Hoe ziet een dag er uit voor je konijn en wat geef je 'm?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe ziet een dag er uit voor je konijn en wat geef je 'm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:03

Hallo bokkers!

Naar aanleiding van mijn cavia topic(passieAppel @ [BB] Hoe ziet jou dag voor je cavia eruit, en wat geef je 'm?) en naar het idee van Sjors493 een topic konijnen! (ook is er binnenkort een voor paarden! :) zeker de moeite waard! )

Hoe ziet zijn/haar dag er uit?
Hoe groot is het hok, hoeveel hooi, wat voor een soort voer, enz...

Ook of je konijn merkvoer(zoja, welk voer?) krijgt en pillen (ziekte?)

Verder of ze in de ren gaan, zoja hoelang, hoevaak, enz, enz,

Hier mijn voorbeeld! :)

Ik heb 2 konijnen;

's Ochtends, rond 7 uur vul ik het eten bij. (geen merkvoer, gewoon van de diersuper :P )
Ik geef een handje. Het is trouwens gemengd voer...

Verder heb ik een een mini-tl buisje met hooi, dat aan een touwtje omhoog hangt(zo hoog dat ze er net goed bij kunnen)
Ook haal ik het vieze gedeelte aan poep weg, wegens angst voor maden :Y)
Dat is meestal dan niet leeg, zo ja, doe ik dat 's avonds.
Ook doe ik in de avond het water.

Iedere week verschoon ik, tenzij het hok nog heel (dat is bijv. deze week gebeurd, toen maakte ik het iedere dag dus een beetje schoon) schoon schoon is.

Verder geef ik tegenwoordig geen groenvoer meer, omdat mijn konijnen (vooral het vrouwtje) er diaree van krijgen.
Dit haal ik natuurlijk met alle liefde weg, maar als ik het vergeet, en er komen maden... |(
Dus sinds kort géén groenvoer meer, en zelfs bij een peterselietje...

Verder geef ik geen pilletjes of dergelijke...

Groetjes! :)

dierenfan

Re: Hoe ziet een dag er uit voor je konijn en wat geef je 'm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:29

6 konijnen samen in ren van 16 vierkante meter (3 vlamen en 3 dwergen) en groot hondenhok van 1.5 meter lang en 1 meter diep. Hier lopen ze de hele dag welk weer het ook is vrij in rond.
's ochterds krijgen ze een grote bak groenvoer en 's middags nog eens. Ook regelmatig wilgentakken.
's avonds krijgen ze tussen de 200 en 400 gram biks.

Verder maak ik het 3x per week schoon, dagelijks hooi en vers water ter beschikking. Regelmatig zijn er knuffel en aai projecten waar ik een deel van de nijnen mee naartoe neem (de nijnen die het leuk vinden).

Medicatie wordt gegeven indien nodig maar momenteel niets nodig gelukkig.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:36

Ik heb 4 lieve dames in een mooie ruime ren (geen idee hoe groot precies) met daarin een dubbel hok en vele holen :D Mijn zus voert ze 's ochtends, normaal voer (niet gemengd, krijgen ze snel diarree van) en een hele bak groenvoer en natuurlijk hooi en water. Ik voer ze 's avonds dan hetzelfde.

Zo in de zomer komt er een rol gaas die een deel van de tuin (we hebben een grote tuin, het deel is waarschijnlijk even groot als een normale tuin) en kunnen ze af en toe lekker loslopen.

Ik ben ook vrij netjes dus de boel wordt regelmatig schoongemaakt enzo. Tja en verder vermaken de konijnen elkaar en zichzelf, ze eten en slapen vooral eigenlijk :o

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:39

@ passieAppel: Eén van mijn konijnen had vroeger ook veel last van diarree, wij zijn toen overgestapt van voer: iemand had ons de raad gegeven geen gemengd voer te geven, maar alleen de korreltjes. Dat heeft gewerkt, ze vreet enorm veel groenvoer zonder diarree te krijgen, ik denk door de andere brokjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:44

Ik heb 2 konijnen, Milkshake met zijn naamloze meisje :+
Ze hebben een binnenverblijf van ruim 2 x 1 meter, met daar in een konijnenhok met twee verdiepingen met een slaapverblijf boven, maar meestal slapen ze toch beneden. En dan kunnen ze binnenkort nog naar buiten door een kattenluik, waar een volière in aanleg is van 2x3 meter groot met gras en heuveltjes met een pvc-buis erin, dus genoeg speel- en graasruimte :D
Ze krijgen nu twee keer per dag een klein schepje voer. Afgemeten op hun gewicht. En dat zijn gewone konijnenkorrels van de boerenbond. En daarnaast altijd een hoopje hooi. Net hoeveel ze op krijgen. En af en toe groenvoer, maar dat is vooral het 'afval' zoals de appelschillen, kontjes van de wortels, buitenste witlofblaadjes, stronkjes van de bloemkool enz.

Hok schoonmaken doe ik een keer per week. Doordat ze vooral droogvoer krijgen stinken ze eigenlijk totaal niet, geen zachte poep, en ik heb érg fijne bodembedekking die het vocht direct opneemt, dus het hokje blijft echt heel lang schoon.

Verder doe ik vrij weinig met de konijnen, Milkshake is heel erg mensgericht, komt direct naar je toe rennen en houdt van knuffels en kriebels, dus die gaat nog wel eens mee naar binnen en kan daar wat loslopen. Het vrouwtje is wat schuwer, dus die laat ik fijn zitten en krijgt hooguit tijdens het eten stiekem een aai :+

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:49

Ik heb sinds kort 2 konijnen, 1 op straat gevonden en 1 erbij gehaald.
Ze zitten binnen in een hok met 2 verdiepingen (eigenlijk buitenhok) en er zit een kleine ren aan het hok vast, waar ze altijd in kunnen (hok staat dus open). Ik laat ze meestal 2x per dag loslopen door de hele kamer. Soms hebben ze daar al snel genoeg van en soms blijven ze een hele tijd rondrennen en hupsen. Als ze zich een beetje gedragen en nergens aan knagen laat ik ze gerust uren zo lopen maar alleen als ik er zelf bij zit.
Ik voer ze 's ochtends en 's avonds een heel klein beetje biks (huismerk). Verder hebben ze de hele dag weidehooi ter beschikking, ik vul dat heel vaak bij. En ze krijgen minimaal 1, meestal 2x per dag groenvoer, soms gras of kruiden uit de tuin en soms groente als wortel of bleekselderij of een stukje fruit (meestal appel).
Ze hebben ook een wilgen- en berkentak om aan te knagen.
Ik maak meestal om de dag het hok schoon en dan mogen ze intussen ook los rondhupsen. Ik geef ze regelmatig een aai, daar gaan ze ook echt voor zitten, maar oppakken vinden ze niet fijn dus doe ik ook bijna niet.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:18

2 konijnen samen met 2 mini varkens en kippen in de tuin, groot stuk afgezet met een hok.
sochtends krijgen ze voer en savonds. ze hebben gras en krijgen hooi. ze kunnen heel goed overweg met de andere dieren, heel leuk om te zien

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:41

Hier 1 konijn.
Ze woont binnen, in onze woonkamer. Ze heeft een hok van 40cm op 80cm en dan nog een ren van ongeveer 1m op 1,5m. Wanneer er niemand thuis is en 's nachts zit ze in haar hok. De andere momenten mag ze ook in de ren. Af en toe mag ze ook eens door huis huppelen.
Ze is zinnelijk en deze bak maak ik ongeveer twee keer per week proper en vul hem dan weer met steentjes voor de kattenbak.

's Ochtends krijgt ze een luzernestick (voor de ruwe vezels. Als we haar hooi geven gaat ze dit haar hele hok rondsleuren en is zo niet meer zinnelijk, dan plast ze haar hele hok en ren vol) en wat groenvoer (appel, peer, banaan, ...).
Tijdens de dag krijgt ze nog wel eens een stukje groenvoer van de groenten die we dan voor onszelf bereiden (broccolli, witloof, wortel, bloemkool, ...).
's Avonds wordt haar water ververst en krijgt ze 4 à 5 eetlepels biks.
In haar hok hangt nog een soort steen waar ze aan kan knabbelen zodat haar tanden slijten. In haar ren liggen een ping-pong balletje en een handdoek. Af en toe speelt ze daarmee, maar het merendeel van de tijd ligt ze liever languit te genieten van de zon :-p

Ze is héél tam en wordt graag languit geknuffeld. Ze komt aangelopen als je haar roept en stoot dan echt tegen je hand zodat je haar zou aaien. Ook heeft ze geen problemen met opgepakt te worden. 's Avonds neem ik haar dus regelmatig mee bij mij in de zetel :D

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:40

Hier 3 konijnen. 1 man en 2 vrouwen!
Ze krijgen onbeperkt hooi en sávonds hun hardvoer :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:46

ik heb 4 konijnen , 2 koppels. de jongsten zijn 3 maanden en 10 maanden. de oudsten zijn bijna 4 en 2. bijna allemaal geholpen , ze krijgen 2 x voer ivm de jongste die in de groei is. onbeperkt hooi in hun balletjes en de oudsten onbeperkt buiten de jongsten met regen en in de nacht naar binnen. ook krijgen ze elke dag een wortel of een appel soms druifjes hangt er van af.

de rennen :
Afbeelding
http://i85.photobucket.com/albums/k71/s ... 0116-1.jpg
de oudsten achter en de jongsten voor

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:45

Hier wonen 3 konijnen, een dwergachtig konijn die nogal oud is en twee Vlaamse reuzen van anderhalf jaar en 3 maanden jong. Dwerg woont in z'n eigen villa'tje van 1.30 met uitloopren, maar loopt eigenlijk altijd los dus kan gaan en staan waar hij wil, vanwege z'n leeftijd alleen niet zo ondernemend meer. De Vlamen wonen in een hondenhok met daaraan een behoorlijke uitloopren en lopen enkel los over het erf als ik thuis ben, wat ze ook erg vermakelijk vinden.
Iedere ochtend is er een groenvoer moment, wat echt van alles kan zijn, en controleren of de bakken water nog vol genoeg zijn om de dag mee door te komen en in de winter of hoog zomer dan is het sowieso nieuw water geven.
En in de avond is het verzorgen, dus dan nieuw hooi, water en voerbakken schoon maken en vullen met vers water en de biks (geef Hope Farms SuperTrio), hok eventueel opstrooien en de ren aanvegen. Dat gedaan te hebben is er vaak even een kroel/foto/leermomentje waarbij ik wat lekkers ter hand neem en de clicker en dan is het kroelen/simpele trucjes en/of nieuw speelgoed showen en ze daar dan weer enthousiast voor maken. En dan bij het laatste rondje op de avond nog eens waterbak checken en laatste keer groenvoer als ''afscheid''.
Al met al kan ik er best een tijdje mee zoet zijn :P maar erg vermakelijk.

Afbeelding

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:20

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:51

Ik heb 2 konijnen (moeder en dochter). Ze zitten samen in een grote ren (6 bij 5 meter) met een nachthok. Ze lopen daar dag en nacht in en zitten meestal als ik aan kom hun hok te verbouwen, ze zijn redelijk actief :')

Ze krijgen 2 kleine handjes brokjes, water en onbeperkt hooi. Ik geef ze niet zoveel brokjes omdat ze anders alleen brokken gaan eten en niet het hooi. Dan krijgen ze een paar keer per week een paar takken wilgen en bijna elke dag paardenstengels/gras. En af en toe een appel, ligt eraan hoeveel restjes groenten ze krijgen of hebben gekregen.

Verder doe ik niet zo veel met ze..
Mijn konijnen zijn niet heel erg tam/aaibaar vooral de witte niet. Snuffie (moeder) heb ik ook een tijdje in huis gehad toen ik haar net had en toen mocht ze de hele avond los in me kamer en kwam ze altijd bij me zitten. Nu is ze meer met het graven en eten en niks doen bezig samen met Witte. :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 03-09-11 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:59

ik heb 2 konijnen :) Ze hebben een hok van 2verdiepingen
zoiets ongeveer :+
http://www.dekonijnenwinkel.nl/images/g ... 12x115.jpg
Ze hebben voor de rest een grote ren , weet niet hoe groot maar er zou een hond inpassen en ook een lama :Y)
Daarin hebben we ''bunkers" gebouwd . Dat zijn houtbloken die we vast zetten in de grond en daarop een plank (stevig , hoor :) )
Dan als het zonnetje eris kunnen ze op de plank zonnen en als het warm is graven ze daarondern een put en gaan ze lekker afkoelen _/-\o_
Ze krijgen meestal gewoon zwarte staafjes smorgen (biks) en soms nog wel wat gemengd . Hun hok word 1x per week ververst. En hun poepbak (grootte kattenbak :') ) om de 2 dagen . Geen pillen , en geen merkvoer. Ze hebben 24op 24 7 op 7 beschikken over hun hok en hun ren :) Dat was het zowat , ohja en savond worteltje / appel / brood en tussendoor smidddags ofzo eens een beukentakje ofzo .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:01

2 konijnen.
Hun verblijf:
Afbeelding
Sinds vorige week wel een nieuw hok, slagje kleiner maar daar merken ze niks van aangezien ze bijna alleen maar buiten zitten en alleen maar naar boven gaan om naar het toilet te gaan.
Ze kunnen dag en nacht in de ren(=1.16x2.16x65).
Het toilet gooi ik om de dag leeg en doe dan weer schoon hennep in.

Ik geef ze 's avonds te eten, een handje biks: Hope Farms Supertrio. Dan krijgen ze ook hooi waar ze vrijwel altijd onbeperkt mee doen tot de volgende voerbeurt.

En natuurlijk hebben ze altijd water tot hun beschikking.

Groente/fruits krijgen ze af en toe, en dan niet teveel vanwege de suikers :)

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:17

mijn konijnen 2 franse lang oren krijgen sochtends brokjes half bankje en hooi, als mooi weer is zet ik ze lekker op het gras in de ren en kunnen ze hupsen zolang ze willen , af en toe nog een knaagstikje of een winterpeen bruin broodje vinden ze ook heerlijk... binnen kort (morgen) is hun mooie grote luxe hok af, gemaakt door mijn vader, hok is 65 breed 120 lang en 120 hoog. zal morgen wel eve een foto plaatsen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:26

Ik heb 3 konijnen, 2 black&tan vrouwtjes en een hangoorvrouwtje..

Dit is het verblijf, ze delen dit met 4 cavia's.. Inmiddels heb ik wel een ander, soortgelijk maar dan groter, hok..
Afbeelding

De ren is 3x4 meter, in de winter zitten ze in de schuur in een soortgelijke ren.. We willen proberen ze deze winter buiten te houden gezien we een nieuw hok hebben..
Eens per week word het hele hok verschoond/gesopt.. Bij erg warm weer haal ik elke dag de natte plekken uit het hok..

smorgens en savonds worden de dames voorzien van hooi, brokjes (sience selective) en water.. Ze krijgen dagelijks groente, fruit of andere (gezonde) lekkernijen..

Qua beweging hebben ze het hier heel luxe.. Ze kunnen namelijk vanuit de ren/verblijf bij ons door de hele erf/tuin lopen.. Hun favo plek is de boomgaard, die is zowiezo al een halve hectare, daar liggen ze heel vaak met zijn 3tjes in het zonnetje of zitten ze lekker grasjes te smikkelen..

Ik heb geen knuffelkonijntjes en ben zelf dus ook geen knuffeldierenmens.. Ik heb mijn konijntjes omdat ik het erg leuk vind hoe ze met elkaar omgaan en het is zo leuk om uren naar ze te kijken als ze aan het spelen zijn.. :D Ze zijn wel tam, dus je kan ze indien nodig wel zo pakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:12

Sita_ schreef:
Ik heb 3 konijnen, 2 black&tan vrouwtjes en een hangoorvrouwtje..

Dit is het verblijf, ze delen dit met 4 cavia's.. Inmiddels heb ik wel een ander, soortgelijk maar dan groter, hok..
Afbeelding

De ren is 3x4 meter, in de winter zitten ze in de schuur in een soortgelijke ren.. We willen proberen ze deze winter buiten te houden gezien we een nieuw hok hebben..
Eens per week word het hele hok verschoond/gesopt.. Bij erg warm weer haal ik elke dag de natte plekken uit het hok..

smorgens en savonds worden de dames voorzien van hooi, brokjes (sience selective) en water.. Ze krijgen dagelijks groente, fruit of andere (gezonde) lekkernijen..

Qua beweging hebben ze het hier heel luxe.. Ze kunnen namelijk vanuit de ren/verblijf bij ons door de hele erf/tuin lopen.. Hun favo plek is de boomgaard, die is zowiezo al een halve hectare, daar liggen ze heel vaak met zijn 3tjes in het zonnetje of zitten ze lekker grasjes te smikkelen..

Ik heb geen knuffelkonijntjes en ben zelf dus ook geen knuffeldierenmens.. Ik heb mijn konijntjes omdat ik het erg leuk vind hoe ze met elkaar omgaan en het is zo leuk om uren naar ze te kijken als ze aan het spelen zijn.. :D Ze zijn wel tam, dus je kan ze indien nodig wel zo pakken..

Wat ziet dat erg suuuuuper leuk uit! :) <3

Ik weet heel zeker dat ze suuuper gelukkig zijn!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:13

Ik zou even de foto uit je quote halen, voor zover ik weet mag dat niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:17

Die foto hierboven, heel mooi gemaakt. Onze konijnen hebben nu 2 grote hokken en een ren. Maar we willen ze graag in de kippen wei hebben maar hoe zit dat met graven? Als ze onder het gaas en de heg doorgraven zitten ze op een 60km weg.... :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:22

Bedoel je met kippen of konijnenen? :)
Kippen graven voor zover ik weet niet.
Konijnen wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:22

Air schreef:
Ik zou even de foto uit je quote halen, voor zover ik weet mag dat niet.

oeps :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:30

Ja, de kippen zitten er al een poos. En we hebben de hokken voor de konijnen eigenlijk ook zo gemaakt dat ze in de kippenwei kunnen, maar we zijn bang dat ze zich uit de kippenwei graven. De rennen zit gaas bij aan de onderzijde en die zijn helemaal dicht.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:24

Ik heb toestemming om dit topic omhoog te halen!
De dag van mijn konijnen:
'S morgens 07:30u bekertje brokjes + hooi.
'S middags 16:30u verschoon ik het water en maak ik zo nodig de voerbak schoon.
'S avonds haal ik de drolletjes weg.
Ze krijgen geen merkvoer, gwn brokjes van Welkoop :o
Ze krijgen geen pilletjes of wat :)
Foto van hok:
Afbeelding
Foto van Tarzan:
Afbeelding
Foto Jane:
Afbeelding
Foto Tarzan & Jane samen:
Afbeelding

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:12

Leuk! Die draadjes boven je ren, is dat voor de konijnen of tegen katten?
Ik wil mijn nijnen volgend jaar graag naar buiten doen en een ren bij het hok maken, vroeg me af in hoeverre katten een bedreiging vormen voor ze... hoe zijn jullie ervaringen daarmee?