Waarom grommen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Waarom grommen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:01

Ik heb eens flink gezocht op het internet, maar kan geen antwoord vinden.
Ik heb een beagle mannetje van 2,5 jaar en heb nog twee herdershonden.
De beagle is een doerrak en vrij dominant naar de ander, maar iedereen staat zijn mannetje hier.
Mijn punt is dat mijn beagle een grote liefde heeft voor grommen.
Ik ben zelf erg duidelijk met de regels en het is meer dan duidelijk voor iedereen dat ik de baas ben in huis.
Dus hierover heb ik geen vraag, maar mijn beagle heeft een voorliefde voor grommen.
Zo gromt hij het liefste een hele dag als het kon.
Ook als hij vrolijk is en er geen aanleiding is.
Soms gromt hij onder het knuffelen en voorheen was dat voor mij genoeg reden om hem weg te sturen, maar tegenwoordig doe ik dit nog maar zelden. Want het lijkt wel alsof hij er niets mee wil zeggen.
Hij komt op mn schoot liggen kroelen en geeft me likjes en gromt lekker door.
Hij is een erg sociale hond en ik heb totaal geen problemen met hem ( hoewel hij niet altijd vriendelijk is naar de herders, maar hij is de enigste in huis nog in volle glorie)

Heeft iemand ervaring hiermee of enig idee waarom hij het nodig vind om altijd maar te grommen?
( hij trekt niet zijn lippen op en neemt ook geen dreigende houding aan, hij gromt zelfs in zijn slaap.)

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en reacties.

Annettu_

Re: Waarom grommen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:02

Ik volg.. de van mij doet het ook.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:10

Annettu, wat voor ras heb jij?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:22

Ai dit lijkt me niet echt heel erg.....Als hij altijd gromt? Niet gemeen is....Is het misschien een gewoonte geworden van de hond om altijd te grommen???

Mijn hond ( een kruising yorck) gromt sinds een hele tijd naar mij, maar dan gemeen!
De ene x mag ik alles met haar doen, en hup uit het niets, lippen omhoog en grommen!
Dan stuur ik haar weg, maar dan word ze helemaal woest!
( Ik heb nog een teckel en die is zo onderdanig als maar bestaat, hier gromt ze ook naar maar hij draait zn hoofd en loopt weg)
Ze heeft me nog nooit gebeten ( moet ze ook nooit proberen) maar zelfs bij kleine kinderen en alle andere honden kan ik haar niet laten, ik vertrouw haar dan niet ( Andere honden valt ze standaard aan)

Dit gedrag is begonnen na ruwe spelletjes van mijn kant, en na het krijgen van een vlooienplaag dat ik haar moest laten scheren omdat ze allergisch is, iedere maand een gevecht om haar te druppelen. ( Als ik bv zeg, kom mooi maken is ze al weg)
Nouja negeren heb ik al geprobeerd, dat als ze komt voor een knuffel dat ik zeg nee, en haar wegduw.
Ik kan eigenlijk alles met haar, in bad doen enz, ze komt dan juist weer angstig over, helemaal strak gespannen staart tussen de benen en lipje trekken maar verder niks.

Dierenarts zei dat ze niks mankeert dat het een dominantie probleem is.
Ik heb geen idee meer.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:26

Oh ik ga ook volgen, onze reu doet dit ook, al van kleins af aan! Hij gromt werkelijk altijd, als hij bij je ligt en je hem aait, als je hem oppakt etc. etc. We hebben hem al laten castreren, hij was namelijk erg dominant en plaste werkelijk overal in huis. Maar na de castratie is het grommen niet weg gegaan, al lijkt hij het niet verkeerd te bedoelen...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:27

GroteVogel, dat klinkt idd dat je niet de leider bent. Zij bepaald wanneer ze wel en niet onderworpen is naar jouw. Misschien dat je een boek van Cesar Millan kan lezen, die legt heel erg goed uit hoe je je hond in balans kan krijgen. Ik heb altijd honden gehad en moet zeggen dat ik nog nooit een probleemhond heb gehad, maar er toch best veel duidelijk werd door het lezen van zijn boeken.
Helaas wordt er niets verteld in zijn boeken over willekeurig grommen zonder reden.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:29

Jack russel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:32

Ik heb er geen verstand van, minimaal iig,
het lijkt in mijn ogen alsof ze het doen alsof hij/zij blij is?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:39

sommige honden zijn nu eenmaal "vocaal" ,sommige piepen/fluiten en sommige grommen,als hij verder zich gewoon gedraagd heb je een 'brommert' in huis :D

een rottweiler van mij deed dat ook,bromde het liefst de hele dag door,maar bedoelde daar niets mee,hoe blijer hij was hoe harder hij bromde,werd dan ook vaak liefkozend 'alfa brombeer' genoemd... :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:43

Ik heb een teefje wat veel gromt.... als ze blij is, als ze tevreden is, als ze opgewonden is... soms trekt ze haar lippen erbij op (als ze enorm blij en opgewonden is) maar niet op dreigende manier, maar in een hele grote grijns. Ziet er nogal komisch uit.
Ze is verder alles behalve dominant en de twee reuen (haar 'echtgenoot' en haar zoon,) lopen eigenlijk min of meer over haar heen.

In het begin reageerde ik hetzelfde als jij, ts, (ik vatte het ook verkeerd op) maar nu allang niet meer. Het heeft nl niets met dominantie e.d. te maken. Ze is gewoon een hond die altijd geluid maakt.
(ze kreunt en steunt ook en maakt nog wat bijgeluiden)...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:51

hij heeft af en toe ook echte uitbarstingen van agressie naar de herder, maar naar mij niet, maar soms bromt hij omdat hij wil dat ik hem met rust laat. Ik weet wanneer ik tever ga. Wanneer ik zijn rust en privacy niet respecteer. Dus zoals ik zei, ik heb geen problemen met hem, omdat ik weet wanneer ik de grens overscheid (Hij is zo een lekker ding, zou een hele dag met hem kunnen knuffelen). Maar zijn grom geluid wanneer hij echt kwaad of vijandig is, is precies hetzelfde als wanneer hij vrolijk is en wil knuffelen.
Dus ik vind het vreemd dat er geen verschil in intonatie zit, want wordt zijn gegrom dan niet een loos geluid als hij altijd hetzelfde geluid gebruikt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:59

nja, is wel lastig, want ook hier is boos gromgeluid hetzelfde. Daisy vindt het bv vervelend als je d'r achterlijf vast pakt (ze is wel een beetje vreemd..), maar ik zie het zelf heel erg goed aan de houding ed,
Overigens mag een hond van mij best aangeven dat ze bepaalde (knuffel) zaken niet prettig vindt. Ze luistert verder heel goed.
Ze wil ook wel eens uitvallen naar haar zoon, maar die neemt haar niet serieus. Alesko trouwens ook niet.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:03

liljebo, ik vind ook dat en hond zijn grenzen mag aangeven, maar moet wel op een respectable manier zijn. Mijn beagle mag duidelijk zeggen dat hij liever alleen is, maar hij moet het niet wagen om dat op een vijandige manier te zeggen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:05

Mijn grote lomperd vind het ook heerlijk om te brommen bij het knuffelen. Hij bedoeld er echt niets mee hoor, hij is wat vocaal. Niet overal teveel achterzoeken, helemaal niet als er verder geen problemen zijn :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:07

Is het echt grommen of meer brommen??

Sommige honden snappen hun eigen systeem niet zo en gaan grommen wanneer ze blij zijn en kwispelen wanneer ze boos zijn (dit kan natuurlijk ook stress zijn enzo).
Misschien is het bij die van jou gewoon een beetje verkeerd ingesteld daarbinnen :P
Kan geen kwaad toch, als jij maar weet dat die het niet gemeen bedoeld! :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:17

gabjj8 schreef:
Is het echt grommen of meer brommen??

Sommige honden snappen hun eigen systeem niet zo en gaan grommen wanneer ze blij zijn en kwispelen wanneer ze boos zijn (dit kan natuurlijk ook stress zijn enzo).
Misschien is het bij die van jou gewoon een beetje verkeerd ingesteld daarbinnen :P
Kan geen kwaad toch, als jij maar weet dat die het niet gemeen bedoeld! :+

hij bromt ook veel, maar is voornamelijk grommen. Ik ben erg hecht met mn honden, ze zijn bijna altijd bij me. Hij is mn lieveling en is duidelijk met zijn signalen naar bij en naar de andere. Hij heeft naar mij nog NOOIT zijn vacht omhoog gezet, naar de herders wel. Hij is over sociaal naar andere honden en is totaal geen vechter ofzo.
Ik negeer zijn gegrom ook gewoon, maar vraag me toch af of er niet meer achter zit. Of ik niet iets over het hoofd zie.
Hij is nog maar 2,5 (zo ook mn duitse herder, mn mechelaar is 1,5) en ik vind het belangrijk om de honden goed te kennen zodat ze niet rare trekjes gaan ontwikkelen naar de toekomt toe.
Want als het iets betekend en ik het negeer, dan kan dit dus een serieuze uitwerking in de toekomst hebben.
Op training weten ze ook niet wat het is en de DA ook niet. Die zeggen ook dat hij gewoon vocaal is. Maar wil het toch zeker weten, dus daarom dat ik dacht, s ff kijken of hier iemand het heeft meegemaakt en mogelijk weet of het een echte oorzaak kan hebben.
Is wel heel erg belangrijk dat hij echt gelukkig is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:18

LecyTinker schreef:
liljebo, ik vind ook dat en hond zijn grenzen mag aangeven, maar moet wel op een respectable manier zijn. Mijn beagle mag duidelijk zeggen dat hij liever alleen is, maar hij moet het niet wagen om dat op een vijandige manier te zeggen.
uiteraard. Maar als de verhoudingen goed liggen, gebeurt het normaal gesproken ook wel op die manier.
Dan 'geven' ze dat alleen maar aan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:25

LecyTinker schreef:
hij bromt ook veel, maar is voornamelijk grommen. Ik ben erg hecht met mn honden, ze zijn bijna altijd bij me. Hij is mn lieveling en is duidelijk met zijn signalen naar bij en naar de andere. Hij heeft naar mij nog NOOIT zijn vacht omhoog gezet, naar de herders wel. Hij is over sociaal naar andere honden en is totaal geen vechter ofzo.
Ik negeer zijn gegrom ook gewoon, maar vraag me toch af of er niet meer achter zit. Of ik niet iets over het hoofd zie.
Hij is nog maar 2,5 (zo ook mn duitse herder, mn mechelaar is 1,5) en ik vind het belangrijk om de honden goed te kennen zodat ze niet rare trekjes gaan ontwikkelen naar de toekomt toe.
Want als het iets betekend en ik het negeer, dan kan dit dus een serieuze uitwerking in de toekomst hebben.
Op training weten ze ook niet wat het is en de DA ook niet. Die zeggen ook dat hij gewoon vocaal is. Maar wil het toch zeker weten, dus daarom dat ik dacht, s ff kijken of hier iemand het heeft meegemaakt en mogelijk weet of het een echte oorzaak kan hebben.
Is wel heel erg belangrijk dat hij echt gelukkig is.

Geluid is eigenlijk maar een deel van de communicatie van honden. Ik denk dat je in een dergelijke situatie vooral de rest van de lichaamstaal moet interpreteren. Dat doe ik hier iig wel en dat geeft meer duidelijkheid
Al blijft het toch een raar verschijnsel
(hier is het dus ook grommen, en geen brommen)
Ik ben tussen honden geboren en opgegroeid en ben in de 50 jaar die ik nu tel nooit hondloos geweest. Ook altijd getraind met honden. Maar ik had het dus ook nog nooit meegemaakt en tolkte het in het begin ook verkeerd..
Ik dacht even dat ik een gestoorde pup had. (ze was geboren in een koude koeienstal, waar ze de eerste 8 weken doorbracht en was typje pupje wat zat te bibberen in een hoekje..had dus gekund . bleek later dat ze gewoon erg kouwkleum was-- en nog steeds is)
Ze is nu overigens 6 jaar en verder psychisch best in orde voor een hondje met die achtergrond. Beetje stressgevoelig, maar vooral blij en pienter.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:36

Wij hebben ook een 2 jarige beagle, bromt/gromt ook best wel veel in vergelijking met onze vorige hond (goldenretriever). Zo mogen we geen poten afdrogen en wordt ze echt gemeen woest, wij doen dit overigens wel altijd gewoon maar ze blijft grommen. Ook blaft ze meteen op alles, piept om alles, is echt een beest wat wel veel geluid maakt, gewoon zeurderig piepen/brommen. Moet zeggen dat deze hond wel echt moeilijk op te voeden is, onze goldenretriever luisterde perfect, bij deze moet ik echt heel boos roepen wil 'ie eindelijk eens komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:41

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:44

Nou geloof me als je weg moet en je hond laat zich niet pakken wordt je vanzelf boos. Eén boze snauw en hij ligt op de grond, enige optie dustja dan werkt het toch wel?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:46

* ho foutje, hij ligt dan uit onderdanigheid trouwens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:47

het kan best zo zijn dat hij bij een boze snauw gaat liggen omdat dat een natuurlijke reactie is (over geven), maar je zou ook tijd kunnen steken in hem te leren direkt naar je toe te komen dmv positive reinforcement.

Ik heb zelf altijd honden getraind op de traditionele manier op clubs, zelfs een hele tijd op de manier van cesar millnar, totdat we daisy kregen met haar stresspieken.
Heel erg lang op alle mogelijke manieren geprobeerd eea te leren (en ik ben toch echt geen nieuwkomer op dit gebied) maar niets werkte bevredigend. Sinds een tijdje train ik met PR en het verschil is enorm.
Niet alleen bij haar, maar ook bij de andere honden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:57

ik ben 30 en ook nog nooit hondloos geweest. Mijn vorige roedel bestond uit een maltezer en een duitse herder. de herder is met me mee geweest naar australie.
De maltezer heeft me in haar 12 jaar geleerd dat ik al vroeg duidelijkheid moest geven dat ze gewoon moest luisteren ( was ze dus niet deed, was super braaf, is met me mee geweest toen ik in zwitserland werkte en woonde) en dat dat me nooit meer zou overkomen.
En nu mn tweede roedel luisterd allemaal piek fijn. Zijn geweldige honden en ik vind ze makkelijk op te voeden, maar gewoon omdat ik HEEL duidelijk ben wat wel gaat en niet gaat.
Wil niet zeggen dat alles van een leie dakje gaat, is hard werken. Maar het zijn super honden.
De beagle luisterd fantastisch. Ze weten mijn grenzen en testen die uiteraard ook uit, zijn nou eenmaal jonge honden. Maar als ik zeg "Genoeg" dan weten ze dat ze echt de grens hebben bereikt van mijn tollerantie.
Maar mn beagle die loopt een hele dag tegen zichzelf te grommen en soms denk ik dat hij dus iets duidelijk wil maken, maar kan totaal niets aflezen van zijn lichaamstaal. Soms gromt hij en raakt hij zo overstuur dat hij niet meer kan kalmeren. Dan ligt hij nog een kwartier echt overstuur van boosheid onder het bed te rillen. Pas wanneer hij weer normaal kan doen mag hij zich bij de groep voegen.
Kwaad worden mag prima binnen de groep, ik ben ook wel eens kwaad. Maar kwaad blijven tollereer ik niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:28

Ok dat is lastig. Ik kan het gedrag/taal van ons teefje nog wel plaatsen (maar goed, ze is ook al 6 en het heeft even geduurd)
Het grommen en overstuur raken, zodat hij niet meer te kalmeren valt, herken ik dus niet.
Geen idee waardoor hij overstuur raakt?
Ik begreep dat je het grommen negeert? Of kan het zijn dat je zijn gedrag soms toch verkeerd interpreteert en dat hij daardoor overstuur raakt?

Ik weet het ook niet hoor... ik probeer mee te denken, begrijp me goed. Geen kritiek te uiten.
Maar je zou zeggen dat er dan toch iets van verwarring is?

Eigenlijk zou je een dergelijke situatie van dichtbij moeten meemaken om een idee te kunnen krijgen wat er gebeurt.