Nertsenbont en leer: blijven of verdwijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Nertsenbont en leer: blijven of verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:28

Voordat ik begin: dit is een onderwerp die zeer discussiegevoelig is dus houdt en netjes en behandel elkaar met respect. Bovenal voordat je deelneemt, inlezen in het onderwerp is altijd zinvoller dan zonder kennis deel te nemen aan een discussie. Tot slot, de inleiding is voorzien van algemene standpunten en dus de algemene mening van het Nederlandse volk. Maar wat vindt jij er nu van?

"Nertsenhouderijen zouden afgeschaft moeten worden in Nederland", roept onder andere Bont voor Dieren, "maar dan zijn wij onze inkomens en werk kwijt", roept de NFE (Nederlandse Federatie van Edelpelsdierhouders).

"De welzijn van de nerts wordt ernstig aangetast (oa. universiteit van Oxford)", "nee dat is niet waar (onderzoeksaccomodatie Edelveen)".

Bij welke instantie je ook kijkt, de een schreeuwt nog harder tegen de ander dat de nerts het wel/niet goed heeft in de nertsenindustrie. Onderzoeken (of beter gezegd de manier van concluderen) van diverse onderzoeksaccomodaties en universiteiten spreken elkaar finaal tegen en die vliegen elkaar bijna in de haren.

De mensen die voor de houderijen zijn spreken onder andere over het feit dat men het wel accepteert dat er leer gedragen wordt, maar niet dat er bont gedragen wordt. Daarnaast hanteren zij ook het standpunt dat de nerts beter in Nederland kan blijven, want daar zal het beter gedijen dan dezelfde nerts in China bijvoorbeeld. De nertsenhouderijen investeren daarnaast veel in verrijking zodat de welzijn van de nerts zo optimaal mogelijk is. Maar het blijft een productiedier, net als de koe (en daar doet ook niemand moeilijk over).

Tegenstanders spreken van welzijnschandalen en zagen de nertsenhouderijen het liefste gisteren al verdwijnen. Ze verwijzen naar diverse onderzoeken waaruit blijkt dat de productie-nerts niet gedomesticeerd is en dat vooral het welzijn aangetast wordt. Daarnaast geven ze ook aan dat het leer een slachtafval is en dat de nerts puur voor het velletje wordt gefokt. De jongen worden na 7 maanden opgroeien vergast met koolstof-monoxide en dan is er weer een velletje beschikbaar voor een mode-jas. Daarnaast geven ze aan dat er tegenwoordig genoeg alternatieven zijn voor bont en dat levende dieren daar niet meer voor nodig zijn.

Het balletje is al gaan rollen binnen de regering om de nertsenhouderijen af te schaffen (2020?) maar de mensen die leven van de nertsen zien dat helemaal niet zitten omdat de het inkomen kwijtraken en zo hun gezin niet meer kunnen onderhouden. Daarnaast blijkt de regering nu zelfs te zeggen dat het geen 2020 is, maar zelfs eerder wat voor nog meer onrust zorgt.

Na deze korte inleiding volgen er enkele standpunten waar de discussie straks over zal gaan:

1. Het dragen/gebruiken van leer wordt alom geaccepteerd, de koe wordt hier onder andere voor gefokt, maar het dragen van bont is omstreden en zou zelfs verboden moeten worden. Men zou dus of het bont moeten accepteren of naast het bont ook het leer af moeten schaffen.

2. De nertsenhouderijen zouden in Nederland moeten blijven omdat de welzijn hier beter is dan bijvoorbeeld in China, want daar zullen de Nederlandse nertsen onder andere naar toe gaan als het hier in Nederland ophoudt met de productie. Of zijn wij als dierenvriend blij als Nederland zichzelf ontruimt van de nertsen omdat het dan hier in ieder geval niet meer plaats vindt? Maar wel via de achterdeur?

Dit discussiepunt heb ik gevormd omdat ik er op dit moment volop mee bezig ben in verband met een studieopdracht en hoe meer ik mij erin verdiep, hoe meer ik besef dat het niet zwart/wit opgelost kan worden. De belangen van beide partijen zijn logisch en dat zorgt ervoor dat het eigenlijk muurvast zit. Hoe denken jullie hier dus over? Er wel bij stilstaand dat het een grote sector binnen de Nederlandse veehouderij betreft.

Voor meer informatie:
- http://www.NFE.nl
- http://www.bontvoordieren.nl
- http://www.google.nl

[edit]
- Agrarisch Dagblad 2009: http://www.nfe.nl/2009/uploads/pdf/69_N ... agblad.pdf (PDF-document)
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 23-09-11 09:23, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Klein typfoutje in titel aangepast ;)

Agossie

Re: Nertsenbond en leer: blijven of verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:31

Ik ben sowieso fel tegen bont. Dus de nertsenfarms afschaffen: helemaal voor!!! Leer vind ik wat anders. Koeienleer is meestal van koeien die toch al in de vleesindustrie gebruikt worden. Als vegetariër (eigenlijk pescetariër) probeer ik wel zo veel mogelijk aanschaf van leer te vermijden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:31

moeilijk punt.

Ik ben tegen bont maar de nertsen in de fokkerijen hebben een luxeleven.
Een nerts die zich goed in zijn vel voelt heeft een mooie vacht en die is cruciaal bij zo'n fokkerij.

Als ze humaan worden dood gemaakt denk ik dat ik niet zoveel zou hebben tegen de nertsfok.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:33

Ik ben sowieso tegen bont, tegen elk bont. Behalve als het een afvalproduct is.
Toch werden nertsen wel heel erg netjes gehouden in Nederland. Dus beter nertsenbond in Nederland verkrijgen dan in China o.i.d. Maar de nertsenhouderij voor bont is in Nederland inmiddels al verboden. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:35

Als de nertsen een goed leven hebben heb ik er niet zoveel moeite mee.
Dat zou hypocriet zijn als je vlees eet en leer draagt, veel bio industriedieren hebben het dan nog slechter ook.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:36

Uhm lastig ik ben niet zo pro bont om je eerlijk te zeggen. Echter zolang de vraag erna blijft zullen dus straks die bontjes uit landen zoals bv China komen..(nou 1x een documentaire gezien...) dan wil je als nerts wel dat je in NL wordt geboren..mijn god.

Dus enerzijds je kunt in NL wel alles afschaffen ivm welzijn dieren maar dan verplaats je het probleem naar landen waar mensen helemaal 0,0 om dieren geven. Dus wat dat betreft zou je het beter in NL kunnen houden maar met strengere regels voor dierenwelzijn...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:39

goed discussie punt.
ikzelf ben niet zon fan van bont maar ik heb wel eens in zon nersten farm binnen gekeken en geloof me die beestjes krijgen niks tekort .
in iedergeval waar ik ben wezen kijken dan.
ik weet niet hoe deze beestjes aan hun einde komen in nederland maar ik weet wel dat het hier beter gebeurt dan in bv in china aangezien je hier nog dierenrechten hebt.
dus lijkt het me beter om het bont hier uit nederland te blijven halen ipv uit het buitenland waarop de controle op dierenwelzijn vele malen minder is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:42

H_Nalanta schreef:
Ik ben sowieso tegen bont, tegen elk bont. Behalve als het een afvalproduct is.
Toch werden nertsen wel heel erg netjes gehouden in Nederland. Dus beter nertsenbond in Nederland verkrijgen dan in China o.i.d. Maar de nertsenhouderij voor bont is in Nederland inmiddels al verboden. ;)

Nog niet, de vorige regering heeft gezegd dat ze tot 2020 te tijd hebben. De huidige regering geeft echter aan dat dit termijn verkort wordt. Tot wanneer het ook is, tot die tijd mogen de dieren gefokt en gedood worden voor bont.

speedfiets_2, na 7 maanden opgroeien worden ze vergast met koolstof-monoxide waarna ze gevild worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:45

Nou dat is niet zo'n rare dood. Dat is een slaapdood.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:48

behalve als de kist te vroeg open gaat...........is niet zo'n pretje zo op een hoop op elkaar....

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:59

Ik denk dat het beter is om een soort keurmerk te maken voor "beter verkregen" bont. Mensen blijven het dragen, dus de industrie verplaatsen naar een land met weinig tot geen dierenwelzijn staat mij meer tegen als het dragen van bont wat op een zo dier vriendelijk mogelijke manier wordt verkregen.

Dus naast scharrel / biologisch vlees, ook scharrel / diervriendelijk opgefokte bontjes en leerproducten. Persoonlijk zou ik daar ook wel intresse in hebben.

Het "gewoon" afschaffen lijkt me geen handige zet, juist doordat je dan mens en dier dupeert.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:03

Ik dacht dat het allang afgeschaft was..
Anyway, denk niet dat de dieren wat tekort komen.. Voor wat ik gezien heb hebben die dieren een heel prima leven. :j Beter dan menig koe/varken, al dan niet te spreken over kippen..

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:06

Ik heb er niet zo veel tegen dat een dier gefokt wordt om zijn bont.
Dood is dood en wat er daarna met een dier gebeurd, daar heeft die zelf geen boodschap meer aan.

Ik vind het echt een zwaktebod om te zeggen: leer dragen is niet zo'n probleem, want het dier moest toch al dood vanwege zijn vlees...
Als je een dergelijke stelling in neemt, wees dan consequent.
Of je dood een dier om te consumeren op welke manier dan ook, of je bent er consequent op tegen.
want die koe waar dat leer van komt, heeft net zo goed een leven in de bioindustrie achter de rug...

Ik denk dat in deze het juist van belang is om te kijken naar het welzijn van het dier.
Dat geldt voor alle dieren die bestemd zijn voor consumptie.
Daar moet volgens mij ook de discussie over gaan, want een verbod is inderdaad het probleem verplaatsen.
Daarnaast vind ik het hypocriet want de vraag naar bont neemt er nl echt niet mee af.
Dat te denken is een illusie en behoorlijk idealistisch.
Ik zie daar eerlijk gezegd ook niet de noodzaak van in.

Daarnaast vind ik het onverkoopbaar voor de mensen die in deze sector werkzaam zijn.
Je kunt niet aan het economisch belang van deze mensen voorbij gaan.
Ik vind dat je nl alle belanghebbenden in deze serieus moet nemen.
Dus zowel het welzijn van het dier als ook van de mens.

Het zou veel helpender zijn om deze mensen te steunen in het zoeken naar oplossingen waarbij het voor hen haalbaar blijft om er een fatsoenlijke boterham uit te halen en tegelijkertijd verbeteringen in de industrie na te streven.
ik vind dat overigens niet alleen bij de bontfokkerij, maar bij alle dierindustrie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:25

F_Orumster schreef:
Als de nertsen een goed leven hebben heb ik er niet zoveel moeite mee.
Dat zou hypocriet zijn als je vlees eet en leer draagt, veel bio industriedieren hebben het dan nog slechter ook.

Maar wat is een goed leven?

Nertsen zitten:
- op draad zodat hun vachtje mooi schoon blijft
- in hun eentje zodat ze elkaar niet per ongeluk zouden kunnen bijten

Vind je dat een goed leven?
Ik vind de methode met koolmonoxide nog zo slecht nog niet, maar ik vind t geen diervriendleijk bestaan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:31

Het was een vraag, ben er nl onbekend mee :)
Maar, vind je dat de kippen en de varkens een goed leven lijden?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:32

Naast het hok waar ze op draadgrond zitten hebben ze een nachthok met stro. Dus ze kunnen kiezen waar ze willen zitten. Onderzoek heeft aangetoond dat ze geen hinder ondervinden aan draad.
Verder zitten ze altijd naast elkaar, oke echt onderling contact is er niet maar ze zitten niet 'echt' in hun eentje.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:33

Genoeg paarden die weinig onderling contact hebben. Niet dat ik dat goedkeur.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:35

Tegenwoordig zitten ze niet meer in hun eentje maar in groepen zodat ze nog wel enigszins sociaal contact hebben, De jongen blijven tegenwoordig ook tot de 7e maand bij de moeder. Echter hebben universiteiten uitgewezen dat de manier van huisvesten slecht is voor het welzijn, terwijl onderzoek dat op verzoek van NFE uitgevoerd is, bewijst dat de nertsen zwemmwater bijvoorbeeld niet perse nodig hebben en dat ze snel gewend zijn aan de situatie.

De vraag is echter of gewenning, voldoening betekend. Wat dat betreft sta ik achter het standpunt van Oxford, die dus zegt dat de huidige huisvesting niet welzijnsvriendelijk is.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:03

_Hedwig_ schreef:
Ik denk dat het beter is om een soort keurmerk te maken voor "beter verkregen" bont. Mensen blijven het dragen, dus de industrie verplaatsen naar een land met weinig tot geen dierenwelzijn staat mij meer tegen als het dragen van bont wat op een zo dier vriendelijk mogelijke manier wordt verkregen.

Dus naast scharrel / biologisch vlees, ook scharrel / diervriendelijk opgefokte bontjes en leerproducten. Persoonlijk zou ik daar ook wel intresse in hebben.

Het "gewoon" afschaffen lijkt me geen handige zet, juist doordat je dan mens en dier dupeert.

dit soort ideeen zijn goed.
Ik denk dat dit helpend zou zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:20

Ik vind het verbieden van de nertsenfok eigenlijk nogal ondoordacht. Je kan de nertsenfok in nederland (of europa) imo niet verbieden en dan nog wel import toestaan uit andere landen dat is namelijk gewoon een probleem wegmoffelen ipv het oplossen. Net als de het amerikaanse verbod op paardenslacht dat heeft alleen maar extra lijden veroorzaakt! Het klinkt alleen heel leuk in de oren van "het grote publiek" maar draagt in werkelijkheid helemaal niets bij aan dierwelzijn.

Overgens zou ik een keurmark zoals "biologisch" ook voor de bont industrie inderdaad ook wel een goede stap vinden :j . Als je je echt druk maakt over dierwelzijn is dat imo een logischere stap dan de dieren maar wegmoffelen naar een land waar ze wel levend gevild worden en waar nog met extreem schuwe (en dus vaak zelfmutulerende) dieren gefokt word, waar de kooitjes nog kleiner zijn etc :x ..

Ik vind trouwens dat eigenlijk bijna alle dierlijke producten "luxe" producten zijn. Leer en wol maar ook vlees en zuivel heb je in principe niet echt nodig en zeker niet in de hoeveelheden waarin het nu geconsumeerd word. Dus ik vind het ook oneerlijk dat de nertsen industrie op deze manier word aangepakt terwijl hij naar mijn idee niet meer of minder gerechtmatigd is als andere vormen van dierhouderij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 21:19

Bont voor dieren - nertsen update

http://www.bontvoordieren.nl/nertsen-update

Citaat:
Op 30 juni 2009 stemde de Tweede Kamer vóór een verbod op de nertsenfokkerij in Nederland! Een voorlopig hoogtepunt in de jarenlange, intensieve campagne en lobby van Bont voor Dieren voor een nertsenfokverbod. Nu is de Eerste Kamer aan zet. Als ook daar een meerderheid voor het wetsvoorstel stemt, is het verbod een feit…

Bont voor Dieren voert campagne en lobbyt bij de Eerste Kamer.

Meer persberichten:
http://www.bontvoordieren.nl/-persberichten

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:43

Wat is die bont voor dieren toch eigenlijk dom in hun visie....
Alle argumenten staan hierboven, waarbij ik vind dat Liedje89 het heel duidelijk verwoord heeft.
ik hoop echt dat hier in Nld op regeringsniveau het laatste woord nog niet gezegd is en men eerst nog maar eens goed na denkt over de gevolgen...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:51

Nertsen zijn leuk :D

Het is hypocriet om fel tegen bont te zijn en dan wel gewoon op lerenschoenen rond te lopen. Uiteraard wordt er bij een koe het hele dier gebruikt en nerten alleen maar voor het bont. Dat is natuurlijk wel een punt om te zeggen dat het eigenlijk zonde is om te gebruiken. Alhoewel mensen altijd wel dierenbont gebruikt hebben.

In Nederland (en Denemarken) hebben de nertsen het zo slecht nog niet. Buiten de bovengenoemde huisvestingseisen hebben ze ook nog eens een zwembadje waar ze in kunnen zwemmen. Iets wat zeer gewaardeerd wordt door de nerts. Veel vee staat er toch echt slechter bij.

Het geven van een keurmerk wat hierboven staat is misschien wel een goed idee. Want als mensen wel bont willen dragen dan liever bont wat op een diervriendelijke manier verkregen wordt dan die wanpraktijken die in China gaande zijn. Je voorkomt namelijk toch niet dat mensen die graag echt bont willen dit ook krijgen.

Al snap ik het nog steeds niet zo goed waarom mensen persé echt bont willen dragen er zijn zulke goede alternatieven en in Nederland heb je ook niet echt bont nodig om warm te blijven.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:00

Ik denk dat er inderdaad beter naar een keurmerk gestreefd kan worden met regels, rechten en plichten voor de nertsenfokkerij. Zo kan er consequent gecontroleerd worden en eventuele overtreders aangepakt. De nertsenfokkerij verbieden lost niks op en verergert de omstandigheden voor de dieren aanzienlijk. Zoals al eerder aangegeven is dieren welzijn buiten Europa en in veel gevallen al buiten Nederland, niet iets waar veel aan gedaan wordt.
Afgezien van het dierenleed dat hiermee voorkomen kan worden, denk ik dat we ook niet het menselijk leed (faillissementen enz.) vergeten mag worden. Er is voor de agrarische industrie in de afgelopen jaren al heel veel veranderd en aangepast waardoor deze bedrijven hun deuren moesten sluiten.
Ik weet uit ervaring dat de huiden van koeien die gebruikt worden om te looien (rawhides) niet alleen maar van koeien komen die voor de vlees industrie gefokt zijn. Er worden wel degelijk koeien gefokt, puur om de huid. Deze koeien worden tegen de tijd dat de huid op z'n best is, sterk op rantsoen gezet (nog net niet uitgehongerd) zodat de huid makkelijker te villen is van het karkas. Is dat diervriendelijk, vraag ik me dan af. Doet de Bont voor dieren hier ook wat mee? Ik ben bang van niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:48

Is het collectief geheugen zó kort???

Wanneer is het verbod op de nertsenfokkerijdoor de Kamer behandeld en afgewezen?

Het meest hilarische van deze discussie op Bokt is de reden dat het afgewezen is. Dat was namelijk een formulering in het adviesrapport vanuit ´Wageningen´.
Dat nertsenfok voor bont ethisch niet verschilt van paardhouden voor (top)sport.