Wat willen jullie veranderen aan konijnenleed ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Wat willen jullie veranderen aan konijnenleed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 11:56

Hallo
Ik was benieuwd wat bokt.nl zou willen veranderen zodat er minder konijnenleed in NL is ?

Laat je horen :D

Captain

Re: Wat willen jullie veranderen aan konijnenleed ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:58

In ieder geval dat er meer aandacht wordt besteed aan dat het een groepsdier is. ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:58

Eerder afmaken en opeten. Ik vind dat er te hypocriet gedaan wordt. Ik heb 5 konijnen rondlopen, allemaal dumpgevallen. En als ik dan eens bij de knaagdierenopvang aangeef dat ik een plekje over heb voor een groot konijn dan willen ze me 50 euro laten betalen. Ben gekke Henkie niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:00

Konijnenopvangcentra hebben genoeg kosten, was het een ram ? Die worden namelijk gecastreerd en de konijnen worden geeent, dat kost geld...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:01

En volgens kunnen ze die vlaamse reus niet kwijt en zit het dier driekwart jaar in een hokkie van 80 cm bij 50 cm, nee dat is dierenwelzijn...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:03

Nee daar kan ik het ook niet mee eens zijn, als er al een vlaam in een opvang komt moet ie minstens in de grootste kooi... 1.50m ?
Ik snap dat opvangcentra konijnen niet in mooie grote rennen enz kunnen zetten, maar ze leven iig niet op straat
Maar een vlaam in zn klein hokje, nee dat lijkt me niet bepaald de juiste methode
Welke opvang was het ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:06

De verkoop in dierenwinkels stopzetten. Hopelijk zetten broodfokkers(die vaak verkopen aan winkels/groothandel, het zijn echt geen hobbyfokkers :n) de fok dan stil omdat er te weinig aan verdient wordt.
Zo gaan mensen naar een opvang als ze echt konijnen willen en daar worden ze dan als het goed is goed geinformeerd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:07

In Heiloo, 2 jaar daarvoor hadden we ipv 1 vlaam er al 2 meegenomen omdat we die andere niet in dat kleine hokje achter wilden laten. Toen kon je nog zelf een bijdrage geven, heb toen 25 euro voor beide konijnen gegeven. Ik doe het omdat ik een groot hok heb waar altijd een aantal opvangers inzitten. De rest is aankomen lopen, over uit de dierenwinkel of gewoon ergens gedumpt. Ze hebben bij mij een goed en sociaal leven, maar ik ga geen tientallen euro's uitgeven terwijl ze me zelf ook al genoeg kosten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:09

Air schreef:
De verkoop in dierenwinkels stopzetten. Hopelijk zetten broodfokkers(die vaak verkopen aan winkels/groothandel, het zijn echt geen hobbyfokkers :n) de fok dan stil omdat er te weinig aan verdient wordt.
Zo gaan mensen naar een opvang als ze echt konijnen willen en daar worden ze dan als het goed is goed geinformeerd.

Hier ben ik het mee eens en k hoop dat het ooit gaat lukken, er zijn al een aantal dierenwinkels gestopt en k hoop dat meer dierenwinkels er een voorbeeld aan nemen...

En ja konijnen kosten geld, maar opvang centra maken ook genoeg kosten...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:51

Goed daar komt ie :D

-Geen konijnen in dierenwinkels en kinderboerderijen verkopen
-Konijnen laten castreren, in ieder geval de rammen als ze binnen komen bij asiels. Vind het belachelijk dat honden en katten wel gecastreerd worden en konijnen niet.
-Dat er minimale afmetingen van het hok zijn per konijn, vast gelegd in de wet..
-Geen gemengd voer meer verkopen
-Geen slechte konijnensnoepjes/knaagsticks verkopen
-Betere voorlichting in dierenwinkels/asiels hoe je konijnen moet verzorgen/voeren+duidelijkheid op het voer zetten
-Groepsvesting, minimaal 2 konijnen, mogelijkheid om in een asiel te koppelen, daar ook niet 1 konijn verkopen, tenzij de eigenaar thuis al een konijn heeft.
Zorg ervoor dat er in asiels paartjes te koop zijn en een paar konijnen die apart zitten voor de mensen die al 1 of meerdere konijnen thuis hebben.
-Subsidie van de regering aan asiels/opvangen zodat het afstaan niet zo duur hoeft te zijn, liefst gratis waardoor konijnen misschien minder snel gedumpt worden. Aankoop tja.. ik vind gewoon dat je wat geld over moet hebben voor een aanschaf van een konijn/konijnen.

Ik vergeet vast nog wat..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 13:58

Bij de meeste opvangcentra worden de rammen volgens mij al gecastreerd en dat vindi k ook een erg goede zaak.
Ik ben bezig om te kijken of ik op kinderboerderijen/basisscholen een voorlichting mag geven in samenwerking met Stichting konijnen belangen
We zijn ook bezig om er voor te zorgen dat dierenwinkels stoppen met verkoop van konijnen, maar of dat ooit helemaal verdwijnt ?
Laten we het hopen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:07

Ja dat vraag ik me ook af omdat zij daar natuurlijk ook wel mensen mee trekken, ze staan zelfs vaak nog vooraan die schattige kleine konijntjes... Daar krijg je dus ook vaak impulsinkopen door maar daar verdiend de DW wel aan..

Inderdaad konijnenopvangen doen wel castreren, maar asiels helaas (nog) niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 14:13

Ik ben bezig geweest om asielen in het noorden te benaderen of Stichting KonijnenBelangen op hun open dag mag komen, maar helaas haken veel mensen af, deze stichting is helaas nog niet zo bekend in het Noorden....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:43

Helemaal met Saskiakefie eens :j

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 15:03

Was helaas nog te jong om me te realiseren dat ik voor zo'n 5 à 7 jaar aan een konijn vast zou zitten, wist ook totaal niet dat het zo'n 'irritante' (maar wil 'm eerlijk gezegd voor geen goud missen.. Nuja nú nog niet) klus was iedere dag te verzorgen, en al helemáál niet dat ze met z'n tweeën moeten zitten (voel me er ook best wel schuldig over, maar oki, ik was wel 8 à 9 en had nog nooit eerder een eigen dier gehad...). Vind het dan ook heel erg dat er geen 2de konijn bij mag (mn moeder d8 dat mijn konijn binnen 1 jaar wel weer dood zou zijn...), en dat niet alleen míjn konijn in dit geval leeft... Ik houd hem daarom wel altijd lekker bezig..

@Saskiakefie, wat is er zo slecht aan gemengd voer? (dat is toch voer met brokjes en verschillende soorten 'gedroogde groenten' enzo doorheen zitten :P )

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 15:58

Sorry wat vind je er irritant aan ? :?

Gemengd voer is voor een konijn net als mensen die elke dag snoep eten
Ongezond dus, al die gekleurde dingetjes zijn dikmakers en errug lekker, daarom eten konijnen vaak dat als eerste eruit en laten het biks liggen, terwijl het biks juist het belangrijkste is
Je kan daarom beter overschakelen op konijnenbiks ipv gemengd voer, onthoud wel dat konijnen maar weinig biks nodig hebben en hun eten voornamelijk uit hooi bestaat, onbeperkt elke dag

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:06

Even off-topic maar wat zou ik dan kunnen geven naast gemengd voer of biks? Want van gewoon normaal biks krijgt mijn konijn diarree :o

On-topic;. Waar ik me vooral aan erger trouwens is dat veel mensen niet weten dat een konijn niet alleen in een hok kan leven... (ook geen 2 verdiepingen) en dus sowieso zeker iedere dag even uit het hok kunnen (ren)..
Laatst bijgewerkt door WissMiss op 03-09-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 16:08

Dat jou konijn diaree krijgt van biks heeft niks te maken dat ie uit een dierenwinkel komt ;)
Je moet het langzaam afbouwen en niet meteen van gemengd naar biks gaan
Steeds beetje meer biks en beetje minder gemengd en natuurlijk veel hooi

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:15

Dankje voor de tip }:0

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:16

Betere en eerlijke voorlichting. Er zijn teveel eigenaren die niet weten dat een konijn altijd hooi ter beschikking moet hebben, altijd een maatje, dat twee rammen zelden goed gaan en dat een konijnenhok per definitie te klein is om altijd in te wonen (hoewel je tegenwoordig in tuincentra steeds grotere hokken ziet).
Tuurlijk is de eigenaar verantwoordlijk voor het inwinnen van goede informatie, maar de verantwoordelijkheid ligt ook bij de verkopers van konijnen.

Ook ben ik het eens met het eerdergenoemde dat konijnen niet meer in de dierenwinkel verkocht mogen worden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 16:17

Als je nog vragen hebt pb me maar
Dan gaan we nu weer ontopic :)

Voor betere en eerlijke voorlichting ben ik het ook helemaal mee eens
Ik probeer in de provincie Groningen Asies, kinderboerderijen en opvangcentra te benaderen voor een voorlichting

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:20

Het zou al enorm schelen als mensen eerst nadenken over een dier en het dan pas kopen. Dus als dierenwinkels/tuincentra ets geen dieren meer mogen verkopen dan zijn er denk ik minder impuls aankopen. Verder goede voorlichting geven bij de verkoop van een konijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:30

Ach zoveel... Vooral wat hier al genoemd is...
Als het aan mij lag veranderde ik de wereld voor zowel konijnen honden katten paarden ratten en alles op 2 tot 4 benen, och vooruit slangen ook, vleugels en vinnen horen er dan uiteraard bij.
Ik spreek er in het dagelijks leven gerust mensen op aan, en op bokt zet ik zonder blikken of blozen een heel topic op zijn kop. Al zijn er 10 tegen me.

Want ik walg en ik kots van mensen die dieren als gebruiksvoorwerpen zien.
En ik kan wel janken van de mensen die ze bovendien ook als wegwerpartikelen zien.

Je geeft geen parkiet/goudvis als "leuk verjaardagskado".
Je kind krijgt geen konijn of rat wanneer jij als ouder geen kennis/zin/tijd hebt.
Je neemt geen kat als je in een flat woont.
Je kan geen houden als hij de hele dag alleen binnen moet zitten.
En een paard met artrose zet je ergens op een wei met pensioen, of laat je hemelen. Weggeven en dan het kleine maar realistische risico nemen dat de mensen die dat "goede thuis boden" hun belofte toch niet meer kunnen houden en dat de pony dan in de handel beland, daarvan krimpt mijn hart ineen.
Nee het kan me eerlijk gezegd niet schelen als mensen weten over welk topic dit gaat.

Ik denk eigenlijk dat de dieren beter af waren zonder ons.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:32

Dat het verplicht word dat konijnen niet in van de kleine hokken moeten leven. Of er per dag een aantal uur uit komen. Deze hokken bedoel ik dan http://buurtlink.nl/AssetServer.ashx/73 ... show-image !!
En die uren die ze er wel in zitten vermaakt worden, bijvoorbeeld met wilgentakken.
En ook idd., dat konijnen niet meer in dierenwinkels verkocht mogen worden, tijnzij ze een groot hok hebben en een gedeelte waar ze kunnen zitten waar geen mensen komen/ geen lawaai. En dan ook vermaakt worden

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:12

Het lastige vind ik, dat ik het ook niks zou vinden als die hokken helemaal weg zouden gaan. Zo heb ik ook zo'n hok als het linkje van Sjors... Is heel handig als er een konijn ziek is of er is een andere situatie, bijvoorbeeld te heet buiten of ruzie of stel dat het hok stuk is, heb je toch iets achter de hand...

Ook kan je voor cavia's een kleiner hok hebben dan voor konijnen.
Gypsy: Zeg maar gerust dat de wereld beter af was zonder ons... ;) Maarja het is zoals het is en wij mensen moeten gewoon meer verantwoordelijkheid nemen. Mensen doen gewoon zieke dingen zoals dat de mens ervoor gezorgd heeft dat myxomatose in Europa voorkomt en al vele konijnen heeft gedood, zowel tam als wild..... Een ziekte die niet meer zomaar uitgeroeid zal kunnen worden, maargoed nu ga ik een beetje offtopic.