Laatste noodkreet voor Wuppie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Laatste noodkreet voor Wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:50

Hallo, ik plaats deze oproep namens goede vrienden van mij die geen raad weer weten met hun hond, Wuppie. Wuppie is een 6 jarige kruising die altijd heel lief en sociaal was, het was altijd een plezier om met hem te lopen en hij luisterde perfect. Niets om op aan te merken.

Totdat hij tijdens het uitlaten hardhandig wordt aangevallen door een pitbull terier. Wuppie heeft het uitgekrijst van de pijn en het bloed zag je duidelijk lopen. Nadat de eigenaar, Merel, van de eerste schrik was bijgekomen werd ze zo kwaad dat ze die terrier een gigantische schop tegen zijn hoofd verkocht, nadat de eerste tegen zijn buik niets had uitgehaald. Helaas hoorde ze bij deze tweede schop diverse dingen knappen wat achteraf diverse kiezen bleken. Hij liet daardoor echter wel los.

Ondertussen stond de eigenaar van de terrier rustig te kijken, alsof het hem niets kon schelen. Vervolgens kreeg hij een driftbui hoe Merel het durfde uit te halen tegen zijn hond!!??

In ieder geval om een lang verhaal kort te maken: nadat Wuppie 2 dagen op de kliniek heeft gezeten en 21 hechtingen, gekneusde ribben en veel schaafwonden verder weer thuiskwam, was de Wuppie van vroeger er niet meer.

De eigenaar is aangeklaagd en omdat het om een probleemhond ging die vaker aanviel, is deze ingeslapen.

Nu 1.5 jaar later is Wuppie nog steeds Wuppie niet. Hij is doodsbang voor andere honden, hij staat te trillen tegen je aan en kermt van angst als je een andere hond tegenkomt en in huis laat hij alles lopen zodra hij een hond ziet.

De volgende dingen zijn in die tussentijd allemaal gedaan om het proberen op te lossen:
- Lichamelijk van binnen naar buiten gekeert, zelfs op de faculteit in Utrecht. Niets gevonden, eigenaren denken na over een MRI om te zien of er in het hoofd beschadigingen zijn.
- Kalmerende homeopatische middelen/voer of diergeneesmiddelen: tijdelijk of geen effect.
- 6 gedragsdeskundigen en hondentrainers in totaal: tijdelijk tot geen effect.

Jullie begrijpen ondertussen dat de eigenaren zo verdrietig zijn dat ze eraan denken om Wuppie te laten in te slapen als er tussen nu en een half jaar geen verbetering optreedt. Maar alleen als ze alles maar dan ook alles en iedereen uitgeprobeerd hebben.

Hier dus de noodkreet: wat zou nog kunnen helpen voor Wuppie? Wat kan hem nu nog over die angst heen helpen? Of is de rust voor Wuppie toch beter?

Het verscheurt mij als ik zie hoe ze er als gezin onder leiden en ik wil ze dan ook proberen nog zoveel mogelijk te helpen.

Dit verdient Wuppie niet dus ik hoop dat er nog iets bestaat wat kan helpen.

Alvast bedankt.

Ter verduidelijking: begrijpelijk maar onterecht wordt er gezegd dat het aan de eigenaren ligt. De eigenaren negeren dit gedrag echter vanaf dag 1. Daarnaast is Wuppie diverse dagen bij die deskundigen in huis geweest en daar ging het totaal niet goed. Ook zijn er veel onwetende mensen (neutrale mensen) met hem in contact geweest en ook daar wordt dit gedrag vertoont. M.a.w. het geloof zit hem niet meer in het feit dat de eigenaren dit gedrag spiegelen op de hond, of eigenlijk goed gezegd dat Wuppie de angst van de eigenaren spiegelt.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 30-08-11 19:34, in het totaal 3 keer bewerkt

TLNLSDB

Re: Laatste noodkreet voor Wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:53

Al eens met nog een hele onderdanige hond laten spelen of een puppy?
misschien knapt het daar een beetje van op?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:55

Misschien dat ze het al geprobeerd hebben maar een bach bloesem combinatie? Heeft onze bange hond heel erg veel goed gedaan.
En denk dat een heel intensieve training met een ervaren gedragsdeskundige in zulke gevallen ook uitkomst kan bieden. Wie weet is er toch nog iemand die ze kan helpen...
Laatst bijgewerkt door Dwyne op 30-08-11 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:56

Ja ik weet het wel maar geen idee hoe ik het moet uitleggen.

Waarschijnlijk zijn de eigenaren met uitlaten zo angstig om een andere hond tegen te komen dat de hond dat weer overneemt. En zo zijn ze in een cirkel terecht gekomen.
En dat ze er zo vreselijk mee bezig zijn helpt de hond ook niet. Want het is niet normaal dat een hond daarna zo angstig wordt, dat moet door de eigenaren komen.
Als ze gewoon normaal hadden gedaan ('niets aan de hand'-houding) was er waarschijnlijk helemaal geen probleem geweest.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:56

Dat is al gedaan, ze hebben hem kennis laten maken met een niet al drukke onderdanige pup. Zelfs toen liet hij van angst alles lopen. Dito met een hele oude onderdanige senior.

Vergeten om erbij te zetten: alle hulp die is ingeschakeld geeft te kennen dat de eigenaren een hele goede houding hebben. Hun lichaamshouding is ontspannend, uitnodigend en vooral vol met liefde. Dus Wuppie kan daar eigenlijk alleen maar positief op reageren, wat hij echter niet doet. Zelfs bij andere mensen met dezelfde houding reageert hij zo.

edit: jij schrijft het beter op ik bedoel dus dat ze een niets-aan-de-hand hebbende houding hebben.

Bach geeft helaas alleen maar een tijdelijk effect.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:58

Het gaat om de houding van de eigenaren als ze buiten een andere hond tegenkomen. Niet in het algmeen binnenshuis.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:58

Zo te zien leven de eigenaars nog in het verleden. Wuppie is het voorval met de pitbull al lang vergeten in elk geval. Ze zouden het boek van Cesar Millan eens goed door moeten lezen, en een paar keer naar een aflevering van die man moeten kijken. Hij behandelt regelmatig honden met angsten waarvan steeds weer blijkt dat het probleem niet bij de hond, maar bij de eigenaar zit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:02

Laat eens iemand die de hond niet kent en de voorgeschiedenis ook niet weet met de hond lopen en kijk dan eens of de hond nog zo reageert buiten.
Ik ben er in 90% van de gevallen van overtuigd dat het probleem bij de eigenaar zit en niet bij de hond

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:04

Daar werd ook aan gedacht, maar als door 6 onafhankelijke deskundigen wordt gezegd dat de houding van de eigenaren binnens- en buitenshuis perfect is (niets-aan-de-hand) en dat die deskundigen zelfs de hond enkele dagen thuis hebben gehad, dan weet je het ook niet meer.

Op dit moment is nog 1 trainer met hem bezig, een gedragsdeskundige kom even niet op de naam. Maar Wuppie is gewoonweg gesloten, hij laat niets meer toe.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:05

En als ze de hond blijven confronteren met zo'n superonderdanige pup? Structureel buiten tegen komen, elke dag voor een aantal weken. Ik zou geen andere hond naar binnen halen, dan is z'n veilige omgeving niet meer veilig.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:06

Ik heb dit met mijn jack russel ook mee gemaakt. Ook aangevallen door een amerikaanse stafford en heeft me heel wat moeite gekost om mijn hond tussen de kaken van die staff vandaan te halen.

Gelukkig vielen de verwondingen bij mijn hond mee maar de schrik des te erger.
ik heb hem eigenlijk meteen weer in het diepe gegooid door hem de dag na de aanval meteen met andere honden in aanraking te laten komen. Eerst met zijn vriendjes waar hij altijd echt mee speelde ( dit heeft wel weer even geduurd maar hij speelt weer ) en heb hem ( ben zelf ook mee gegaan ) met de hondenuitlaatservice mee laten wandelen zodat hij in een roedel terecht kwam. Hierdoor moest hij wel met andere honden in aanraking komen en er mee om gaan. Dit heeft voor hem geholpen en binnen een week of 8 was hij weer de oude. Ook wellicht doordat mijn hond zelf een heel sterk karakter heeft.

Vreselijk zeg dat Wuppie zodaning gevormd is dat hij nergens meer plezier uit haalt met andere honden.
Het klinkt heel gemeen wat ik nu ga zeggen , maar soms kan je het honden onderling maar beter uit laten zoeken.
Wellicht de hond eens met een andere lieve hond zijn gang laten gaan voor een langere tijd . Los gooien in een tuin bv en afwachten wat er gebeurt als Wuppie over de ergste schrik heen is . En je als mens zijnde er niet al teveel mee bemoeien.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:09

Mykido, dat is precies waar ze toen en nu mee bezig zijn. Als eigenaren niet veel erop letten en momenteel gaat Wuppie 1x per week naar een omheind (voor hem onbekend) veld met een puppy. Maar hij blijft doodbang. Ondanks dat iedereen Wuppie als ware negeert of dat ze zelfs even afstand nemen, hij trekt het totaal niet.

Hierdoor ontstaat momenteel wel de twijfel of alles in zijn hoofd goed is of niet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:15

Tuurlijk blijft hij doodsbang. Hij is voor een veel te lange tijd wijsgemaakt dat andere honden eng zijn.

Als de eigenaren zich er niet overheen kunnen zetten zou ik hem herplaatsen bij iemand die dat wel kan.

"niet veel erop letten' 'als het ware negeren' 'even afstand nemen' is allemaal niet goed genoeg. Doe het 100% of helemaal niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:20

Ik omschrijf het wellicht niet goed, maar dat doen ze al vanaf het moment dat Wuppie weer thuis kwam van de kliniek. Alle dagen zijn als normale dagen, als hij bang is dan wordt het genegeert. Als hij probeert te vluchten dan houd de riem hem tegen. Zo gedragen de eigenaren zich, maar ook de deskundigen die hem enkele dagen in huis hebben gehad. En daar mag je toch wel verwachten hoe ze met lichaamstaal omgaan.

Als het zo aan de houding lag dan had hij het bij een ander niet moeten doen, en dat is het punt. Hij doet het bij elk (onwetend/onbekend) persoon. Niet alleen thuis bij de eigenaren.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 30-08-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:21

Ik vind wel dat er erg negatief word gedaan over de eigenaars hier. Wie zegt dat ze de hond al dan niet onbewust beinvloeden. Volgens TS staan ze er juist hele positief tegenover. Mogelijk is de hond toch dusdanig getraumatiseerd dat het heel lastig gaat worden hem te helpen.
Dat is wat TS zich ook afvraagt of er iemand is die nog een tip heeft om dit trieste geval toch nog een kans te geven

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:28

onze jack is aangevallen door 2 rotweilers en had daardoor inwendig ook het een en ander aan schade,
maar vooral zijn koppie daar zat het niet goed
andere honden geen probleem max kwam van een lief en zachtaardig hondje ineens akelig dominant naar andere honden toegelopen doet die nu nog steeds, het probleem bij max was zowieso ik ik werd er ook enorm angstig van om een andere hond te ontmoeten met max zeker groot zwart of rotweiler, maar probleem ik ..

max heeft er niks overgehouden qua andere honden hij is zich heel angstig naar mensen gaan gedragen niemand mag het optillen en niemand mag hem aaien..

we hebben een pup erbij gehaald jaren geleden 5 jaar terug van zijn eigen nest , en ons zwaar dominante teefje naar mijn zus gedaan max had weer de moed om naar andere honden toe te gaan op zijn manier puur om bink te beschermen..

Bij martijn mijn vriend doet die het super! en ik merk nog dat ik zelf grote honden met hem uit de weg ga, kortom ik heb een probleem max niet

heel veel mensen zeggen dat ik losjes met hem omga en dat mijn houding ten opzichte van de honden super en rustig is en zeker uitnodigend ,maar zodra het op mijn eigen max aankomt weet ik van mezelf dat het niet zo is..
voor de buitenwereld wel , maar van binnen niet...

probeer een pup erbij te zetten is al geprobeerd zeg je maar loop er bij weg laat het ze uitzoeken..wij als mens hebben teveel invloed op hun gedrag en ik spreek uit ervaring hoe moeilijk het ook is om toe te geven dat ik zijn stoorfactor ben

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:32

leoenpat schreef:
Ik vind wel dat er erg negatief word gedaan over de eigenaars hier. Wie zegt dat ze de hond al dan niet onbewust beinvloeden. Volgens TS staan ze er juist hele positief tegenover. Mogelijk is de hond toch dusdanig getraumatiseerd dat het heel lastig gaat worden hem te helpen.
Dat is wat TS zich ook afvraagt of er iemand is die nog een tip heeft om dit trieste geval toch nog een kans te geven

Dat is in 9 van de 10 gevallen toch ook het probleem. Eigenaren die de angst bewust of onbewust voeden, en dat daarom het probleem nooit weg gaat. Ook al denken ze dat ze goed bezig zijn ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:34

Ik mis even in het verhaal wat voor soort hond Wuppie is?

edit, overheen gelezen een kruising dus

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:36

Ik snap echt dat jullie dat allemaal roepen, maar het verklaart niet waarom Wuppie dit ook doet bij andere mensen zowel deskundige als neutrale. In deze laatste gevallen waren de eigenaren ook altijd verplicht afwezig.

edit: Wuppie heeft trekken van een golden retriever maar de bouw van een boxer. Beide ouders waren ook kruisingen dus wat het uiteindelijk is, dat weten w eniet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:39

Ik zou een goede stabiele roedel op zoeken (bijv. dagopvang met eigen terrein en weiden en zeer veel ervaring) en hem (als hij niet over omheiningen klimt) dagelijks daar brengen en dus tussen een grote groep honden laten leven de hele dag. Zo leert hij dan misschien weer hoe hij met andere honden om kan gaan.
Echter let op!!! als hij gaat schreeuwen en rennen van angst dan kan bij de andere honden een knopje om gaan en hem willen corrigeren voor dat gedrag of juist hem als prooi zien dus let op!! dat dit echt niet kan gebeuren.

En aandacht hebben de bazen er wel aan gegeven (snap dat ook wel) met 6 verschillende gedragsdeskundigen, trainen, honden opzoeken enz. En 1 stap vooruit kan ook weer 2 stappen achteruit geven.

Is anders een week in pension zetten niets? Een pension waar ze apart in kennels zitten en apart op de weiden uitgelaten worden. Maar waar ze door de tralies heen wel elkaar zien. Dan zit hij in vreemde omgeving met vreemde mensen en vreemde dieren en situatie en wie weet knapt hij ervan op?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:41

magda_90 schreef:
Ik snap echt dat jullie dat allemaal roepen, maar het verklaart niet waarom Wuppie dit ook doet bij andere mensen zowel deskundige als neutrale. In deze laatste gevallen waren de eigenaren ook altijd verplicht afwezig.

edit: Wuppie heeft trekken van een golden retriever maar de bouw van een boxer. Beide ouders waren ook kruisingen dus wat het uiteindelijk is, dat weten w eniet.

Waarschijnlijk omdat het er ondertussen al zo vreselijk ingebakken zit, dat het niet zomaar meer overgaat.

Als iemand mij mijn hele leven verteld dat spinnen vreselijk eng en gevaarlijk zijn, dan neem ik die mening over. Als ik dan eens naar iemand gaat die spinnen heel tof vind, is mijn angst niet zomaar weg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:43

Dierenfan, volgens mij is het wel eens ter sprake gekomen maar ik weet niet of ze er nog aan gedacht hebben, gezien hij met 1 hond al volledig flipt. Dus ik zal het weer ter sprake brengen als idee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:46

Thirty, het is hem echter nooit verteld dat alle honden eng zijn. Ze zijn nu 1.5 jaar bezig dit gedrag er weer uit te krijgen wat zij er nooit in hebben gezet. Op de bewuste dag na overigens, toen was de schrik uiteraard wel groot, maar dat kan toch niet zo'n invloed hebben? Het zijn mensen die jarenlang honden hebben gehad dus zoals eerder gezegd hebben ze vanaf dag 1 het angstige gedrag genegeert alsof er nooit iets gebeurd is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:49

Ik heb overigens net een sms gehad en ze kunnen deze week nog terecht voor een MRI, om lichamelijk alles uit te sluiten gezien hij ook in zijn hoofd is gebeten. Hoewel de rontgenfoto's niets hadden uitgewezen kan het wel zijn dat er iets beschadigd is.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:06

Ik heb hetzelfde meegemaakt met onze jonge rottweiler die is vroeger aangevallen door een mops hond. Zij zat als pup nog aam de lijn en de andere was los. Zij heeft helaas het tegenovergestelde gedrag ontwikkeld. Door angst is zij heel snel agressief als een ander hond zich dominant opstelt.
Ik werk zelf ook met de technieken van cesar en dit gaat wel erg goed. Ik probeer vooral haar aandacht op mij te richten als er ze ander hond tegenkomt en van hieruit steeds kleine stapjes verder. Ze speelt nu al weer met honden op het ravot veld.