beginnen aan kippen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Galeobdolon

beginnen aan kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 17:50

Hallo!
Ik woon sindskort in een huis met 3 vrienden en bij het huis zit een gigantische tuin.
Het lijkt iedereen een leuk idee (en mij vooral) om kippen te gaan houden, voor de lol en voor het eitje in de ochtend.

Bij mij is het idee dusdanig blijven hangen dat ik actie ben gaan ondernemen. ik wil de kippen kopen, verzorgen, schoonmaken etc. maar dan moet er natuurlijk eerst een hok komen.

Hiervoor heb ik net een schetsontwerp van gemaakt met behulp van de eisen die ik op internet vond.
Ik vind het nu zonde van mijn tijd om er mee te wachten, maar wil wel graag weten of ik er klaar voor ben.

Hoelang, als je de voer en waterbak vult, kunnen kippen daarmee leven? ( daarmee bedoel ik niet een heel weekend, dan kunnen ze gewoon naar het asiel waar ik werk)
hoe hoog moet de stok zijn voor barnevelders?
is een hok van 2x2x2 groot genoeg voor 3 barnevelders? (1x2 binnenhok en 1x2 buitenhok)

groetjes.

Anoniem

Re: beginnen aan kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:10

Hoeveel kippjes wil je?
Ik vind het hok anders wel een beetje klein voor 5 kippen(dat hebben de meeste mensen...)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:14

zijn het krielen of grote.. maakt nogal een verschil..
voor grote vind ik het eigenlijk te klein, dan hebben ze niet veel meer dan een 'scharrel' kip in de bioindustrie..

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 18:16

het worden dan barnevelders en ik zat zelf aan 3 te denken. het is nu nog makkelijk om een meter in lengte en breedte erbij te verzinnen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:18

ik mag ook aannemen dat ze in de tuin mogen lopen/scharrelen?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:19

gewone Barnevelders zijn behoorlijk aan de maat (vooral onze haan :') )
zou hem iig een meter breder maken

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 18:21

als ze even aan de omgeving gewend zijn en wat tam zeker, de tuin is vrij ingesloten dus van de weg is geen gevaar.

Chessie; ik neem er zowiezo geen haan bij, dat is niet goed voor mijn ochtendhumeur of die van de buren. maar een meter groter aan alle kanten is inderdaad geen overbodige luxe

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:21

Hoe groter hoe beter,
Voor grote hoenders zoals barnevelders gaat men uit van 1 vierkante meter per kip.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:27

Leuk dat je kippen wilt gaan houden! Van de maten die je noemt word ik alleen niet zo blij en een kip al helemaal niet. Het mooiste aan het houden van kippen vind ik het kijken naar hoe ze scharrelen en dat gaat in zo'n hokkie niet lukken. Als je de mogelijkheid hebt om ze los te laten lopen is dat veruit de beste oplossing. Je hebt dan alleen een binnenhok nodig en dat hoeft helemaal niet zo groot te zijn. Als je per se een ren wilt is 3 tot 4 vierkante meter buitenruimte per kip als je het mij vraagt toch wel het minimale waar je aan moet denken. Tip, kijk ook eens op het Kippenforum, daar vind je ontzettend veel informatie over alles dat met het houden van kippen te maken heeft. :)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 18:41

scharrelen kunnen ze zeker, dat lijkt me echt geweldig, om ze door de tuin te zien lopen. ik zal de maten aanpassen(alles verdubbelen?, 4x4x2?) want ik wil toch dat ik ze enigzinds kan 'opsluiten' voor als we een bbq of een feestje hier hebben.

wanneer snappen kippen hun 'grenzen' dus die van de tuin? er is namelijk een kleine doorgang naar de buren en een doorgang richting oprit en na die oprit ligt de weg.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:43

kun je die oprit en doorgang niet afzetten met een stukje kippengaas ?
Want ze zullen na een tijdje hun grenzen gaan verleggen :P

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 18:49

ik denk dat dat relatief haalbaar is, ik kan het altijd oprollen als de kippen binnen zitten en er mensen komen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:51

Jaa, of je maakt een poortje bijvoorbeeld :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:52

ook even in de gaten houden dat er geen honden bij kunnen,
katten is bij dit formaat kip meestal geen probleem..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:54

enne ik wil geen banketstaaf uithangen maar denk je oo aan inentingen tegen vogelgriep?
of is dat niet meer nodig?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 18:55

Is nooit verplicht geweest,
Veel fokkers enten hun dieren als kuiken voor 7 ziektes

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 18:57

ik denk zeker aan entingen en dergelijke. ik ben vrijwilliger bij een dierenasiel ongeveer 200 meter van mijn huis vandaan en alles wat ik wat gezondheid en dierenarts wil weten kan ik daar vragen/laten gebeuren.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:02

ciska_sando schreef:
scharrelen kunnen ze zeker, dat lijkt me echt geweldig, om ze door de tuin te zien lopen. ik zal de maten aanpassen(alles verdubbelen?, 4x4x2?) want ik wil toch dat ik ze enigzinds kan 'opsluiten' voor als we een bbq of een feestje hier hebben.

wanneer snappen kippen hun 'grenzen' dus die van de tuin? er is namelijk een kleine doorgang naar de buren en een doorgang richting oprit en na die oprit ligt de weg.
Dat lijkt me inderdaad een fijne ruimte om ze af en toe eens op te kunnen sluiten. Ik weet niet hoe groot je tuin precies is, maar wij sluiten ze met slecht weer bijvoorbeeld ook wel eens een poosje op om te voorkomen dat de tuin één grote modderpoel wordt. Een beetje vind ik niet erg hoor, maar als het heel nat is gaat het wel snel.

Kippen snappen geen grenzen. :n Afhankelijk van het ras dat je neemt is het meer of minder gemakkelijk om ze op eigen terrein te houden. Wij hebben bijvoorbeeld Australorp en die blijven zonder problemen achter een afscheiding van ongeveer 80 centimeter. Ze kunnen er met gemak over, maar zullen dat normaal gesproken niet doen. Als een kip schrikt of niets te vreten heeft terwijl er achter de omheining een prachtig grasveld lonkt is de kans wel groot dat ze zich door een 2 meter hoog hek nog niet eens laten tegenhouden. Over het algemeen kun je zeggen dat kippen hoger fladderen naarmate ze kleiner zijn.

Chessie schreef:
ook even in de gaten houden dat er geen honden bij kunnen,
katten is bij dit formaat kip meestal geen probleem..

Dat is vaak zo inderdaad, maar bij ons is het andersom. De hond kijkt niet eens naar de kippen maar één van onze katten blijft loeren en als hij de kans krijgt weet ik zeker dat het voor de kippen niet goed afloopt. :=

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 19:09

geel is het huis, rood is de tuin en het paarse zijn de doorgangen
Afbeelding

honden is hier geen probleem. katten lopen er wel rond

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:28

Het is niet verstandig om de hele tuin te gebruiken ivm moestuin en toch nog wat puin van de huisbaas waar ze in kunnen verdwijnen. ik ga naast het 4x4 hok dus nog een 4x.. buitenren maken, nog even opmeten hoeveel ik die kan maken.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:41

Heey wat leuk dat je ook kippen wilt!
Ivm de voer en drinkbak..
Wij voeren de kippen meestal 2 keer per dag (omdat de andere beesten dan ook te eten krijgen) maar met 1 keer komen ze de dag ook wel door.. Zeker als ze kunnen scharrelen.. Wij hebben zo'n voerbak die je ondersteboven kunt zetten en waar dan het voer uitkomt als het onderstuk leeg wordt (ik hoop dat je het begrijpt).. Maar onze kuikens stoten die de hele tijd om dus je moet het wel stevig maken. We hebben ook zo'n soort waterbak, die maken we 2 keer per week eens schoon maar de kippen drinken hier niet veel uit aangezien ze tijdens het scharrelen al veel water tegenkomen (en de drinkbak van mijn paard is natuurlijk veel leuker).
Ivm de moestuin is het zeker slim om die toch goed af te zetten want als de kipjes hier in de moestuin terecht komen blijft er niets meer van over..
En met die grenzen.. Ja onze kippen mogen eigenlijk niet op het terras maar zodra ze weer een gaatje vinden, gaan ze erdoor om lekker op onze tegels rond te rennen...

Veel succes nog!!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:36

ik heb even in paint het idee voor het hok nu geklad.
Afbeelding

rood is binnen, groen is buiten met 1.5 meter hoog gaas.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:29

ziet er leuk uit!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:43

Barnevelders zijn niet zulke "vlieg"kippen. Ik heb zelf de kriel-variant en die gaan nog wel over 1 meter, maar nooit over de schutting van 1.60, ook gaan ze de tuin niet uit als de kinderen vergeten de deur dicht te doen.

Er zitten er 4 (hennen) in een ren van 70 cm x 3 meter met een dak erop en een nachthokje erin. daar voor zit nog een ren van 1.20 x 2 m
In de herfst en winter zitten ze als ik thuis ben altijd los in de tuin, in de lente en zomer wat minder zodat de planten ook nog een kans krijgen, anders pikken ze alles kaal, dan meestal een uurtje voor zonsondergang, als het gaat schemeren gaan ze vanzelf hun nachthok in.

Hier nog kuikens zonder de extra ren eraan:

Afbeelding

Succes, kippen zijn echt leuk

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:07

goedkeuring van het huis is geregeld! nu beginnen met het regelen van de materialen.