demente kat........wat nu????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

demente kat........wat nu????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:05

wij hebben een poes ( ex poes) van op dit moment 22 jaar oud.
Ze is heel haar leven al bij ons, van kitten af aan.
Echt een superschatje hoor en van ons mag ze nog 10 jaar blijven maar........
ze raakt wat in de war......op een nu toch wel heel vervelende manier.......
Het begon met het vinden van ....af en toe....een plasje.
We hebben nog 2 katten dus het kon van iedereen zijn.
Later vonden we steeds vaker een plasje en begonnen het al vervelend te vinden.
Het werd in de loop van de tijd steeds erger en vervelender en we kwamen er achter dat het de oudste van het stel was.
Ze plast nu te pas en te onpas waar ze maar wil.
Haar favoriete plekjes zijn vooral onze schoenen, een fruitschaal, de hondenvoerbak en onder de cv in de keuken :r

Ondertussen zijn we allerlei pogingen aan het doen om het haar makkelijker te maken.....
2 kattenbakken waarvan 1 open is.
Altijd schone bakken.
Spray op de plekken waar ze niet meer mag komen en andere spray in de bak om haar er naar toe te trekken.
Kattenbak op de plek waar ze net heeft gezeten.
Haar steeds buiten zetten als ze weer op zoek is naar een plekje om te gaan plassen.
Zilverfolie op de plekken waar ze niet mag komen, zelfs peper.

Straffen heeft geen zin want het dier is gewoon oud zeg maar, ze kan er niks aan doen.
Maar als ik in de ochtend in mijn schoenen wil stappen en dan letterlijk met een zeiknatte sok er uit spring heb ik het toch wel een beetje gehad met haar.
Ze doet het nu ook gewoon op haar gemak pal voor je neus :oo

We hebben altijd geroepen dat we een kat die we al zo lang hebben niet in zouden laten slapen omdat ze in de war raakt.
Ik bedoel maar, je laat je oma ook niet inslapen omdat ze incontinent is toch?
Boos kan ik niet worden op haar maar word er wel een beetje moedeloos van onderhand.

is er nog iemand met een goed idee hoe ik dit een beetje houdbaar kan maken????

Almighty

Re: demente kat........wat nu????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:08

Kan ze geen blaasonsteking hebben? Dat is bij oudere katten heel gebruikelijk dan is het een antibiotica erin en kan het weer even? Zowiezo iets van een blaasondersteuning nu kan geen kwaad en speciale brokjes voor haar die dat helpen enz. Dan is de kans groot dat ze snel stopt met dit gedrag. Is dat allemaal uitgesloten dan is het ouderdom en tja..dan is het haar opsluiten in een stukje waar ze alles mag;) En als het echt niet meer gaat..toch keuzes maken misschien. maar eerst uitsluiten dat het geen andere oorzaken heeft.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:09

Onze oude kat (toen 16 jaar) wist ook niet meer goed waar hij z'n plasjes moest doen (ook dementie). Allereerst hebben we een paar hele grote bakken gekocht (1 m op een 1 m ongeveer) en die als kattenbak gaan gebruiken. Bij de kleine kattenbak dacht hij altijd dat hij er al in zat als zijn voorpootjes in de bak stonden, met als gevolg plasje ernaast :') Verder was het 's nachts slapen in de garage (deed hij z'n hele leven al) en daar kan een ongelukje niet zoveel kwaad... Overdag, als we erbij waren, regelmatig eens op kattenbak zetten of naar buiten doen, regelmatiger alleszins dan hij zelf aangaf. Dat beperkte de ongelukjes ook wel. En verder, sjah, hebben we gewoon maar vaak plasjes gekuist :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:10

Als eerst denk ik hetzelfde als de persoon boven mij. Ik denk niet zozeer aan dementie, maar aan blaasontsteking inderdaad. Als ik jullie was dan zou ik even haar urine na laten kijken door de DA :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:11

Maar ze doet het al meer dan een jaar..........en haar urine ziet er uit als schoon water.
Het moet toch donker van kleur zijn als er een ontsteking is?
Ik kan zowiezo wel wat opvangen (is bij haar niet zo moeilijk) en het even laten bekijken door de DA.
Dat is niet eens zo een gek idee

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:13

Hoeft niet was bbij mijn kat ook niet. Maar dat is dan wel een kater. Die sloeg door stress op slot en ging ook raar doen er van. Wel gewoon plas. Maar denk dat je zowiezo op die leeftijd eens bij dierenarts kan vragen wat je kan doen om te helpen bij blaas. Zwakker worden doet het zowiezo wel. En als het niets raars is toch even kijken of je ondersteuning kan bieden met iets van vitaminen ofzo dat de blaas sterker maakt weer. Dan zal ze het wel minder doen;)

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:18

Er bestaat een supplement voor demente dieren, het is geen medicijn, wij verkochten het ook in de kliniek, in Amerika word het heel veel gebruikt. Maar het is altijd afwachten wat het doet, de ene zweert erbij en de ander merkt er niks van. Of het helpt voor de blaas weet ik niet maar kan nooit kwaad om te vertellen dat er zoiets bestaat :) Het heet Aktivait en is er voor hond en kat.

Zie:
http://www.medicanimal.com/setSessionLo ... cale=nl_NL

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:19

quartel schreef:
Maar ze doet het al meer dan een jaar..........en haar urine ziet er uit als schoon water.
Het moet toch donker van kleur zijn als er een ontsteking is?
Ik kan zowiezo wel wat opvangen (is bij haar niet zo moeilijk) en het even laten bekijken door de DA.
Dat is niet eens zo een gek idee

Oja, een oude kat kan best wel iets aan z'n nieren hebben, daardoor meer drinken, en dus zowiezo ook meer plassen. Ik weet niet of je kat meer drinkt dan normaal?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:25

Misschien heeft ze cushing. De ,,klacht,, die je beschrijft,zo begon het bij onze oude poes ook en dacht ook dat ze dementerende was. Poes was ook 22 jaar dus geen vreemde gedachte. Heb haar in eerste instantie na laten kijken op verdenking van blaasproblemen,maar ze bleek dus cushing te hebben. Met de medicatie Vetoryl is het plasprobleem verholpen en heeft ze nog een poosje mogen leven. Na een jaartje in moeten laten slapen,toen was ze echt op.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:32

fijn dat jullie met me meedenken......
Het is echt een oudje, ze is mager, eet vreselijk veel en als ze niet eet plast of slaapt ze.
Je kan soms merken dat ze ook niet meer de kracht heeft om bijv. op de tafel te springen en soms maakt ze bewegingen alsof ze parkinson heeft. Haar vacht is echt dun maar toch zit er nog glans op.

we hebben wel pas een ander bankstel waardoor ze haar draai qua slaap plaats niet goed meer kan vinden.
Ook lag ze iedere avond bij mijn man op schoot maar ook dat is lastiger geworden met de nieuwe bank.
Je merkt dan direct dat ze niet lekker in haar velletje zit.

dit is sharon
Afbeelding Afbeelding

nee ze drinkt niets meer dan anders.
Een speciaal voer word erg lastig, er lopen nog 2 katten en deze laat zich echt niet in een kamer apart zetten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:48

Net even overleg gehad met manlief.
Gelijk maar even de da gebeld voor een afspraak.
Op deze manier is het ook geen doen meer........
Ik kan zometeen om 14.30 al terecht......en poeslief HAAT de reiskoffer :+

Ik ben benieuwd wat de DA gaat zeggen........haar tandjes zijn ook niet best maar ik vind haar te oud voor nog een narcose als ik eerlijk moet zijn.

nah....ik laat wel even horen hoe het gegaan is.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:49

Succes...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:26

Goed plan om even naar de DA te gaan. Eerst maar eens een medische oorzaak uitsluiten. Misschien kan hij ook even een bloedonderzoekje doen. Hoewel 22 al behoorlijk op leeftijd is, hoeft dit natuurlijk nog niet het eindpunt te zijn. Succes straks!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:29

nou...ik hoop het.....ik wil haar toch eigenlijk nog wel een paar jaartjes houden mits dat voor haar ook leuk is natuurlijk.
Mijn man en ik nemen alles net even door en helaas moetten we bedenken dat haar maag/darm functie ook niet meer helemaal zuiver werkt......
Nou ja....ik gooi alles incl de kat maar op tafel daar en we zien wel.
maar stiekum knijp ik `m best wel........

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:36

Succes bij DA, ik heb 2 precies dezelfde gevallen van 20 jaar. Je zegt maag/darmfunctie is niet goed, uit zich dat in (slijm) overgeven?

Gelukkig is de urine compleet geurloos, en als het niet op de kattenbak is, is het altijd min of meer op dezelfde plek. Alleen da's een gekke plek om een kattenbak neer te zetten, dus laten we het maar zo.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:38

Sterkte met de kat, hoor.
Mijn kat is 18 of 19 en heeft ook kwaaltjes.
Ze zit al 2 jaar aan de medicijnen vanwege de schildklier, nu gaat het wel weer goed.
Vaak is het iets medisch wat de oorzaak is.
Maar 22 jaar is al echt oud (hoop dat mijn kat ook zo oud wordt)
Als het echt dementie is, weet ik niet wat je er aan kan doen.
Heel veel structuur en vaste plaatsen voor alles.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:42

haar buik maakt altijd erg veel geluid....borrelen.......
en als we een dagje uit zijn geweest en ze dus haar meerdere maaltijden die dag niet gehad heeft, dan eet ze als we thuis komen en spuugt het er direct ook weer uit.
Dit doet ze ook in de ochtend....na een nacht niet eten......
We zetten altijd voldoende neer maar ze eet alleen blikvoer, de andere 2 katten zijn dan ook best een beetje te dik nu.
We geven haar zo veel mogelijk kleinere porties als we thuis zijn, en dan zijn we gelukkig wel vaak.
We werken langs elkaar heen dus er is bijna altijd wel iemand.

ja 22 is oud en ieder jaar zeggen we weer dat ze een keer op de bank gaat liggen slapen en niet meer wakker word......
Maar het is een ouwe taaie hoor.......misschien met een beetje hulp dat ze nog een poosje mag komen knorren naast ons

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:49

De mijne hebben ook allebei pillen voor de schildklier, de ene al een jaar of 7, en de ander kreeg een jaar geleden dezelfde klachten dus die hebben we uit eigen beweging ook aan die pillen gezet. Puur omdat dierenartsbezoek zo'n enorme stress voor ze is, hebben altijd de tent afgebroken bij inenting, voor tandsteen verwijderen of bloed prikken moeten ze onder narcose...
Aangezien heb binnenkatten zijn ben ik daar ook al lang mee gestopt, met die inentingen.

Gisterenavond kwam ik nog thuis, lag er 1 op zijn kussentje... probeer hem voorzichtig wakker te maken zodat ie niet schrikt, maar hij werd gewoon niet wakker, ook niet toen ik hen gewoon aaide :oo
Ik dacht hij zal toch niet dood zijn??? Maar toen werd ie toch wakker :+
Hoop wel dat het ooit zo gaat eerlijk gezegd, dat ik dat niet hoef te beslissen :o

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:40

IKbenEllen schreef:
.... Puur omdat dierenartsbezoek zo'n enorme stress voor ze is, hebben altijd de tent afgebroken bij inenting, voor tandsteen verwijderen of bloed prikken moeten ze onder narcose... ....

Haha, onze katten blijven altijd heel relaxt bij de dierenarts en blijven gewoon rustig zitten (eentje geniet er zelfs van, al die aandacht speciaal voor háár!)

Maar hoe ist nu met de kat?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:08

nou...ik ben net pas terug... :+
De DA in leerdam mag n.l. niet meer aan mijn dieren komen dus ik moest een stukje rijden........naar schalkwijk ;)
De reis gaf haar idd erg veel stress......gillen, hijgen met rode tong uit de mond :(:)
Op gegeven moment lag ze doodstil in de reisbox.....ik schrok er van en gaf een rammel op de box......begint ze ineens te gillen of ze aangereden word :+ ....maf beest :+

We waren gelijk aan de beurt.....heel fijn....
DA vond haar er erg goed uit zien voor een kat van die leeftijd.
Haar vochtbalans was zo te zien erg goed, haar hartje geluisterd....ook prima....haar magere lijfje afgetast.....geen rare bultjes of andere rare dingen te voelen in haar binnenste.
uitslag.......dement....sja...dat vermoeden hadden we dus al.
Maar zoals wij ook al vonden is ze nog veel te goed om er een eind aan te breiën.

Er zijn medicijnen voor om de dementie af te remmen maar die waren nu even niet in huis.
Ik wilde graag dat hij bloed af zou nemen om te zien of er nog iets was waar we haar mee konden helpen.
Dan zou hij gaan kijken naar haar schildklier, suiker, nieren etc.
Hiervoor moest ze nuchter zijn en dat was ze nu niet.
Vrijdag ga ik er weer heen met haar en dan houd ik haar nuchter en krijg ik de medicijnen mee (weet ik gelijk welke dat zijn, nu vergeten te vragen)
Zo op het eerste oog is ze dus verder prima gezond.....GELUKKIG!!!

DA moest er wel erg om lachen dat ze in onze schoenen piest >;)
Ik zei hier op.......ze deed het eerst in de schoenen van mijn man, toen kon ik er ook wel om lachen.........
Maar nu ze mijn schoenen ook pakt word het een ander verhaal :+

goed, nadat ik hierna de DA weg kon dragen zijn we weer in de auto gegaan.
gelukkig was ze u een stuk rustiger.
Eenmaal thuis deed ik de box open en liep mevrouw er hevig blerend uit, je kon hore waar in huis ze was :')
Daarna kroop ze lekker op schoot om troost te zoeken :+:

Andere tip van de DA was om haar vooral bezig te houden, haar niet te laten versuffen

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:11

Haha... Maffe kat! Zo eentje heb ik er ook thuis (alleen maf op een andere manier, zoals van buiten af door het raam op de 2de verdieping springen...)

Misschien kun je, als de schoenen daar nog niet staan, de schoenen op een hoger schoenenrek zetten? Misschien kan ze er dan niet bij en piest ze niet meer in de schoenen..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:16

WissMiss schreef:
Haha... Maffe kat! Zo eentje heb ik er ook thuis (alleen maf op een andere manier, zoals van buiten af door het raam op de 2de verdieping springen...)

Misschien kun je, als de schoenen daar nog niet staan, de schoenen op een hoger schoenenrek zetten? Misschien kan ze er dan niet bij en piest ze niet meer in de schoenen..

:') de schoenen stonden eerst altijd op de grond in de gang.
Later heb ik er speciaal een schoenenrekje voor gekocht, toen ging het even goed.
Tegenwoordig klimt ze gewoon op het rekje en mikt heel erg goed |o
Vandaag hebben we het rekje met schoenen er al weer weg gehaald en er een open kattenbak neergezet.
ach we zien wel hoe dat weer gaat.......we zullen wat vaker onze fantasie moeten gaan gebruiken denk ik........

kat heeft wel gelijk een nieuwe naam hier..........OUWE GEK _O-

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:02

net alweer even overleg gehad onder het eten.......
Het zou al een uitkomst zijn als ze naar buiten kon wanneer ze dat wil.
We hebben gelijk maar een kattenluik besteld, een gewone zonder dat de kat een halsband om hoeft.
Eerder wilde we dit nooit i.v.m. de kou die er door komt, maar nu is het het proberen waard dacht ik zo.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:14

22 jaar, dat is al een mooie leeftijd! Fijn dat ze het nog zo goed doet ondanks dit probleem. Een tip wat ik je mee kan geven, als je het reinigt, niet met iets wat erg sterk ruikt, want dan zal ze daar misschien opnieuw plassen omdat het vreemd ruikt. Is iig wat ik gehoord heb.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 17:17

ja dat wist ik al maar die lucht wil ik echt wel weg hebben.
Daarna gaat de kattenbak weer op die plek staan dus dan mag ze daar gerust gaan zitten als ze wil.

hihi de DA gaf complimenten dat ze er nog zo goed uit zag........en wij vinden haar nog steeds vreselijk mager :o
Ik vertelde ook dat onze verwachting is dat ze op de bank een keer inslaapt ongemerkt.......
DA zijn reactie was........voorlopig zie ik dat echt niet gebeuren hoor *\o/*