Kruising Bordeauxdog/rottweiler, gevaarlijke kruising?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bosefoso

Kruising Bordeauxdog/rottweiler, gevaarlijke kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 01:15

Naar aanleiding van meerdere discussies op het internet, wil ik ook hier graag jullie mening horen over de kruising tussen de rassen Bordeauxdog en Rottweiler.

Naar het schijnt hebben wij de mazzel dat onze hond geweldig uitgevallen is. We hebben een heerlijke teef, die geweldig met kinderen en mensen gaat. Ja ze is waaks, lomp, erg enthousiast en groot. Mensen schrikken van haar verschijning en denken dat er een Boerbull naast je loopt. Kinderen mogen de hond niet aaien en kijken vol schrik of de hond toch niet te dicht in de buurt kan komen.

Deze kruising hoeft toch niet direct als 'rijp voor de spuit' gezien te worden? Wat denken jullie erover?

Voor de duidelijkheid, onderstaande foto is onze Fien.
Afbeelding
Afbeelding

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:18

Dan heb je geluk gehad. Er kunnen ook monsters komen uit een dergelijke kruising.
En ik snap dan ook niet zo goed waarom mensen dergelijke honden perse willen kruisen.

Overigens, hoe oud is ze? Er zijn veel karaktertrekken die pas op volwassen leeftijd (een jaar of anderhalf/twee) tot uiting komen.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:19

Citaat:
Kinderen mogen de hond niet aaien en kijken vol schrik of de hond toch niet te dicht in de buurt kan komen.

Dat heb ik ook met mijn rottie, en zelfs voor mijn sharpei pup lopen ze weg :')

Ik blijf erbij zolang de hond goed is opgevoed maakt de kruising weinig uit...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:22

marielle231 schreef:

Zo werkt het niet helemaal. Veel eigenschappen, positief of negatief, zitten er gewoon in. Daar is geen opvoeding tegenop gewassen.
Je kunt het binnen de perken houden als je een idee hebt waar je mee bezig bent, maar bijv jachtpassie of hondagressie zul je er vrijwel nooit helemaal uitkrijgen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:25

Kom je wel een beetje laat mee; "rijp voor de spuit".
Bij deze kruising kan je je geen fouten permitteren, dat is wel duidelijk.
Succes met je hond :D .

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:28

Thirty schreef:
marielle231 schreef:

Zo werkt het niet helemaal. Veel eigenschappen, positief of negatief, zitten er gewoon in. Daar is geen opvoeding tegenop gewassen.
Je kunt het binnen de perken houden als je een idee hebt waar je mee bezig bent, maar bijv jachtpassie of hondagressie zul je er vrijwel nooit helemaal uitkrijgen.

Ok je moet idd wel weten waar je mee te maken hebt...
Moedig dit soort kruisingen ook niet aan hoor ;)

Thirty

Re: Kruising Bordeauxdog/rottweiler, gevaarlijke kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:29

Ik wou net zeggen ;) Ik zal die van mij dan even doorgeven dat ze eigenlijk Golden Retrievers zijn in een ander jasje :D

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 01:33

Ze is nu 2 en half. Wij hebben haar bij een vrouw in Belgie opgehaald toen ze 8 maanden was. Voorheen hebben wij argentijnen, mechelaars en engelse bullen gehad, dus dachten dit wel aan te kunnen. Eenmaal daar aangekomen stond er een bakbeest met een gigantische bek op ons te wachten, die flink tekeer ging. Volgens de eigenaar konden we er wel bij komen. Ik had het er helemaal niet op, dus maar rustig achter mijn partner aan. Wat bleek, Fien was geweldig aanhankelijk. De toenmalige eigenaar had echter totaal geen overwicht op de hond. Met een stemmetje dat voor mij zelfs niet hoorbaar was smeken of een 8 maanden oude hond gaat zitten, gaat niet werken. Toen ik vroeg of ik een stukje met haar mocht lopen raadde ze me af om dat te doen, Fien had echt een man nodig. Mijn vriend is er een stukje mee gaan lopen (met onze andere hond erbij) en dat ging verbazingwekkend genoeg. Toen heb ik de riem overgenomen en heb heerlijk met haar gespeeld op een nabij gelegen grasveld. Toen ik terug kwam gaf ik de riem terug aan de vrouw en Fien verviel helemaal in haar normale gedrag. Wij woonden destijds nog op een boerderij dus ik wou de gok wel wagen.

Thuis viel op dat Fien inderdaad wel wat mankementen had. Zogenaamde Baknijd (na een telefoontje naar de vrouw bleek dat ze de hond daar nooit voor gestraft heeft), grommen, felheid naar andere honden.
Inmiddels kunnen we alles doen met haar bak, weten we dat ze gromt als ze het leuk vind (er is een verschil tussen grommen en grommen) en speelt ze vrijwel met alle honden.
Het waakse blijft. Gezien we nu in een woonwijk wonen, hebben we een electronische dogfence. Zo kunnen onze buren gewoon uit de tuin lopen zonder een hond die als een dolle langs het hek af rent en blaft. Als ik met iemand een praatje maak, reageert ze overdreven fel naar de persoon waarmee ik praat; ze waakt dus over mij. Ik denk persoonlijk dat dit 1 van de eigenschappen is die erin zitten en er niet uit gaan.

Ze zal wel ten aller tijde goed in de gaten gehouden moeten worden, het is een hond die een kort lijntje nodig heeft, omdat ze anders compleet over je heen walst.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:38

Ik ben het eens met Marielle, mits de hond van nature een kort lontje heeft, maar dat kan een Jack Russel net zo goed hebben.
Verder vind ik het een prachtige hond, die wat mij betreft niet rijp voor de spuit is.

Ik hoor dit soort idiote uitspraken wel vaker over Rottweilers of een ander soort 'gevaarlijke' hond. Belachelijk. Teckels zijn gevaarlijker. :')

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 01:39

Thirty schreef:
marielle231 schreef:

.

Helemaal mee eens, onze andere hond is een Beagle. Zoals je zegt; daar is geen opvoeding tegenop gewassen _/-\o_

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 01:40

Miracle_ schreef:
Verder vind ik het een prachtige hond, die wat mij betreft niet rijp voor de spuit is.

Dankjewel! Fien zal ook absoluut geen spuit krijgen. Ik vind het jammer dat velen wel zo over een dergelijke kruising denken. Ook een labrador kan gevaarlijk zijn.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:45

bosefoso schreef:
Miracle_ schreef:

Dankjewel! Fien zal ook absoluut geen spuit krijgen. Ik vind het jammer dat velen wel zo over een dergelijke kruising denken. Ook een labrador kan gevaarlijk zijn.

Vind ik ook er jammer. Wij hebben een Rottweiler gehad, en wat een geweldig beest, werkelijk waar. Echt zo ontzettend lief. <3 Kinderen konden er álles mee. Toch was een vrouw uit de buurt binnen 5 sec het bos uit als wij aankwamen. Ze vond hem gevaarlijk, en zolang ik daar was met mijn hond, was zij er niet. Hij moest maar in een hok zitten van 2 bij 2, en mocht niet openbaar uitgelaten worden van haar. Ongelooflijk dat mensen zo eenkennig zijn. Ik heb nooit zo'n geweldige meer hond gezien.

Zo is er laatst een kindje bij mij in de buurt flink gegrepen door een Schitzu (of hoe schrijf je dat? :') ) van 9 jaar oud, die altijd o zo lief en betrouwbaar was.
Niks van te zeggen.

Tuurlijk, een Rottweiler of Bordeaux of een Pitbull zien er angstaanjagender uit, maar dat zegt naar mijn mening niks van het gedrag.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 01:50

Miracle_ schreef:
Vind ik ook er jammer. Wij hebben een Rottweiler gehad, en wat een geweldig beest, werkelijk waar. Echt zo ontzettend lief. <3 Kinderen konden er álles mee. Toch was een vrouw uit de buurt binnen 5 sec het bos uit als wij aankwamen. Ze vond hem gevaarlijk, en zolang ik daar was met mijn hond, was zij er niet. Hij moest maar in een hok zitten van 2 bij 2, en mocht niet openbaar uitgelaten worden van haar. Ongelooflijk dat mensen zo eenkennig zijn. Ik heb nooit zo'n geweldige meer hond gezien.

Hier hetzelfde, er zijn mensen uit de buurt die niet bij ons binnen komen als de hond los loopt. Als we tegelijk de deur uitlopen met de hond, vliegen zij als een gek terug naar binnen, en bij de honden-belasting-controle werd de controlleur gewaarschuwd dat wij een zeer valse hond in huis hadden.

Ik sta volledig in voor mijn hond, er zit geen vliegje kwaad in. Valsheid wordt vaak in de war gehaald met overdreven enthousiast. Gezien ze groot is, is dit lomp. Zij weet niet dat ze zo groot is, ze voelt zich zo klein een chihauhau.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:03

Teckels zijn niet gevaarlijker, maar soms wel waakser, of met een korter lontje. Onder teckels kun je uitstekende waakhonden vinden. Toch wordt menig mens liever door een teckel gebeten, dan door een lompgrote dogachtige, daar zijn de gevolgen toch echt ernstiger, als de hond het tenminste ècht meent. Grotere kaak is domweg krachtiger= grotere schade. Simpel.

Dat de hond uit dit draadje zo overdreven over zijn eigenaar waakt lijkt leuk, maar dat gedrag zegt wel iets over het gezag dat die persoon heeft over de hond: te weinig. In feite ziet die hond je als zwak. Typisch een hond die je op de verkeerde momenten ook wil gaan verdedigen, en dan mag je hopen dat de gevolgen meevallen...
In de gaten houden blijft dus gewoon verstandig.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:03

Oja bosefoso zo herkenbaar ook hier in de buurt ging alles direct weer naar binnen als wij buiten kwamen, gelukkig zijn een hoop mensen er al van teruggekomen :D
Gevaarljke kruising tja...ik blijf bij opvoeding is het toverwoord.
hoop overigens dat je topic niet weer een discussie topic word (tussen de voor en tegenstanders) en gesloten gaat worden

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:04

Ik zou het denk ik eerder verwoorden als een 'risicovolle' kruising ;)

En NoGo: opvoeding doet lang niet altijd alles.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:08

Thirty: jou mening mijn mening, als je het niet erg vind ga ik er niet meer over in discussie er is in andere topich (gesloten) genoeg over gezegd ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:12

Sorry maar het zijn nou eenmaal de feiten ;)

Of zijn jouw huskies perfect gehoorzaam 100% van de tijd??

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:20

Ja tot nu toe wel!
Ze jaagt als ze een vogel ziet (en alleen als dit van mij mag als ze dus losloopt) maar stopt hier direct mee als ik haar hierin corrigeer (ga er vanuit dat je dat bedoeld als je het hebt over gehoorzaamheid).
Denk ook dat menig hond nog wat van haar kan leren :D
Laatst bijgewerkt door NoGo op 21-08-11 02:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:22

Nou had ik je toch bijna uitgenodigd om er hier eentje te komen overtuigen van het nut van het luisteren.
Je was dan gelijk van je standput afgevallen ;) Geloof mij maar. Het valt en staat niet met opvoeden. Rasiegenschappen kun je inperken, maar nooit helemaal eruit krijgen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:26

Sorry had net me post aangepast maar zie dat jij al geantwoord hebt, klopt het jagen zit er ook zeker wel in, maar wij zijn hier (hoe hard dat ook klinkt...denk aan het ach arme kleine pupje wat je onderweg te horen krijgt op het moment dat je haar straft) al vanaf 8 weken oud mee bezig op een zeer strenge consequente manier.
En ik moet zeggen ik ben nog geen enkele husky tegengekomen die los kon lopen en gewoon terug kwam als er een groep ganzen/eenden wegvloog.
Snap je punt ook wel alleen nogmaals mijn mening jou mening ;)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:29

Ik blijf het ongelovelijk vinden dat de vooroordelen over rassen in deze tijd zo hard blijven bestaan. Feiten? Welke feiten? Een bijtincident met een rotweiller of een pitbull zal nu eenmaal sneller gemeld worden dan wanneer dat schattige keeshondje aan iemands handen hangt. En een bijtincident met een "gevaarlijk" ras heeft nu eenmaal meer nieuwswaarde en is sensationeler dan wanneer er een chihuahua bijt.
Hoe agressief een hond is, hangt wel degelijk in eerste instantie van de opvoeding af, en niet van het ras. Daar is/was Daddy van Cesar Millan een heel groot voorbeeld van _/-\o_ .

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:35

Thirty schreef:
Nou had ik je toch bijna uitgenodigd om er hier eentje te komen overtuigen van het nut van het luisteren.
Je was dan gelijk van je standput afgevallen ;) Geloof mij maar. Het valt en staat niet met opvoeden. Rasiegenschappen kun je inperken, maar nooit helemaal eruit krijgen.

Graag hopelijk ben ik over 2 jaar in de usa samen met een vriendin die daar ook vandaag komt :D

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 02:38

Zoolgangster schreef:
Dat de hond uit dit draadje zo overdreven over zijn eigenaar waakt lijkt leuk, maar dat gedrag zegt wel iets over het gezag dat die persoon heeft over de hond: te weinig. In feite ziet die hond je als zwak. Typisch een hond die je op de verkeerde momenten ook wil gaan verdedigen, en dan mag je hopen dat de gevolgen meevallen...
In de gaten houden blijft dus gewoon verstandig.

Dit zou in principe bij de meeste honden wel zo gelden. Ik geloof echter niet dat ze mij als zwak ziet, ik heb binnen dit huishouden het meeste overwicht op haar. Ik vind het overigens ook niet leuk dat ze het doet. Gelukkig blijft het bij dreigend blaffen, en zijn alle verdere gevolgen nog uitgebleven.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:38

Deal :D