Pup reageert soms totaal niet, is hij doof?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Pup reageert soms totaal niet, is hij doof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 23:34

Hallo Bokkers,

Sinds een week hebben wij een nieuwe newfoundlander pup aangezien onze vorige hond (ook een newfoundlander) 3 maanden geleden is overleden. Hele lieve reu alleen twijfelen we sinds vandaag een beetje aan zijn gehoor.

Het is verder een hele lieve pup, van nu 12 weken, gezond en op gewicht maar vaak als we hem roepen lijkt het of hij totaal niet reageert... hij kijkt soms niet eens op of om... je kunt fluiten, roepen...

Wie heeft er ervaring met een dove hond en hoe ben je erachter gekomen dat hij of zij doof was (zonder dat je het van tevoren wist)?

De hond blaft/gromt wel normaal, blaffen dove honden heel anders/raar of hoeft dit niet eens?

We twijfelen enorm aangezien hij soms wel op geluid lijkt te reageren maar vaak ook totaal niet, hebben wij een dove hond of istie gewoon hartstikke eigenwijs?

Alvast bedankt voor de reactie!
+:)+

zonnebloem18

Re: Pup reageert soms totaal niet, is hij doof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:36

Als je het zeker wilt weten kan je zijn gehoor laten testen, er zijn een aantal dierenartsen die dit kunnen doen door middel van de BAER test.
Verder zou je eens met je sleutels kunnen rammelen als je achter hem zit maar sommige honden zijn gewoon oost indisch doof en reageren dan wel ineens op koekjes o.i.d.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:37

Het beste kun je even een afspraak bij de DA maken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, hoewel mijn ouwgie selectief doof is, maar volgens mij is er prima te leven met een dove hond. Je kunt hem met gebaren ook heel veel commandos leren. Succes ermee! Ik hoop dat er niets aan de hand is hoor!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 23:39

Agossie schreef:
Het beste kun je even een afspraak bij de DA maken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, hoewel mijn ouwgie selectief doof is, maar volgens mij is er prima te leven met een dove hond. Je kunt hem met gebaren ook heel veel commandos leren. Succes ermee! Ik hoop dat er niets aan de hand is hoor!

Ik hoop ook dat er niets aan de hand is, vraag me ook af of een dove hond op een normale manier blaft.
Mocht 'ie wel doof zijn, dan maakt hem dat niet minder lief, maar maak me er nu wel een beetje druk om.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 00:09

Dat kan ik me voorstellen. Dat zou ik ook zijn bij een pup. Kijk, dat de mijne selectief doof is, dat is leeftijd. Maar van een pup verwacht je het niet. Het kan ook best zijn dat hij het wel hoort, maar gewoon niet reageert. Gewoon even bij de doc langs gaan. Overigens blaffen dove honden volgens mij gewoon normaal. Denk ik... google??

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:05

Mijn pup was ook zo, dat mensen ook echt zeiden, die hond is doof joh.
Bleek niet zo te zijn, op de koekjespot doet ie het prima, ook op de naam van z'n vriendin rent ie naar de deur.
Even op die manier proberen, en anders even langs de dierenarts.
Laatst bijgewerkt door AnnaR op 23-08-11 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:10

AnnaR ik denk dat de huisarts gaat lachen als je aankomt :D haha.
ik zou ook even lans de dierenarts :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:27

wij hebben ook een dove pup gehad.
En deze terug gebracht naar de fokker omdat wij een roedel honden hebben en dove honden uit schrik reactie eerder bijten aldus de DA.
Ik zelf had het eigenlijk na een dag al door terwijl mijn ouders dit pas na 5 dagen op merkte.

Je kon harde klappen af laten gaan wat je wilde, geen reactie.
Je kon vlak achter haar in je handen klappen, geen reactie.
En zo kan ik natuurlijk alles benoemen wat mogelijk is.

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:32

Tat_jana schreef:
AnnaR ik denk dat de huisarts gaat lachen als je aankomt :D haha.
ik zou ook even lans de dierenarts :)

Foutje xD
Denk dat mijn huisarts nog wel serieus voor je zou gaan kijken ook.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:45

Dove honden blaffen anders dan horende honden, wij hebben nu voor de 2de keer een dove duitse dog in een roedel met nog andere duitse doggen en dat gaat prima.

mocht je vragen hebben kun je me natuurlijk pb'en :)

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 02:10

probeer het eens met dingen zoals : Koekie, gaat je mee naar buiten etc te roepen. Mijn pup reageerde alleen maar op die dingen tot ik elke keer als ik wat tegen hem zei eerst zijn naam noemde, een koekje gaf en dan het commando en dan weer een koekje. Dus:

Reason * kijkt op*
Koekje geven ( niet eens koekjes gewoon zijn eigen brokken haha)
Zit/af whatever
koekje

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 04:53

Ik zou eventjes naar de dierenarts gaan inderdaad :j Onze hond begon ook verschijnselen van doofheid te vertonen. Ik heb dit uiteindelijk getest door achter haar te zitten en net achter haar oor in mijn hand te klappen. Geen reactie.

Bij de dierenarts bleek dat ze een fikse oorontsteking had, maar ze had hier nooit enige aanwijzing voor gegeven. Geen gekrab bijvoorbeeld. Nadat ze hier medicijnen voor kreeg is het gehoor in haar ene oor een beetje teruggekomen, in haar andere oor helaas niet.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:39

Monica72 schreef:
Dove honden blaffen anders dan horende honden, wij hebben nu voor de 2de keer een dove duitse dog in een roedel met nog andere duitse doggen en dat gaat prima.

mocht je vragen hebben kun je me natuurlijk pb'en :)

Onze pup blaft/gromt etc wel gewoon normaal, vanochtend reageerde hij wel maar de 10 keer erna bijna niet of slecht. Hij krabt verder niet vaak aan zijn oren, slaapt niet overdreven veel.

Toen we weggingen met de auto met hem, en ik hem het commando zit gaf (alleen mondeling, geen gebaar) ging hij wel zitten, dus hij lijkt niet 100 % doof, ik weet het niet, we zullen inderdaad even langs de DA gaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:42

Maar keek hij naar je toen je m het commando gaf? Sommige honden kunnen liplezen (iig die van mij wel en die is niet doof btw).

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:42

Herkent hij zijn naam al wel dan? je hebt hem nog maar zo kort?

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:46

Gezien het een Newfoundlander is zou het heel goed kunnen dat hij oostindisch doof is :+
Nu even serieus, als hij op eten gefocust is zou je heel goed kunnen proberen hem te roepen met 'koekje' of 'ga je mee' of 'eten' of welke woorden je ook maar gebruikt bij deze handelingen. Die van ons (ook Newf) is nu ruim 12 jaar, een beetje dement en wat wiebelig op de pootjes maar voor het woord 'koekje' springt ze omhoog als een jonge blom :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:48

Of achter m gaan staan en met je allerzoetste stem: 'PUPPY, KOM MAAR!!' roepen.
Weet niet of ze al heel veel belang hechten aan het woord koekje als ze 12 weken zijn, maar die -ie klank in puppy werkt vaak erg goed. :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:16

Nee zijn naam kent hij natuurlijk nog niet, maar hoe jollig je hem roept, hij kijkt vaak niet eens op.. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:20

bij slechter horende of dove dieren is het wel zo dat ze ook vaak reageren op bewegingen ipv geluiden ,
dus ze horen niet of slecht dat je aan komt lopen, maar ze voelen het wel door je voetstappen op de grond

om het echt zeker te weten zou je idd even langs de DA kunnen gaan , blijkt er dan slechter horen of doofheid te zijn, kun je daar rekening mee houden,
of misschien is ie idd een beetje oostindisch doof;)

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:29

Inderdaad even naar de da voor een test.

Met een dove hond is overigens niks mis. Bijten niet sneller en blaffen ook niet anders. Ze zijn ook prima op te voeden met gebarentaal. Onze dove boxer is 10 geworden, ik heb nog nooit zo'n brave hond gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:04

Ik zou even langs de DA gaan...
Maar het kan natuurlijk ook een oost-indische kwaal zijn :+

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:08

Je zou zelf kunnen testen of hij doof is door een hard en onverwacht geluid te maken achter de hond, bijvoorbeeld een lege ijzeren etensbak op de grond laten kletteren zonder hij het kan zien. Als hij het hoort zal hij er waarschijnlijk van schrikken. Maar om helemaal zeker te zijn zal je toch echt naar de DA moeten gaan.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:10

Mijn hond heeft ook een oorontsteking gehad, toen leek het ook wel of hij minder goed hoorde maar er is een behandeling voor. Gewoon even naar de dierenarts gaan! :)

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:15

Hoi, toen wij onze pup thuis hadden (schotse terier) hadden we ook zoiets van he die hond is hardstikke doof, hij reageerde nergens op..

Maar bleek dat hij oormijt had en het zat behoorlijk diep en toen dat over was
reageerde die overal op en was het een hele enthousiaste hond! :j

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:16

ijzeren voerbakken doen het idd heel goed, heb nog geen horende hond meegemaakt die niet reageerde op dat kabaal. Daar zagen wij echt het verschil tussen de dove en horende honden. De dove reageerde helemaal niet en de horende schrokken zich ter pletter en zochten dekking :Y) Hierbij maakt het ook eigenlijk niet uit of ze het kunnen zien of niet.