Kan met gemak duurder.
Bij Passier geef je zomaar 1000 Euro uit voor een eenvoudig, doch top hoofdstel met enkele teugels.
Een setje van 500 euro is bepaald geen uitzondering in paardenland. Daar zijn er tienduizenden van in NL alleen.
Wat voor de hond?
Veel mensen kopen een rashond. Ook zonder te willen gaan fokken of naar een tentoonstelling te gaan wordt diep in de buidel getast voor een fikkie met papieren.
Dit terwijl iedereen weet van de oergezonde vuilnisbakkenhond.
Zie daar een gewéldig grote groep mensen die jaarlijks fors (over)betaalt voor een minder gezonde merkhond met een zinloos papier.
Het vreemde is dat die mensen ineens net zo massaal als zeeuwen op de knip zitten bij de aanschaf van halsband en riem.
Ik bedoel, vlot 1000 euro uitgegeven voor de hond en dan wordt bij de dierenwinkel op de hoek een greep in de middencategorie uit het rek gedaan. Zeg 35 Euro voor een set.
Ok, dat begrijp is nog voor een pup. Die knaagt op alles binnen bereik; dus ook op het eigen harnachement en bovendien groeit het zich van zijn afkomst en statusrol onbewuste diertje in een rap tempo uit het bandje en ook is dan het riempje snel te licht.
De volwassen hond echter
Een goed stuk tuigage gaat mákkelijk het leven van die hond mee. Jaar in jaar uit, door weer en wind ermee naar buiten rechtvaardigt toch wel een kwaliteitsband en -riem.
Ik zie echter heel wat anders. De meeste honden lopen met een kettinkje van 9,95 om.
Het is soort van universeel voor hondeneigenaren.
Je ziet het op hondenclubs, maar ook de mensen die 500, zelfs 1000 euro voor paardentuigage uitgeven zie ik met een hondje aan hooguit een el cheapo psoriasiskippen-leer setje lopen.
De uitzondering met een setje van een modemerk valt echt op en daar wordt doorgaans achter de hand over gegniffeld.
Wat is dat met hondenharnachement?
Waarom krijgt die zwaar overbetaalde rashond van zwaarwegende afstamming geen goed stukje vakmanschap om de hals?
Waarom is er eigenlijk geen high-end merk met hondentuig voor onze beste vriend?

Het interesseert hem alleen echt geen breuk..

Geeft mij een beetje het "als een ander in de sloot springt..." gevoel. Ik begrijp ook niet helemaal wat de samenhang met de duizend-euro-kostende-rashond hier is.