Konijnen nu nog naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Konijnen nu nog naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 18:44

Ik ben aan het rondkijken voor een kleinere woning en ik bedacht me ineens dat mijn hele grote konijnenkooi straks misschien wel niet meer in huis gaat passen. Het zou dus wel verstandig zijn om ze er nu al aan te laten wennen om buiten te wonen (de kooi zet ik uit de wind). Maar kan dat nu nog, in september? Hebben ze dan nog lang genoeg de tijd om de knop om te zetten om een dikke wintervacht aan te maken? Gaan ze het niet heel koud krijgen de eerste nachten (gelukkig komen er wel warme weken aan)? Het zijn overigens twee 'Teddy dwergen', van zichzelf al heel wollig.

Edit: Nog wat extra info: Het hok staat op poten zo'n 15 cm van de grond en wordt op een balkon op 6 verdiepingen hoog uit de wind gezet, dus geen last van grondvorst.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 22-09-11 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Re: Konijnen nu nog naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:47

Het is nu echt te laat om ze nog te wennen. Mijn konijnen maken nu al wintervacht aan.

Zijn jou konijntjes geent? aangezien er myxomathose heerst?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:52

ik heb zelf een buitenkonijn en ik weet niet of je op tijd ben, ik denk zelf dat het nog wel kan..de mijne heeft een buitenhok van 2 1/2 bij 2 1/2 en daarop staat een gewoon hok op pootjes, onder het hok heb ik het helemaal vol gepropt met hooi en stro en tegels er voorgezet zodat het echt een beschutte plaats is en heeft ze nog een strook aarde waar ze kan graven en spitten...ook onder het hok, ze heeft daar haar holletje gespit, onder de grindtegels..en wat is het geval...ze zit echt nooit in haar hok!!..dat is echt haar toilet...en ze eet daar haar brokjes....dus mijn raad zou wel zijn...maak een lekker ruime ren met mogelijkheden genoeg op te schuilen en zelf schuilplaatsjes te maken want dat hok is hier echt geen optie voor mn konijn!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:07

Wilawander: Ze zijn niet geënt, dat is idd wel belangrijk dan :j
Jasmijn: Ze kunnen helaas geen holletjes graven, het is een betonnen balkon. Ze kunnen wel onder de kooi gaan zitten.

Ik heb ze trouwens zo'n 5 uur per dag los in de woonkamer huppelen, daar zou ik dan ook mee moeten stoppen denk ik ivm warm-koud temperatuurverschil..? ;(

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:11

Ik zou ze ook niet meer buiten zetten nu, mijn konijnen zijn beide ook al flink aan het ruien. En het kan 's avonds al knap koud zijn, vergis je daar niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:13

Wilawander schreef:
Het is nu echt te laat om ze nog te wennen. Mijn konijnen maken nu al wintervacht aan.

Zijn jou konijntjes geent? aangezien er myxomathose heerst?

Daar begin ik ook niet aan :)

TS;
Sorry, het is écht te laat...

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:18

Als je het zou willen doen zou ik ze als ik jou was overdag buiten doen en overdag binnen en dat steeds meer uitbouwen.
Mijne hebben 1e hele jaar binnen gezeten en daarna ineens naar buiten in de winter, haha.
Ze is nu al 5 en ik heb haar alleen het 1e jaar geënt, dus alles kan

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:20

Ik zou het nog wel aandurven eerlijk gezegd.
Zelf een cavia's gehad die ook nog laat in het jaar naar buiten zijn gegaan.
Goed uit de wind houden en voldoende hooi, dan moet het volgens mij goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:24

Dat hooi valt wel mee :)
Bij mij eten ze al zoveel :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:37

Hooi isoleert. :Y)

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:45

Konijnen hebben veel meer last van warmte dan van kou!
Heb je nu al in huis een kachel aan? Dan is het binnen toch even warm dan buiten?
ALS je ze nog naar buiten wilt doen, dan moet dat VOORDAT de kachel binnen aangaat.
Als je ze maar niet in de tocht zet!
En vooral ze niet meer naar binnen halen: buiten is buiten!
De overgang van warm naar koud (ALS het straks door de kachel binnen warmer is dan buiten) is funest voor ze: niet het nu naar buiten gaan!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:47

tja moeilijk ik zou zeggen kan heel goed. Heb het al 3x gedaan en altijd zonder problemen. Geeft de gelegendheid goed uit de wind te kunnen zitten en uit de wind en heel warm e.d. en ze mogen doen wat ze willen. Echter de meesten gaan gewoon lekker in de ren zitten en slapen. Vorige winter (en die was koud) een jong nijntje (wees) gehad. Ook die koos voor het slapen in de sneeuw op de wind i.p.v. in het warme hok met stro (daar ging hij wel eten maar meer niet). Nooit ziek geweest en heel mooi groot geworden.

Warm/koud verschil is idd niet zo heel handig. DUs of de nijnen binnen laten lopen terwijl het binnen niet warm is of zelf op het balkon een poosje bij hun gaan zitten. Of zet de deur een beetje open en laat ze zelf kiezen.

En tja, je kan ook zeggen ik laat ze lekker binnen en als het moet dan moet het bij de verhuizing naar buiten en dan zien we het dan wel.... Je kan ze heel warm buiten zetten met jute zak voor goed warm hok, extra stro e.d.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:49

waarom zou binnen/buiten niet mogen? Mijn honden doen dat toch ook? Die zijn gewend als huishond. Echter als het echt vriest en er sneeuw ligt dan is mijn ene hond (rottie x lab) uren buiten en in de sneeuw aan het rollen en gek doen om daarna weer binnen te komen. Hij zwemt ook gerust in half bevroren water allemaal zonder problemen en hij doet het al 3 jaar.
Nu is een hodn geen konijn en mijn konijnen komen niet binnen omdat ik erg allergisch ben voor hun maar vraag me af wat het verschil is. Ze moeten uiteraard wel altijd tochtvrij en warm kunnen zitten maar dat is met hokjes zo te doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:50

Ik ben ook van mening dat het nog wel kan. Zo koud is het echt nog niet. En je schrijft dat ze uit de wind staan, dus dat is goed.
Op hele koude tijden kan je altijd nog een wollen deken gedeeltelijk over de kooi hangen en zorg voor een lekker strobedje.
Wat eerder geschreven is klopt inderdaad, eenmaal buiten is buiten en dan niet meer even naar binnen halen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:10

Het heeft ook niet te maken met de temperaturen van nu maar met het maken van winterhaar en dergelijke.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:45

@WILAWANDER: maar JUIST omdat het binnen tot nu toe (ongeveer) net zo warm was als buiten, heeft ook een binnenkonijn gewoon vanaf vóór de zomer al zijn wintervacht aangemaakt: in de ondervacht. de zomervacht valt nu nog uit, zodat de wintervacht ruimte krijgt om te groeien.
Je krijgt (in mijn ogen) pas verstoring, als je de natuurtemperatuur gaat veranderen. Dat is pas als de kachel aangaat (of je moet thuis airco hebben, dan is het wéér anders).

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 21:48

De verwarming is nog niet aan geweest, en er staan hier 's nachts ook altijd ramen open in de woonkamer, en overdag staat de balkondeur open en Polly (1 vd 2) gaat dan ook vaak even het balkon verkennen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 01:34

Ik zou het to heel doen nog want getaptst nu erg zacht. Je hebt best kans dat ze wel gewoon die vacht gaan aanmaken. Je moet ze dan we goed in de gaten houden. Belangrijk is dat ze niet op de tocht staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 07:10

Ik heb er nu 1 tijdelijk binnen zitten na castratie en die gaat vandaag na 2 dagen binnen zitten ook weer naar buiten toe.. Kan volgens mij nog wel door. Dikke laag stro en hooi en nijn red het wel! :j

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:21

Ik zou het niet meer doen :n
Ik heb ook een buitenkonijn en toen ik die vanmorgen wat te eten gaf zat hij te rillen en was niet echt vrolijk. Hij verhaard ook al vreselijk, dus ik denk dat ie daar ook wat last van heeft. Dit weekend wordt het schitterend weer dus dan kan hij lekker in de tuin rondrennen, maar als het zo koud en nat is durf ik dat ook niet aan.
Volgende week krijgt hij een nieuw, veel groter, paleisje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:53

moonfish13 schreef:
Hooi isoleert. :Y)

Het hele hok? :')
Bij mij hebben ze een hooibal :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:58

coulash schreef:
@WILAWANDER: maar JUIST omdat het binnen tot nu toe (ongeveer) net zo warm was als buiten, heeft ook een binnenkonijn gewoon vanaf vóór de zomer al zijn wintervacht aangemaakt: in de ondervacht. de zomervacht valt nu nog uit, zodat de wintervacht ruimte krijgt om te groeien.
Je krijgt (in mijn ogen) pas verstoring, als je de natuurtemperatuur gaat veranderen. Dat is pas als de kachel aangaat (of je moet thuis airco hebben, dan is het wéér anders).

Binnen is het heel anders qua temperatuur naar buiten. Een binnenkonijn maakt geen wintervacht aan. Mijn moeder heeft een konijn binnen en die heeft echt geen winterhaar. De konijnen die ik buiten heb maken al echt haar aan. De nachttemperaturen zijn al vrij koud, veel mensen vergissen zich daarin. Bij ons komen na augustus geen dieren meer van binnen naar buiten.
Is ook wat wij de mensen in de dierenartspraktijk adviseren.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:06

Mijn konijn staat ook op het balkon (9 hoog dus iets hoger dan bij jouw). En die is totaal nog niet in de rui. En ze geven de komende week nog heel lekker weer op. Dus ik denk dat het wel kan. Wel wat extra hooi enz.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:16

konijnen hebben meer last van nattigheid dan van kou.
Ik zou het wel doen. Maar dan ook buiten houden en niet meer naar binnen halen.
Uit de wind (en regen) en voldoende bewegingsvrijheid geven,
als je het hok geisoleerd hebt met voldoende stro en hooi dan lijkt het me prima.
Ik zou het dan wel nu doen, dit weekend wordt het mooi weer dus dat lijkt me een goede start.

Ik moet er nog wel even bijvermelden dat ik alleen ervaring heb met grote HTKkonijnen
Ik weet niet of die (ras)konijntjes van jou niet gevoeliger zijn.
Laatst bijgewerkt door justkid op 23-09-11 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:20

Nu nog laten wennen is een beetje laat, maar enten hebben wij nooit gedaan, en mijn huppelt nu al bijna 13 jaar op deze wereld rond :').

Je kan het wel doen, maar niet meer naar binnen doen, dan gaan ze er niet aan wennen. En dit weekend, 20 raden, met een zonnetje, kan dus goed :)?