Wie ervaring met shetland schaapjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Wie ervaring met shetland schaapjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 07:49

Nadat we tot de conclusie zijn gekomen dat mini-varkens geen goed idee is ivm wroeten, hebben mijn vriend en ik er voor gekozen om kleine schaapjes nemen.

Ik heb niet heel veel verstand van alle rassen, maar het moeten vooral lieve schaapjes zijn. En uiteraard gezond waarbij ze het hele jaar buiten kunnen lopen met een schuilstal/hok. We gaan nu komend weekend waarschijnlijk naar shetland schaapjes kijken, wie heeft er ervaring met dit ras? Hoe bevallen ze?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:59

Als je kleine makkelijke harde schaapjes wil moet je Ouessant schaapjes nemen. (of Quessantjes zoals ze wel genoemd worden)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:07

Wij hebben ook Ouessanten.
(vind het zo ontzettend stom dat mensen ze Quessant noemen, ze komen van het eiland Ouessant voor de kust van Bretagne)

Van de Shetlandschapen weet ik dat ze net als de Ouessant heel gemakkelijk, sober en lief zijn.
Deze site geeft veel info. http://www.shetlandsheep.nl/

Veel plezier met je nieuwe hobby.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:10

waar voor wil je ze gebruiken,want wij hebben nu ook 5 schaapjes gekocht voor het onkruid uit de wei te eten bij het paard?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:11

Die shetlandschaapjes zien er ook wel schattig uit. Leuke kleurtjes! Wij hebben Oussantje met een zwart wit kopje net als een panda. Ook heel grappig.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 17:14

Is er veel verschil tussen die twee rassen?
We nemen ze voor de gezelligheid en om het lange gras op te eten wat de paarden laten staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:18

cremellogek schreef:
We nemen ze voor de gezelligheid en om het lange gras op te eten wat de paarden laten staan.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Het zijn allebei harde, makkelijke schaapjes zoals ik kon lezen op de website.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:19

shetland schaapjes zijn ietjes kleiner.
wij hebben 2 ouessant schaapjes en 1 fles lam tessel/swifter

ze lopen bij mij ook het hele jaar buiten met een schuilstalletje (2 hondenhokken schuin tegen elkaar)

houd je er wel rekening mee dat je de schaapjes streng moet ontwormen elke 8 weken en elke 10 weken in de leverbot periode, met speciale ontworming tegen leverbot
schapen zijn eigenlijk vieze beesten voor paarden.

en geloof me je wilt geen leverbot!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:20

Wij ontwormen ze maar eenmaal per jaar maar nooit problemen gehad hoor.
Maar moet eerlijk zeggen dat bij ons de schapen niet bij de paarden lopen, apart landje.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:44

oke,ja want wij hebben hebridean schaapjes gekocht omdat deze het liefste onkruid eten en zuren/bramen,dus alles wat paarden niet eten.kan iemand nog meer vertellen over het ontwormen want het hebridean schaap staat dicht bij het oerschaap,wij hebben ze bij een paardenmelkerij gehaald deze ontwormden ze niet zelf wil ik ze misschien 1x per jaar toch doen wil natuurlijk geen problemen,maar graag meer oinfo over het ontwormen is welkom
cremellogek schreef:

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:49

Heey

Wij hebben cameroenschapen. Die zijn echt zo super makkelijk! Die hoef je namelijk niet
te scheren. Ze kunnen het hele jaar buiten en vreten alles weg wat mijn kieskeurige pony laat
staan behalve dingen met stekels.
In de winter krijgen ze wel een soort van wol maar in de lente schuren ze dat er zelf weer vanaf.
Het enige nadeel is dat het wel een schuw ras is.. Wij hebben er nog maar 2 die we echt kunnen
aaien en nog 2 die komen als we eten hebben. Het gaat wel wat beter dus wie weet worden ze nog tammer.

P.S. Wij hebben momenteel ook nog 5 jonge schaapjes van dit ras (raszuiver) te koop staan, die bijna van de
moeder afmogen. Ze zijn redelijk aan mensen gehecht, misschien nog wel beter dan de moeders..
Je mag me altijd een pb doen om dingen te vragen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:13

jij hebt ze dus samen met je pony/paard staan.hoe doe jij het met ontwormen
jojoni schreef:
Heey

Wij hebben cameroenschapen. Die zijn echt zo super makkelijk! Die hoef je namelijk niet
te scheren. Ze kunnen het hele jaar buiten en vreten alles weg wat mijn kieskeurige pony laat
In de winter krijgen ze wel een soort van wol maar in de lente schuren ze dat er zelf weer vanaf.
Het enige nadeel is dat het wel een schuw ras is.. Wij hebben er nog maar 2 die we echt kunnen
aaien en nog 2 die komen als we eten hebben. Het gaat wel wat beter dus wie weet worden ze nog tammer.

P.S. Wij hebben momenteel ook nog 5 jonge schaapjes van dit ras (raszuiver) te koop staan, die bijna van de
moeder afmogen. Ze zijn redelijk aan mensen gehecht, misschien nog wel beter dan de moeders..

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:10

keona schreef:
jij hebt ze dus samen met je pony/paard staan.hoe doe jij het met ontwormen
jojoni schreef:
Heey

Wij hebben een ruime stal gemaakt van een zeecontainer. Hier sluiten we de schapen in op voor het ontwormen (omdat we ze niet goed uit elkaar kunnen houden en dit levert het minste stress). Is er een ontwormd mag hij/zij naar buiten.
Het ontwormen zelf hebben we een jaar gedaan met een soort pilletjes (elke maand) maar omdat dat toch veel onthouden is, zijn we nu al 2 jaar overgestapt op een spuitje dat een half jaar werkt. Deze zet je onderhuids (best pak je de huid tussen de oksels of laat het de veearts eens voordoen) en verder heb je er geen last meer van. De laatste keer is bij ons de veearts wel gekomen omdat ik examens heb (en in mijn eentje duurt het veel langer) maar ik heb het zelf al 3 keer gedaan en er is niets moeilijks aan..
Het paard ontwormen we gewoon met iets standaards, om de 3/4 maanden..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:18

oke dat is fijn om te horen dat van die spuit van 6mnd

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 16:20

Nou blijkt het niet zo maar te kunnen om schapen te nemen. We hebben leuke shetland schaapjes gevonden en willen ze eigenlijk gelijk laten komen. Hoe hebben jullie dat gedaan met registreren? Want nu lees ik dat dat 3 weken minstens van te voren moet doen, en dat ook het vervoer niet zomaar kan. Of gelden die regels voor een hobby-er niet?
Schijnt trouwens ook met varkens zo te zijn..

Dobel

Re: Wie ervaring met shetland schaapjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:23

wij hebben er een stuk of 10 en zitten ook met regristratie.. als je schaap dood gaat en hij is niet geregristreerd schijnt dat erg rot te zijn .. wij hebben trouwens voor de hobby kerry hill schapen, hebben weinig onderhoud nodig en staan bij ons ook altijd buiten. Hiervoor hadden we drentse heidenschapen, schuw maar ook gemakkelijk te onderhouden.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:43

Je moet je registreren bij het LNV Loket. Ik zou hun even bellen wat je moet doen. Ik zou het onverantwoord vinden als je zomaar schapen neemt. Omdat je dan ziektes door het land kunt slepen waar dan de schapenboeren de dupe van kunnen worden.
Je hebt een UBN nummer nodig en een relatie nummer. Dan moet je een registratie programma hebben (kopen) en daarop kun je ze registreren.
Je bent het verplicht en er is geen verschil meer tussen hobby en bedrijf. Dat was vroeger zo.

En als je lammeren krijgt kun je ze ook weer aanmelden. En gaat er 1tje dood dan moet je die afmelden en de Rendac laten komen.
Dat gaat ook alleen als je een UBN nummer hebt en daarom is dat erg belangrijk

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:52

alles is tegenwoordig moeilijk om te houden. Je mag ook maar (scheelt per regio) zoveel schapen hebben en moeten idd geregistreerd staan. De reden daarvan is omdat de verkoper de dieren moet afmelden zodat ze op jou naam komen te staan. Dit moet binnen een bepaald aantal dagen. Je moet zelf zorgen voor een vervoersformulier van de schapen. Met dit formulier kun je de schapen vervoeren.
Ik weet niet of de schapen een elektronisch oormerk hebben? Dit is namelijk ook verplicht. Ook zou ik het wijs vinden om schapen te kopen die scrapie en zwoegenvrij zijn. Dit i.v.m. ziektes.
Ik zou als ik jullie was nooit aan een texelaar beginnen als hobbyschaap. Deze zijn erg ziektegevoelig en stressgevoelig. En al helemaal niet praten over het lammeren... (hebben een veebedrijf)
Maar ik zou ook geen schaap met hoorntjes nemen, is toch best gevaarlijk voor paarden en natuurlijk voor kinderen. En neem altijd ooien!! Rammen worden vaak gevaarlijk als ze tam worden. (tosten e.d.) Als je nog vragen hebt, kun je me altijd pben.

Voor rendac moet je ook weer een speciale plek aan je werf laten registreren waar ze de kadavers op kunnen halen.
Waar je al niet aan begint he :+

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:53

Je mag maar zoveel schapen houden voor hobby bedoel ik :o

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:59

KWPN: Je vult het mooi aan.
De elektronische oormerken zijn alleen verplicht van de lammeren van 2010/2011. Dus als je oudere ooien of rammen hebt, dan is dat niet nodig. Maar vanaf nu de komende lammeren dus wel.
En een ram is vaak geen goed idee omdat ze je behoorlijk hard kunnen stoten als ze tam worden. Een texelaar vind ik eigenlijk helemaal niet stress gevoelig, schapen zoals de Kerry Hill wel.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 17:33

Dan ga ik me maandag maar aanmelden en hopelijk hebben we dan snel zo'n nummer. Want nu we eenmaal de beslissing genomen hebben kan ik niet wachten om ze te gaan halen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:38

Kerry Hill stressgevoelig? Nou hier merk ik er niks van. Ze zijn wel iets schuwer dan de kleintjes.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:56

Ja over het algemeen zijn Kerry Hills schuchtere dieren. Je kunt natuurlijk ze vanaf lam hebben en dan zijn ze gewend aan aandacht en dergelijke. Of je moet heel veel tijd aan ze besteden om ze mak te krijgen. Suzanne. F je hebt dan geluk met jou Kerry Hill. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:26

kabwan schreef:
Ja over het algemeen zijn Kerry Hills schuchtere dieren. Je kunt natuurlijk ze vanaf lam hebben en dan zijn ze gewend aan aandacht en dergelijke. Of je moet heel veel tijd aan ze besteden om ze mak te krijgen. Suzanne. F je hebt dan geluk met jou Kerry Hill. ;)

Nou zoals ik al zei: Die van mij zijn ook wel schuchter hoor, ik heb er 2. De ene is ietsje makker dan de andere. Maar het zijn idd geen hele makke schapen. Maar dat zijn de croissantjes ook niet. (Ouessanten)

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:31

Texelaars zijn wel erg stressgevoelig, als je een schaap laat schrikken of opjaagt, kunnen de texelaars een acute hartstilstand krijgen en bij dragende ooien abortus. Hebben vaak meegemaakt dat er mensen met honden/paarden tussen onze schapen lopen, wat eigenlijk verboden is, en we er slechte lammeren/ of geen lammeren meer krijgen, en tevens ook acute hartstilstand. Dus ik kan over het algemeen zeggen dat texelaars erg stressgevoelig zijn. Daarom zie je ook nooit texelaars die voor de show als drijfkudde met de bordercollie worden gebruikt.