Wij krijgen een konijntje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wij krijgen een konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:45

Vanmorgen kwam ik in contact met mensen die een goed tehuis zoeken voor een nog jong dwergkonijntje. Het beestje was van mensen geweest die er flauw van waren en na een poging om hem bij een dierenwinkel te "slijten" (deze hadden geen interesse), waren ze van plan om hem in een park maar te laten lopen. De vrouw die ik vanmorgen sprak vond dit zo erg dat ze het diertje heeft opgevangen, maar zij heeft geen tijd en ruimte ervoor om hem thuis te kunnen verzorgen.

Wij zijn al een tijdje aan het overwegen om een konijnenren met wat konijntjes aan te schaffen voor ons gezin en mij sprak dit verhaal zo aan, dat ik heb besloten om hem morgen te gaan halen. Het arme dier is nog geen half jaar oud en nu al zo heen en weer gezeuld. Ik vind het toch zo jammer dat mensen zomaar aan een dier beginnen, zonder te weten wat het inhoudt, of alleen voor een kind, die het de eerste paar weken leuk vindt en er daarna niet meer naar omkijkt.

Anyway, het is een grijs dwergkonijntje en het is een (nog ongeholpen) mannetje van bijna 6 maanden oud. Volgens zijn huidige opvang-eigenaresse is het een heel lief dier, laat zich goed hanteren en stampt hij (nog) niet. Hij krijgt een vrij groot buitenverblijf van 2 etages hoog, waarbij op de bovenste verdieping tevens een nachthok is. Het is de bedoeling dat hij straks vanuit zijn hok zo het gras op kan lopen, want ik wil een buitenren aan het hok maken zodat hij nog wat meer ruimte heeft en lekker zelf zn gras kan eten plus dat er dan zat ruimte is voor een tweede konijn. Dit omdat konijnen roedeldieren zijn en 1 alleen is niet wat ik voor hem wil. Als het echt koud wordt komende winter dan verhuist zijn hok naar de garage zodat hij (tegen die tijd denk ik ze) niet TE koud zit(ten).

Ik heb begrepen dat stro de beste bodembedekking is voor in het hok? Ik weet dat hij nu op zaagsel staat, hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Qua voer krijgt ie straks uiteraard konijnenkorrels, vers groenvoer (sla, blaadjes van kool, wortels enz), hooi en gras. Kan iemand me meer vertellen over wat voor vers groenvoer allemaal geschikt is ter uitbreiding?

Ik ga er vanuit dat meneer niet is ingeënt (ga ik nog proberen te achterhalen) en ook niet gecastreerd is. Dit zijn twee dingen die ik wel belangrijk vind en dat moet dus gaan gebeuren bij de DA. Ook krijgt hij dan meteen even een check-up en als alles in orde is, dan wil ik uitkijken naar een vriendinnetje voor hem, zodat hij niet meer alleen is (en ik geen konijnenfokkerij heb straks).

Dit is zo ongeveer het verhaal zoals het nu is en ik hoop dat we hiermee een goede start kunnen maken en dat meneer konijn een gelukkiger leven kan krijgen dan hij tot nu toe heeft gehad.

Als jullie nog tips hebben waar ik nog meer rekening mee moet houden dan hoor ik het graag.

Anoniem

Re: Wij krijgen een konijntje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:12

Heel goed dat je dat doet! :)

Ik heb zelf voor mijn konijnen een laag zaagsel, met precies zoveel stro totdat je het zaagsel niet meer ziet.

Inentingen doe ik niet aan...

Ook moet je uitkijken met groenvoer!!
Dat kan tot diaree lijden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:19

Inderdaad oppassen met groenvoer waar veel vocht in zit, komkommer, sla enz.. hier mogen ze best wat kan hebben maar niet te veel want dan raken ze in de diaree en dat kan bij konijnen best gevaarlijk zijn.

Mijn ervaring is inderdaad dat stro de beste bodembedekking is, misschien nog een klein laagje zaagsel eronder om de urine op te nemen.

En verder weet je volgens mij aardig waar je aan begint en het klinkt alsof nijn een zeer goed leven bij jou gaat krijgen! Top dat je het beestje opvangt :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:25

Leuk :D
Klinkt inderdaad alsof je goed weet waar je aan begint!

even een kleine tip met betrekking tot het binnen zitten in de winter;
als je konijn al de hele tijd buiten heeft gezeten, maakt hij een wintervacht aan,
met die wintervacht kan hij alle temperaturen aan! Als je hem binnen gaat zetten krijgt hij
het heel erg warm.
Het is meer dat wij het zielig vinden, mijn konijn is afgelopen winter ook lekker buiten gebleven met de sneeuw en strenge vorst. Wel heb ik platen aan de 3 zijkanten gedaan zodat hij niet al te veel koude wind en sneeuw binnen kreeg in zijn hok.
Als je verschillende stukjes afdekt dat er niet al te veel wind in kan komen is het meer dan goed! wat extra stro er in het hok is wel altijd fijn voor ze! En uiteraard genoeg eten, daar blijven ze ook warm van!

Veel plezier met je konijntje!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 13:51

Passieappel: dank je voor de tip met het groenvoer. Waarom doe je niet aan inenten als ik vragen mag? Is er dan geen gevaar voor ernstige ziekten?

mistery: Dank je! Dus wat stro over het zaagsel heen? Moeten er dan nog kranten onder of is dat dan niet nodig?
En mbt groenvoer, daar mogen ze wel dagelijks een beetje van of liever minder vaak?

Lizzyy: Het is ook niet de bedoeling dat ie echt in huis komt van de winter, maar het hele hok dan naar de garage slepen zeg maar. Daar wordt het ook wel koud, maar zit hij toch net iets warmer dan buiten en beschut tegen vieze koude neerslag (en raakt ie niet ingesneeuwd). Dan is het temperatuurverschil toch niet zo vreselijk groot? Enneh.. misschien hele domme vraag, maar elk ras konijn maakt dus een wintervacht aan als hij buiten is gewend? Zo'n dwergje dus ook?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:02

Ik heb een konijnentoilet, waar de 2 konijnen flink gebruik van maken. Minimaal om de dag moeten we die verschonen en er nieuw zaagsel ingooien.

Ik heb ook een hok met 2 etages, maar ik kan er helaas maar weinig in leggen.
De onderkant is nl. open en staat op de klinkers. Als het regent wordt het daar vochtig.
We zitten te bedenken hoe we daar een bodem in kunnen maken die je kunt uitschuiven om schoon te maken, maar ....waar vind je daar zo snel een handleiding van?

In de bovenverdieping zit een nachthok. Alleen in het nachthok gooien we hooi of stro, want alles valt door het luikje naar beneden wat buiten het nachthok ligt.
En dat brengt ons op dit moment tot het volgende probleem: het vrouwtje schuift sinds kort al het strooisel uit het nachthok, door het deurtje de bovenverdieping op....waardoor weer een heel deel door het luik naar beneden kiepert. Geen idee waarom ze dat doet. En dus doen we nu een heel deel minder strooisel in het nachthok, omdat het anders een zooitje wordt.

Beneden hebben we trouwens wel de onderkant van een kleine binnenkooi op de grond gezet en die gevuld met hooi en daar zitten ze regelmatig in. Kwa strooisel kan ik je dus niet echt raad geven...alleen dat ze dankbaar gebruik maken van een toilet.

Let wel goed op de tanden van een konijn; die groeien heel snel.
Hooi hooi en nog eens hooi voeren is de beste remedie tegen te lange tanden en haken op de kiezen. Als ze last van hun tanden krijgen, dan kun je echt een groot probleem krijgen. Wij hebben een hangoor uit de opvang gehad en die is uiteindelijk aan abcessen (veroorzaakt door slechte tanden) gestorven. Geef ook geen gemengd voer, want dan eten ze alleen het lekkere eruit. En...geef niet teveel brokken...hooi is beter. Brokken is alleen voor elke dag wat vitamines/mineralen.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:06

ik heb altijd konijnen gehad.
had ze op zaagsel staan en daardoor stro
ik gaf ze gewon geperste brokjes dus niet dat muslie achtige en speciaal kleindieren hooi.
nooit sla andijvie en dat soort groentes geven daar zit veel vocht in en raken de konijnen van aan de diaree.
je konijn ook nooit gemaaid gras uit bv de tuin geven raken ze ook van aan de diaree.
ik gaf ook weinig wortels en appels gewoon de brokjes en hooi daar hebben ze genoeg aan.
ook heb ik ze nooit laten enten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:08

Leorah schreef:
Passieappel: dank je voor de tip met het groenvoer. Waarom doe je niet aan inenten als ik vragen mag? Is er dan geen gevaar voor ernstige ziekten?

mistery: Dank je! Dus wat stro over het zaagsel heen? Moeten er dan nog kranten onder of is dat dan niet nodig?
En mbt groenvoer, daar mogen ze wel dagelijks een beetje van of liever minder vaak?

Lizzyy: Het is ook niet de bedoeling dat ie echt in huis komt van de winter, maar het hele hok dan naar de garage slepen zeg maar. Daar wordt het ook wel koud, maar zit hij toch net iets warmer dan buiten en beschut tegen vieze koude neerslag (en raakt ie niet ingesneeuwd). Dan is het temperatuurverschil toch niet zo vreselijk groot? Enneh.. misschien hele domme vraag, maar elk ras konijn maakt dus een wintervacht aan als hij buiten is gewend? Zo'n dwergje dus ook?

Nee, maar het is wel warmer, voor ons is het niet zo'n verschil, maar voor zo'n konijntje wel!
elk konijn maakt een wintervacht aan, grootte/ras maakt niet uit!
Zelf heb ik een Teddy widder (met heel veel haar:D ) collega heeft een groot lotharinger, hebben beide in de winter heerlijk buiten in de sneeuw gebanjerd!
Ook heb ik een paar maanden een dwergje gehad, ook in de winter zat deze heerlijk buiten!
Persoonlijk zou ik hem lekker buiten laten in de winter! Eventueel wat afdekken!
Eerst zaagsel, en dan stro :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 14:28

Ik ga er even wat meer over lezen en opzoeken. Niet dat ik je in twijfel trek hoor (absoluut niet), maar gewoon even meerdere opinies er over lezen dan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:29

Leorah schreef:

Nou.. :o
De prijs die je ervoor betaalt...
Ieder half jaar 60 euri word mijn ouders wel heel wat geld.. :D
En als het gebeurt, gebeurt het! ^^

Verder nog nooit last van gehad, hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:29

janne schreef:
ik gaf ze gewon geperste brokjes dus niet dat muslie achtige en speciaal kleindieren hooi.
nooit sla andijvie en dat soort groentes geven daar zit veel vocht in en raken de konijnen van aan de diaree.
je konijn ook nooit gemaaid gras uit bv de tuin geven raken ze ook van aan de diaree.
ik gaf ook weinig wortels en appels gewoon de brokjes en hooi daar hebben ze genoeg aan.

Dus ik ben niet de enige :D

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:32

tja je kunt ze zelf prima gezond houden en de max leeftijd van een konijn is een jaar of 10 maxxx maxxx en vind t ook een beetje boel geld
laatst nog bij de dierenarts geweest met mijn kat toen hadden we het over enten van konijnen ze zei dat dit erg weinig gedaan werd

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:38

Geen zaagsel gebruiken, is te stoffig en dus slecht voor de luchtwegen.
Ik gebruik zelf hennep, veel fijner. Blijft ook niet plakken aan de vacht.
Stro heb ik er op het moment nog niet in, heb alleen hun toilet boven(kattenbakje van de action: €1,50 :')) met dus hennep, wanneer het kouder wordt en ze meer boven zitten leg ik daar ook stro neer.

Science selective is zeer goed voer: alleen behoorlijk prijzig. Heb zelf Hope Farms Supertrio, doen ze het goedop, hebben maar heel weinig nodig.

Wat betreft groentes en fruit: dat moet je opbouwen en nooit teveel van geven. Of ivm het vocht(maar meestal gaan ze zelf dan al minder drinken) of ivm de suikers.

PassieAppel: Ieder halfjaar 60 euro? Heb je 6 konijnen dan? :=

Janne: Onzin, gelukkig zijn er steeds meer mensen zo verstandig om hun konijnen in te laten enten. Bij onze DA is het op de konijneninentdagen gewoon druk.
Max. leeftijd ligt rond de 15 jaar, kleinere rassen worden ouder dan grotere rassen.

Kijk anders eens rond op Bunnybunch.nl, hele fijne site. :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:23

janne schreef:

Tja, het klinkt onlogisch maar ik heb toch het gevoel (na jarenlang konijnen te hebben) dat teveel betuttelen averechts werkt. Ik heb zo'n 15 jaar geleden mijn eerste konijn van de opvang gehaald, netjes in de tuin, op tegels (anders zou hij graven) met een rennetje erbij. Hij kreeg brokjes en hooi, groente heel beperkt (want van kool kreeg hij gas, van sla diarree, wortels en appels zaten teveel suiker in enzenz). Het konijntje kreeg al gauw gezelschap, maar helaas zat ik toch nog regelmatig bij de dierenarts vanwege gasvorming of verstopping.
Een vriendin van me trouwde met een groenteboer, en toen hij hoorde dat ik konijnen had kreeg ik 2x per week een of meer groentekratten met allerlei soorten groente en fruit. Zo mooi dat ik het toch echt niet weg kon gooien... ;)
We verhuisden naar Duitsland, ik had inmiddels 5 konijnen in een kippenren die geweldige holen graafden (zijkanten waren wel afgedicht) en alles kregen wat we over hadden. En heb nooit geen ziek konijn meer gehad, dus denk wel dat we af en toe ook wel te beschermend kunnen zijn. ;)
Deze konijnen zijn tussen de 10 en 12 jaar oud geworden, inmiddels hebben we een nieuw koppeltje (4 voedsters en een ram) van de opvang die het al anderhalf jaar prima doen. En ja, ook op groenteafval, gemaaid gras, maiskolven en dergelijke...

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:04

Goed bezig! :j Je moet sowieso een beetje je eigen plan gaan trekken wat betreft konijnen houden, gewoon veel inlezen. Dan weet je in ieder geval wat niet moet :)) Zelf ent ik mijn konijnen wel, als ik al die verhalen las en hoorde vind ik het zeker nuttig om tweemaal per jaar te enten. Verder moet je inderdaad oppassen met groenvoer te geven. Van mij krijgen ook elke dag groenvoer, maar alleen andijvie of witlof. Met sla en dergelijke heb je meer kans op gasvorming of diarree. En rustig opbouwen :j
Qua bodembedekking gebruik ik zelf houtkorrels met daarover heen vlas en stro. Ideaal :j En probeer je konijnen zindelijk te krijgen! Dat scheelt echt veel werk haha! :))

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:16

Ik zou hem/ze ook lekker buiten laten hoor...De meeste konijnen die vrij
kunnen kiezen tussen hok en buiten kiezen ervoor buiten te zitten. Ook
in de regen en sneeuw. Ik zou ze dan ook lekker buiten laten zolang ze
niet op de tocht zitten. Zoals al gezegt zou je tegen de wintertijd een
gedeelte af kunnen sluiten met plexiglas. Dekentje erover...En lekker los
laten.
Ik had in mijn hok houtskorrels voor de vochtabsorptie met daaroverheen
stro. Laat hem lekker castreren, je moet nu echt kunnen zien of hij geholpen
is of niet. Hij zou al flinke ballen moeten hebben. Zoek 1 of 2 (als je ruimte hebt
vriendinnetjes voor hem bij de opvang bijvoorbeeld. En dan lekker genieten
van de nijnen.
Groenten zijn niet slecht...let inderdaad op het vocht en overdaad schaad.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:27

Goed dat je een nijntje hebt overgenomen zeg! Heb zelf ook vier hupsels uit de opvang (zoek je nog een maatje: http://www.hangorenparadijs.nl is top!) welke in twee paartjes in twee aparte hokken met rennen zitten. Mijn konijnen krijgen wel veel groenvoer, en maar weinig brokjes: elk plusminus 25 gram brok per kilo lichaamsgewicht. Verder onbeperkt hooi. Ook hebben ze een grote ren op't gras waar ze lekker hun ding kunnen doen. Ik laat ze in de winter wel gewoon buiten staan, konijnen kunnen prima tegen sneeuw etc. en als ze een nachthok hebben welke van de grond staat met een lekker dik pak stro komt dat ook wel goed. Ik heb als bodembedekking in het binnenhok vlas en stro, echter zijn de nijntjes zindelijk en poepen en plassen ze in hun toiletje, waardoor het hok keurig schoon blijft (op wat ongelukjes na natuurlijk).

Aan groenvoer krijgen m'n konijnen wortels met loof, broccoli, appels, druiven, kiwi, etc. Let wel: van kool kunnen ze gasvorming krijgen.

Ook worden ze geënt. M'n vorige nijntjes (welke beiden 10 jaar zijn geworden) zijn nooit geënt en ook nooit ziek geworden, maar ach, als enten kan helpen, waarom niet? Veel praktijken hebben speciale entdagen waardoor het enten geen drol kost (kunnen ze al het entstof gebruiken), dus ik ent deze hupsels wel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:30

beetje sla is echt niet erg hoor :)
klant van mijn werk geeft haar konijn geen brok,
alleen heel veel hooi en heel veel groente en fruit.
Ze doen het hartstikke goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:47

ik heb er 4 :P altijd buiten hooguit bescherming tegen koude winden :)

heb het duurste voer :P elke 4 a 5 maanden 70 euro , enten doe ik niet aan. en ze staan op stro

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:22

Lizzyy schreef:
beetje sla is echt niet erg hoor :)
klant van mijn werk geeft haar konijn geen brok,
alleen heel veel hooi en heel veel groente en fruit.
Ze doen het hartstikke goed :D

Nee...maar dan moet je je konijn langzaam eraan laten wennen...
Dus opvoeren...

Konijnen enten is bij jullie misschien goedkoop...hier kost het
€25,- per konijn en €3,- korting voor de 2de...

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:41

Ik laat het altijd op de speciale konijnenentdagen doen. Anders betaal je inderdaad scheel.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:58

Ik heb nu 3 maanden geleden 2 schatten van konijnen opgehaald uit de konijnen opvang uit Het Knaagspoor te Ridderkerk. Daar is mij verteld dat zaagsel eigelijk niet goed is voor konijnen vanwege het stof dat eruit komt maar zolang je het in een goed geventileerde ruimte (buiten doet) kan het weinig kwaad.

Het zou inderdaad erg fijn voor hem zijn als je een vriendinnetje voor hem erbij neemt! ( Hem eerst laten helpen dan natuurlijk) Je zou dan ook eventueel op zoek kunnen gaan naar een knaagdieren opvang bij jou in de buurt waar ze misschien dan een maatje voor jou konijntje hebben. Wie weet kunnen ze hem daar ook aan iemand koppelen? (Worden ze elke dag een paar uur bij elkaar gezet en dat steeds langer) Dat deden ze in ieder geval in Ridderkerk wel!

Ik laat mijn konijntjes ook niet inenten. Mijn vorige konijn is ook 10 jaar geworden zonder inenten.

Veel plezier met hem :).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:04

Opvang Aa&Hunze in veendam zit dicht bij TS.
Jeetje, doen ze daar zo moeilijk met koppelen? :=
Ze worden bij de opvang wel gekoppeld, maar dan kunnen ze na een tijdje wel zien of het klikt of niet. :)
Gok dat het zeldzaam is dat het in de dagen er na toch opeens niet goed gaat.

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:14

Ze had het daar toen over een week ofzo :P. Maar die van mij waren al gekoppeld :).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:39

Hier laat ik enten als ik weet dat er myx of VHS in de buurt is. En dat weet ik via de dierenambulance, de dierenarts, de jagers in de buurt of via een konijnenforum waar het netjes gemeld wordt door mensen en heel overzichtelijk bij gehouden wordt.
Heb dus 1 maand geleden 6 konijnen moeten laten enten en dat is dus 60 euro (10 euro per konijn met volledige gezondheidscontrole en nagelsknippen erbij).

Wat ik in het hok heb? Helemaal niets. De nijnen hebben elkaar. Doe ik wel bodembedekking in het hok dan gaan er 6 konijnen hun behoefte op doen en kan ik 2x per dag verschonen als ik niet wil hebben dat het hok blank staat. Als je een ren hebt en een hok dan raad ik aan kranten onder de bedekking te leggen. Meestal blijven ze wel van die kranten af als ze een ren hebben waar ze in kunnen ravotten. Kranten nemen extra vocht op dus ideaal met schoonmaken.

Hier liggen ze overigens nooit in het hok. Het enigste waar ze het hok voor gebruiken is als het regend om droog te poepen en plassen (en dat kan ik weer makkelijk schoon vegen). Voor de rest liggen ze onder het afdekzeil op een grote hoop of liggen ze in de tunnel of onder een veilingkist. Als het niet hard regend dan liggen ze ook gerust in de regen en sneeuw vinden ze ook heerlijk om in te liggen.

Een tip als je gaat koppelen. Zorg voor veel voer door de hele ruimte (afleiding) schuilplaatsen waar ze aan 2 of meer kanten uit kunnen (zo kan er geen konijn klem gezet worden en aangevallen). Doe het als de dierenarts ook goed bereikbaar is voor de zekerheid (die etters pakken elkaar het makkelijkste bij de ogen) en als je eenmaal gekoppeld heb dan kan je ze beter samen laten dan een dag later weer koppelen. Ik begin zelf met 's ochtends heel vroeg te koppelen in vreemde omgeving en maak dat ik een emmer water heb staan mochten ze echt flink vechten want dan kan ik alles nat gooien. Zijn ze 's middags helemaal moe van alles dan heb ik al de normale ren schoongemaakt, omgespit en extra hokjes in gemaakt en dan overal voer weer leggen en zet ik ze daar in. En dan dus weer in de gaten houden zo lang mogelijk en volg. morgen er vroeg uit (en ik de gek kijk 's nachts ook nog een keer).

Hier is het altijd goed gegaan op 1x na helaas maar die ene keer kwam door een ontsnapt konijn en was dus niet de bedoeling toen te koppelen. HElaas wel 's nachts bij de rest gesprongen dus ik ontdekte het 's ochtends pas. Gelukkig heeft het konijn het gered maar moest het wel herplaatsen want later koppelen lukte echt niet meer. Dit geeft dus wel aan dat goed koppelen heel belangrijk is en liefst in 1x zodat ze niet steeds de strijd aan moeten gaan.

Qua groenvoer doe ik ook niet zuinig (biks wel dat is alleen maar voor de lekkernij of als het koud is als extra 'brandstof") en ook hier krijgen ze gerust gemaaid gras en de oudsten zijn nu zeker 5 jaar.