Kippen aanschaffen: welk ras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Kippen aanschaffen: welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:01

Hallo,
Ik wil in de tuin graag een kippenhok met 3 tot 4 kippen houden. Vooral voor de eieren, maar ik vind het ook wel gezellige dieren.
Dit hok wil ik aanschaffel http://www.dierenspeelplezier.nl/kippen ... day-large/
wat is een makkelijk kippenras wat goed legt?
Wat is de goede leeftijd voor kippen?
Wat zijn de belangrijkste weetjes die ik moet weten bij de aanschaf van de kippen? Ik woon in een woonwijk, dus geen hanen iig :o
Ik heb al konijnen in de tuin, maar die zitten in een ander soortgelijk hok, samen houden wil ik liever niet omdat ik dan weer moet denken aan ingegraven gaas, antiknaagstrips enze.

Brand maar los!

aerdenhout1

Re: Kippen aanschaffen: welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:05

Ik zou er een paar redden van de legbatterij! Dat zijn Barnevelders, geven de eieren die je in de winkel koopt, alleen zijn ze als je ze thuis houd vele malen lekkerder!
`Het duurt wel even voor ze gaan leggen, want je kan ze pas kopen als ze op de leg fabriek niet meer willen zeg maar.
Ik heb er ooit een paar gehad en de eitjes waren echt heerlijk!! Bij mij liepen ze vrij rond op het land.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:06

Barnevelders inderdaad :j

Orpingtons zijn ook erg leuk.
Dit zijn grote, rustige kippen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:06

aerdenhout1 schreef:
Ik zou er een paar redden van de legbatterij! Dat zijn Barnevelders, geven de eieren die je in de winkel koopt, alleen zijn ze als je ze thuis houd vele malen lekkerder!
`Het duurt wel even voor ze gaan leggen, want je kan ze pas kopen als ze op de leg fabriek niet meer willen zeg maar.
Ik heb er ooit een paar gehad en de eitjes waren echt heerlijk!! Bij mij liepen ze vrij rond op het land.

Daar zat ik ook aan te denken, alleen geen idee waar hier een legbatterij in de buurt zit.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:08

Ik moet niet te grote kippen hebben, anders is vriendlief er bang voor :\ En dan wordt het hok te klein. Leghorn zijn ook goede leggers toch en niet te groot?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:13

Maak alleen niet de fout die ik ooit heb begaan... buurman had een stuk of tig. kuikens en ik mocht er 2 hebben...leuk natuurlijk, maar ik had wel de 2 haantjes uit gepikt!
En... zoals je weet... leggen die nu net geen eieren! :D :D :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:13

Wij hebben sinds kort Sabelpootkrieltjes, alleen moet je die voor de eieren niet hebben,... die zijn namelijk één keer zo klein.
Vind het wel erg leuk kipjes in de tuin :j
[BB-ITP] Amalia, Alexia & Ariane (inmiddels zijn ze natuurlijk al wel iets groter ;) )

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:19

Zijdehoenders! Hele leuke, mooie kipjes. Niet al te groot, en leggen goed. Ze zijn alleen wel snel broeds, dus ik weet niet of je dat een probleem vind. Dan moet je ze namelijk weer broedsaf maken.
Verder zou je eens kunnen kijken of er bij jou in de buurt een 'opvang' is voor kippen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:24

Zijdehoenders vind ik niet echt knappe kippen :n maar smaken verschillen natuurlijk. Wat moet je doen om ze broedsaf te maken?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:30

Hollandse kriel, wyandotten, sabelpootkrielen, allemaal leuke kleine kipjes die heerlijke eitjes leggen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:32

Ik heb sinds kort ook 3 zijdehoentjes! Vind ze ook erg leuk, maar lees dat je die niks vind!

Heb je al aan sebright gedacht..?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:34

Ben ook aan het oriënteren op wat kippen..Zoek kippen, die gemakkelijk los bij huis kunnen lopen. Had altijd Barnevelders, maar die waren te schuw om los te laten lopen..Zoek dus een rustig ras, eitjes maakt me niet zoveel uit..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:35

Ik zou Marans aanschaffen. Zijn kippen die graag lopen en buiten zijn. Leggen een enorm mooi groot diep bruin ei.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:36

het hok is niet zo heel groot, dus ik zou sowieso gaan voor krielen.
wyandottes zijn goede beginners kipjes ! sterk,makkelijk te houden, en in alle kleurslagen..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:37

wyandotten zijn inderdaad een leuk ras.
leggen over 't algemeen goede en lekkere eieren en blijven ook wat kleiner aan de maat!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:38

Ik denk dat ik die laatste idd wel leuk vind :D ga er eens naar kijken.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:50

De wyandotte krielkipjes! zijn ontzettend leuke kipjes, makkelijk tam te krijgen en rustig van aard. Ze leggen ook goed. Die van ons legde zo om de dag, maar dat was genoeg voor ons. Als ze elke dag zouden leggen dan hadden we toch echt een teveel aan eieren :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:59

idd wyandottekrielen, al zou ik er niet meer dan 2/3 in zo'n hok doen en dan er ook voor zorgen dat ze regelmatig ff los kunnen scharrelen...
ik heb er zelf 6 in dit hok, t tuinhuisje op de achtergrond is het hok en op de voorgrond is de ren.
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:36

wij hebben brahma's zeer lieve en sociaale kippen lopen bij ons los in de honden ren hebben daarnaast een eigen ren en hok, als ik de deur niet dicht houd komen ze ook gezellig binnen :=

wel zijn dit erg grote kippen, leggen grote eieren en die zijn heerlijk :j

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:30

Ze mogen niet los in de tuin, dan vernielen ze alles, alleen de konijnen mogen los. Kippen krijgen het toch mooier als menig kip in nederland? Ik wil er 3 in het hok doen inderdaad :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:51

Het is maar net wat je zelf vind. In het hok hebben de kipjes na een tijdje niets meer te scharrelen. Ik zou ze persoonlijk niet continu in een hok houden, dan liever geen kippen. Ik vind dat een kip de mogelijkheid moet hebben om rond te scharrelen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:59

Ik zeg ook wyandottes. Leuke kipjes, makkelijk tam te maken en leggen heel goed.

Afbeelding

Afbeelding

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:50

Ze krijgen genoeg te scharrelen en een mooie zandbak onder het hok. Én dit is het grootste hok van de serie dus ik denk dat de kippies wel tevreden zouden zijn. Zijn de wyandottes ook te eten als ze bv niet meer leggen?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:57

Wij hebben van alles lopen thuis. :)
We hebben Brahma's, een kriel Brahma, een zijdehoentje, sebright (kuiken), cochins, shamo's en een ko shamo (kuiken).
Persoonlijk vind ik de Brahma's het leukste, deze zijn rustig en leggen veel eieren. De oudste 3 zijn 7 jaar en zijn pas sinds vorig jaar gestopt met eieren leggen. :) Onze cochins zijn vanaf kuiken veel in de hand geweest en zijn daarom ook tam, maar ze zijn nog te jong om eieren te leggen dus daar kan ik nog niets over zeggen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:03

Ik zou in dit hok inderdaad voor een klein kippenras gaan en zeker geen barnevelders of brahma`s. Dan is het met 3 of 4 kippen echt veel te klein. Eerlijk gezegd is het voor 3 of 4 krielen al te klein. Wil je je kip lekker de ruimte geven, dan vind ik 1 vierkante meter per kip toch wel een minimale eis. Wij hebben hier welsumers lopen (mogen los) en dat is een leuk ras en niet te groot. Kippen van een legbatterij hoeven trouwens helemaal geen barnevelders te zijn. Het kunnen net zo makkelijk leghorns of sussex of andere legrassen (of hybride rassen) zijn.

De uiteindelijke keuze zou ik af laten hangen van wat je wilt van de kippen. Wil je veel eieren, wil je hele tamme "schoot" kippen, kippen die goed kuikens uitbroeden etc. Ieder ras is weer verschillend wat dat betreft. Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat de legrassen slechte broeders zijn (als ze al broeden) maar vaak wel weer meer "schoot" kippen zijn. Dus dat zijn dingen die mede zouden moeten bepalen welk ras het meest geschikt is voor jou.