij. Tips? ook ivm raskeuze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 13:39

Ik denk er al een tijdje over om er een hondje bij te nemen. Op dit moment heb ik een duitse staande draadhaar, schat van een hond, heel sociaal (zowel naar honden als naar mensen). Hij is ondertussen 1.5, eerder ervoor gekozen om geen tweede erbij te nemen, zodat ik me ten volle op deze kon concentreren ivm training...Aantal redenen waarom ik er een tweede hondje bijwil nu, ik werk overdag, op zich geen punt, ik woon op dezelfde locatie als waar ik werk, hond heeft voldoende ruimte, kan overdag buiten, tuinhuisje om te schuilen en met echt koud weer kan hij ook gewoon binnen. Vanaf hij pup was had hij gezelschap van de hond van een collega, echter is deze collega er niet meer en zit hij sindsdien alleen overdag, muv de aantal keren dat hij mij ziet overdag. Af en toe neemt een andere collega haar hond mee en ook met die hond kan hij erg goed omgaan, ze spelen samen, slapen samen,... Om het kort te maken, hij heeft er een stuk meer aan als er eentje bijkomt denk ik. heeft hij gewoon een vast maatje.
En dan komt de tweede grote vraag. Welk ras? :D
Ik heb een lichte voorliefde voor ruwharige honden. Qua grootte wou ik ietsje kleiner dan deze, maar ook niet mini. Dus mijn voorkeur gaat een beetje uit naar een border terrier, cairn terrier,...
Ik heb wel nog andere kruisingen gezien, maar dan denk ik weer dat die iets te klein zijn, mijn draadhaar is best actief dus het moet een beetje leuk blijven voor beide. Jack russel dacht ik ook nog aan, maar op de een of andere manier zijn jacks gewoon onzichtbaar voor hem, dus die slaan we maar over.
Ik kwam een leuke kruising borderXcairn tegen, leek me wel ideaal, enige minpuntje, deze zijn al 4 maand, wat op zich geen drama is, maar 3 maand vind ik net iets handiger.
Papier hoeft voor mij niet echt, zolang ze medisch in orde zijn en sociaal zijn opgevoed, dan komen we al een heel eind.
Nog tips?

Anoniem

Re: Hondje erbij. Tips? ook ivm raskeuze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:05

Ik ben helemaal verliefd op een ras dat ik ben vergeten :D
Het lijkt op een border... Ook even groot, maar is het niet :=

:Y)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:38

Mijn ervaring met Cairn terriers is dat het eigenwijze dieren zijn, niet zomaar te trainen en het zijn houdini's in ontsnappen.
Borders moet je wel iets mee doen anders gaan ze zich vervelend, schaduw jagen, mensen hoeden enz. een kruising cairn border klinkt niet echt optimaal eigenlijk met een beetje pech heb je een neurotische uitbreker.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 16:04

Ik bedoel eigenlijk border terriër, geen collie

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:09

Border terries zijn heel leuke honden passen kwa karakter ook bij je andere hond :)) wel echte terries eigenwijs, willen werken maar kunnen zich zelfstandig ook prima redden niet slaafs

Cairns zijn inderdaad eigenwijs, maar ze zijn goed te trainen echte jagers en willen vaak graag wat doen, maar wel voor mensen die kunnen en weten hoe ze honden trainen.

En wat vind je van een parson russel heb je ook in ruwhaar, veelzeidig wel werk type honden en hebben het terrier karakter maar je lijkt daar een voorkeur voor te hebben als ik je andere keuzes zie :))

Verdere zou ik er op letten dat je andere hond zn min punten niet versterkt door er een pup of andere honden ras bij te doen die dit aanwakkerd of versterkt, je andere hond is ook gewoon nog een jonge hond.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:23

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:29

Misschien kun je eens bij een asiel gaan kijken. Van een (kruising) puppy weet je nooit hoe de combinatie straks wordt samen met je huidige hond.Als je er 1 uit het asiel haalt,weet je meteen de basis van de hond,en hoe het tussen beide honden gaat!
Met welke keuze je ook maakt,succes!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:32

Een Basset Griffon Vendeen (petit variant) of de Basset Fauve de Bretagne? Ze zijn wel eigenwijs, want het zijn Bassets.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:41

Misschien is de middenslag Schnauzer wat voor je.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:44

leuk asielhondje met al wat opvoeding maar die door omstandigheden niet meer thuis kon blijven? I.v.m. werk lijkt me een pup ook niet handig of je moet makkelijk vrij kunnen nemen natuurlijk. Verder moet je het ras echt zelf uitzoeken want ik kan niet zien wat het beste bij je past en naast ras nog letten op het karakter van betreffende hondje zelf ook natuurlijk.

En die jacks.... tja, sommige honden negeren ze en ik ahd een hond die niets moest hebben van andere honden maar gek was op jacks om mee te spelen .De rest vloog hij aan.... hoezo gek he.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:48

Misschien een terrier? Een Ierse bijvoorbeeld?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:11

Saskia9 schreef:
Misschien kun je eens bij een asiel gaan kijken. Van een (kruising) puppy weet je nooit hoe de combinatie straks wordt samen met je huidige hond.Als je er 1 uit het asiel haalt,weet je meteen de basis van de hond,en hoe het tussen beide honden gaat!
Met welke keuze je ook maakt,succes!

Klopt, ik heb idd al bij het asiel gekeken (vroeger ook vrijwilliger geweest enzo), maar ik woon aan een drukke weg en er komen flink veel mensen op het erf, dus ik wil een beetje een hondje die je van pup af aan kent, mijn hond is niet echt heel waaks en blaft ook niet, kans dat zo'n gedrag er bij het asiel al wel inzit en dat wil ik een beetje vermijden.tenzij er echt wat geschikts bijzit natuurlijk, maar alles wat ik tot nu toe gezien heb, past totaal niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:13

Nikka schreef:
Een Basset Griffon Vendeen (petit variant) of de Basset Fauve de Bretagne? Ze zijn wel eigenwijs, want het zijn Bassets.

Bassets zijn erg leuk, maar ik weet niet of ik een basset plezier doe met mijn hond. Het is het type pijlsnel, gek doen,... ik zie de meeste bassets niet aan hetzelfde tempo meegaan. maar wel leuke honden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:18

Je kunt het beste kijken naar het karakter van de individuele hond, ipv een ras.
Want natuurlijk hangt er bij ieder ras wel een labeltje aan de hond, welk karakter hij ongeveer kán hebben. Maar ieder individu is uniek. En uiteindelijk is het toch het individu dat straks bij je in huis loopt.

Zorg dus dat de hond die je uitkiest qua karakter bij je huidige hond past.
Dus niet op ras selecteren, maar op de individuele hondjes waar je daadwerkelijk bij gaat kijken, ongeacht van welk ras ze zijn. ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:28

Nee dat zowiezo, hond gaat ook gewoon mee kijken natuurlijk. maar qua ras bedoel ik maar om een beetje in dezelfde lijn te blijven. Ras of rasgroep bepaalt toch mee een beetje hoe het karakter is, en ik wil geen 2 tegenpolen (op fokgebied en qua fokdoel) bij elkaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:29

Afbeelding

Afbeelding

Huidige hond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:36

Dat het door het ras bepaald wordt, dat is echt een misvatting...
Een ras bepaalt niet hoe het karakter is. Het karakter is juist heel erg per hondje afhankelijk.
Uit 1 nest jack russels kun je totaal onhandelbare eigenwijze pups, super luie pups, super goed luisterende pups en hyper actieve pups vinden.
Allemaal jack russels en allemaal een totaal ander karakter.

En het woord "jack russel" kun je daarbij vervangen door íeder ander ras. ;)

Het énige dat een ras echt doet, is een hondje op de wereld zetten met een bepaald uiterlijk, dat gefokt is voor een bepaald doel. Dus "over het algemeen" zal een border collie een hond zijn die graag herdertje speelt, een jack russel zal graag achter knaagdieren aan gaan om te vangen en een rottweiler zal waaks zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen. Want ze zijn op die manier karakter specifiek gefokt om daar aanleg voor te hebben. Maar er zullen super waakse rottweilers zijn, en rottweilers die inbrekers graag een uitgebreide knuffel-beurt geven :)

Dat zegt dus nog niets over het daadwerkelijke karakter van pups van een bepaald ras waar je gaat kijken. Want een border collie (om maar weer ff een willekeurig ras te pakken als voorbeeld) die gefokt is om schapen te verzamelen, daar zitten super actieve en ook super luie exemplaren bij. En juist dát zijn de eigenschappen die er toe doen als je een maatje voor je andere hond uit zoekt.

Kies dus een pup die qua energie level in jullie huishouden past.
En zet liefst niet 2 honden met een gigantisch energie level bij elkaar, want dat kan enorm gaan botsen of ze gaan zich vervelend en versterken elkaars drive om kattenkwaad uit te halen. ;)

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:37

Cairn terrier staan erom bekend eenlingen te zijn, dit zit van nature in hun.
natuurlijk groeit hij wel op met jou hond maar wij hebben er 1 thuis van 8jaar en een yorkshire terrier van nu 17jaar, ze kunnen met elkaar overweg maar het is niet dikkemik dat ze bij elkaar in de mand liggen ect.
sowieso zijn terriers "aparte" honden kwa gedrag, natuurlijk heb je ook terriers ertussen die reuze lief en sociaal zijn maar over het algemeen zijn het eenling honden.

border terrier, cairn terrier, norfokterrier heb genoeg van deze rassen meegemaakt en toch allemaal zelfde kwa gedrag.

net als femke zegt kijk niet naar een bepaald ras of vachttype.. ookal vind je nu ruwharig erg leuk.. zodra je een langhaar of korthaar heb vind je dat ook helemaal tegek want het is dan je hond snapje ;)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:41

Ik heb zelf 3 Tibetaanse Terriers. Het zijn officieel geen terriers maar dat is er achter geplakt.
Het zijn erg lieve honden, wel een tikkeltje eigenwijs, actief maar geen energie bommetjes. Het
ras is nog erg gezond omdat niet veel mensen van het ras gehoord hebben. In mijn profiel staan foto's.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:01

Femke schreef:
Het énige dat een ras echt doet, is een hondje op de wereld zetten met een bepaald uiterlijk, dat gefokt is voor een bepaald doel. Dus "over het algemeen" zal een border collie een hond zijn die graag herdertje speelt, een jack russel zal graag achter knaagdieren aan gaan om te vangen en een rottweiler zal waaks zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen. Want ze zijn op die manier karakter specifiek gefokt om daar aanleg voor te hebben. Maar er zullen super waakse rottweilers zijn, en rottweilers die inbrekers graag een uitgebreide knuffel-beurt geven :)

Dat bedoel ik voornamelijk met ras, individueel karakter loopt uiteraard erg uiteen.

A_man, daar heb ik wel wat aan. ik heb vroeger een terrier gehad, maar die zat zowiezo alleen. Verder heb ik niet zoveel ervaring met het ras.
Langhaar wil ik zowiezo niet. Liever kort of ruw.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:48

Waarom zoek je niet naar een puppy van hetzelfde ras als je huidige hond?! Probleem opgelost :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:00

Saskia9 schreef:
Waarom zoek je niet naar een puppy van hetzelfde ras als je huidige hond?! Probleem opgelost :D

Jep voor 4 maanden opgelost daarna wordt het pupje net zo groot als de andere en dat wilde ze niet :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:23

Klopt :). Ik wil bewust iets kleins

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:18

zitake schreef:
Nikka schreef:

Bassets zijn erg leuk, maar ik weet niet of ik een basset plezier doe met mijn hond. Het is het type pijlsnel, gek doen,... ik zie de meeste bassets niet aan hetzelfde tempo meegaan. maar wel leuke honden

Niet alle Bassets zijn hetzelfde. Ik zou ook zeker niet voor een Engelse gaan, maar bijv. een Franse (Artesien) is heel erg anders. Kleiner en over het algemeen veel actiever. De Fauves zijn klein, formaat terrier en ook erg actief. De Griffon Vendeen (petit) is ook een niet al te grote hond, slagje groter dan de Fauve, en ook heel actief.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:59

zonnebloem18 schreef:
Mijn ervaring met Cairn terriers is dat het eigenwijze dieren zijn, niet zomaar te trainen en het zijn houdini's in ontsnappen.Borders moet je wel iets mee doen anders gaan ze zich vervelend, schaduw jagen, mensen hoeden enz. een kruising cairn border klinkt niet echt optimaal eigenlijk met een beetje pech heb je een neurotische uitbreker.

Is maar hoe je er mee omgaat, ik heb er met een t/m de G&G1 gelopen op gehoorzaamheid gebied, we waren de enige combi die niet bestond uit een Herder, Golden Retriever of Border Collie, ze liep prima los aan de voet ook agility gedaan met haar, ja ik moest altijd wel zorgen dat ik boven haar bleef staan, maar dat is iets wat je zelf moet inschatten of je zo consequent bent. Je moet er bij een Cairn wel aan denken dat ze 3 keer per jaar geplukt moeten worden, daarom heb ik nu oa een Jackrussel, iets gehoorzamer en gewoon te kammen.