Wie heeft er ook een papegaai?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CoSnuf

Wie heeft er ook een papegaai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 19:55

Hallo Bokkers,

Ik zou graag wat dingen met jullie willen delen.

Helaas is kort geleden mijn schoon moeder overleden. Ze was al vele jaren in het gelukkige bezit van 'Coco' een grijze roodstaart papegaai.
Nu is Coco bij ons komen wonen. Ze is inmiddels 20jaar. Ik heb totaal geen verstand van papegaaien. Maar ik vang haar met liefde op, en zal altijd voor dr zorgen.

Natuurlijk ben ik aan het speuren op internet over deze papegaai, dit om informatie bij elkaar te verzamelen.

Coco heeft nog nooit gepraat als mijn vriend in de buurt is. (Hij praat ook niet met visite) hij brabbeld wel eens maar echt praten doet hij dan niet.

Bij mij daar in tegen wel. Als ik bij haar ben zelfs als ik op 1 meter bij hem vandaan zit kletst hij de oren van me kop. Ook als ik dr aan kijk blijft ze lekker door kletsen.
Ik weet dat ze aandacht nodig hebben en die geef ik ook waar ik kan. Ik betrek hem ook in mijn dagelijks leven, ik vertel hem altijd wat ik ga doen of aan het doen ben.

Ik zou graag met mensen kletsen die ook een papegaai hebben, wat is jullie ervaring en hebben jullie weetjes of tips?
Ik weet dat niet alle papegaaien het zelfde zijn maar toch zou ik graag alles willen weten. Dus doe je verhaal.

Deri

Re: Wie heeft er ook een papegaai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:08

Als je beetje goed engels kan is dit een hele handige site om de gaai lekker bezig te houden :) http://trainedparrot.com
Ik heb binnenkort een monniksparkiet (kleine soort papegaai)
Ben nu een kooi aan het opknappen voor ik ga kijken voor een jonkie.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 20:11

Oeh ik kan totaal geen engels. Maar daar kom ik wel uit. Opzich heb ik al vele site's gehad en over al staat zo ongeveer het zelfde. Alleen gewoon even met mensen praten die ook echt een papegaai hebben is toch iets makkelijker

Wel bedankt voor je reactie. Was alweer bang dat niemand me even een beetje kon helpen haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:13

Ik heb een valkparkiet die denkt dat ie een papegaai is, mag dat ook? :+
En het is sowieso geen familie van de parkiet maar van de papegaai.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:14

Ik heb ook een grijze roodstaart, ook een Coco.
Gekregen op driejarige leeftijd. :)

Volgens mij doe je het prima zo hoor, lekker betrekken bij alles.
Kan ze er ook lekker uit?
Verder is het heel belangrijk dat je ze goed te eten geeft.
Zaden zit erg veel vet in wat ze in gevangenschap niet verbranden, beter is het om dan een goed merk pelletvoer te geven.

Ik voer Zupreem, goed voer en aardig betaalbaar.
Vogel is er gek op!
Wbt het praten, als ik niet thuis ben houdt meneer zijn snavel, maar owee als ik mijn neus de hoek om steek! Met bezoek is hij ook vrij stil, maar ook dat gaat beter.
Die van mij zegt overigens wel netjes gedag ed als je weg gaat of naar boven loopt. 8-)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 20:17

@Cayenne hahhaa tuurlijk mag dat.... Alles wat maar in de buurt komt haha. Advies is ook een groot woord hoor... als er verhalen zijn over het omgaan met je vogel en hoe je je eigen vogel beleefd vind ik ook al leuk. Misschien zijn er dingen die ik kan herkennen.

Er zijn ook een aantal dingen (signalen) die ik niet helemaal kan thuis brengen. Dus als ik lees dat een ander dit mee maakt komen ik vast wel ietsje verder haha

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 20:26

@ moonfish13

Nee ze kan er niet uit, ze kan namelijk vliegen. En 1 keer in dr leven is ze er uit geweest maar dit was geen succes omdat ze dit natuurlijk nog nooit had mee gemaakt haha. (Dit is al een paar jaar terug hoor. Ik heb dr er nog nooit uit gehad)

Wel zaten we er over te denken om dr te laten knippen. Maar ik dacht ach ze is al 20 jaar gewend aan dr kooi en weet niet anders dus ik denk na mijn idee dat het dan beter wijsheid is om dr lekker te laten in dr kooi.

Wat betreft het eten krijgt ze erg slecht eten om het maar even zo te zeggen.
Ze kreeg altijd van alles! patat chips kaas pinda's noem het maar op.
Ze is nog nooit ziek geweest, geen moment!

Wel heb ik dit wat geminderd want het is echt gewoon te slecht. Maar ook hierbij heb ik zo iets van ach dit heeft ze al jaren gehad en ze zit prachtig in de veren en is zo gezond als het maar kan dus waarom zou ik dit ineens gaan veranderen? (Ik besef me nu dat ik de volle lading van jullie kan krijgen haha)

Ze krijgt gewoon voer die ze altijd al kreeg. Het voer patroon was gewoon: Ik lekker eten jij ook lekker eten.

Ik heb het voer patroon al vreselijk aan gepast, dit wel met mate.

Het ziet er nu als volgt uit:

08.00 :
Snuffie (Konijn): Bix
Coco: Pinda
Ik: Koffie

10.00:
Snuffie: Stukje appel
Coco: Stukje appel
Ik: Koffie

15.00:
Snuffie: Stukje appel
Coco: Stukje appel
Ik: Thee

19.00:
Snuffie: Bix
Coco: Pinda

En tussen door krijgt ze nog wel eens een chippie (niet elke dag)

Ik snap dat de meenste van jullie nu op dit moment tegen het plafont vliegen van boos heid.
Maar ik hoop dat je het ook een beetje van mijn kant kunt begrijpen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:32

Krijgt ze alleen pinda's en appels?
Naast dat ze van pinda's ontzettend vet worden krijgen ze ook een gigantisch vitamine gebrek.
Ik zou gewoon pappegaaien voer halen ( t liefst pellets zoals eerder is genoemd)
Smorgens een bodempje, savonds n bodempje, en tussendoor afwisselen met verschillende soorten fruit of een keer wat nootjes. (pinda's, walnoten etc, maar niet te veel)

Tam maken zal met deze leeftijd wat trager gaan maar het kan nog steeds. Daarvoor zou ik haar niet wieken. Wieken zorgt er niet voor dat ze tammer worden, plus denken ze in het begin dat ze nog evenveel draagkracht hebben waardoor ze lelijk kunnen vallen en niet corrigeren als ze verkeerd geknipt zijn (met alle gevolgen nadien)

Ook zolang ze nog niet aan handen en oppakken is gewend en pas als dit bevestigd is loslaten.

Plukt ze verder niet??

edit: als je normaal papegaaien voer haalt het liefst met weinig zonnebloempitten aangezien ze daar ook snel vet van worden

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:34

Pinda's zijn niet zo gezond helaas. Ze bevatten heel veel schimmels tenzij ze op een speciale manier zijn behandeld. Anders kunnen ze er met de tijd erg ziek van worden.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:36

wij vangen momenteel ook de papegaai van mijn oma op en je raad het al het dier heet Coco :)
Enige wat ik er van weet is dat hij het leuk vind als je tegen hem aankletst, hij is gek op druiven, gedroogde banaantjes en bloemkool. En eens in de zoveel tijd wisselen we zijn speeltjes om zodat hij zijn kooi weer opnieuw kan verkennen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:47

Echt uitkijken met het vette voer hoor, nu merk je het niet maar het is wel degelijk niet goed voor ze.
Als je mijn voer eens wil proberen of ze het lust, pb maar.

Ik zou proberen haar te laten wennen aan je handen ed en lekker laten knippen.
Het is zo'n enorme vrijheid voor het dier!

Laatst zat ik het op tv, een dikke Valkparkiet, cholesterol 16! keer zo hoog als normaal.
Die vettigheid verbranden ze in de natuur wel, maar in gevangenschap niet.

Wat ook een tip is voor verveling ed, als je eens een lege verpakking hebt..
Volstoppen met rotzooi en wat te snacken, dan moeten ze nadenken.
Verder heb je heeeel veel papegaaienspeelgoed waarbij ze na moeten denken, van rolschaatsen tot basketbalset. Wat dat betreft is er keuze genoeg.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:50

Papegaai van mn ouders is heel uniek, die heet namelijk Eppo :P Wat voor grijze roodstaart heb je? Mijn ouders hebben de Timney, die weer minder sociaal schijnt te zijn als de Congo. Eppo komt bij mn oma vandaan, ouders moesten eens tijdens een vakantie van oma oppassen en omdat zij toch al veel van huis was, is hij gebleven. Jaren heb ik met dat beest onder 1 dak moeten leven. Is een papegaai die je goed in de gaten moet houden, want hij nodigt je uit om te kroelen, maar dan kan ook in een keer zijn snavel in je vel staan. Hij is veel uit zn kooi en kon tot voor kort lekker rondvliegen. Nu heeft hij een aandoening aan zn vleugel waardoor hij door onbalans niet meer vliegen kan. Op zich geen ramp, want tijdens het rondvliegen kon hij zomaar bedenken om je aan te vallen met zn klauwen recht vooruit en snavel wijd open :=
Hij krijgt standaard papegaaienvoer aangevuld met extra vitamines en mineralen. Tussendoor krijgt hij verschillende stukjes groenten en fruit en af en toe een pinda. Wij hebben m in het verleden lekker veel pinda's gegeven in de hoop dat dat hem fataal zou worden, maar hij is niet stuk te krijgen }> Ook rozenbottels vind hij erg lekker en het knabbelen aan een wilgentak gaat hem ook heel goed af. Hij krijgt regelmatig een kartonnen doosje in zn kooi wat hij prachtig vind. Hij knaagt er dan een gat in en gaat er vervolgens in zitten. Maar waag het niet om m dan te betrappen, want dan is hij woest!
Hopelijk heeft jouw papegaai een minder opvliegend karakter! :D Overigens praat Eppo ook enorm veel. Hij heeft een grote voliere in de tuin waar hij helemaal in zn element is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:52

Mijne heeft overigens een woordenarsenaal waar je u tegen zegt..
Vloeken deed hij ook verschrikkelijk in het begin, nu doet hij het weer..
Terwijl wij in huis niet vloeken? En ook precies op de momenten dat het ''hoort''..
Als hij zich rot schrikt bijvoorbeeld.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:01

Onze papegaai doet voornamelijk zingen... :) Owjah en heeel hard schreeuwen als je een NL programma kijkt en meepraten als je aan het bellen bent

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 21:19

Ik weet dat het voeren niet gezond is. Maar het beestje is al 20.... En heeft 20jaar zo geleefd, wie ben ik dan om het ineens anders te doen? Ik hou het lekker zo.....
En tuurlijk krijgt ie wel zijn papegaaien voer en extra fitamines en mineralen.... Zo slecht zijn we ook weer niet...

(ff weer tv kijken zo terug haha)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:24

Beest kan wel 50 worden, dus er zijn nog zat jaren waarin je haar goed kan voeren..

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 22:45

Verder nog iemand?

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:54

noviceh schreef:
Papegaai van mn ouders is heel uniek, die heet namelijk Eppo :P Wat voor grijze roodstaart heb je? Mijn ouders hebben de Timney, die weer minder sociaal schijnt te zijn als de Congo. Eppo komt bij mn oma vandaan, ouders moesten eens tijdens een vakantie van oma oppassen en omdat zij toch al veel van huis was, is hij gebleven. Jaren heb ik met dat beest onder 1 dak moeten leven. Is een papegaai die je goed in de gaten moet houden, want hij nodigt je uit om te kroelen, maar dan kan ook in een keer zijn snavel in je vel staan. Hij is veel uit zn kooi en kon tot voor kort lekker rondvliegen. Nu heeft hij een aandoening aan zn vleugel waardoor hij door onbalans niet meer vliegen kan. Op zich geen ramp, want tijdens het rondvliegen kon hij zomaar bedenken om je aan te vallen met zn klauwen recht vooruit en snavel wijd open :=
Hij krijgt standaard papegaaienvoer aangevuld met extra vitamines en mineralen. Tussendoor krijgt hij verschillende stukjes groenten en fruit en af en toe een pinda. Wij hebben m in het verleden lekker veel pinda's gegeven in de hoop dat dat hem fataal zou worden, maar hij is niet stuk te krijgen }> Ook rozenbottels vind hij erg lekker en het knabbelen aan een wilgentak gaat hem ook heel goed af. Hij krijgt regelmatig een kartonnen doosje in zn kooi wat hij prachtig vind. Hij knaagt er dan een gat in en gaat er vervolgens in zitten. Maar waag het niet om m dan te betrappen, want dan is hij woest!
Hopelijk heeft jouw papegaai een minder opvliegend karakter! :D Overigens praat Eppo ook enorm veel. Hij heeft een grote voliere in de tuin waar hij helemaal in zn element is.

Wat leuk! Nog een Timney.

Wij hebben ook een Timney, en uniek als het kan, heet zij Kippetje. Zij is bij ons gekomen op 12 jarige leeftijd. Wij hebben haar gekregen omdat haar eigenaar niet meer voor haar kon zorgen. Ik was ontzettend bang voor haar, wat zij natuurlijk goed aanvoelde. Inmiddels is ze mijn vriendinnetje.
Kippetje is een scheet, tot het haar eventjes niet zo zint. Inderdaad ook doen alsof ze wil kroelen, maar dan toch aanvallen.

Verder betrekken wij Kippetje overal in, Kippetje komt dagelijks een aantal uur uit haar kooi, ze gaat mee douchen, ze is dikke vrienden met onze beagle Max. Ze praat ons inderdaad ook de oren van de kop. Vooral I KILL YOU vind ze leuk om te roepen. Verder beweert ze met regelmaat dat ze geen poetsvrouw is, dat mijn stiefzoon naar boven moet, en onze andere hond stil moet zijn. Maar... de ultieme favoriet is het deuntje van carspotter.

Gewoon betrekken in alles meid, wellicht dicht bij de bank zetten, ookal is ze dan niet uit haar kooi, dan is ze nog wel dicht bij jullie. Veel plezier ermee!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:56

moonfish13 schreef:
Beest kan wel 50 worden, dus er zijn nog zat jaren waarin je haar goed kan voeren..

Zie ik ook zo. Voeding is bij papagaaien zo belangrijk om gezond oud te worden.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:05

zou inderdaad het voerpatroon aanpassen van de vogel, eens als een tractatie een pinda is niet ernstig. Wij eten immers ook wel eens een gebakje. Je zult zien dat de vogel het er alleen maar beter op gaat doen, juist de afwisseling bij een intelligent dier is zo belangrijk. Zelf zou ik wel proberen hem de vrijheid van losvliegen/lopen/klimmen geven. Dit kun je doen door een speel toestel aan te schaffen of zelf te maken en hier de vogel naast te zetten. Dan kan coco op haar eigen tempo kiezen of ze eruit wilt of niet. Dat het diertje 20 jaar zo heeft geleefd is voor jou niet het excuus om niet de juiste verzorging te geven natuurlijk.

mare.. foto!!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:06

Wat lief van je dat je het met alle liefde wil opvangen en ervoor wilt zorgen, nou weet ik verder niet veel van papegaaien maar vind het erg leuk verhalen erover te lezen, deze topic bijvoorbeeld.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:29

mijn ouders hebben er ook 1 (de kleine soort weet niet hoe die heet)
en dat is echt een draak,
ze heeft heel lang tussen 4 puperende kinderen gezeten tussen de jongste en de oudste zat 6 jaar dus kun je wel raden hoe lang,
en daar van heeft ze vooral het schelden over genomen. :')
ze kan wel een paar nete woorden hoor,
ze krijgt altijd pellets en heeft 24/7 de mogelijkheid om uit haar kooi te komen.
ze is vooral gek op me vader.
bij visite zit ze altijd te schooien door lekker te zeggen (ze krijgt dan nooit iets)
voor me ouders naar bed gaan krijgt ze 1 pinda en veel fruit tussen door.
heel soms een broodje pinda kaas is ze dol op.
vooral grappig,
als mijn moeder ochtend dienst had.
en dus om 5 uur beneden kwam, riep ze altijd dag tot me moeder ging.
maar dat was meer zo van hallo ik wil nog slapen hoor :=

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 23:31

@ bosefoso Bedankt voor je berichtje. Dit vind ik leuke berichten.

Het voer patroon verhaal ken ik. Heb ik ook aan gegeven, hoe ik er over denk. Ik respecteer jullie mening en snap het ook.

Ze plukt verder niet, en geeft zeker geen aanleiding tot verveling.

Ze staat inderdaad ook lekker dicht bij ons lekker gezellig. Alleen het GTST verhaal hé dat is spannend dus dan zit ik helemaal in de serie, tja dan gaat het bekkie los wat een lawaai komt er dan uit zeg hahaha.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 23:36

@ hanny_jelke Hahaha geweldig.

Co krijgt ook veel fruit tussen door zoals paarse druiven (groenen lust ze niet haha) En ook pelletes bij haar normale papegaaien voer.
Verder als ik inderdaad ook lekker op de bank zit met wat lekkers zegt ze ook, ja lekker hé oehh wat lekker. (ze krijgt dan ook niets)
Ook kan ze heel hard rammen in haar kooi als er patat gegeten word. Ook dan krijgt ze niets.

Maar dat geklets is erg leuk, als ik sochtens van bed kom zegt ze, zooo hehe. En als ik weg ga een piep geluid (van de deur) en dan heel 'bekakt' doewwwii. En dan gaat ze toeteren

Ook door een telefoon gesprek heen kletsen.

Zelf heeft ze ook hele telefoon gesprekken, geweldig om te horen

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:39

ja dat doet die van me ouders ook zit steeds tussen het telefoon gesprek heen te roepen ja is goed houdowww
echt zuiver de stem van me moeder doet ze dan na dus als je niet in de gaten hebt dat zei het is kijk je wel ff raar op