Mix of ''echte'' Podenco? Wie weet het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Mix of ''echte'' Podenco? Wie weet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 21:06

Eens wat gaan googlen en ben er toch wel uit dat er in mijn nieuwe Spaanse schone, Havanna, met zekerheid Podenco zit..
Maar, ik kom er maar niet uit of t nou een ''echte'' is of een mixje. T maakt me verder weinig uit hoor, pure nieuwsgierigheid :D

Reden van mn twijfel is eigenlijk dat ik via google alleen maar Podenco's zie met gladde staarten, terwijl Havanna een beetje een vossenstaartje heeft, langere haren.. Voor de rest is ze gladharig (en die oortjes zijn zooooo zacht!!).

Als iemand verstand heeft van t ras ben ik ook erg benieuwd naar het ''type'', gezien ik zag dat er een hoop verschillende zijn en ik kom er maar niet helemaal uit welke ze nou dan onder zou vallen. En mochten jullie er een mixje in zien, waar denken jullie dat ze mee gemixt is?

Ben benieuwd! :D

Afbeelding
Afbeelding

dierenfan

Re: Mix of ''echte'' Podenco? Wie weet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:09

Ik ben geen windhonden mens.... Vind deze hond geweldig overigens!!! Maar verwacht dat ze teveel beharing heeft over haar hele lijf gezien om podeco te kunnen zijn (volledig). Wel zit het erdoor het is gewoon een leuke kruising maar een podenco heeft over het gehele lijf een vacht die veel meer open is. Dit vind ik veel mooier en ze zal veel meer aan haar vacht hebben ook. Lijkt me redelijk warme vacht.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 21:15

Dank je :D

Ik las net inderdaad al dat Podenco's die hierheen komen vaak in de winter een jasje nodig hebben maar dat idee heb ik met Havanna niet echt, ze heeft een lekker vachtje al :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:20

Inderdaad, veel windhonden waaronder podenco's hebben zo'n dunne vacht dat ze in de winter een jasje nodig hebben. Ik vind ook vooral de hals wat te dik voor een podenco.. En ze zou wat langer in de rug moeten zijn volgens mij, de schedel en snuit lijkt me wat te breed, en ze zou nog wat smaller gebouwd moeten zijn.
Maar inderdaad wel een érg leuke hond. Ik vind dr veel liever en knuffeliger uitzien dan een podenco :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:22

:D T is een vreselijke kroeldoos ook, zelfs al is ze nog erg angstig :=

Maar dus toch een mixje! Tsja, mis net de kennis van t ras om dat goed te beoordelen :P Las wel dat Podenco's vaak de hele dag in hun mand kunnen liggen slapen, nou, dat klopt wel! We staan af en toe haast stom te kijken als ze dr mandje uit komt hihi.

Fijn dat ze dan toch geen jasje nodig zal hebben!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:28

Zal wel een mix zijn .Podenco is ook een typenaam/

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:23

gootje12 schreef:
Zal wel een mix zijn .Podenco is ook een typenaam/

´Se denomina [i]podenco a un tipo de perro de caza de orígenes antiguos. Existen varias razas en la actualidad a lo largo de todo el Mediterráneo.´
[/i]
=
´Podenco´ is de naam voor een type jachthond met oude afstamming.
Momenteel bestaan er verschillende rassen in het hele Middellandse Zee-gebied.

Let wel; ´podenco´ is een spááns woord! Het type hond heet in andere mediterrane talen anders.

De hond van de ts is duidelijk een mix.

Veel plezier met je nieuwe huisgenoot +:)+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:25

Geen idee of het een mix is of een ras, maar het is wel een ontzettend leuke hond om te zien! Wat een leuk koppie zit er op :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:34

amyz schreef:
:D T is een vreselijke kroeldoos ook, zelfs al is ze nog erg angstig :=

Maar dus toch een mixje! Tsja, mis net de kennis van t ras om dat goed te beoordelen :P

Het is wat je zou krijgen als je een Golden Retriever met een middenslag Podenco zou kruisen.

Zo´n Golden Podenco* zou helemaal geen verkeerde ´designer dog´ zijn.

Een NoNo om mee verder te fokken maar wel gewoon een +:)+ weg tot een leuke gezonde hond.
Net als zo´n hond uit een asiel halen :)*

* Copyright HC

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:32

Nou, een GR is geen gek idee idd, gezien de staart :D Fokken stond niet bepaald in de planning, en ze is sowieso gesteriliseerd :)

En bedankt allemaal voor t compliment :D

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:33

ik zie echt van alles in die hond alles behalve een podenco.
Dit ras heeft een hele andere bouw, langere neus, veel spitsere neus en oren
ook zie ik een hele andere vacht en staart. leuke kruising dat wel maar geen podenco of in de verre voorouderen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 13:51

Niet? Oh, ik zie er juist heel veel van in :o Vond ook foto's van een aantal Podenco's, echt zowat hetzelfde! Misschien waren dat stiekem ook neppers? :+ Maar ook door wat ik las hoor, het hele dag rustig in de mand liggen, witte puntje op staart en pootjes, gedrag binnen en buiten...

Wat grappig dat jij het zo anders ziet! Zal sowieso altijd een raadsel blijven natuurlijk :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:54

Ik zie ook wel iets Podenco-achtigs! :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:42

amyz schreef:
Niet? Oh, ik zie er juist heel veel van in :o Vond ook foto's van een aantal Podenco's, echt zowat hetzelfde! Misschien waren dat stiekem ook neppers?

Nee, dat is de roze bril ;)

De oren lijken ´podenco´ de rest niet zo bar veel; veel meer Golden Retriever.

Mijn bril is een licht oranje gentinte zonnebril die ik op heb met podencos in het veld of bij het jaarlijkse podenco-festijn in Archidona.
Maakt het verder wat uit?
Als je een volbloed podenco had gewild, had je die moeten halen.
Je hebt een leuke hond die is wat ze is. Geniet ervan.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:58

Ten eerste vind ik het een prachtige hond!

Ik denk niet dat het een zuivere Podenco is.
Daarvoor is ie te dik, heeft ie te dik/grof haar, is zijn neus niet lang genoeg.
Misschien in 1 zin: hij heeft niet voldoende "schnitt".
Maar nogmaals: het is een mooi beest, veel plezier!!

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:49

ik denk dat dat het juiste woord is knakker! ik kon het niet beter omschrijven. deze kruizing mist alles wat een podenco zo podenco maken, de snelheid waarop het lichaam is gebouwd, het spitse, de stand van de ogen, ik zie dr niet veel van terug. ik heb een vriendin die af en toe een nest heeft liggen en helemaal ala podenco is, eentje is al 13 jaar oud.
ze zijn een oerras vertelde ze mij, erg sterk dus nog en gezond. ze worden ook maar een keer per jaar loops. en slapen doen ze als een kat helemaal opgerold het liefst onder een dik dekbedje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:54

_blue_ schreef:
ze zijn een oerras vertelde ze mij,

Dat blijkt volgens DNA-onderzoek niet zo te zijn. Best verrassend.
De Basenji en Shar-Pei blijken het oudste, maar totaal onverwant, vanuit een andere wolvenpopulatie.
Een derde proto-groep vanuit een andere wolvenpopulatie was de hond van de Basket Maker Indians.

Een tweede ´generatie´ is o.a. de Shiba Inu en wederom totaal onverwant de Saluki-groep. Idem niet ´erkende´ (door de kynologie dan) populaties in de midden- en zuid-amerika.

De podenco is, gezien de verspreiding van een heel homogene groep, waarschijnlijk wel vroeg ontstaan als kruising tussen windhond- en paria-type, doch bij benadering geen ´oer´-tak en blijkbaar ook later ge-update met herhaalde gebruikskruisingen.
De gezondheid is te danken aan de variatie in de enorme genenpoel.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:55

Oh het maakt mij echt niks uit hoor! T is pure nieuwsgierigheid, dacht er veel in te zien maar verkeerd gezien dus :D

Bedankt voor de leuke reacties iig! Vind haar zelf ook prachtig maar altijd leuk om t ook van een ander te horen haha.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:27

Ik heb geen idee. Als je vizsla zou zeggen zou ik het ook geloven :=
Mooie hond hoor.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 19:45

Ik blijf nieuwsgierig hoor :+

Zie net op tv een Shiba Inu, ze hebben het ook over ''vossentrekjes'' en ik zie toch een herkenbare ''zware nek'' en ''vossenstaart''..... Koppie van Havanna is wel smaller en langer (Havanna is helemaal een stuk smaller) maar ik zie er wel iets heel herkenbaars in... Iemand die daar meer verstand van heeft? :P

En ff voor de duidelijkheid; het is écht gewoon nieuwsgierigheid. Ras maakt mij geen drol uit en waarschijnlijk kom ik er toch nooit achter wat Havanna is voor mixje, geeft helemaal niks. Maar als ik dan zo'n ''vosje'' zie.... Ik ben gewoon nieuwsgierig :D

Het is wel grappig, zag een tijdje terug een hond lopen hier in de buurt, nou, echt, als 2 druppels water, alleen een ander koppie. Was een boxer met ? (ook buitenlandertje). Die boxer zag je er idd in, maar zij wist paps dus ook niet en dat was dan dus juist de gemeenschappelijke factor :+

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:28

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:30

Nou inderdaad!! Lijkt er zeker heel veel op!

Havanna gaat goed hoor! Moet even puppyvoer halen morgen, kreeg de tip van iemand uit de buurt met een buitenlandertje dat ze daar miss van aan zal komen. We gaan ook de winter in en ze heeft een redelijke vacht, maar zonder spek op dr botjes zijn we nog nergens natuurlijk...
Ik houd ook een blog bij van Havanna, voor wie het leuk vindt om te volgen:
http://havannasjourney.wordpress.com/

Scheelt me weer op allemaal verschillende fora in een heleboel topics steeds updaten en zo kan ook haar opvangbaasje het volgen, zij had het alweer doorgestuurd naar medewerkers van de stichting, stuk makkelijker met zo'n blog! :D

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:39

Zelf heb ik ook een buiterlandertje, ik heb kyra (zo heet ze) nu 1.5 jaar en ze begin nu 'leuk' te worden. In het begin vond ik ze wel heel lief etc. maar had er niet echt een band mee. Nu daar in tegen wel! Kan er mee lezen en schrijven, en kan niet lang zonder haar!
Die van mij lijkt erg op die van jou:

Afbeelding

Bij mij zijn er heel wat kruisingen al voorbij gekomen, podenco, husky, shiba etc.

Als je vragen hebt of je wil ervaringen uitwisselen, mijn pb box staat open! :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:47

Jeeetje Kyra lijkt inderdaad op Havanna! Heel ander kleurpatroon, maar in bouw en uitstraling inderdaad... Hihi jij bent er dus ook nog niet uit :=

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:51

Nee wij zijn er hier helaas ook niet uit :P
Wou een dna test doen.. maar vind het erg prijzig (70euro) en mams betaald dat niet, en ik ben student :+

Waar komt havanna vandaan? en uit welk land? hoe oud is ze nu?