beauceron

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

beauceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 20:56

hoii :wave: ik wil jullie graag voorstellen aan het geweldige ras, de beauceron en mijn 2 eigen beaucerons in het bijzonder.
algemeen:
de beauceron is een franse herders hond welke in de 19e eeuw al vooral gebruikt werd voor het hoeden en drijven van de schaapskudde rondom de vlakten van parijs
de beauceron kenmerkt zich door zijn uithoudingsvermogen, vastberadendheid, oplettendheid, is moedig, snel, flink en krachtig, gespierd, robuust en respectvol,
loyaal voor zijn gezin, lief en vriendelijk voor kinderen, soms wat gereserveerd tegenover vreemden en werkt graag voor zijn baas.

De beauceron is zeer geschikt als huishond maar heeft veel vrije beweging nodig.
Een "simpel blokje om" is dan ook niet voldoende.

De beauceron is ook zeer geschikt als werkhond, denk hierbij aan het hoeden van schapen,
gehoorzaamheid en behendigheid, maar ook speuren, IPO, fietsen of hardlopen.

in 2007 kwam mijn eerste beauceron bij ons wonen, chip een reutje van nu dus 4 jaar
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
chip noemen wij ook wel scooby doo of sulletje omdat hij alles best vind: Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us een heeele lieve hond en dan vooral voor mensen en kinderen
chip volgt mij overal en vind alles leuk zolang hij maar wat voor of met het baasje mag doen
zo vind hij schapendrijven heel erg leuk:
Afbeelding

hij zit het liefst overal met z n kont bovenop, op het randje van de bank, op je schoot, op je voeten etc
Afbeelding

zo nu en dan trekt hij zijn trucendoos met grapjes open en heeft hij zijn gekke 5 minuten Afbeelding

vorig jaar kwam Jolie ons team versterken, ik was rustig op zoek naar een teefje met een goede afstamming, stabiel fijn karakter, en uitstraling waarmee ik later misschien wel kon gaan fokken.
als kleine humpie dumpie Afbeelding
jolie is een zeer stabiel teefje, laat zich nergens gek om maken, harde knallen, drukke gebieden maakt haar allemaal niks uit. ze kan goed met mensen en kinderen en ook met alle dieren overweg
al is ze bij de schapen soms nog wat TE enthousiast Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us het gaat de goede kant op :)
ze bruist van de energie en vooral als pup moest ik dan ook echt dingen zoeken die haar steeds opnieuw bezig hielden
ook is ze een beeetje gek Afbeelding

we zijn net begonnen met behendigheid en dit vind ze helemaal geweldig
ook loop ik shows met haar en heb al veel goede resultaten behaald, keer op keer word ze "geroemd" om haar goede karakter!
Afbeelding

Afbeelding

het plan is om met haar volgend jaar juli een nestje te gaan fokken.
ik zal via de regels van de beauceron club gaan fokken wat betekend dat je hond aan de voorwaarden moet voldoen als voldoende show resultaten, mag test (karakter test) en HD getest, jolie heeft HD A, helemaal goed dus!

ik hoop dat jullie het leuk vonden :evaw:

Snadrem

Re: beauceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:59

Ik vind dit wel zulke mooie honden :) Een heel stoer voorkomen en een geweldig karakter.

Ik vraag me alleen af of ze bij hun achterpoten nooit blijven hangen aan hun sporen?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:03

Is volgens mij een uiterlijk kenmerk van dit ras die klauwtjes achter, Snadrem.

Leuke fotos en zeker een heel leuk ras. Onbekend helaas, maar erg leuk!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:06

dank jullie wel :)
klopt een beauceron hoort een dubbele hubertusklauw te hebben achter, een enkele of geen word zelfs als diskwalifiserende fout gezien op show. nee ze blijven er eigenlijk (bijna) nooit aan hangen, ik heb het nog nooit meegemaakt en verder van alle beaucerons maar 1 gezien die het wel een keer had gehad :)
en idd, stoer maar met een hartje van goud <3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:08

leuke honden!
Ik zie ze vaak hier in frankrijk.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:09

Dank je voor je antwoord! Dan was mijn eigen hond (kruising) wellicht gewoon een beetje onhandig :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:11

gaaf geerke! in welke streek woon je?

haha ja dat kan best ja, heb je ze weg laten halen snadrem?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:16

Nee, ik ga nu eerlijk gezegd ook zitten twijfelen of het nu die normale "duim" aan de voorpoten was of iets bij de achterpoten. Is ook al behoorlijk lang geleden.

Heb trouwens even zitten google-en op het onderwerp en ben er zodoende al achter dat er nog verschil zit tussen goede en slechte klauwtjes (vast aan het bot van het been of los), en dat met de goede klauwtjes (zoals bij rassen waar het een vereiste is) verwondingen dus ook bijna niet voorkomen omdat deze steviger zijn. Weer wat geleerd!

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:31

Oooooooooooooohhhhhhhhh, wat herken ik mijn meiden hier in. Ik heb ook 2 Beaucerons en ik sluit me helemaal bij jouw omschrijving aan. Geweldig ras, nooit meer een ander ras voor ons :D

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:34

Mijn zus en zwager hebben ook een Beauceron maar dan een arlequin. Heb helaas geen foto van haar.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:36

Onze dame mocht maar 2,5 jaar worden maar te zijner tijd komt er een nieuwe, dat staat vast!!!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:37

oooh wat leukkk zeg zoveel beaucjes :D

wat verschrikkelijk sneu michellette :( wat is er gebeurd?

voor ons ook nooit meer iets anders quest :D zit jij ook bij de club?
en heb je ook foto s ?

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:14

Hierbij wat oudere foto's van mijn Beaucjes. Kenya is inmiddels 8 maanden en Jools 1 jaar en 7 maanden (en wat meer uitgezwaard):

Jools:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kenya:
http://i846.photobucket.com/albums/ab29 ... G_2871.jpg

Ik ben lid van de Beauceron vereniging (BVN), maar aangezien ik in Duitsland woon, sta ik daar ook aangemeld en loop ik ook af en toe shows in Duitsland.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:47

Wat leuk om meer mensen met een beauceron te zien! Wij hebben ook 4 teven en momenteel een nestje van 3 dagen oud :). Zitten ook bij nld club en fokken volgens de club etc, zijn ook erkende kennel :)
Erg fijne honden, helaas zie ik nog vaak op keuringen honden die de mensen onder controle hebben ipv andersom ;).
Maare mooie hond, leuk ook dat je ermee werkt!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 08:14

mooie honden quest! heb je die bij blonk vandaan??

eecht colette wat gaaf :D dan ken ik je waarschijnlijk wel ;) ik ben de "nieuwe" penningmeester bij de club, wie ben jij/hoe heet je kennel
en van welke reu heb je nu een nest?
ik ben voor volgend jaar al druk aan het rondkijken voor een reu, het valt niet mee al heb ik er wel al een paar op het lijstje :)
haha idd helaas zie je dat nog vaak (vooral bij de reuen) naar mijn mening is dat ook een stukje zeer bewust fokken

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:24

Je hebt pb :)

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:33

Ja, die van ons komen bij Jeroen en Bianca vandaan. Beiden hebben een super karakter. Over een aantal jaar wil ik denk nog een reu erbij, maar die halen we denk ik wel uit Frankrijk.

@ Colette: Ik zie dat je ook in Duitsland woont, heb jij je ook laten goedkeure door de VDH en de Duitse rasverenigin? Ik wil met de tijd ook fokken, maar wel volgens de regels. Het is ons hier in Duitsland alleen nog niet allemaal even duidelijk.....

Hier helaas ook de ervaring van de hond met baas, ipv andersom. Laatste show in Bremen was er ook iemand die haar reu niet goed onder controle had, ik vond hem erg nerveus en daardoor was hij onvoospelbaar. De KM had echter zeer veel geduld met hem, maar eigenlijk had hij in mijn ogen gediskwalificeerd mogen worden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 08:37

wat leuk :D verslavend he beaucerons hahaha
ik ben trouwens volgende maand in dortmund met Jolie, jij ook? :D
hier ook al vaak gehad hoor, zelfs pas geleden nog 1 die heeel bang was die op 1 stond, vond ik ook niet kunnen. verder vorige week wel 2 honden uit de ring gestuurd door herhaaldelijk uithalen naar de KM...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:48

Inderdaad, ik ben een keer mee naar de Winner geweest en ook een clubmatch trouwens, en daar liep de jury tussen de wachtende mensen door om de honden te bekijken. En een jury stak onder het praten zijn hand uit naar de hond... Dat scheelde echt heel weinig!
Bij de winner moest er een vrouw een hond voorstellen, en zij was meer bezig met dr nieuwe vriend aan de kant dan met dr hond. Dus jury wilde in mond kijken, hond vloog alle kanten op zij stond nog steeds beetje rond te gapen. Werd ze (gelukkig) gediskwalificeerd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 08:55

ja helaas komt dat nog wel vaker voor.
ik moet wel eerlijk zeggen.. het komt voor bij lijnen waar je het van verwacht, pluis maar is goed de afstammingen uit en je weet waar het vandaan komt ;) en dat is waarom ik zo ongeloooooflijk blij ben met jolie, elke keer weer krijg ik complimenten voor haar karakter, alles vind ze best nooit druk nooit zenuwachtig echt super stabiel, heerlijk! en dat wil ik dan ook behouden in de fokkerij met de steeds drukker wordende samenleving is dat wel zo wijs denk ik :)

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:41

Hier heb ik ook 2 hele stabiele, open en vriendelijk teefjes rondlopen, wat ook altijd wel op het keurrapport vermeld wordt. Ik denk dat er eerder een schoonheidsfoutje vergeven moet worden, als het karakter zeer goed is. Helaas wordt dat bij het keuren nog niet altijd meegenomen.

Ik ben zelf dit jaar nog op Rostock, Hannover en in Kassel te vinden. Kijken of we met Kenya Duits Jeugdkampioen kunnen worden en of we met Jools nog wat kampioenspunten kunnen verzamelen. We hebben er nu 1 van onze eerste Duitse show.

Mag ik vragen van welke fokker Jolie komt?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:37

He wat leuk Beauceron liefhebbers hier! :)

Toevallig ben ik afgelopen zaterdag met een vriendin meegeweest naar de clubmatch, zij willen waarschijnlijk een Beauceron maar hebben geen ervaring met het ras dus was een mooie kans er een hoop bij elkaar te zien daar.
Mij viel op dat het aardige stabiele honden zijn ook de reuen leken over het algemeen best goedmoedig..

Ik zou graag willen weten welke lijnen minder stabiel gevonden worden van jullie! Mag ook per pb ;)

We hebben geprobeerd zoveel mogelijk te kijken naar welke we mooi vonden én een goed karakter leken te hebben en bij welke fokkers ze dan vandaan kwamen,het valt nog niet mee in de Beauceronwereld een beetje duidelijkheid te krijgen en dan ook nog al die moeilijke Franse namen te onthouden :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:57

super quest! en zo hoort het :D
o dat is wel spannend zeg! ik ben niet meer in de race voor jeugd kampioen, in dortmund ga ik voor het eerst in de tussenklasse. jolie is echt een laatbloeier (een sainte petronille hondje ;) ) begint nu wel wat uit te zwaren maar die heeft gewoon meer tijd nodig :)
jolie komt van du fond des camps en haar vader is drago malefoy de sainte petronille en moeder vanille du murier de sordeille een teef met een dijk van karakter! :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 12:58

misspk super zeg dat jullie je dan zo orrienteren! helaas doen niet heel veel mensen dat!
over de lijnen heb ik je een pb gestuurd
heb je je catalogus bewaard? dat is wel handig nl :D en zowiso kan je ook via de club verder geholpen worden hoor :)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:25

essiesilly ja hoor de catalogus bewaard mét de zelf geschreven aantekeningen erbij :D

Dat orienteren vond ik idd een goed idee, imo hoort dat er gewoon bij als je de juiste/passende hond wil kiezen.
Ze zoeken een bepaald soort/type hond en kwamen op de Beauceron uit, zo op Inet lijkt het ook wel een geschikte hond voor ze maar irl is het vaak toch beter te bekijken hoe ze een beetje zijn in de omgang enzo en er proberen achter te komen waar de verschillen in lijnen in zitten want die zijn er volgens mij in elk ras wel.
Ik heb best wat hondenervaring en ken een paar Beaucerons maar dat is van jaren terug toen ik zelf nog veel deed/sporten met mijn eigen honden maar geen idee uit wat voor lijnen die honden kwamen.

Geeft de club ook wel echt eerlijke adviezen wat betreft karakters dan? Mijn ervaring met rasverenigingen is anders eerlijk gezegd en daardoor ben ik daar wat huiverig voor geworden...maar goed die ervaring zegt ook niet alles natuurlijk! :)

Bedankt voor je pb zal hem ff gaan lezen! +:)+