Een van mijn katten heeft een probleem met slikken. Hij krijgt eten prima weggekauwd, zowel brokjes als natvoer. Drinken doet hij veel en probleemloos. Het is een geholpen kater van 15 die onlangs gebitscontrole heeft gehad. Maar zijn gebit is het probleem niet. Zijn probleem ligt in slikken...
Water: prima, geen punt. Maar dat is een van de weinige dingen die er goed in gaan. Als hij iets eet dan blijft het hangen in zijn keel. Soms pas de 5e hap, maar soms ook de 1e hap al.
Hij eet, slikt door en blijft slikken. Hij gaat slijm opgeven, zit te kokhalzen en dat wat er bleef hangen komt er weer uit. Incl wat slijm. Hij is er benauwd bij en zijn hartslag gaat omhoog. Ook reutelt hij op dat moment.
Het geldt voor echt alle eten.
Nu krijgt hij (experimenteel) gemalen voer. En dat gaat wonderbaarlijk goed! Het is dagelijks dat er ergens wel iets terugkomt maar het is prima te doen, ook voor hem. Nu gaat het "blub" en het is over, het is maar een klein beetje, slijm.
Het prutje dat hij krijgt bestaat uit sowieso blikvoer/zakje, veelal met geweekte brokjes en wat leverpastei of smeerkaas. Daar wat water bij en net zo lang malen tot het een vla-achtige substantie heeft.
Hij krijgt echter wel heel veel vocht binnen zo, en hoewel dat niet erg is maakt het wel dat hij sneller verzadigd is. En dat terwijl hij zijn voedingsstoffen hard nodig heeft.
Heeft er iemand ideeen wat ik nog kan prutten om hem wat afwisseling te geven? Hij eet op zich wel goed, maar kan toch ook wel erg moeilijk doen als het hem niet precies helemaal zint. Ik zou graag wat energierijker voer geven, hij is absoluut ondervoed. De DA vond echter speciaal voer verder niet nodig.
Bedoeling van de ideeen is nogmaals dat ik ze aan de DA voorleg, maar een DA is ook maar een mens dus wie weet zijn er wel bokkers die een goede tip hebben waar we zelf niet op zouden komen

Neemt niet weg dat ik het gerust ga halen voor hem hoor!