De hond van de rekening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

De hond van de rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:07

Afgelopen week is mijn relatie na 15 jaar op de klippen gelopen.
We wonen nu nog wel samen, maar ik hoop zo snel mogelijk een eigen huisje te kunnen kopen.
Nu hebben we samen een golden retriever, Beau. Een ontzettend lieve hond van negen jaar oud.
Toen hij twee was, namen we hem van mensen over die vrij veel werkten. Hij zat overdag in de bijkeuken, maar kon daar zijn energie niet kwijt, krabte dan tegen de deurpost., of verscheurde wat hij kon vinden.
Ons huis staat op 1 hectare grond, hier kon hij zn energie kwijt. Rondrennen, in de sloot zwemmen, bij de paarden liggen, even samen stoeien, achter het land in. We hebben er een vreselijk lieve, vriendelijke, leuke hond aan.
Alleen bij onweer en vuurwerk is hij bang, hij loopt dan weg, maar bij slecht weer of oud en nieuw zetten we hem vast in de paardenstal, dit is voor hem ook rustgevend.
Toen we hem net hadden, heb ik hem geprobeerd aan te wennen dat hij snachts en als wij beide weg waren (meestal maar een halve dag), in de bench te gaan. Hij vond dat vreselijk en heeft die toen compleet vernield, en ook omdat hij soms in de sloot zwom, en daarna in het zand van de bak rolde, heb ik hem in de schuur gelaten snachts, dit vond en vind hij prima.

Nu hebben we beide nagedacht over wat te doen met de hond. Ik ben straks dagen werken/weg van 800-1900 of 6.15-18.00. Ik heb mijn vriend een voorstel gedaan tot "co-ouderschap", dat ik hem vrijdag ophaal en maandagochtend terug breng, omdat ik dan niet te lang weg ben. En dat hij dan de andere dagen lekker los kan lopen bij mijn (ex-)vriend(kan nog niet wennen aan dat woord).
Maar hij vind dit geen goed idee, het is of bij hem, of bij mij blijven.

Nu heb ik sterk mijn twijfels, ik heb straks nog maar een paar vierkante meter gras, en ben door de week dus hele lange dagen weg. Nu kan hij misschien aan een touw in de tuin, maar ik weet niet of hij daar zo gelukkig van wordt. Ook zou hij binnen kunnen, maar ook daar ben ik bang dat hij uit verveling en frustratie dingen zou gaan verscheuren/gaan krabben aan deurposten. Logisch, die hond is zo'n vrijheid gewend, komt in een vreemd leeg huis. Ik heb nog gedacht aan een hondenuitlaatservice, maar ben bang dat die er niet is in zo'n klein afgelegen dorpje.

In principe mag hij bij mijn (ex-)vriend blijven. Maar van hem hoeft het ook niet zo nodig. Ik ben bang dat hij de verzorging enigsinds laat versloffen, hij heeft gezegd dat hij hem dan ook aan het touw (spit) gaat laten, hem niet meer de seniorenvoer en de glycosamine gaat geven (hij heeft beginnende artrose, bij inspanning trilt zijn achterhand soms)
Hij vond de hond leuk omdat ik van de hond hield, maar als ik hier straks weg ben, en hij mocht zich enigsinds depri voelen, ben ik bang dat dit de verzorging en de aandacht niet ten goede komt....Ik woon straks 40 kilometer verderop, dus kan ook niet elke dag langskomen om met hem te gaan wandelen ofzo.

Willen jullie alstjeblieft met me meenemen, ik vind dit ontzettend moeilijk!!!!!
Wat zouden jullie in mijn positie doen?

sunny_l0ve

Re: De hond van de rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:49

Wat jammer dat jullie relatie over is, zal niet makkelijk zijn na 15 jaar zeg...
Lastig verhaal met je hond! Ik zou de hond niet bij je ex-vriend laten, als je nu al denkt dat hij de verzorging niet aan kan of wil doen dan is dat geen slim idee.
Alleen ben jij zometeen ook veel van huis... en dat zijn geen tijden voor een hond. Ik zou denk ik eerlijk zijn tegenover de hond en dan toch een ander huis voor hem zoeken, hoe moeilijk het ook is. Ergens waar hij aandacht krijgt en ruimte, want dat is hij ook gewend.
Succes met je beslissing, het is nogal een zware taak om dat te doen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:01

ik heb getypt meenemen, ik bedoel meedenken natuurlijk!!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:29

Oeh lastig zeg.. Als ik jou was zou ik inderdaad wel voor één vast adres voor de hond kiezen, lijkt me voor hem wel zo fijn. En ik zou er ook voor zorgen dat hij met jou meekan, maar je hebt natuurlijk geen ideale werktijden om een hond te hebben.. Heb je geen lieve ouders/kennisen die een dagje op kunnen passen? Of anders een hondenuitlaatservice? En die tijden, zijn die omdat je ver moet reizen of werk je echt zulke lange dagen?

Sterkte ermee, ben benieuwd wat de uiteindelijke oplossing gaat worden! :(:)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:37

Allereerst wat rot dat je relatie over is en dat na 15 jaar :(:)
Om dan ook gelijk met zo een dilemma te zitten is helemaal ronduit kl*te.
Toch zeg ik volg je gevoel, deze klopt 9 van de 10 keer wel...dus hond in ieder geval niet bij je (ex)-vriend laten.
Je hond is natuurlijk ondertussen wel iets ouder, ondanks dat oud gedrag meestal niet overgaat zou je het kunnen proberen in je nieuwe huisje (wel met uitlaatservice of iemand die hem lekker meeneemt als je werkt).
Anders zou ik toch echt kijken of er niet een boerderij is die hem nog van zijn oude dag wil laten genieten.
Succes en sterkte in ieder geval....

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:46

lange dagen zijn o.a. door lange reistijden inderdaad,

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:03

Wat rot dat je relatie over is, het is niet alleen een moeilijke tijd omdat het over is en je alles moet regelen maar ook omdat je met je hond zit.
Zoals ik het lees zou ik je hond niet bij je ex-vriend achter laten, je schrijft zelf dat hij weinig met de hond heeft en de hond er alleen is omdat het jouw dier is.
Is het niet mogelijk om je hond mee te nemen naar je werk? Of om iemand te vinden waar hij overdag kan zijn zoals een hondenuitlaatservice?
Mochten beiden geen optie zijn dan zou ik kijken of iemand hem een goed huis wil geven waarbij hij buiten de ruimte heeft en hem de verzorging wil geven die hij nodig heeft.
Sterkte en succes!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 03:36

Meenemen en hem overdag door iemand uit laten laten? Of een dagpension of uitlaatservice.

Zoiets.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 03:47

Als ik lees dat de hond al ouder is en ook artrose heeft....dan heb ik een vraag aan je: hoe actief is de hond nog?

Want doordat hij nu veel ouder is, dan toen er destijds de problemen waren, kan het zijn dat die problemen nu geen problemen meer zijn. Vat je me nog?

Ik ken een hond in een soortgelijke situatie en die ligt het liefst de hele dag te pitten...en toen die mensen uit elkaar gingen was het voor de hond ook geen probleem om overdag alleen te zijn. Sterker nog...die hond werd er relaxter van dan dat hij daarvoor was, toen hij steeds bezig was met zijn taak "het erf bewaken" (iets wat hij instinctmatig deed, maar van bleek dat de hond daar dus eigenlijk meer stress van kreeg, omdat hij dit lichamelijk niet aan kon). Nu de hond in een rustige plek was en lekker binnen op zijn kussen kon liggen, zag hij er beter uit. Vacht beter, uitstraling beter...komisch genoeg...terwijl hij nu veel meer alleen was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:22

Niet bij je vriend laten, ieg...
Wat dacht je van een uitlaatservice? :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:28

en als er geen echte uitlaatservice is, plaats gewoon eens een oproepje in de supermarkt oid
in het dorp zijn misschien ( oudere) mensen die graag veel wandelen en de hond aandacht willen geven

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:33

Wat een but situatie, ik ken het gevoel, zo stond ik er een paar jaar gelden ook voor. 3 honden en beslist geen ruimte in het nieuwe huis voor allemaal. 2 bij mijn ex achtergelaten, die ze later heeft laten herplaatsen.

Wat jouw hond betreft, heb je bij je nieuwe woning de mogelijkheid om een paardenbox na te maken, misschien met een zanduitloop? Je schrijft dat hij zich daar goed voelt en het hem rust geeft om daar te verblijven. Misschien kan je een buur vinden die hem dan dagelijks wil uitlaten? Soms zijn er mensen die de complete verantwoording voor een dier niet willen dragen, maar wel in zijn voor een dagelijkse wandeling met een maatje.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:36

Zijn vast ook wel bokkers die de hond willen uitlaten tussen de middag.
Of , zoals geschreven, een oproep in de supermarkt, lokale krantje doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:25

Ik zou de hond proberen te herplaatsen. Uitlaatservice is niet wat, bij een hond die niet meer stevig op zijn poten staat, en jonge honden die lomp kunnen zijn, en jouw hond zo omver lopen.
Bij je vriend vind ik niet een goed idee, omdat je schrijft dat hij niks om het dier geeft, en jijzelf hebt veel te weinig tijd, een hond met artrose moet echt meerdere keren per dag (liever 8 keer dan 4 keer) een wandeling hebben. Dat ga jij niet voor elkaar krijgen en een uitlaatservice ook niet, en ik denk ook niet dat je vriend er veel zin in heeft......

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:29

Moeilijke situatie
maar kwa gevoel zou ik zeggen dat jij hem beter kan nemen..
en ik snap je ex ook wel dat hij of de hond helemaal wilt of niet...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:30

ik zou zeggen neem hem eerst zelf mee en kijk hoe hij reageert in de nieuwe situatie, plaats een oproep voor iemand (een scholier / oudere? ) voor een paar euro voor uitlaten iedere dag. Herplaatsen kan immers altijd nog?

Sterkte!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:37

Als jullie er beide geen tijd, zin of plaats voor hebben, zou ik de hond wegdoen. Kan hij niet naar familie of mensen die in de buurt wonen? Of wat andere bokkers ook al zeggen; zoek iemand die de hond overdag bezig wil houden terwijl jij aan het werk bent :)
Wel een rotsituatie zeg! :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:49

antje_vip schreef:
Als jullie er beide geen tijd, zin of plaats voor hebben, zou ik de hond wegdoen. Kan hij niet naar familie of mensen die in de buurt wonen? Of wat andere bokkers ook al zeggen; zoek iemand die de hond overdag bezig wil houden terwijl jij aan het werk bent :)
Wel een rotsituatie zeg! :oo

Dat zou ik ook denken, anders wordt de hond idd het kind van de rekening, en hij kan helemaal niks aan deze situatie doen :(:)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:56

is het uberhaubt mogelijk om een goed tehuis te vinden voor een hond die op leeftijd is en atrose begint te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:57

Ligt eraan. Voor een Dobermann wss niet, maar een Golden Retriever maakt wel kans :j

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:06

Er zijn al super veel honden die een plekje zoeken, ik zou het toch proberen om hem bij jou in de tuin te houden. En dan niet aan een touw maar gewoon met een gedegen afrastering zodat hij de tuin niet uit kan.
En dan eventueel iemand zoeken die hem elke middag wil uitlaten. Misschien geen uitlaatservice ivm de drukte maar een particulier die voor een klein bedrag lekker met de hond wandelt.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 16:27

Ik werk in de kinderopvang, dus meenemen gaat niet.

Vanochtend hebben we het besproken, ik heb mijn zorgen uitgesproken, het liefst zou ik de hond meenemen naar mijn nieuwe huisje, voor wat gezelligheid, maar ik sprak mijn zorg uit naar mijn ex-vriend, en hij dacht ook dat de hond dan s'chtends vroeg zou gaan blaffen buiten, en binnen zou gaan krabben aan deurposten en dingen verscheuren uit frustratie.
Hij gaf aan dat de hond wel op de boerderij mocht blijven, ik heb gezegd dat hij wel met hem naar de DA moest gaan als er iets was, dat ik het eventueel wel wou betalen, maar dat was het probleem niet, zei hij.
Hij was bang dat de hond zou gaan zwerven, en ging een lijn maken van 20 meter, met vijf meter ketting eraan, zodat hij lekker wat rond kon lopen, een hokje heeft, maar niet weg kon in geval van onverwacht onweer ed. en dan s'nachts in de schuur laten slapen.

Ik denk dat dat eerst de beste oplossing is. Eventueel kan ik nog proberen hoe het gaat als mn huisje straks bewoonbaar is.....

Van alle zorgen is dit toch wel mijn grootste. Mijn ex en ik kunnnen allebei op zich op onszelf passen, eventueel hulp vragen, maar de hond kan dat niet!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:31

hij loopt nu toch ook niet weg of wel?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:03

Gut wat sneu. Van een binnenhond dan maar naar buiten verbannen worden aan een lijntje van wel 20m.
Dat heeft een 9 jarige hond met artrose toch ook niet verdient.

Lekker herplaatsen, echt. Realiseer je wel dat een hond een roedeldier is? Dag en nacht alleen, heel tof voor zo'n beest.

Echt, hoe langer ik over over nadenk :r Schandalig dat je het zelfs maar overweegt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:13

beetje respectvoller mag ook wel hoor :roll: