cyste bij rat??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

cyste bij rat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:42

voor de rattenkenners onder ons:

Vanochtend ontdekte ik bij m'n ratje een hele grote bult ter grote van ongeveer een halve pingpongbal vlak bij haar achterpoot.
dit is in 1 nacht ontstaan, zou dit een cyste kunnen zijn?
ik mag er aan zitten van der, de 'inhoud' is niet massief en ik kan het heen en weer bewegen.
ik ga morgen met haar naar de DA, maar misschien hebben jullie ook een idee?

Ashkerlon

Re: cyste bij rat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:47

Hoe oud is je ratje en welk geslacht heeft het? Het eerste waar ik aan denk aan een bult bij een rat is helaas een tumor. Die zijn doorgaans wel gemakkelijk weg te halen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:50

Ik zou zeggen naar de DA.
Overigens in 1 nacht ontstaan zou wel heel bizar zijn.
Tumoren groeien wel snel, maar niet zo snel.
Ontsteking zou ook nog kunnen, maar dan verwacht ik dat je rat heel chagerijnig zou reageren als je eraan
zit, want dat zou flink pijn moeten doen.

Als het een tumor is kan je die laten verwijderen.
Zit er echt maar 1? Of kan je ook andere kleinere voelen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:53

Als het in 1 nacht is gegroeid, denk ik meer aan abces, maar dan zou het pijn moeten doen als je eraan kwam???

Mijn eigen rat had een tumor bij de voorpoot onder de oksel, ook erg snel gegroeid maar niet in 1 nacht, helaas ging ie dood binnen 1 week na een operatie, dat was toch teveel voor zon klein diertje.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:54

Er zitten geen andere bultjes. En ze is qua humeur niks veranderd. Het is een vrouwtje van ongeveer 9 maanden oud. Heb haar gisteravond nog uit de kooi gehad, en toen was er nog niks te zien / voelen

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:09

ik heb vanmiddag om 16:15 een afspraak bij de DA.
ze heeft me wat dingen gevraagd oa hoe de bult voelde, en hoe het ratje zich gedroeg.
en ze denkt in eerste instantie aan een abces.
als het een vochtabces is maken ze hem leeg en verder niks aan doen.
als het een pusabces is dan maken ze hem leeg en krijgt ze er antibiotica bij.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:39

een foto van de bult:

Afbeelding

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:40

nou ik ben net terug van de DA.
en minder positief nieuws |(
het blijkt dus wel een tumor te zijn.
zolang ze nog eet & drinkt en niet te grazen genomen word door de andere ratten kan ze gewoon blijven rondlopen, de tumor groeit wel gewoon door waardoor ze uiteindelijk op 3 poten gaat lopen.

m'n andere ratje die heb ik ook maar meegenomen want die had elke keer afscheiding uit de vagina.
zij heeft dus blijkbaar een blaas/baarmoederontsteking.
moeten haar nu 2x per dag antibiotica geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:14

carr_friesje schreef:
nou ik ben net terug van de DA.
en minder positief nieuws |(
het blijkt dus wel een tumor te zijn.
zolang ze nog eet & drinkt en niet te grazen genomen word door de andere ratten kan ze gewoon blijven rondlopen, de tumor groeit wel gewoon door waardoor ze uiteindelijk op 3 poten gaat lopen.

m'n andere ratje die heb ik ook maar meegenomen want die had elke keer afscheiding uit de vagina.

Optie verwijderen niet ter sprake gekomen, want dat is de andere optie,
buiten wachten tot je ratje er over struikelt of hij bijna open gaat?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:17

operatie is wel ter sprake gekomen, maar dat werd 75-100 euro en dat vonden mijn ouders het niet waard, vooral omdat er een risico is dat er morgen of volgende week weer een nieuwe zit op een andere plek

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:21

lees het topic net even door, mijn raatjes hadden vroeger ook zo'n tumor (6jaar geleden ofzo, maar kan het me nog heel goed herinneren) ook ter grote van een pingpong bal ongeveer, na een tijdje was alle haar eraf doordat de tumor over de vloer sleepte.
opereren raadt ik niet aan, hebben wij bij een van onze ratten gedaan en na een paar weken is er weer een nieuwe tumor terug gekomen, alleen dan op een andere plek.
vervelend zeg! sterkte ermee.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:23

Aangezien het vrouwtje is denk ik dat het een melkliertumor is, meestal goedaardig maar ze groeien inderdaad wel gewoon door.
1 van de redenen dat ik vroeger ben overgeschakeld naar mannen. En misschien stoot ik hier veel mensen hier voor de borst. Maar een operatie voor een rat vind ik echt geldverspilling. Ratten zijn nu eenmaal gevoelig voor tumoren, veel kans dat er eentje terugkomt en moest het niet zo zijn, een rat wordt maar rond de 3 jaar. Het klinkt misschien cru maar voor dat geld kan je veel leuke ratjes met een goede stamboom bij een goede rattery kopen... Je moet het diertje natuurlijk niet laten lijden. Ik zou het zo nog even aanzien en als ie nog groeit een spuitje laten geven. Verwen ze nog maar lekker dat ze nog een leuk leventje heeft :)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:50

75-100 euro ???
bij mij was het 25 euro ...
heb wel 1 keer een ratje ervoor laten openreren, ze is nog niet zo oud en veder was er niets te ontdekken en was er al heel vroeg bij (het was nog maar een minibultje)
en heb toch al veel geld voor haar uitgegeven omdat ze ook beetje kale pootjes kreeg waarvan de oorzaak nog steeds onbekend is

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:03

ik zag de foto en herken het.

2 weken terug had ik ook een vrouwtje met zon bult.. alleen toen ik na da ging heb ik haar wel meteen laten inslapen omdat het al kaler werd.

net zag ik bij haar zusje ook al een klein bultje.

ze komen allebei bij een oepsnest weg, die man had ook slangen..

de andere 3 heb ik bij een rattenfokster weg. die ik eerder had ook, die hadden geen tumoren.
een lag met 2 jaar dood, de andere met longonsteking inlaten slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:01

carr_friesje schreef:

Tussen blaas- en baarmoederontsteking zit een groot verschil, heeft de DA niet gecontroleerd waar het precies om gaat? Waar komt de afscheiding vandaan? Baarmoederontsteking is trouwens besmettelijk, als het dat is moet ze even apart zitten. En de beste optie is het laten verwijderen van de baarmoeder, maar aangezien jullie het andere ratje ook al niet willen laten opereren zal dat er wel niet in zitten... Zonde, want een melkkliertumor is vaak heel goed te verwijderen en met evt. Galastop is de groei van nieuwe tumoren ook te vertragen, als er al nieuwe komen.

Jammer dat je je niet van te voren hebt bedacht dat ratten erg gevoelig voor ziektes zijn en daardoor vaak veel geld kosten. Als je ze dat niet waard vindt moet je ze in de toekomst misschien maar niet meer aanschaffen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:05

ik laat inderdaad m'n ratten niet opereren als de DA zegt dat er weinig kans is dat ze uit de narcose komt en er grote kans is dat ze terugkomen.
en ook de baarmoeder verwijderen zie ik nu het nut niet van in.
ze zit nu aan de AB.

over het wel of niet aanschaffen van nieuwe ratten ga ik niet over in discussie. dit is nog altijd mijn eigen keus..
ik ga geen 100en euro's uitgeven aan een diertje wat misschien nog maar een jaar leeft.
natuurlijk als er een behandeling is wat de pijn stopt, als ze die al hebben, dan overweeg ik dat zeker.
en als ze echt last gaan krijgen dan krijgen ze een spuitje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:12

Dan zou je kunnen zoeken naar een dierenarts die met gasnarcose werkt, daar kunnen ratten doorgaans heel goed tegen. En dat jij het nut niet inziet van baarmoederverwijdering betekent niet dat het geen nut zou hebben, dat heeft het namelijk wel. Baarmoederontsteking gaat zelden echt en langdurig weg met AB.

Heeft de DA wel geconstateerd waar de afscheiding vandaan komt? Is het een dierenarts die verstand van ratten heeft?

carr_friesje schreef:
dit is nog altijd mijn eigen keus..

En welke keus heeft het ratje? Jij bent er verantwoordelijk voor, dat betekent m.i ook dat je ze geen medische zorg zou moeten onthouden als ze dit nodig hebben, en al helemaal niet omdat je ze dat niet waard vindt omdat ze toch niet oud worden. Waarom heb je dan in vredesnaam ratten, als je er met zo'n instelling aan begint? Dieren kosten geld, en ratten al helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:16

RedPassion schreef:
carr_friesje schreef:

Tussen blaas- en baarmoederontsteking zit een groot verschil, heeft de DA niet gecontroleerd waar het precies om gaat? Waar komt de afscheiding vandaan? Baarmoederontsteking is trouwens besmettelijk, als het dat is moet ze even apart zitten. En de beste optie is het laten verwijderen van de baarmoeder, maar aangezien jullie het andere ratje ook al niet willen laten opereren zal dat er wel niet in zitten... Zonde, want een melkkliertumor is vaak heel goed te verwijderen en met evt. Galastop is de groei van nieuwe tumoren ook te vertragen, als er al nieuwe komen.

Jammer dat je je niet van te voren hebt bedacht dat ratten erg gevoelig voor ziektes zijn en daardoor vaak veel geld kosten. Als je ze dat niet waard vindt moet je ze in de toekomst misschien maar niet meer aanschaffen.

Hallo,

Ik wil even zeggen dat ik haar heel goed snap (en haar ouders).
Dit is zeer veel geld voor een rat. Ja, sorry. Voor mijn konijnen? Ik weet het niet hoor...

Het is zoooo veel geld. En ik vind dat je respect moet hebben voor haar keuze :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:16

zolang het ratje geen pijn heeft is er niet veel aan de hand ;)
en dat jij zo iemand bent die alles voor z'n ratten over heeft en genoeg geld verdient om dure operatie's en medicijnen te kunnen betalen is prima.
mijn ouders willen niet laten opereren, en met mijn 100 euro per maand ga ik dat niet redden ;)

ik ga hier verder geen discussie over houden..

ik heb antwoord op mijn OP vraag en het uiteindelijke verhaal gepost..
wat mij betreft kan hier een slotje op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:20

Mijn dieren zouden dit ook niet krijgen. Sorry... maar het zijn dieren en als de kans f*cking groot dat het terug komt, is 75 euro wel erg veel.

Zelfs over een castratie heb ik serieus na moeten denken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:20

wat zijn er toch altijd weer mensen die anderen aanvallen die het anders doen met ratjes.

niet iedereen doet die operaties. jammer dan.
zolang ze nog na de dierenarts gaan vind ik het wel prima.

ik lees ook genoeg mensen die dat niet doen, en dat het diertje lijd.
of dat ze ze zelf afmaken.. maar dat is nog iets.. lijd die niet.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:32

zodra m'n ratten ook maar iets anders ademen/kijken/lopen dan normaal dan hang ik al aan de telefoon met de DA..
dus ik geef wel degelijk om m'n ratjes ;)
alleen ik heb het niet zo heel breed, en mijn ouders zijn ook blij dat ze ons met veel pijn en moeite aan het eten kunnen houden..
dus nee, wij laten niet opereren ed, als er kans is op genezing dm van AB dan doen wij dat. maar veel duurdere ingrepen met weinig kans op genezing en grote kans op terugkomende klachten kunnen we ons gewoon amper veroorloven voor een rat ja ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:31

bij mij net zo.. bezoeken a.b. geven ect. kan uit. maakt dan niet uit betaal ik
maar hele operaties begin ik ook niet aan. (100 of meer euro's in een keer betalen)

daarom neem ik al helemaal geen paard. kat of hond moet ik eerst sparen.
en betere inkomsten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:22

Als je je het niet kan veroorloven moet je ze misschien niet nemen?? Werkelijk onbegrijpelijk. :n

carr_friesje schreef:
duurdere ingrepen met weinig kans op genezing en grote kans op terugkomende klachten kunnen we ons

En dat is dus onzin, want zowel melkkliertumoren als baarmoederontsteking zijn meestal heel goed te behandelen dmv een operatie. Ik heb momenteel een ratje die 14 maanden geleden n.a.v baarmoederontsteking is gecastreerd en een paar ratjes waarbij melkkliertumoren zijn verwijderd. Allemaal maanden geleden, ze zijn nog steeds gezond en fit terwijl ze allang dood waren geweest zonder die operaties.
Je hebt het er gewoon niet voor over en dat is je goed recht, maar waarom neem je dan ratjes? Dat vind ik gewoon een vreselijk egoistische keuze. Je bent verantwoordelijk voor ze, en die verantwoordelijk zou je moeten kunnen (en willen!) nemen.

Het is ook allemaal hartstikke duur (ook voor mij, ik ben verre van rijk), maar dat neemt niet weg dat je ze die zorg dan maar moet onthouden.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:30

Ohjee, die ellende... bij ons hebben 3 van de 4 ratten ermee te maken gekregen(allemaal vrouwtjes), leek ook ineens te ontstaan maar werd dan geleidelijk aan groter. Ook wij hebben nooit laten opereren. Een reden hiervoor is dat de eerste die ermee te maken kreeg er meteen 2 kreeg, en dan hadden ze de halve rat open moeten maken... die is toen het niet meer ging ingeslapen.
De 2e heb ik laten lopen tot ze last kreeg met eten, die is toen rustig ingeslapen, en zo ook de 3e. Die had op het laatst 1 grote tumor, 2 kleine en 2 ''verdikkingen'' die ook verdacht waren. Toen zij zich niet meer goed schoon kon houden is zij ook rustig ingeslapen.
Hadden we eerder laten opereren en ze hád het overleefd, waren er dus alsnog 4 andere plaatsen waar het fout was gegaan. Je kunt hier helaas zo weinig aan doen... alleen zorgen dat je er op tijd bij bent als ze geen ratwaardig leven meer kunnen leiden. Heel veel sterkte!!