Teckel Jack, Is hij lichamelijk wel helemaal gezond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmberB_

Teckel Jack, Is hij lichamelijk wel helemaal gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 16:56

Hey dit is onze langharige teckel Jack.

Even een klein stukje achtergrond over hem:
Zijn officiele naam is Dagwood van de Mibaf's Hoeve, maar dat vonden wij niet zo'n leuke naam, dus vandaar Jack.
Zijn vader is Carrera van de Mibaf's Hoeve en de moeder is Lotus van de Gorsselse Heide (niet dat we hier ooit aandacht hebben besteed, maar ik dacht ik zet het erbij). Hij is geboren op 27-3-2007, dus hij is alweer 4 jaartjes oud. Hij is in de tussentijd gecastreerd, dus papa zal hij niet meer worden. :+

Nu heb ik deze topic geopend, omdat we thuis er al een tijdje mee zitten dat onze teckel er ongezond uit ziet.
Zijn vacht krult en is voor een langharige teckel niet lang. Ook is het wat dof en heeft bij zijn poten heel fijn haar, dat je half kan plukken.
Hij is dol op wandelen (word 3x per dag uitgelaten), maar hij is daarna uitgeput (ligt er wel weer aan hoelang).
Hij slaapt verder de hele dag door en is niet heel actief. Het enige wat hij leuk vind om mee te spelen is een tennisbal, maar na een kwartier is hij er klaar mee.
Verder drinkt hij soms veel en houd van eten. En hij is aan de zware kant. Hij weegt ongeveer 12KG, wat volgens mij voor een teckel zwaar is.

We hebben hem daarom meerdere keren op een dieet gehad. Oa op een bonendieet en speciaal voer, maar dit hielp niet.
Ook zijn we met hem naar de dierenarts geweest en die vond niet zo zeer dat hij dik was van overgewicht maar eerder opgeblazen. Hij heeft zijn bloed getest op verschillende dingen (ik zou die niet zo een twee drie weten) en hij heeft zijn schildklier getest. Helaas kwam hier niets uit en zijn we nog geen haar verder.

Nou zijn we niet altijd even tevreden met onze dierenarts, dus willen we binnenkort een keertje naar een andere gaan voor een second opinion.

Verder hebben we geen idee hoe we hem verder kunnen helpen, op een andere dierenarts na dan.
Misschien kent iemand zo'n geval of heeft iemand een idee wat we met hem kunnen doen?

Hieronder een paar foto's om een indruk van hem te krijgen. Hij is wel net uitgelaten en de foto's zijn met mijn mobieltje gemaakt ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem14

Re: Teckel Jack, Is hij lichamelijk wel helemaal gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:04

Klink mij een beetje als diabetes. Overgewicht, sloom, veel drinken. Maar kan ook een heleboel andere oorzaken hebben natuurlijk! En ik denk dat je dierenarts dit wel getest heeft? Wat voor voer krijgt hij nu? En plast hij ook veel?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:09

Ik zou even ook op deze website kijken (ik wil er ooit 1 aanschaffen en heb daar info vandaan gehaald). Zij zeggen dat veel eten voor die honden normaal is maar dat je daar niet aan toe moet geven.

http://www.teckelclub.nl/menurasinfobeschr.html

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 17:13

Bedankt. We geven ook er niet aan toe. Ze krijgen s ochtends een beetje en s avonds een beetje. af en toe jatten ze wat van tafel of eten ze vruchten die van de bomen op de grond vallen uit de tuin(peren, appels en kersen)

Ze --> we hebben ook nog een maltezer kruising ;)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:17

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is Jack gecastreerd? Dat zou nl de vacht kunnen verklaren, en wellicht ook het overgewicht (geen idee wat een normaal gewicht voor een teck is hoor ;) )

Second opinion klinkt als een goed idee verder :)

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 17:29

ja staat in de tekst, maar hij is inderdaad gecastreerd. Zijn vacht was daarvoor alleen ook al zo, maar zou het dan ook daar aan kunnen liggen? Het is niet dat hij spontaan zwaar is geworden maar was altijd wel al een beetje zo..

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:52

nouja het is vrij algemeen bekend dat castratie bepaald geen succes is voor de vacht. Zeker bij langharen zoals jullie Jack.. Natuurlijk zijn er ook genoeg verhalen van castraten die wel hun vacht behouden hebben, maar algemeen genomen wordt de vacht na castratie vaak wat doffer en stugger.

Maar aangezien ie voor castratie al niet zo'n fijne vacht had denk ik dat er toch ook iets anders mis is.. Wat voer je 'm?

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 18:02

op dit moment per dag 120 gram brokken van pedigree kleine honden dacht ik

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:16

dan zou het wel eens aan je voeding kunnen liggen :\
pedigree hondjes haal je er zo tussenuit wat betreft vacht-kwaliteit. in pedigree zit enorm weinig vlees, wat in de duurdere brokken wel zit. Denk aan Royal Canin, Eukanuba (wel oppassen qua eiwitten bij deze), Hills,... Uiteindelijk moet je van deze duurdere brok minder geven dan van pedigree, omdat ze vlugger verzadigd zijn. Dus prijs per dag verschilt niet zo ontzettend veel.

Zelf heb ik geen ervaring met pedigree, wel met whiskas voor mijn kat. Qua kwaliteit is het zo goed als hetzelfde. De eerste 5 jaar kreeg hij whiskas: dikke, doffe kat met veel haarverlies... daarna overgeschakeld op Royal Canin. Hij is gewicht kwijt, zijn vacht is gezonder,...
Andere katten staan hier standaard op Royal Canin. Nooit een dof vachtje op te merken. Onze nieuwste aanwinst blinkt als een spiegel en geen problemen met gewicht.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:32

Het kan inderdaad aan de castratie liggen, vaak krijgen honden dan een "castratie vacht". Alhoewel ik wel meer teckels ( in de trimsalon ) tegen kom waarbij de vacht niet zo lang is en bij de ene teckel krult de vacht meer als bij de andere dus dit zal deels wel erfelijk bepaald zijn. Voor de glans kun je verder ook schapenvet of een scheutje zonnebloemolie tussen de brokken doen hier gaat zijn vacht als het goed is weer van glanzen. en wat ze hierboven al zeggen een ander voer geven geen pedigree o.i.d.
ik zou hem zoiezo even na laten kijken door een andere dierenarts dan weet je het natuurlijk helemaal zeker, mijn vorige hond had ook een heleboel problemen zoals doffe vacht, veel drinken, veel moe enz die had het aan haar nieren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:36

Nog betere voermerken (met relatief meer vlees erin) zijn Jarco en Orijen (en er zijn er nog een paar).
Een andere goede mogelijkheid is kvv, compleet vers vlees voer. Dit is diepvriesvoer en je kan hier verschillende merken van gebruiken, maar het bekendst zijn smuldier (de compleetversies, in de supermarkt te koop en niet duur, 60ct voor een pakje van 400 gram. Je zou kunnen beginnen met 133 gram per dag, dus 3 dagen van één bakje. Normaal is het tussen de 1 en 2% ideaal lichaamsgewicht) en de ander is carnibest (weer de compleetversies, in de dierenwinkel te koop, rond de 4 €/kg. Dus wel duurder, maar wel qua kwaliteit beter, ook zitten er in sommige versies geen granen, al is jouw hond daar duidelijk niet allergisch voor want dan zou hij zeker wel op pedigree reageren).

Pedigree is gewoon een behoorlijk slecht merk brokken en met die hoeveelheden eet je hond je niet bepaald arm op vers vlees of goede brok. Het kan zomaar dat hij onder de 100 gram duikt op goede brokken namelijk en met vers vlees (i.v.m. het vocht) dus iets meer dan, dat komt uiteindelijk waarschijnlijk tussen de 100 en 200 gram kvv uit, dus bij Smuldier op zo'n 30ct/dag en met Carnibest op zo'n 80ct/dag.

Hoeveel minuten/uur wandelen jullie op een dag? Want 3x kan 15 minuten totaal betekenen, maar ook 150 minuten totaal betekenen (dus 2.5uur).

Een castratenvacht kan rustig, zeker in combinatie met dit voer.

Hebben ze het bij de dierenarts niet over het voer gehad? Dat zou me namelijk verbazen.

Edit: Pedigree is ook nog eens behoorlijk zout waardoor er meer gedronken wordt en er een grotere belasting van de nieren is.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:25

Bedankt voor jullie reacties! :)

nee de dierenarts heeft het niet over voer gehad, of dat het aan de castratie kan liggen.

De tijd van de wandelingen verschillen nog al ivm roosters van school. Door de weeks vaak in totaal 1,5 uur per dag en in het weekend 2/ 2,5 uur per dag. Maar dat hangt ook allemaal af van het weer en of we die dag een activiteit hebben waar ze mee naar toe gaan of niet.. Dus kan de ene dag ook meer zijn dan de andere. In het weekend gaan ze vaak ook mee naar sgw wedstrijden en dan lopen wel wel de cross 2x of we gaan naar de Rijn waar een honden zwemplaats is enz...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:54

Het kan makkelijk dat je hond aan 1.5 á 2 uur beweging op een dag gewoon genoeg heeft. Mijn boxer vind dat ook wel goed zo (5 jaar net geworden) als ik 2 uur op een dag met hem loopt dan slaapt hij gerust de rest van de dag of hij speelt idd nog eens een kwartier. Verder zeker geen luie hond alleen als ik hem niet activeer dan ligt hij graag lekker te kijken en dutten. Mijn andere hond houd mij graag in de gaten en slaapt dus heel weinig omdat hij meer bezig is met mij in de gate te houden en achterna te lopen.
Hier is het gewoon een verschil qua karakter want mijn boxer mankeerd echt geen rare dingen.

Idd zou ik wel overstappen op ander voer. Krullende vacht bij langharen kan ook komen doordat er teveel langhaar x langhaar geweest is volgens mij bij sommige rassen. Je ziet bij bijv. sint bernards heel goed aan de vacht of er veel langharige voorouders zij ngeweest en of er regelmatig een korthaar tussen gekruist is.
Verder kan het krullen idd komen door castratie.

Wil je hem laten afvallen kies dan voor een goede light brok maar nog beter is overstappen op verse voeding. Waarom? Je kan meer voeren dan brok (150 gram brok is 300 gram vlees op een dag) en ipv hap slik weg vlees kan je ook eens een eendennek, kippenkarkas, runderborstbeen enz. geven. Kan hij lekker een poos op knagen dus is veel meer verzadigd dan en voor zijn gebit is het ook vele malen beter dan die plak zooi brokken.

Overigens wil duur voer niet zeggen dat het goed voer is! Er zijn bijv. diverse geperste brokken (zou ik niet geven omdat je daar minder van moet geven dna bij andere brokken en als hij nu al altijd honger heeft...) die kosten bijna niets maar zijn zeker van goede kwaliteit

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:42

de vacht kan inderdaad aan castratie liggen...

en ja zoals al geschreven is pedigree echt bocht,er zit 4% vlees in,de rest is granen opvulling en zit bomvol kleurstoffen,plus dat er BHA en BHT inzit en dat is kanker verwekkend..

de andere merken als royal canin hills en eukanuba bevatten slechts een 20% vlees percentage,en zijn lang niet zo goed als iedereen wil geloven,bijv in RC zit BHA en ook die is ook in RC kankerverwekkend.

wil je brok blijven voeren ga dan voor een brok met hoog vlees percentage,dan voer je in ieder geval nog iets waar je hond wat aan heeft...

beste is vers voeren,maar dat moet je willen voeren...

mss heb je hier wat aan wat betreft merk brokken kiezen:
http://brokkenvergelijken.wordpress.com/

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:45

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 16:34

bedankt voor jullie links :o

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:58

Hallo!

Informatie over vers is al gegeven. Pedigree is echt zeer slecht, er zit ook veel zout en granen in, dat zorgt voor het vele drinken en vele ontlasting in verhouding met rauwe voeding. Ook de doffe vacht komt zeker voor een groot deel door het voer. Het overgewicht kan een resultaat zijn van het castreren, ik zou je willen adviseren een betere brok te voeren en/of kvv(kant en klaar vers vlees). Royal Canin en Eukanuba zijn ook geen goede brok, en al helemaal niet voor de belachelijke prijzen die ze ervoor vragen. Een hond is een carnivoor, en doet het dan ook het beste op een brok met hoog vleespersentage of rauwe vleesvoeding.

Als je brokken wilt blijven voeren wil ik je de volgende merken aanraden: Acana, Taste of the wild of Orijen.
Als je intresse hebt in rauwe voeding voor honden raad ik je aan rond te neuzen op http://www.barfplaats.nl

Met rauwe voeding heb je zowel vette diersoorten als magere diersoorten, kwa gewicht hoef je +-2% van het lichaamsgewicht te geven. Ook kan je natuurlijk smaken afwisselen. Je hebt bij veel merken complete versies zodat je niets bij hoeft te voeren/geven. Rauwe voeding hoeft per definitie niet duurder te zijn dan brok, voor mijn 2 hondjes ben ik net aan een euro per dag kwijt en dan voer ik nog niet eens smuldier of rodi (supermarkt) maar voer ik Carnibest,Alaska,All Animal en Naturis met elkaar afgewisseld.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:59

Ik zou heel rap ander voer gaan voeren. Met deze brokken help je je hond echt niet.
Daarnaast zou ik hem ook zeker laten afvallen. Ik vind hem op de foto's echt te dik ogen. Maar, foto's zijn lastig om te beoordelen.
Als de hond netjes recht staat en je voelt met je handen langs de zijkanten over de ribben. Kan je de ribben dan makkelijk voelen? Of voel je ze echt onder een speklaagje?

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:31

ik heb hier thuis al overlegt met mijn ouders ook enzo en die lijken het inderdaad een goed idee om op ander voer over te stappen, dus daar gaan we dit weekend aan beginnen. Ik begrijp nu wel uit jullie berichten als pedigree niet het beste voer is.
En inderdaad oogt hij dik, maar je kan gwn zijn ribben voelen als je met je handen langs zijn zijkanten gaat. Niet dat je extra goed moet voelen en drukken om ze te kunnen voelen. Dat is gewoon wel weer normaal.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:43

oke, heb net nog even nagevoeld en hij heeft misschien een klein vetlaagje, maar ik heb wel eens erger gevoeld bij een hond... Maar ik had ook in de openingstekst genoemd, dat ik hem voor een tekel ook wel zwaar vind, dus we gaan eerst maar eens over op ander voer en kijken hoe hij daarop regeerd en dan zullen we in die tussentijd gaan kijken hoe we hem op de beste manier wat kunnen laten afvallen.
Ik post wel weer een bericht als er vorderingen zijn.
Nogmaals bedankt voor jullie tips.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:51

Welk voer gaan jullie nu op over?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:05

Ik denk dat het hondje ook dikker lijkt dan ie is, mede door de vacht :)

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:44

ja dat klopt ook wel een beetje. mede waarschijnlijk ook door zijn krullen.

Welk voer gaan we nog even bekijken. We willen in elk geval waarschijnlijk brokken afwisselen met wat diepvries vleesvoer, wat jij zei Mizora.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:20

Neej schreef:
Ik denk dat het hondje ook dikker lijkt dan ie is, mede door de vacht :)

Dat denk ik dus ook :)
Maar 12 kilo is wel heel veel voor een tekkel...
Mijn hond van 45 cm hoog weegt 15 kilo :+

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:30

Zou bij de second opinion vragen of ze bloed willen prikken en testen op ziekte van Cushing. Dat had mijn hondje ook. Ik merkte dat ze niet in orde was door de verschijnselen die jij ook opgemerkt hebt bij je hondje. Met medicatie kunnen ze trouwens gewoon oud worden met deze ziekte.

http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... shing.html