Hulp gevraagd nav conflict ontstaan door overlijden oppaskat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Piej

Hulp gevraagd nav conflict ontstaan door overlijden oppaskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 18:54

Goed, zoals de titel al zegt is raad welkom. Er zal hieronder een heel verhaal volgen en in de bekende kring zijn er al zoveel meningen en zoveel wijsheden dat het misschien handig is om onafhankelijke dierenliefhebbers om raad te vragen.

Beknopte verhaal: Kat van mijn zus is overleden na terugkomst van hun vakantie. Aantoonbaar door de DA dat het leververvetting is en blijkt uit 4 dagen geen eten en een hoop stres. Huis was totaal niet op orde: maden uit prullenbak, aangekoekte etensresten op kookplaat, huis stonk naar "mannelijk goedje", wasmiddel op en nog enkele dingetjes. Dat bovenop aantoonbaar beestje niet goed achterlaten wat tot de dood geleid heeft en totaal geen reactie van haar na contact met oppasser heeft hun doen besluiten om de DA kosten terug te vragen, wat zij dus weigert en het verhaal in haar voordeel aan haar ouders verteld waardoor nu het verhaal de ronde doet dat ze alleen maar op het geld uit zijn.

Uitgebreidere verhaal: Mijn oude buurmeisje is verhuisd naar het noorden van het land, in dezelfde stad als waar mijn zus en haar man wonen. Zij hebben onderling afgesproken met vakantie en als iemand weg is voor elkaars beest te zorgen. Zij kreeg hiervoor betaald en de enige echt harde eis was dat als zij op vakantie ging ze de automatische voormachine van nieuwe batterij zou voorzien en aan zou zetten.
Mijn zus en man zijn 2 weken op vakantie geweest en zijn zondagavond thuis gekomen.

Buurmeisje haar kamer daar was onder water gelopen en heeft zij zolang haar intrek in de woning van mijn zus en man genomen, haar kater ging mee. Die katten gaan niet zo goed samen dus waarschijnlijk heeft de eigen kat opgesloten gezeten en de logeerkat vrij rondgelopen bij de mensen. (Hier ook veel speculatie wat allemaal geweest is.)

Buurmeisje in kwestie moest donderdag naar het zuiden reizen ivm een afspraak en heeft haar kat meegenomen om bij ons te logeren aangezien zij op vakantie gaat en haar kamer onder water gelopen en niet daar kon laten zitten en ze de katten niet samen alleen kan laten. Tuurlijk letten wij op. Geen probleem.

Anyhow, bij thuiskomst lag hun kat verlamd op de vloer te mauwen! Meteen naar de DA, bleek dat ze uitgedroogd was. Overal in huis lagen kotsvlekken waar zij en mijn andere zusje minstens 10 min per vlek op hebben staan schuren. Automatische voerbak blijkt niet open te zijn gegaan (Goh hoe kan dat als je geen batterij erin steekt) en het dier heeft dus 4 dagen geen eten en water gehad, alleen droogvoer tot haar beschikking en ze was een moeilijke eter)
Beestje is nacht bij DA gebleven en zou dag erna naar huis mogen. Daar bleek dat ze de aankomende nacht toch ook nog zou moeten blijven. Ze wou niet zelf eten, zat onder de stress en wou gewoon niks meer.

Zus en man zijn op woensdag erheen gegaan en hebben afscheid genomen! Pluis is die avond ingeslapen. Het heeft daadwerkelijk aan het eten of beter gezegd niet eten gelegen. De lever was helemaal vervet.

Bijkomende randzaken die het allemaal niet makkelijker maken zijn:

-Aangegeven dat buurmeisje in het logeerbed kon slapen, maar in plaats daarvan is in het bed van zus en man geslapen(geen ramp, maar het was niet wat duidelijk gevraagd was)

-De troep en de maden die uit de prullenbak kropen waren vies en gaven de indruk dat ze hals over kop is vertrokken en met haar hoofd bij heel andere dingen was dan bij het huis en hoe ze het achter zou laten. Bovendien zaten er aangekoekte etensresten op de kookplaat.

-De poetsvrouw schaamde zich dood, maar zij vertelde \dat ze al flink had opgeruimd en dat het hele huis naar "mannenvloeistof" rook en dat ze het zo erg voor hun vond dat ze toen toch maar alles heeft gepoetst en al dan niet opnieuw heeft gewassen (ja, dit is haar verhaal tegen het verhaal van buurmeisje, maar na 1,5 jaar ervaring met die poetsvrouw is het lastig voor te stellen waarom ze hierover zou liegen. Dit punt valt verder niet te bewijzen, maar een boze poets was op zijn zachts gezegd heel vervelend).

-Het wasmiddel was op, terwijl ze met genoeg wasmiddel in de flessen op vakantie zijn gegaan. Als je thuis komt wil je graag wat was draaien en dat ging nu niet. Ze is daarop aangesproken en zij vond dat we dan wel op haar kamer nieuw wasmiddel hadden kunnen halen of zo. Dat antwoord stelde ze meer teleur dan het feit dat het wasmiddel op is.

Ze had een briefje neergelegd of ze haar konden bellen als ze terug waren van vakantie en dat hebben ze dus gedaan. Verder is er wat sms contact geweest maar op geen enkel moment iets van berouw of sorry. Ze hadden hier veel verdriet van en mijn zusje had een kitten voor hun gehaald zodat ze hun verdriet konden omzetten in liefde voor de kleine. Niet om Pluis te vervangen maar wel om niet alleen maar met het verdriet bezig hoefden te zijn.

Na terugkomst van haar vakantie kwam geen enkele reactie. Na 5 weken kregen ze een heel vrolijk lala smsje dat ze een nieuwe kamer had en alles goed ging en wanneer ze weer eens konden afspreken.

Dit alles schoot hun zo in het verkeerde keelgat dat ze haar een "lesje" wilden leren om haar verantwoordelijkheid te nemen na het hele gebeuren en zodoende hebben ze besloten om haar een deel van de DA rekenning te laten betalen. Bij de gesprekken die hebben plaatsgevonden hierover met man van zus aangezien zij nog aan het werk was / op weg naar huis was gaf ze aan spijt te hebben en leek ze het te begrijpen en stemde toe om rekening te betalen. Daarop is afgesproken dat ze contact met hun zou opnemen om te laten weten over hoe en wat.

Inmiddels weer enkele weken later geen woord van haar, hebben ze besloten om haar te smsen hoe het ervoor stond. 101 smoesjes wat erop neer komt dat ze geen geld heeft op het moment. Ja kan wel zo zijn, hebben zij geen boodschap aan en als ze dit had laten weten was er ook nog begrip voor geweest maar het feit dat ze weer niks laat horen is toch wel een trap tegen het zere been. Er kon zelfs een betalingsregeling worden getroffen.

Het bijkomende verhaal waarom ik dit topic heb aangemaakt heb is dat wij (ouders en zusjes) hebben beloofd dat wij ons erbuiten zouden houden. Dit was iets tussen hun en het buurmeisje. Ouders zijn daar op verjaardag geweest en bij het naar huis gaan kregen ze van de moeder van het buurmeisje tussen neus en lippen door verteld dat mijn zus en man alleen maar op het geld uit waren. Het was toch maar een kat, ze moest zich niet zo aanstellen. Zeker niet als ze zo snel alweer een nieuwe kat had. Bovendien was het hun eigen schuld want ze hebben Pluis 9 jaar lang het verkeerde voer gegeven. En de manier waarop ze hadden gereageerd naar hun dochter, daar aten de honden nog geen brood van.

Tja en dan nu de vraag: Hoe nu verder? Zij menen dat ze het in alle eerlijkheid hebben proberen op te lossen. Hebben begrip ervoor dat dingen fout kunnen gaan, dat niet altijd alles zo loopt als je het plant. Zeker omdat buurmeisje zelf instemde met het feit dat ze niet juist gehandeld had met contact opnemen en berouw tonen.

Vraag: Hoe nu verder?
Moeten ze met de ouders van die meid bellen al dan niet om een afspraak te maken om misverstanden de wereld uit te helpen?
Moeten ze een brief sturen met hun kant van het verhaal?
Moeten ze niks doen en afwachten?
Moeten ze het gewoon maar vergeten en doen alsof nooit iets gebeurd is?

Het spijt me voor het lange verhaal maar ben echt benieuwd aan de raad die anderen hierop hebben.
Laatst bijgewerkt door Piej op 22-09-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Re: Hulp gevraagd nav conflict ontstaan door overlijden oppaskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:10

Kan aan mij liggen hoor maar begrijp er weinig van, allelen dat de kat 4 dagen geen eten gehad heeft. Het zal meegedragen hebben aan het levrprobleem maar denk eerlijk gezegd dat het probleem ervoor al aanwezig was.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:12

DA verklaring laten tekenen waarin staat dat de kat altijd gezond is geweest en dat hij door deze verwaarlozing helaas een spuitje heeft moeten krijgen .

Dit voorleggen aan buurmeisje met eventueel de ouders erbij , aangezien ik denk dat ze zelf niet volwassen genoeg kan nadenken , en vind het terecht dat hun een gedeelte van de DA kosten vergoed willen hebben

buiten t feit dat ze nog eens een zooi van t huis gemaakt heeft en dit niet netjes achtergelaten heeft.
van mij had ze dus ook geen vergoeding voor het oppassen gekregen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:13

Ik snap er ook niks van en na 2 alinea's gestopt met proberen het te snappen.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:15

Ik weet dat het een lang verhaal is maar veel duidelijker dan dit kan ik het niet maken vrees ik. Beknopte versie omschrijft het eigenlijk al.

Hebben poes uitgebreid laten onderzoeken bij DA en was buiten dit ontzettend gezond en was niks mis met haar. En leververvetting kan dus daadwerkelijk zo snel gaan. Maar buiten dit, hoe nu te reageren? Dat is de vraag eigenlijk.

Wilgje, dankjewel. Neem aan dat dat geen probleem is om dat op papier te krijgen. Zal het ze als advies meegeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:20

Volgende keer beter opletten wie je op laat passen, ik kan me niet voorstellen dat je iemand die je niet zo goed kent op je huis en vooral dieren laat passen. Ik zou het kontakt met dat buurmeisje verbreken en er verder ook geen werk van maken, je schiet er helemaal niets mee op.
Ook al kun je aantonen dat de kat idd overleden is door nalatigheid van de oppasser, dan ga je zoiets niet voor een rechtbank uitvechten en de oppasser laat het koud dat de kat dood is, dus je schiet er niets mee op, je blijft alleen langer verdrietig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:21

Ik begreep er aan het begin niets van;

Ik wil je sterkte wensen en ik vind dat je achter dat meisje aan moet blijven gaan, of iets tegen haar aan gaan.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:24

@ bigone: Ze had in het verleden al eens op de 2 katten opgelet wat uiteraard goed is gegaan en aangezien ze al jaren naast onze ouders woont en al meer dan een jaar zowat over de vloer komt is het geen vreemde te noemen. Zij hebben het contact in zoverre verbroken dat mogelijk is. Het is ook absoluut niet de bedoeling het tot een rechtzaak te laten komen, maar de onwaarheden die verteld worden zijn tegen het rechte been en ik begrijp dat ze die de wereld uit willen hebben.

@ ANDEREN wat is er zo lastig te begrijpen? De schrijfstijl, de hoeveelheid of teveel neven details dan valt het aan te passen. In mijn ogen was het een duidelijk verhaal, maar blijkt toch ietwat lastig te zijn.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:26

Even voor de helderheid, hoe oud is dat buurmeisje? Als ze nog niet echt 'oud' is, zou ik zeker haar ouders hier op aanspreken. Ik maak uit je verhaal op dat jullie tot nog toe daar wel goed contact mee hebben.

Kijk, een verhaal heeft natuurlijk altijd 2 kanten en het is niet meer dan redelijk dat jou zus en haar man ook hun verhaal mogen vertellen aan de ouders van dat meiske. Want ik heb het vermoeden dat zij toch wel iets anders heeft verteld dan er daadwerkelijk is voorgevallen. Ik denk ook niet dat haar ouders ook weten in wat voor staat van verkeren zij het huis van je zus heeft achtergelaten en wat daar nog meer rondgewandeld heeft.

Daarnaast denk ik dat het verspilde moeite is om te proberen een deel van de kosten op haar te verhalen.
Je kunt het natuurlijk nog proberen, ook even met de kanttekening dat zij naast dat ze gewoon niet goed voor die kat heeft gezorgd, het ook een dikke zooi was in huis en dat ze daar flink werk van hebben gehad, om nog maar te zwijgen over de mannelijke aroma's die in huis hingen.

Ik zou persoonlijk gewoon zelf die rekening betalen en het verder laten voor wat het is. En haar gewoon never nooit meer op laten passen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:28

Ik vind het idd ook een lastig verhaal, miss door de vele dingetjes idd.. Zou misschien makkelijker te beoordelen zijn als de feiten op een rijtje staan :) Vooral met de poetsmevrouw ben ik het spoor bijster.. Had die alles schoongemaakt voor thuiskomst of een deel of?

Maar wat een rotsituatie! Sowieso veel sterkte voor je zusje en zwager, die hebben hun kat moeten laten gaan... Al erg genoeg. Verder zou ik zeggen; de aanhouder wint. Aan de andere kant; verlies jezelf er niet in. Dit soort dingen kan alles idd alleen maar verdrietiger maken.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:29

@ supertinkie: Danke voor de reactie. Buurmeisje is 20 bijna 21 jaar. Het is hun eigenlijk ook niet om het geld te doen, maar meer om haar in te laten zien wat ze veroorzaakt heeft en hoe laks ze ermee om gaat. Had ze aangetoond dat het haar speet hadden ze nooit over een cent gesproken. Ze willen voornamelijk nu de misverstanden de wereld uit hebben de vraag is alleen hoe aan te pakken.

En oppassen op de kat mag ze bij hun nooit meer. Beestje gaat voortaan naar een pension.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:31

Schrijfstijl idd, verhaal lijkt niet erg chronologisch en hou de detarails lopen door elkaar heen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:31

Wat ik ervan begrijp is dat buurmeisje twee weken op kat en huis heeft gepast, er daar een paasei van heeft gemaakt die de hulp nog enigzins heeft proberen op te ruimen.
De kat heeft 4 dagen geen eten en drinken gehad en moest daardoor worden ingeslapen.

Eerst zou ik met dat buurmeisje om tafel gaan en niets via sms of mail gaan regelen.
Als dit niks oplevert dan moet je bedenken of je er nog energie in wilt steken.
Ik persoonlijk denk dat het moet laten gaan, ik acht de kans klein dat je iets duidelijk maakt zeker niet bij de ouders van buurmeisje.

Het buurmeisje moet zich schamen om zo'n puinhoop te maken en zo weinig verantwoordelijkheid te dragen.
Maar als ze het zelf niet inziet dan zou ik er geen energie meer insteken alleen al om jezelf te beschermen.
Je gaat toch jezelf opvreten en je bereikt niet wat je wilt bereiken.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:33

Ik zou me de moeite besparen, meisje kwam er bij mij nooit meer in, hoe bedoel je onbeschoft.. Lekker dan als je buurmeisje in je bed heeft lopen sexen...

De kat krijg je er niet meer mee terug, snap het principe idee wel, maar hebben jullie echt zin in al dat gedoe er omheen?

Ik zou wel de ouders van dat meisje eens flink uitleggen hoe de vork in de steel zit, dus incl mannenpapjes, wasmiddel, niet voeren van de kat e.d.

En daarna klaar...

hmm in de tijd dat ik mijn berichtje tikte waren en een aantal met ongeveer dezelfde reactie

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:35

Wat ik begrijp is dat de kat én het huis grondig verwaarloosd en vervuilt zijn achter gelaten. Als klap op de vuurpijl heeft de kat niet kunnen eten doordat er geen batterij in de machine zit.

Tja, ik vind het grondige nalatigheid. Zelf heb ik mijn huis ook eens vies aangetroffen nadat er werd opgepast, mijn dieren waren wel goed verzorgd. In dat geval laat je het gewoon gaan.
Nu je dier dood is gegaan is het anders. In mijn optiek is het niet meer dan redelijk dat de DAkosten vergoed worden. Het leed is niet met geld te vergoeden een excuus zou wel op zijn plaats zijn.
Als het een jong meisje is kan ik me wel voorstellen dat ze heel erg geschrokken is van alles en zou ik je adviseren om rustig in gesprek te gaan en het te laten bij de hoofdlijn. Alle details..laat gaan, dat is heel vervelend maar maakt het verhaal wel onoverzichterlijk.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:35

amyz schreef:
Ik vind het idd ook een lastig verhaal, miss door de vele dingetjes idd.. Zou misschien makkelijker te beoordelen zijn als de feiten op een rijtje staan :) Vooral met de poetsmevrouw ben ik het spoor bijster.. Had die alles schoongemaakt voor thuiskomst of een deel of?

Maar wat een rotsituatie! Sowieso veel sterkte voor je zusje en zwager, die hebben hun kat moeten laten gaan... Al erg genoeg. Verder zou ik zeggen; de aanhouder wint. Aan de andere kant; verlies jezelf er niet in. Dit soort dingen kan alles idd alleen maar verdrietiger maken.

Ik weet zelf even niet goed hoe ik dat kan shiften. Door bepaalde dingen weg te laten heb ik het idee dat een deel van het verhaal mist. Zal eens nadenken hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Poetsvrouw wilde eigenlijk verwontwaardigd weglopen omdat het echt smerig was. Zij heeft dus het grootste deel gepoetst om de vieze luchten weg te werken en daarbij ook dingen gedaan die eigenlijk niet tot haar taken behoren. Hoe en wat precies durf ik niet naar alle eerlijkheid neer te zetten want wij willen ons er eigenlijk buiten houden. Dit topic is meer om raad aan mijn zus te geven over hoe verder. Ze willen er niet in blijven hangen, maar wel uitgesproken hebben dat het buurmeisje niet zo onschuldig is als ze nu iedereen wil laten geloven.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:36

Als er aantoonbaar niet goed 'opgepast' is zou ik haar iig nooit betaald hebben, maargoed. Het is heel vervelend en persoonlijk zou ik nooooit meer iets met dat kind (buurmeisje) te maken willen hebben! Kom op zeg als er niet eens een sorry vanaf kan? En die ouders het is maar een kat? Walgelijk! 'zeker als je zo snel daarna weer een neiuwe kat hebt' waar bemoeien ze zich mee!
Maargoed als je er toch iets mee wil doen idd dierenartsenverklaring en haar met haar neus op de feiten drukken.

Heeft je zus ook afspraken op papier gezet? een briefje of in een mailtje oid?
Geen water vind ik een wel heel grove fout, dat is immers levensbehoefde nummer 1. Daar zou ik ook woest over worden. Geen batterij in de automaat.. tja fouten maken is menselijk (heeeel erg dom en treurig, maar het is menselijk!) Zat er wel voer in de automaat dan?
Als je alles bij elkaar optelt (geen water, geen voer, smerig huis met maden, niet aan afspraken gehouden met het bed) kan je op zn minst stellen dat ze nogal nalatig is geweest.

Ik snap echt niets van deze meid, dat het haar niets doet? Hoe kan dat nou? Ze heeft notabene zelf ook een kat.
Ik zou me onwijs schuldig voelen als er iets met zo'n dier gebeurt onder 'my watch' zeg maar en mocht zo'n dier overlijden, dan hou ik het niet droog hoor!

Vjestagirl

Ik zou even een gesprek aangaan met het meisje, eventueel met 1 van haar ouders erbij (dan heb je namelijk evenveel mensen aan de ene als aan de andere kant van de tafel). Laat ze rustig uitleggen hoe ze het huis terug gevonden hebben, en dat ze veel verdriet hebben van het verlies van de kat...

justkid

Die ouders zou je inderdaad nog kunnen proberen uit te leggen maar misschien willen zij dit wel niet weten van hun dochter en het daarom "niet geloven"
maar dan ben je het zelf wel kwijt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:38

Ik snap er geen zak van?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:38

Piej schreef:
@ supertinkie: Danke voor de reactie. Buurmeisje is 20 bijna 21 jaar. Het is hun eigenlijk ook niet om het geld te doen, maar meer om haar in te laten zien wat ze veroorzaakt heeft en hoe laks ze ermee om gaat. Had ze aangetoond dat het haar speet hadden ze nooit over een cent gesproken. Ze willen voornamelijk nu de misverstanden de wereld uit hebben de vraag is alleen hoe aan te pakken.

En oppassen op de kat mag ze bij hun nooit meer. Beestje gaat voortaan naar een pension.

Als het inderdaad is om misverstanden de wereld uit te helpen, en dan gok ik naar haar ouders toe, dan blijf ik bij mijn bovenstaande reactie. :)

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:39

Ik ga even met behulp van reactie justkid de openingspost aanpassen.
Note aan justkid: ze hebben al met haar om tafel gezeten waar ze naar hun gezicht praat en achter de rug om zwart maakt. Hoe ze daar nu op moeten reageren want eerlijk gezegd durft ik te wedden dat ze het daar niet bij laten zitten. Juist omdat ze haar zo volwassen en verstandig hadden ingeschat. Ze zijn tot het bot gekrenkt en dachten in overleg een nette oplossing te hebben wat dus nu niet zo blijkt te zijn.

Dat aanpassen lukt dus niet meer. Sorry voor diegenen die het proberen, dan helaas maar even enkele reacties lezen.
Laatst bijgewerkt door Piej op 22-09-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:40

Maarre een kat gaat niet dood van 4 dagen niets eten hoor.....wel van 4 dagen niets drinken, maar leververvetting treedt sowieso niet op na 4 dagen niets eten?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:41

Dan lijkt het me het beste dat ze hun verhaal nog aan de ouders doen en het daarna laten rusten.
Gewoon voor zichzelf, dit soort onrecht vreet energie en lost niks op.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:44

@ Colway en anderen die dit opperen:

Misschien niet van 4 dagen niet eten, maar Stress is de hoofdoorzaak wat te verklaren is door andere kat. Dit had herkend kunnen worden en hulp voor gezocht kunnen worden. Echter is zij 2 weken verantwoordelijk hiervoor geweest en het niet eten is de doodsteek geweest. Ze was te ver heen. Ik kan hier wel een bron over leververvetting neer zetten, maar het feit is dat als ze aantoonbaar 4 dagen geen eten heeft gehad (wie weet langer) het echt wel fataal kan zijn.