Mijn konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 07:52

Ik ben twee dagen geleden thuis gekomen van een week vakantie en toen ik thuis kwam kon ik gelijk naar de dierenarts, omdat die niet veel at, en kleine keutels had. Bij de dierenarts zijn toen zijn haakjes verwijderd. Ik kon hem gelijk s´avonds weer ophalen. Maar hij wil niet echt drinken, en eten doet die ook maar mondjesmaat. Voor de rest is die heel erg levendig, en zet die liever zijn tanden in mijn meubels dan in zijn eigen voer. Dus hij toont zich niet erg ziek, maar moet ik nou weer met hem naar de dierenarts, of het afwachten.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 08:56

Ik ga vanmiddag naar de dierenarts met hem.

EngeltjeS

Re: Mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:02

Ik hoop dat het goed komt met je konijn :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:22

nou, misschien moet hij nog even wennen! (zonder haken... :) )
maar natuurlijk beter om nog een keertje naar de DA te gaan!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:25

misschien heeft hij nog wel een beetje pijn inderdaad, en wil hij daarom we in het meubilair bijten, misschien een stevige tak voor hem zoeken waar hij zich in vast mag bijten. kan hij tenminste lekker knagen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:38

Hij heeft al wel een beetje gedronken, maar niet uit zijn drinkflesje maar uit een bakje wat ik hem dan aanbied. Weet niet waarom die niet uit zijn drinkflesje wil drinken. Hij heeft gelukkig ook aan zijn snoepstokje gegeten. Maar nog niet voor de rest uit zijn voerbakje. Ik denk dat die ook nog wel ergens pijn heeft, maar waar weet ik niet. Maar voor de rest voelt die zich prima. Ik hoop zelf ook, dat er voor de rest niks erngstigs met hem aan de hand is.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:45

Een konijn wat een beetje last heeft van zijn tanden wil vaak niet uit een flesje drinken, gewoon lekker een bakje voor zijn neus zetten tot het weer over is. Verder is het heel belangrijk dat je konijn wel eet! Soms helpt het om een heel erg lekker dingetje voor zijn neus te houden. De mijne vinden bijvoorbeeld peterselie verrukkelijk, of een aardbeitje. De brokjes komen dan later wel weer. Heel goed dat je ermee naar de dierenarts gaat als die niet eet!

Hopelijk komt alles snel weer helemaal goed.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:46

Kzou zn snoep stokje wel weg halen... Is behoorlijk ongezond

Geef em idd wat peterselie oid, veel konijnen die niet willen eten, eten peterselie wel...
Knabbelt ie ook niks van het hooi?
Goed dat je naar de DA gaat

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:20

Het snoepstokje is wel hetgene, wat die lekker vind, dat het ongezond is dan misschien wel zo, maar daar eet die tenminste van. Hij probeert wel van zijn brokjes te eten, maar dan eet die er een en dan neemt die meer. Hooi, eet die wel wat van maar niet zoveel. En een bakje drinken, kan ik niet in zijn kooi laten staan, omdat die het dan omgooit en dan is heel zijn kooi zeiknat. Ik bied het hem dan ook af en toe aan en laat hem dan drinken als die dat wil. En voor de rest lust die van fruit en groente niet zoveel dus dat kan ik hem dan ook niet aanbieden. Ze zullen vanmiddag wel weer in zijn bekkie gaan kijken wat die niet leuk vind, maar ik ontkom er niet aan. Hij heeft ook wel pijnstilling, maar dat helpt blijkbaar ook niet zo veel. Ik vind het gewoon balen, dat die nu weer niet goed is. Het is altijd maar weer afwachten na een ingreep hoe die dan weer thuiskomt, en zich voelt.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:42

Ik ben net terug van de dierenarts. Hij heeft nog een wondje in zijn bek. Dat was van de vorige keer, dat een haakje in zijn wang is ingegroeid. En dat wondje zit er nu nog steeds, en is weer ontstoken. Hoop dat het wel overgaat anders is er niks meer aan te doen. Hij heeft nu een injectie gekregen als pijnstiller, i.p.v. een spuit in zijn bek. Hopen maar dat die zijn voer weer wil gaan eten. Ik heb s.s. voer in zijn bakje gedaan en natgemaakt.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:37

Hoop dat het goed komt met je konijn.
Kunnen ze geen vloeibaar voer geven zodat hij iig iets binnen krijgt?
Hoe oud is je konijn als ik vragen mag?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 06:29

Ik heb hier nog dwangvoer staan, en dat geef ik hem. Voor de rest eet die nog niet echt zelfstandig. Hij wordt volgend jaar maart 4 jaar. Ik hoop echt dat dat wondje gaat genezen, en dat die weer zelf kan eten. Ik was er de laatste keer, te laat bij, en daardoor heeft die daar nu een wondje zitten. Wat volgens mij, nooit meer helemaal weggaat, want die haakjes blijven terugkomen. Hij krijgt dan wel pijnstilling maar dat heeft tot nu toe nog niet echt geholpen. Ik heb het al over inslapen gehad met de dierenarts, maar hij is voor de rest gezond en levendig genoeg, dus dat doen ze dan ook niet. Ik zelf heb het liever ook niet. Maarja, als dat ongeveer om de 3 maanden terugkomt, en hij dus weer een wondje krijgt, en dan weer niet goed kan eten en drinken is dat voor dat beest ook geen leven. Heeft nog iemand hier ervaring mee met zijn konijn.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:20

Wondjes in de mond kunnen meestal wel prima genezen, dus ik zou even afwachten of dat niet gewoon gebeurt. 4 jaar is nog niet echt oud, hij kan nóg wel 4 jaar blijven leven. Wel zal je altijd goed op de haakjes moeten blijven letten, zelf kun je ze niet echt zien, maar je kunt het door de dierenarts laten controleren als je gaat enten en goed op blijven letten of die wel goed eet. Veel hooi blijven geven helpt ook tegen die haakjes.
Mijn konijn heeft ook altijd een lastig gebit gehad maar die is toch 11 jaar geworden, dus het kan prima.
Succes!

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:33

Gelukkig gaat het al wat beter, hij eet al weer wat meer. Ik moet hem straks nog wel zijn pijnstilling geven, maar dat vind die niet lekker. Maar er komt straks iemand me helpen. Gister heeft die een injectie gekregen, dan hoeft die het niet in zijn mond. We gaan wel even kijken hoe het gaat. Maar hij gaat vooruit. *\o/*

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 18:36

Hij heeft zijn pijnstilling inmiddels alweer gekregen, maar ik heb het idee, dat dat niet voldoende helpt. Want hij kan zijn brokjes niet helemaal opeten en hij maakt bewegingen met zijn mond, dat die niet goed kan kauwen. Je ziet dus duidelijk dat die pijn heeft. Maar vandaag heeft hij al wel weer wat meer gegeten, dan de afgelopen dagen. Hij is graag uit zijn kooi, en dat mag die ook wel van mij, maar dan gaat die knabbelen aan dingen die niet goed voor hem zijn. Ik vind het erg moeilijk geworden nu. Eenmaal buiten zijn kooi, merk je niet echt dat die pijn heeft, maar als die er eenmaal inzit, dan gaat het niet goed met hem. Ik moet morgen wel weer naar de dierenarts, want dan krijgt die een injectie als pijnstiller.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:54

lijkt me heel moeilijk. Ben zelf konijnenliefhebber en heb er ook nogal wat maar altijd voor mezelf en mijn dierenarts heel duidelijk geweest. Heb veel voor mijn dieren over en als het mogelijk is dan help ik mijn dieren maar mocht ik ooit een konijn krijgen dat constant gebitsproblemen heeft dan ben ik niet van plan het dier elke maand/ 2 maanden/ 3 maanden onder narcose te laten gaan enz. enz.
Ik kies dan voor in laten slapen OF voor het laten verwijderen van de voortanden en/of de kiezen als dat een mogelijkheid is. Volgens mij kan dat namelijk ook en dan is het probleem uiteraard weg alleen zal het konijn geen grote brokken meer klein kunnen maken maar met veel liefde zou ik dan jaren alles fijn en klein aanleveren.

Heb onlangs een nijn gevonden op straat met voortanden tot in zijn neus. Heb dat gelijk bij de dierenarts laten verhelpen en kreeg toen te horen: zijn kiezen zijn ook zeer slecht. De kans dat er een eigenaar komt is heel klein. Wat wij zouden doen is wachten totdat er een eigenaar komt en komt die niet dan inslapen omdat dit een groot en duur probleem is met voortanden en kiezen.
Echter het konijn at en dronk weer goed en heb het naar de konijnenopvang gebracht en bij amivedi gemeld. Daar moeten ze maar verder zien wat ze doen dat is niet aan mij.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:03

WinSel schreef:
Kzou zn snoep stokje wel weg halen... Is behoorlijk ongezond

Op het moment dat mijn konijnen niet willen eten, mogen ze alles maar dan ook alles eten. Natuurlijk zijn snoepstokjes normaal ongezond, maar als ik moet kiezen tussen gezond voer en dood gaan omdat hij niet wil eten of ongezond en wel blijven leven dan weet ik het wel...

TS: Houdt je konijn goed in de gaten, las dat hij een wondje had en daar komt waarschijnlijk het niet willen eten vandaan, het doet namelijk zeer.
Heel goed van je dat je naar de DA bent geweest. Je geeft aan dat de pijnstilling niet lijkt te helpen, weet je wat de DA heeft gegeven? En heb jij ook pijnstilling mee gekregen, zo ja welke (denk carprofendrops) Ik weet niet of je durft te prikken zelf (en of je DA daar mee instemt) Maar vraag anders of je zelf een injectie primperid mag geven, deze injectie zorgt namelijk ervoor dat de darmen gestimuleerd worden om voedsel te verwerken op die manier loop je geen risico op stilliggende darmen met het niet willen eten.

Voor de pijn kun je vragen of je metacam mag prikken, fijn middel vind ik zelf.
Maar nogmaals, je moet het wel durven en mogen van je DA.

Succes!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:07

sorry anoli maar metacam en prikken?? Ik ken het echt alleen maar van in de mond spuiten en helaas veel ervaringen met pijnstillers na diverse honden en een konijn met gewrichtsproblemen.

Denk dat het konijn tolfedine gespoten krijgt onderhuids want dat is wel voor onderhuids spuiten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:12

Dat bijten komt waarschijnlijk van de pijn. Heeft hij geen gasbuikje? Echt goed blijven dwangvoeden, liefst om de 4 uur en dan zoveel mogelijk.
Groenten in de blender en samen met dat dwangervoermiddel geven.
Succes met je nijn!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:16

dierenfan schreef:
sorry anoli maar metacam en prikken?? Ik ken het echt alleen maar van in de mond spuiten en helaas veel ervaringen met pijnstillers na diverse honden en een konijn met gewrichtsproblemen.

Denk dat het konijn tolfedine gespoten krijgt onderhuids want dat is wel voor onderhuids spuiten.

Ja hoor metacam is er wel degelijk in injectie vorm, ik zelf heb er goede ervaring mee hoor bij konijnen. Natuurlijk moet je het niet tot in den treure gebruiken, maar als een tijdelijke pijnstiller helpt om konijntje weer te laten eten dan lijkt me dat wel een goede keuze...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:18

Macs schreef:
Dat bijten komt waarschijnlijk van de pijn. Heeft hij geen gasbuikje? Echt goed blijven dwangvoeden, liefst om de 4 uur en dan zoveel mogelijk.
Groenten in de blender en samen met dat dwangervoermiddel geven.
Succes met je nijn!

Kleine opmerking: Niet téveel voeren, een konijn heeft een klein maagje en kan niet braken. Je overvult dan zo'n maagje al vrij snel.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:19

Dat was misschien een beetje een te letterlijke opmerking.. Zoveel als t beestje op kan.. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:22

Dat dacht ik al wel macs maar het is vervelend als de ts je tekst erg letterlijk zou nemen :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:22

Als het steeds dezelfde kies (?) is zou je die kunnen laten verwijderen. Krijgt de wond de rust die het nodig heeft.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 00:01

Al beter nieuws over je konijn?
Ben nu wel erg benieuwd ..