Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 16:16

Een luxe, kwaliteitshoofdstel kost fluks 300 Euro. Een set teugels erbij 120 meer.
Kan met gemak duurder.
Bij Passier geef je zomaar 1000 Euro uit voor een eenvoudig, doch top hoofdstel met enkele teugels.
Een setje van 500 euro is bepaald geen uitzondering in paardenland. Daar zijn er tienduizenden van in NL alleen.

Wat voor de hond?
Veel mensen kopen een rashond. Ook zonder te willen gaan fokken of naar een tentoonstelling te gaan wordt diep in de buidel getast voor een fikkie met papieren.
Dit terwijl iedereen weet van de oergezonde vuilnisbakkenhond.

Zie daar een gewéldig grote groep mensen die jaarlijks fors (over)betaalt voor een minder gezonde merkhond met een zinloos papier.
Het vreemde is dat die mensen ineens net zo massaal als zeeuwen op de knip zitten bij de aanschaf van halsband en riem.
Ik bedoel, vlot 1000 euro uitgegeven voor de hond en dan wordt bij de dierenwinkel op de hoek een greep in de middencategorie uit het rek gedaan. Zeg 35 Euro voor een set.

Ok, dat begrijp is nog voor een pup. Die knaagt op alles binnen bereik; dus ook op het eigen harnachement en bovendien groeit het zich van zijn afkomst en statusrol onbewuste diertje in een rap tempo uit het bandje en ook is dan het riempje snel te licht.

De volwassen hond echter :?
Een goed stuk tuigage gaat mákkelijk het leven van die hond mee. Jaar in jaar uit, door weer en wind ermee naar buiten rechtvaardigt toch wel een kwaliteitsband en -riem.

Ik zie echter heel wat anders. De meeste honden lopen met een kettinkje van 9,95 om.
Het is soort van universeel voor hondeneigenaren.
Je ziet het op hondenclubs, maar ook de mensen die 500, zelfs 1000 euro voor paardentuigage uitgeven zie ik met een hondje aan hooguit een el cheapo psoriasiskippen-leer setje lopen.
De uitzondering met een setje van een modemerk valt echt op en daar wordt doorgaans achter de hand over gegniffeld.
Wat is dat met hondenharnachement?
Waarom krijgt die zwaar overbetaalde rashond van zwaarwegende afstamming geen goed stukje vakmanschap om de hals?
Waarom is er eigenlijk geen high-end merk met hondentuig voor onze beste vriend?
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-09-11 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaula

Re: Kwaliteits´tuigage´ voor honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:20

Ik gok dat het met de doelgroep van hondenbezitters te maken heeft.
Paardensport heeft veel vrouwelijke aanhangers en vrouwen zijn vaker geïnteresseerd in mode
en uiterlijk dan mannen.
Met honden is dat (voor mijn gevoel) meer gemengd, wat het gedoe met setjes en dergelijke wat intoomt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:22

net of het die hond wat uitmaakt :')

Maar, onze Ries heeft een prachtige leren riem, van Arthur's westernstore. Prachtig ding :j
goed van ons he?! :D Het interesseert hem alleen echt geen breuk..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 16:24

Kaula schreef:
Ik gok dat het met de doelgroep van hondenbezitters te maken heeft.
Paardensport heeft veel vrouwelijke aanhangers en vrouwen zijn vaker geïnteresseerd in mode
en uiterlijk dan mannen.
Met honden is dat (voor mijn gevoel) meer gemengd, wat het gedoe met setjes en dergelijke wat intoomt.

Echt niet.
Die vrouwen die wel 500 tot 1000 euro voor een paardenhoofdstel en teugels uitgeven kopen óók geen ditto set voor hun hond :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 16:25

Naaltje schreef:

Een paard wel?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:25

wat maakt 't uit.
'n halsband is 'n halsband, en 'n hoofdstel is 'n hoofdstel.
Voor mijn paard maakt 't niet uit of hij nou een Passier of een harry's horse hoofdstel heeft mits hij past! maar ook een hoofdstel van 1000 euro kan niet helemaal goed passen bij een paard. (zadels is een heel ander verhaal maar doet er hier niet toe)
Voor 'n hond maakt 't toch niet uit of hij nou 'n halsband van 10 euro heeft of 'n halsband van 300 euro? als hij maar fijn aansluit aan de hals, en de halsband niet irriteerd(materiaal,sluitingen e.d.)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:26

je zegt net zelf dat daar door hondenbezitters hard om gegniffeld word.
Ik bedoelde dat meer mannenvolk een rem heeft op vrouwenvolk.

Wat zou volgens jou dan een verklaring kunnen zijn?

mirror666

Huertecilla schreef:
Naaltje schreef:

Een paard wel?

waaruit maak jij op dat mijn paard wel een dure set heeft?
overigens,
paardentuigage kost een iets grotere hoeveelheid koe. Dus is sowieso al duurder

Illusion

overigens vind ik jou argumenten ook heel raar?
Hoe kun je nou zeggen dat mensen die 1000 euro voor hun paard uitgeven dat niet voor hun hond doen? dat is toch nooit bewezen o.i.d.
rare uitspraken... die imo nergens op gebaseerd zijn. er zijn trouwens ook maar weinig mensen(in mijn omgeving iig!) die met een hoofdstel van 1000 euro rijden?

Edit: weet je trouwens hoeveel geld er naar hondenkleding,schoentjes,mandjes,tasjes enzo uit gaat? in Amerika (helaas) een echte hype die ook steeds meer in Europa komt. Tel voor een alla gucci jasje ook maar gerust 500 euro neer. je hebt daarin echte grote merken die fors in de prijs zijn(kijk maar naar de hondjes van sterren met hun gucci jasjes) en dat wil niet zeggen dat een Gucci riem met diamantjes en weet ik 't wat beter is dan een leren halsband van 30 euro van de pet's place..
Laatst bijgewerkt door Illusion op 02-09-11 16:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 16:29

Naaltje schreef:
Maar, onze Ries heeft een prachtige leren riem, van Arthur's westernstore. Prachtig ding :j

Kijk, eenzelfde soort tuigage voor paard als voor hond is een stuk logischer toch?
Uiteraard veschil in de uitveoring en dus de prijs, maar mbt kwaliteit leer en verwerking lijkt míj mímaal gelijke behandeling voor de hand liggen.
Ik bedoel; die hond spendeer je zeker zoveel tijd mee. Een mooi stukje kwaliteits-leerwerk om een mooie/fijne hond is toch gewoon geld waard?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 16:39

Naaltje schreef:
waaruit maak jij op dat mijn paard wel een dure set heeft?

Dat schrijf ik niet.
Ik constateer slechts dat het voor paard noch hond iets uitmaakt in reactie op jouw opmerking dat het jouw hond niets uitmaakt.

De hoeveelheid leer in een hoofdstel/teugels is ongeveer twee keer die in een halsband met riem voor een middelgrote hond.

Ik heb geen idee hoe of wat, waarom.
Ik constateer dat er in europa een enorme industrie is die geweldig luxe tuigage voor paarden levert en er is NIETS vergelijkbaars voor honden.
Hier in onze omgeveing ziten verschillende ateliers die alle mogelijk eleerwerk met de hand op maat maken. Voor paarden, tassen, riemen, portefuilles, mobielhousjes, zelfs voor een memory-stick, noem het op. Práchtig en fors geld.
NIETS voor honden.
Dat maken ze graag op verzoek, maar dat is hoogst uitzonderlijk. Ik bedoel; keuzevoorbeelden voor memory-stick houders maar nul hondenhalsband op de sites van traditioneel zadelmakers.

Ik begrijp het gewoon niet. Er zijn zóveel honden en ja daar wordt echt wel geld aan uitgegeven.
Er zijn meer honden dan paarden.
Er is een levendige industrie in exclusief paardenharnachement.
Waarom is er dan geen aanbod van vergelijkbaar luxe kwaliteitsleerwerk voor honden??

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:45

Nou, wij hebben gewoon een heerlijke vuilnisbakkie uit het asiel, maar.... ik heb goede stevige tuigjes en riemen voor haar gekocht, ik ga vaak met haar fietsen, gaat nogal hard, dus moet gewoon goed zijn.
Kwaliteit!!!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:47

Laatst bijgewerkt door vinos op 02-09-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:47

Hier zijn echt wel fijne goede leren halsbanden verkrijgbaar. Wellicht ligt het dan eerder aan de mentaliteit van de leerbewerkers/afnemers in de plaats/omgeving die door jou ''hier'' wordt genoemd?

Als mijn paard een goedkope set heeft, is het dan wel geoorloofd mijn hond met een goedkope halsband te laten lopen? ;)
ik vind zelf trouwens dat een zadel toch wel terdege een andere functie heeft dan een halsband voor de hond. Zou de hondenhalsband eerder met een halster vergelijken.
Nou hoeveel paarden lopen met een halster van 100 euro plus in de wei?..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:48

Misschien omdat sommige honden nog al graag zwemmen en daar zal ook een stukje kwaliteitsleer niet blij van worden. Wat is er mis met een prima functionerende kunststof halsband?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:49

Omdat een goed zadel erg belangrijk is voor een paard, geef ik daar veel aan uit.
Omdat een mooi hoofdstel het hoofd van mijn paard mooi uit laat komen, geef ik daar veel aan uit.

Omdat mijn hond altijd los loopt, loopt ze met een leren bandje dat al vanaf pupsaf aan mee gaat, en een nylon riem van de dierenwinkel.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:54

Ik voel absoluut niet de behoefte om mijn hond in een lederen garderobe te steken "omdat men dat bij paarden ook doet" eigenlijk :) Geeft mij een beetje het "als een ander in de sloot springt..." gevoel. Ik begrijp ook niet helemaal wat de samenhang met de duizend-euro-kostende-rashond hier is.

Och, en mijn reu heeft bekant een eigen kapstok met daaraan 3 hunter jachtlijnen, een rogz set en een hurtta tuig-met-bijpassende-lijn.. Ik varieer graag, en ik hou gewoon niet zo van leer ;) Ik vind het belangrijker dat mijn hond een fijn in de hand liggende riem heeft, die niet teveel weegt, snel om en af te doen is, onderhoudsvrij, en het belangrijkste: een riem die vuil mag worden. Vandaar ook de hoeveelheid hunter lijnen hier ;)

En verder ken ik hier genoeg winkels die (dure, zo je wenst) lederen tuigage voor de hond aanbieden :)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:55

Ik zou nooit 300 euro uitgeven aan een hoofdstel of een paar duizende euro voor een zadel. Een paard wordt echt niet beter van luxe tuig van één of ander duur merk. Als het zadel goed ligt en redelijk goed zit voor mij, dan ben ik blij.... en aan een honden gareeltje geef ik ook geen honderde euro's uit; Ons hondje (een kruising) heeft een stoffe harsnasje en leiband uit touw en eentje die je met zo'n knopje langer kunt maken end at gaat echt al 7 jaar ofzo mee... en wat zou het gekost hebben? Misschien samen iets van een 35 euro?

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:00

Ik heb voor mijn honden een goedzittende (zacht)leren halsband gekocht, met een goede stevige leren riem van 2 meter. Al heb ik ze nog bijna altijd loslopen. Daarnaast hebben we nog twee korte (1m) riemen, een van leer en een van nylon. Die korte leren gebruik ik nooit, die ander af en toe als ik alleen mijn border meeneem. (De riem kan je makkelijk in je zak doen). We hebben ook nog een nylon tuigje, en nog een aantal halsbanden, die we nooit gebruiken.
Ik vind dat het voor hun prettig moet zitten en bij mij fijn in de hand moet liggen.
Ik ga zeker geen 500-1000 Euro er aan uitgeven. Maar zo zou ik persoonlijk ook nooit een hoofdstal (of halster) van 500 Euro kopen.

Het moet goed passen en lekker zitten voor het paard/de hond, maar ook voor mijzelf prettig te gebruiken zijn.

Mijn honden (en paard) zijn overigens dieren zonder papier, maar gekocht op karakter.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:01

mijn veel te dure hond met zinloos papier heeft een handgemaakte leren halsband om zijn nek. (op de foto was had hij net een nieuwe dus nog op de groei)
de dure bijpassende (overigens niet handgemaakte) leren riem heeft hij helaas kapot getrokken waardoor hij het nu met een nylon riem moet doen, die overigens ook niet goedkoop was.

daarnaast heeft hij voor de warme zomermaanden een ketting van een euro of 6 omdat die handgemaakt brede leren halsband dan veel te warm voor hem is.

daarnaast heeft meneer nog een mooi K9 tuig voor de avond uren.

is dit goed genoeg, of moet ik eigenlijk meer geld uit geven ? :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 17:02

Neej schreef:
En verder ken ik hier genoeg winkels die (dure, zo je wenst) lederen tuigage voor de hond aanbieden :)

Graag een link.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 17:11

Aprella schreef:
Ik zou nooit 300 euro uitgeven aan een hoofdstel of een paar duizende euro voor een zadel.

Ik wel.
Heb geen hoofdstel nodig maar een zadel is de interface tussen ruiter en paard, bovendien de gewichtsverdeler, de ´redder´ van de paardenrug.
Nee, geld is geen garantie voor goed, doch duurzaam echt goed kan niet goedkoop.

Kijk als jij geen 300 euro uitgeeft aan een hoofstel begrijp ik dat je ook geen 150 uitgeeft aan een halsband&riem voor je hond.
Dat is dan nog steeds in lijn.

Ik begrijp gewoon niet dat er wél een grote markt is voor exclusieve paardentuigage en er geen vergelijkbare industrie is in vergelijkbaar spul voor honden, terwijl mensen wel goud geld uitgeven voor/aan een hond.

Wie een leverancier kent van een ´Passier-voor-honden´; geef de link :)*

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:16

Laatst bijgewerkt door loulou op 02-09-11 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:18

ik haal mijn riemen bij http://www.fretten.nl/halsbandenframe.html gemiddelde halsband zit rond de 100-200 euro, tuigen ook in die richting. slip en pennebanden zijn van currogan. ik bezuinig niet op tuigen/riemen ik houdt van kwaliteit en mijn honden staan dr ook veel mooier mee en hebben dit ook verdiend.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:20

Als een goedkope riem goed functioneert waar ligt dan het probleem?

Oh, en mijn hoofdstellen kocht ik ook gewoon voor max 50 hoor.