Wat als je het niet meer kan betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wat als je het niet meer kan betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 14:42

Ik wil niet tever op details in gaan, dat voorop.
Het betreft niet mezelf, maar iemand in mijn directe omgeving. Heeft al jaren een hond, maar inmiddels is de (financiele) situatie zo verandert dat er eigenlijk geen geld meer is voor de hond.
Toen ik er laatst was en zag dat het beestje helemaal onder de vlooien zat vroeg ik of dit bekend was. Dit was inderdaad bekend, maar dat vlooienspul was zo ontzettend duur (is ook zo).
Een week later ging ik weer en heb ik een pipetje vlooienspul mee genomen wat ik toevallig nog had liggen van mijn eigen honden. Toen viel me op dat het beestje heel zijn kont/staart kapot bijt (van de vlooien?) Aangegeven van joh, zou je daar niet mee naar de DA gaan? Ja, moet eigenlijk wel, maar het geld is er niet. En dat laatste klopt hoor, het geld is er ook inderdaad echt niet.

Maarja, als je vlooienspul al niet kunt betalen, wat dan als het dier een keer een ongeluk krijgt? of ineens heel erg ziek wordt?

Lastig hoor dit. Aan de ene kant wil ik adviseren om afstand van het diertje te doen (ik wil gerust een keer wat geven zoals dat vlooien pipetje, maar ik ben geen filantropische instelling), aan de andere kant zijn ze wel gek van t diertje....

Wesco

Re: Wat als je het niet meer kan betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:48

Eigenlijk vind ik dat de hond beter naar een ander adres kan. Als er geen geld meer is om het dier goed te verzorgen. Alleen mensen die geen geld hebben worden vaak al beperkt in hun sociale leven, dat het meestal wel goed is om een hond te hebben voor de sociale contacten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:49

Wat een rotsituatie......

Er zal niet op korte termijn iets aan de financieën te doen zijn, lijkt me, dat soort dingen is niet makkelijk.

Mijn verstand zegt, afstand doen, aan de andere kant snap ik ook heel goed dat ze dat niet willen.
Maar ook ik denk van joh, als vlooienspul al te duur is, hoe moet het dan met inentingen? Met goed voer?
En helemaal idd als ie ziek wordt, of een ongeluk krijgt.....

Hoe jij de situatie nu beschrijft (en daar oordeel ik alleen maar naar) zeg ik een ander plekje zoeken, je kunt natuurlijk de gok nemen dat er niks gebeurt, en dat op die manier de hond aan te houden is, maar dat lijkt me niet heel verantwoordelijk......

Pffff, ben heel blij dat ik niet in hum schoenen sta, dat weet ik wel :(:)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:50

Wat mezelf betreft, dieren gaan voor op mijn eigen behoefte, dus dan maar minder luxe voor mezelf.

Dat gaat bij weinig mensen op dus als er echt geen geld voor DA is dan zou ik adviseren om afstand te doen van het dier. Jammer maar helaas.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:51

Tsja..ik snap heel goed dat het een rotkeuze is, maar je kan nu eenmaal niet altijd krijgen wat je wil. Als je niet goed voor een dier kan zorgen moet je dat ook niet proberen. Sterker nog; als je écht om het dier geeft doe je hem weg juist omdat je niet meer goed voor hem kan zorgen, en je wil dat hij het goed heeft.

Egoïsme is heel menselijk, en in een geval als dit goed te begrijpen maar daarmee nog niet acceptabel..

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:51

Misschien toch ander huisje zoeken. Zal ook voor de eigenaar een geruststelling zijn, want geldzorgen is heel vervelend.

Misschien asiel, daarvan weet je zeker dat het goed komt. Op marktplaats is wat lastig, als die vragen van mensen en die komen kijken enz.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:54

Ik zou toch kijken of er op iets anders toch te bezuinigen is of kijken of er meer geld binnen kan komen (meer werken, baantje erbij). Als het mijn familie of goede vrienden treft, spring ik zelf bij.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:54

BraveSpots schreef:
Wat mezelf betreft, dieren gaan voor op mijn eigen behoefte, dus dan maar minder luxe voor mezelf.

Dat gaat bij weinig mensen op dus als er echt geen geld voor DA is dan zou ik adviseren om afstand te doen van het dier. Jammer maar helaas.

Ik denk dat dit niet meer gaat om luxe voor de mensen maar om primaire levensbehoeften.
Of iemand vinden die de kosten op zich neemt, of toch afstand doen, het is niet anders. Maar wel ontzettend zuur zeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:56

Ander huisje, asiel, misschien een boerderij die nog een leuk dier nodig heeft?

Het is simpel; heb je geen geld meer om voor je dier te zorgen, moet het dier weg. Want geen dier hoort eronder te lijden...
Gebrek aan geld is een reden, maar nooit een excuus want er zijn wel andere mogelijkheden.

Dus misschien kan er voor die tijd wel iemand naar hun financieen kunnen komen kijken, om te kijken of ze zelf wat kunnen veranderen aan hun uitgave (bv als ze roken dat ze stoppen)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:04

Hangt er ook vanaf hoe lang dit gaat duren. Ik heb eens een buurvrouw uit de brand geholpen die wachtte op geld van UWV. Kon ze even boodschappen enzo halen. Als je helpt, doe dat dan idd in de vorm van goederen voor de hond, zoals eten of medicijnen, en geef geen geld. Op die manier weet je zeker dat het bij de hond terecht komt. Goeie vrienden help je! Is er geen oplossing voor de financiën in zicht, dan kan je helpen met zoeken naar een goeie plek voor de hond?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 15:40

Hond wordt niet geent, al jaren niet trouwens. Krijgt qua voer gewoon het voer van de supermarkt (maar dtat krijgen die van mij ook en doen die van mij het ook prima op).
Ik zie op korte(re) termijn geen verandering in de financiele situatie.
Het zit inderdaad in de hoek vrienden/familie qua relatie, maar bijspringen ga ik niet redden. Daarnaast is het ook niet mijn verantwoordelijkheid. Als ik nou een geldboompje in mijn tuin had staan zou dit anders liggen, maar die heb ik niet.
Toevallig haalde iemand roken aan. Eigenaar rookt inderdaad, en ik heb dit ook een keer aangekaart (ondanks dat ik zelf ook rook). Maar dit is gewoon niet bespreekbaar. Er is zelfs nog nooit een stoppoging ondernomen, of een overschakeling naar shag of een goedkoper merk....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:46

Kortom; zoals zo vaak, geen geldprobleem maar onwil.

Stop met roken, haal voer in een grootverpakking bij de coöp en er is geld genoeg voor de hond.

Die man moet geen hulp maar op zijn flikker.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-09-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:47

Tja, in dat geval zou ik toch de eigenaar overhalen tot afstaan. En als het nodig is kan je altijd nog de DB inschakelen, misschien maken die wel meer indruk.

(bijspringen zou ik in dit geval ook absoluut niet doen, omdat de eigenaar zichzelf blijkbaar ook niet wil helpen en dan houd je het probleem in stand).
Toch jammer dat roken zo onbespreekbaar is... want alleen daardoor al zou hij zo makkelijk geld kunnen besparen voor de hond. Misschien toch nog een keer erop aanspreken? T is toch van de zotte dat roken voor een vlooienbehandeling gaat...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:53

Dan ligt de prioriteit dus niet bij de hond en als het escaleert zou ik gerust de dierenbescherming bellen. Ik denk dat jij er niets aan kan doen, hij wil niet stoppen met roken en ontziet de hond van de nodige zorg.
Kortom de hond trekt aan het kortste eind.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:58

Huertecilla schreef:
Kortom; zoals zo vaak, geen geldprobleem maar onwil.

Stop met roken, haal voer in een grootverpakking bij de coöp en er is geld genoeg voor de hond.

Die man moet geen hulp maar op zijn flikker.

Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het eens met HC. :D
Dat soort mensen is geen dier waard.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:01

stef schreef:
Maarja, als je vlooienspul al niet kunt betalen, wat dan als het dier een keer een ongeluk krijgt? of ineens heel erg ziek wordt?

Lastig hoor dit. Aan de ene kant wil ik adviseren om afstand van het diertje te doen (ik wil gerust een keer wat geven zoals dat vlooien pipetje, maar ik ben geen filantropische instelling), aan de andere kant zijn ze wel gek van t diertje....

Dat is wellicht een goeie ingang bij ze. Ze zijn gek op het dier en kunnen beter, nu hij nog gezond is, op zoek naar een goeie baas, dan als hij straks ziek wordt. Ze willen toch het beste voor 'm? Dan moeten ze dus nu gaan zoeken. Een nieuwe baas zoeken voor een zieke hond...dat is veel lastiger.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:02

Ik weet niet in hoeverre het echt onwil is. Ik denk dat het stoppen met roken verhaal anders zit (dénk ik he!) Er is daar ontzettend veel stress, stoppen met roken levert nog meer stress op. Om dat te voorkomen, dan maar niet stoppen.
Hiermee zeg ik niet dat ik wat er gebeurt goed keur hoor, absoluut niet
Dit is niet het enige wat speelt, maar daar ga ik zo openbaar gewoon niks over zeggen.

HC: Wie zegt dat het om een man gaat? :P

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:02

Als je de financiele middelen niet eens meer hebt voor een vlooienbehandeling zou ik afstand doen van het beestje.
Zoals je het nu omschrijft is het beestje aan het lijden. En als ze nu al dit niet kunnen verhelpen wat dan als er wat ernstigers aan de hand is? Beestje heeft duidelijk medische zorg nodig!

Roken is moeilijk om zomaar te stoppen, ookal houdt hij wel van het beestje

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:05

Misschien een vlooienkam? Kost niet veel en as je het iedere dag doet moet het te bestrijden zijn. Ik neem aan dat ze ook een stofzuiger hebben? Iedere dag stofzuigen en de hond kammen. De winter komt er aan, dus dan zijn de vlooien er in minder .

Ook schijnt het mengsel groene zeep met azijn(meende ik) te werken tegen ongedierte (ook vlooien) daar kan je de hond mee wassen en de vloer mee dweilen. Tijdens het wassen de hond kammen onder de douche! Ik zou het alleen niet doen als de plekken op zijn kont open zijn.. De plekken kan je in smeren met een verzachtende zalf..

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:10

heb topic zo eens doorgelezen. maar vind niet dat je de dierenbescherming moet bellen.
mensen doen dit vaak te vlug en als het om goede kennisen/fam gaat vind ik het stiekem ook wel beetje verraad en laf. Want dan kun je het ook bespreken ipv instantie sturen.

tja dieren zijn duur. ze moeten wel de primaire dingen krijgen. misschien moeten ze eens iemand van het nibud laten kijken? vaak kunnen deze mensen best veel qua budgetteren. of je kunt ze zelf info laten zoeken op rabobank.nl of nibud. er staan heel handige tips in.

ik denk namelijk niet dat de hond het probleem is. Waarschijnlijk kunnen ze ergens op besparen maar weten het zelf niet. de hond lijd er nu onder dus reden zat om de hulp via nibud te aanvaarden of tenminste de test te doen ofzo.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:12

Voor een vlooienpotje al adviseren afstand te doen? Vind ik wel kort door de bocht, legio honden worden niet behandeld tegen vlooien en voor krabben hoeven ze niet naar een DA, dan ben je idd zo 35 euro kwijt.

Mijn hond is nu 17 en buiten het feit dat hij 2 melktanden heeft moeten laten weghalen, castratie en een klein gezwelletje heeft hij nooit iets gehad, alleen als pup entingen, nooit ontwormt, heeft nooit vlooien (snap niet hoe dat komt) en met 4 paarden is hier ook onderhand de koek op, maar kosten maken ga ik ook niet zoeken.

Ken nl genoeg honden die wel behandeld worden met vlooienmiddeltjes die niet werken.

Prioriteiten maken in het leven is soms ook om even iets uit te stellen wat niet meteen dieren mishandeling is, als de hond echt een DA nodig heeft, zullen ze zeker wel gaan, al zouden ze daar een paar broodmaaltijden voor moeten eten.

Vind het eigenlijk een beetje bemoeizucht met iemands leven en dieren....

Als het echt niet meer gaat, zullen ze dat wel zeggen en zullen ze zelf wel een oplossing zoeken voor de hond. Het zijn geen kleine kinderen meer.

Ow ja, mijn paard is ook al een paar jaar niet geent... en waarom niet??? ik vroeg een DA eens waar tegen mijn paard wordt geent, blijkt dat er elk jaar een groepje DA's bij elkaar komen en een selectie maken van een aantal griepvarianten....er zijn honderden varianten en als je paard een griepje krijgt die niet in de coctail zat van de enting heb je pech en dat een gezond paard een griepje wel het hoofd kan bieden. Enting een dure grap is en je je af moet vragen of het wel nuttig is. Het is een vaag gebeuren.

Als er vogelgriep heerst en je wilt dat je paard geent wordt tegen vogelgriep, dan kan dat niet....en daarom vind ik het onzin en geef ik er geen geld aan uit...mijn paard is onderhand 18 en griepjes heeft hij nooit gehad. Of hij met ouder worden geen griepprikken krijgt, dat weet ik nog niet, maar als gezonde jonge god dus niet.... ;) evenzo mijn hond, die zit nooit in kennels en speelt nooit met honden die hem ziek zouden kunnen maken. Krijgt wel duur voer van de DA, maar doe ook niet aan heksenjachten van allerlei inentingen, ik haal ze ook niet...dus waarom mijn dieren wel? MIjn dieren eten beter en gezonder dan ik. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:20

Stoppen met roken ligt inderdaad niet zo handig als mensen hier denken. Ik denk niet dat de mensen die hier direct heel hard beginnen roepen dat hij rookt en geld wil besparen op de hond dus gelijk maar een dierenbeul is, zelf ooit gestopt zijn. Als je al een moeilijke financiele situatie hebt is de stress die stoppen oplevert nou ook niet echt bevorderlijk voor de gemoedstoestand. En wat heeft zo'n hond aan een opgefokte baas?

Is er niemand in de vriendenkring (of misschien de jouwe) bereid om de hond in huis te nemen? Dan kunnen zij ook af en toe nog eens langs, en uiteindelijk is het beter voor beide partijen denk ik :)
Asiel is denk ik een beetje een grote stap, aangezien afstandskosten ook nog 50 euro zijn hè..

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:21

Er bestaat een dierenarts die speciaal voor de minima is moet je even google is in Rotterdam

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:25

Is er niet een manier voor ze om eventueel wel te laten behandelen, maar dan in delen terug te betalen bij de DA? veel dierenartsen doen dit en misschien geeft het ze wat lucht.
En als ik heel eerlijk ben zou ik tenminste proberen om te stoppen met roken om geld over te houden voor de hond, maar of je het daarmee dan wel prima gaat redden weet ik niet. Zijn er niet nog andere zaken waarop ze zouden kunnen besparen om een potje met geld te creeren voor kosten voor de hond?

Toevallig hebben kennissen van mijn ouders het lange tijd ook moeilijk gehad vanwege schulden e.d. en die hadden eigenlijk ook niet genoeg geld voor de hond. Zij hebben toen een aanvraag gedaan voor de voedselbank en ze mochten komen. dat scheelde ze in de kosten en dus konden ze ermee naar de da voor een enting na een aantal weken. Hadden ze voor gespaard! Wellicht is dat nog een optie of doen ze dat al? Met een beetje geluk hebben die ook weleens hondenvoer wat je mee mag nemen, hoewel ze het moeten doen met de partijen die ze krijgen natuurlijk, dus als het niet aanwezig is, is het er gewoon niet.

Ik vind persoonlijk wel dat als je zo dichtbij iemand staat en het gaat niet goed met hun dier, je het vaak best bespreekbaar kunt maken en misschien kun je ze dan door tips/ideeen best een eindje op weg helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:29

Nou ja, en dan nog, stoppen met roken is prima en mooi, maar als je, zoals ik vorig jaar had, een hond hebt die een rubberen bal opeet, en accuut geopereerd moet worden (1400,-) dat betaal je ook niet van geld dat je met stoppen met roken bespaart (of je moet ontzettend veel gerookt hebben).
En zoiets is gewoon domme pech, zou niet weten hoe je zoiets voorkomt, maar een dure grap is het wel.

En Russel, zoals jij het hebt, dat kan, maar zou het slim zijn om daarop te gokken, dat er maar niks gebeurt? Ik vind het gedurfd en naar de hond toe niet erg verantwoordelijk. Ook al gebeurt er niks, een potje met onvoorziene kosten is met een hond toch geen overbodige luxe.

Inenten heb ik altijd gedaan, mijn Raphi heeft een vlooienallergie, dus ik zal wel moeten ontvlooien, elke maand weer, zomer en winter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-11 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt