kat vloeibar voedsel, ideeen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

kat vloeibar voedsel, ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:16

Disclaimer: dit topic is niet ter vervanging van een dierenarts of medische begeleiding. Het is puur voor ideeen en inspiratie, en dingen die niet heel erg logisch zijn overleg ik ook met de dierenarts alvorens te gebruiken.

Een van mijn katten heeft een probleem met slikken. Hij krijgt eten prima weggekauwd, zowel brokjes als natvoer. Drinken doet hij veel en probleemloos. Het is een geholpen kater van 15 die onlangs gebitscontrole heeft gehad. Maar zijn gebit is het probleem niet. Zijn probleem ligt in slikken...

Water: prima, geen punt. Maar dat is een van de weinige dingen die er goed in gaan. Als hij iets eet dan blijft het hangen in zijn keel. Soms pas de 5e hap, maar soms ook de 1e hap al.
Hij eet, slikt door en blijft slikken. Hij gaat slijm opgeven, zit te kokhalzen en dat wat er bleef hangen komt er weer uit. Incl wat slijm. Hij is er benauwd bij en zijn hartslag gaat omhoog. Ook reutelt hij op dat moment.
Het geldt voor echt alle eten.

Nu krijgt hij (experimenteel) gemalen voer. En dat gaat wonderbaarlijk goed! Het is dagelijks dat er ergens wel iets terugkomt maar het is prima te doen, ook voor hem. Nu gaat het "blub" en het is over, het is maar een klein beetje, slijm.

Het prutje dat hij krijgt bestaat uit sowieso blikvoer/zakje, veelal met geweekte brokjes en wat leverpastei of smeerkaas. Daar wat water bij en net zo lang malen tot het een vla-achtige substantie heeft.

Hij krijgt echter wel heel veel vocht binnen zo, en hoewel dat niet erg is maakt het wel dat hij sneller verzadigd is. En dat terwijl hij zijn voedingsstoffen hard nodig heeft.

Heeft er iemand ideeen wat ik nog kan prutten om hem wat afwisseling te geven? Hij eet op zich wel goed, maar kan toch ook wel erg moeilijk doen als het hem niet precies helemaal zint. Ik zou graag wat energierijker voer geven, hij is absoluut ondervoed. De DA vond echter speciaal voer verder niet nodig.
Bedoeling van de ideeen is nogmaals dat ik ze aan de DA voorleg, maar een DA is ook maar een mens dus wie weet zijn er wel bokkers die een goede tip hebben waar we zelf niet op zouden komen :)

zonnebloem18

Re: kat vloeibar voedsel, ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:20

Ik zou toch vragen om speciaal AD voer en daarvan 1 keer per dag wat bijvoeren en en verder blijven doen wat je nu doet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:29

Ik zou vis of kip echt heel zacht koken en dan fijn maken. vanavond een blikje vissoep voor ons opengetrokken en een restje bij de poezen over het blikvoer gedaan. Dat was even smullen. Hier zijn de (loge) poezen ook gek op vanillekwark, vanillevla. Dus bijv kook de kip en maak de kip fijn (in blender of zoiets) en geef dat met wat bouillon samen. Of blikvoer heel fijn prakken en met warm water wat soppig maken. Onze eigen poes is verzot op lamshart, maar ik weet niet of je dat heel fijn kan malen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:31

mengen met kattemelk, en bij de DA heb je energierijk "astronauten "voer.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:44

Ik heb nog 2 katten en een hond, dus als er dingen overblijven komen die wel op (bouillon etc).

Is kattenmelk niet link? Ik heb het eerder wel gegeven, maar met al dat slijm durf ik eigenlijk niet meer. Bij mensen maakt het slijm taaier, is dat bij katten ook zo? Of is de samenstelling van kattenmelk dusdanig dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken?

(vegetariër spreekt) maakt het uit watvoor vis dat is? En kan ik dat dan ook veilig invriezen zonder dat de voedingsstoffen verloren gaan?

Dierenarts vond vorige keer het astronautenvoer niet nodig, ben benieuwd wat hij maandag zegt.
Vorige keer heeft Lu wel een vitamineinjectie gekregen, misschien is er wel nog een soort vitaminepreparaat dat ik hem moet gaan bijvoeren ofzo.

Het is allemaal lastig, hij is een jaar of 5 geleden na het buitenspelen gewoonweg niet meer teruggekomen. Lang gezocht, nooit gevonden. In het begin nog wel eens van een afstandje zien lopen (dacht ik) maar al heel lang niet meer. 12-7 liep hij door de straat, 13-7 wilde hij ook daadwerkelijk naar binnen. (12-7 was ik niet snel genoeg; ging wat eten halen om hem te lokken en toen was-ie weer pleiten).
Dat was in een weekend; maandagochtend gelijk meegenomen naar de DA om hem helemaal na te laten kijken. Op hevig ondergewicht na was hij helemaal ok. Nu is hij dus nog veel te mager, maar al wel minder mager dan een maand geleden. Maar omdat hij toen heel slecht in zijn vacht zat en geen coordinatie niks meer had oogt hij sowieso al beter. Juist daardoor is het moeilijk te zien hoe hij het doet op wat hij krijgt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:19

Hills A/D kun je zelf zo waterig maken als je wilt, en weet je tenminste zeker dat hij alles binnenkrijgt.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:22

Weet je de oorzaak niet van het niet kunnen slikken? Het klinkt mij in de oren dat er een of andere obstructie aanwezig is. Heb je al ee rö-foto laten maken of is er al in keel en/of slokdarm gekeken?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:26

smeerkaas zorgt dat juist niet voor meer slijm?

verder kom ik niet dan brokjes weken

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:28

bij de dierenarts heb je convelance support (weet ook wel n webwinkel waar je t kan bestellen www.rattenwinkel.nl

t is van royal canin, en is poeder wat je aanmaakt met water... kun je zo dik of dun maken als je zelf wilt. wel prijzig, maar zeer voedzaam.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:31

Ik gooide voor onze oude kat altijd zijn normale royal canin brokjes in heet water en dat werd dan een soort zachte smurrie en dat kon hij goed eten :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:33

Hills natvoer (van de dierenarts) is een soort puree, ik denk dat je dat met wat water of melk heel makkelijk vloeibaar krijgt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:34

ik heb voor de poezen altijd koolvisfilet. dat is het goedkoopste volgens mij. ik koop gewoon diepvriesvis en die zijn in porties verpakt. Dus ik kook gewoon de hoeveelheid porties (normaal eentje, nu met al die eters extra 2)die nodig zijn en de rest gaat weer terug de vriezer in. Ik koop geen verse vis, omdat ik dat teveel moeite vind om te koken. En pangasiusfilet vinden ze ook wel lekker hoor (ik ook!). Ik koop gewoon kipfilet, snij dat in kleine blokjes. een deel kook ik voor direkt gebruik. de rest gaat in plastic zakjes per portie in de vriezer. Of je kookt eerst alles en doet het dan per portie inde vriezer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:35

Wat ook heel goed is, is koolvisfilet. Dit koken, afkoelen laten en vermalen met het vocht waar het in zit. Komen ze goed van op krachten, smaakt goed, is zacht verteerbaar en valt goed te vermalen. En het is ook nog vrij goedkoop bij de lidl of de aldi in t vriesvak. Wij hebben het toen op aanraden van de DA gegeven aan een kat die zijn gebit helemaal kwijt was door verrotting.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:38

voor onze kat hadden we blikjes gourmet, aangelengd met water. Die is weer prima op gewicht nu!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:38

Ware het niet dat ik in dit geval de voorkeur zou hebben om vis/kip/rund etc wel rauw zou willen voeren.

Wellicht kan je bij een slager vragen of ze bepaald vlees echt extreem fijn kunnen malen voor je? Extra vaak door de gehaktmolen bijvoorbeeld?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:40

sowieso stoppen met blikvoer....dat kleeft enorm en ook nog eens hartstikke ongezond!!

Wat ik zou doen is het volgende:

Bij de dierenwinkel DUCK compleet versvoer halen. Is diepvries voer. 10 plakken zitten erin.
http://www.ducknatuurvoeding.com/Duckna ... cfm?c=DUCK RUND LEVER KIP COMPLEET&id=8

1 plak ontdooien. Water erbij, goed doorroeren en dat aan de kat geven.

Krijgt hij alles wat hij nodig heeft en hoef je niets meer bij te voeren!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:18

Thirty: het A/D ga ik zeker nogmaals opperen bij de DA.

Kanniet; nee, de oorzaak weet ik niet. Het klinkt suf hoor, maar het is er eigenlijk ingeslopen. Hij was toen hij terugkwam best hongerig en at soms erg schrokkerig. Hoe verbaasd ben je dan dat het af en toe eens terugkomt? Ik was dat niet iig. Hij was toen nog niet zo slecht als nu.
De DA heeft dit dus ook nog niet zo erg gezien.

jiperdepip: op zich doe ik er verhoudingsgewijs niet veel smeerkaas in, en het gaat goed. Het maakt iig wel dat hij blij wordt van zijn eten :)

malih: dat klinkt wel goed zeg! Heb er meteen meer over opgezocht en het klinkt als iets dat zijn maaltje inderdaad een stuk voedzamer kan maken. Super! Ik ga dit zéker met de DA overleggen.
Dat het duur is: ja, balen, maar dat is een risico dat je neemt als je dieren hebt, so be it. Ben dus blij dat je het geopperd hebt, thanks!

Vuurneon: de brokjes die hij nu krijgt zijn van purina one, is volgens mij ook een vrij goed voer

Pentax: het malen is op zich het probleem niet. Alles wat door de staafmixer kan is goed :D

Sheela/Leorah: koolvisfilet ga ik onthouden en morgen meteen halen. Ben benieuwd!

meintje: ik vermoed dat gourmet op zich niet heel veel meerwaarde heeft tov andere goede merken? Ik ben nu gewoon alles aan het proberen, wat hij wel en niet verdraagt. Zo is whiskas bv echt heel erg geen optie, op een of andere manier stikt hij er bijna in. Reageert er heftiger op dan op andere merken.

Leonoor; wat is in deze het voordeel van rauw tov gekookt? As you know heb ik verrekt weinig verstand van vlees/vis en de bereiding ervan, maar ik heb nog wel altijd in mn hoofd zitten "rauw -> wormen en enge ziektes". Maar dat is dus niet helemaal terecht?

RoosIris: Dat is nogal een omschakeling, en zelfs nog een die ik liever niet wil maken. Dat mensen versvoer geven: prima. Maar ik ben er persoonlijk niet enthousiast over. Neemt niet weg dat ik ook dát met de DA zal opnemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:21

Die brokjes van purina one kun je ook prima laten soppen in heet water :j Even goed door elkaar prakken en de kat kan het bijna naar binnen slurpen :) en dan liefst een beetje lauw opdienen omdat de katten de geur wel lekker vinden (voor de mens is het wel heeeeeel goor hahaha).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:23

Lies, katten kunnen prima rauw eten (muv varken). Zij zijn wel bestand tegen die vieze bacterien die erin zitten. Wormbesmetting kunnen ze ervan krijgen, maar ik heb het nooit echt gemerkt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:24

rauw vlees al geprobeerd? bijvoorbeeld smuldier of carnibest. dit hoeft ook niet echt gekauwd te worden.
vooral smuldier is best nat, al ben ik persoonlijk meer weg van carnibest.

edit: lees nu dat het al meer genoemd is.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:28

het kauwen is echt het probleem niet, het doorslikken is het probleem. Dus het moet echt tot vla-achtige substantie gefrot worden.

Verder ben ik sinds een jaar of 15 vegetariër, dus vlees is iets dat ik ook niet zomaar heb liggen om te proberen := Neemt niet weg dat ik het gerust ga halen voor hem hoor!

Vuurneon: loeiheet water erop en dan 3 uur laten staan. Dan is het afgekoeld, helemaal doordrenkt, en komt het evengoed in stukjes terug naar buiten. Ook geweekte purinabrokjes moeten nog door de maler... het stinkt trouwens inderdaad alsof het eerder gegeten is :D

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:31

Heel toevallig heeft mijn 15 jarige poes dit probleem ook .
Heb dr bij dierenarts helemaal door laten meten .
Maar brokjes en vlees gaat er gewoon niet door .
ik ztop nu gewoon vanalles in de blender maakt het aan met water omdat het anders weer te plakkerig is en krijgt ze het ook niet weg .

Ook haal ik bij de dierenarts van die zakjes astronoutenvoer .
dit moet je aanmaken met water en zit alles in zodat ze niets te kort komt .
bij twister is haar slokdarm op een plaats ineens een stuk smaller geworden z ekonden er met een zonde niet eens meer in .

Het is een hoop werk .
zeker aangezien ik ook honden en katten in huis heb lopen en dus steeds brokken moet verstoppen want ze blijft het proberen .

Bij mij gaat dus echt al het voedsel ook wat wij eten door de blender doe zoveel mogelijk afwisselen .
en tot nu toe gaat het goed .

wel krijgt ze laxapast bij zodat ze geen haarbal gaat maken want die krijgt ze er niet meer uit en kan ze er in stikken .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:34

hihi ja, je moet niet op hetzelfde moment gasten hebben: die hebben gelijk gegeten en gedronken als ze dat ruiken :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:40

Karina: klinkt zeer bekend inderdaad!
Proberen te blijven snacken van de brokjes, tegen wil en dank...

Dat van die haarballen is inderdaad ook een erg sterke, ik heb er nog niet echt mee te maken gehad: hij heeft 1 haarbal gelegd hoewel dat meer een klein plukje haren was in een plas slijm.

Mikken jullie echt "alles" de blender in?! Tips and trics zijn zeer welkom!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:44

jup ik echt alles .
Twister was verwend kreng at altijd met mij mee .
nu dus nog gooi het gewoon in de blender .

met haarbal echt opletten hoor .
twister wast zich de hele dag en niet alleen zichzelf maar ook de honden .
het kan er niet uit dus z emoet iets hebben zodat ze dat niet meer maakt .
waarschijnlijk is het bij haar ook daardoor gekomen ze maakte bijna elke dag een haarbal en waarschijnlijk is haar slokdarm daardoor geirriteerd geraakt en zit er nu wild vlees .
Ik heb fotos en alles laten maken maar ze kunnen geen verdere oorzaak vinden .

dus moet nu gewoon alles waterdun maken .