Babynijn met gebroken voorpootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Babynijn met gebroken voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:12

Hallo allemaal,

vrijdag hebben we onze 5 babynijns + mams in de ren gezet. En ze gingen helemaal uit hun plaat.
Alleen gister kwam ik er achter dat eentje zijn pootje niet gebruikte. Dus snel controleren.
En voelde al snel dat het pootje gebroken was.Beide botjes naast elkaar zijn doormidden. Weten niet hoelang dit al is. Aangezien ze erg druk zijn en ik ze niet elke dag controleer.

Helaas was ons eigen DA niet in dienst. Er was wel een andere kliniek open. Maar heb hier absoluut geen goede ervaringen mee. Dankzij hun is er paar maand geleden een nijntje overleden. En er zijn zo wel meer dingen gebeurd. Dus ik vond dat hoe moeilijk ik het ook vond om te wachten tot maandag. Gelukkig eet het konijntje nog goed en drinken natuurlijk ook. En is erg actief. Dus veel pijn zal ze wel niet hebben.

Hopelijk kan het pootje weer genezen, maar heb weinig hoop. Omdat ze totaal niet reageert op pijnprikkels. Dus mijn vraag was, zijn er ook bokkers die een konijntje hebben gehad met een gebroken pootje? En wat deed jullie DA eraan?

Het gaat hier om een teddy dwerg van 9 weken oud.

Groetjes, [***]

(wil graag niks horen over waarom ik niet gelijk naar de DA gegaan ben. Heb hier goed over nagedacht. En ben gek op dieren en zal ze nooit onnodig pijn laten lijden. Maar helaas geen andere keus nu. En ik sta morgenochtend als eerste op de stoep bij de DA. En ook niet graag over het fokken gebeuren. Ouders van paps en mams zijn op keuringen geweest en hebben stamboom. En alle nijntjes blijven hier. En mannetjes worden gecastreerd ( paps + zoon) )

Solleke_Noah

Re: Babynijn met gebroken voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:17

Pootje spalken? Anders groeit het misschien scheef aan elkaar met alle gevolgen vandien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:19

Solleke_Noah schreef:
Pootje spalken? Anders groeit het misschien scheef aan elkaar met alle gevolgen vandien.

Spalken lukt niet, na een uur heeft ze alles alweer er af liggen. En het is nog niet aan elkaar gegroeit.
Dus morgen zal dat ook denk ik nog niet zijn,

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:21

Ah bah wat vervelend. Gelukkig heb ik hier geen ervaring mee. Ik hoop dat er wat gedaan kan worden voor je konijntje! Ik heb zo geen tips of advies, denk dat het toch even afwachten wordt. Succes morgen en ben benieuwd hoe het afloopt.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:36

je hebt PB, ik heb helaas wel ervaring hiermee. Wel met goede afloop :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:39

Sorry....? je ontneemt je dier medische zorg!?

Slechte ervaring omdat een nijntje dood is gegaan?
Dit gaat ''slechts'' om een gebroken poot.... dat kan je niet vergelijken...

Nou het spijt me zeer, ik vind het vreselijk......... zal jou eens laten rondlopen met een gebroken been/arm....?

Ik hoop voor het nijntje dat ie snel geholpen wordt, en dat het nog optijd is... en niet geopereerd hoeft te worden, want dat is bij die kleintjes een zeer groot risico....op overlijden!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:42

Jolliegirl schreef:

Nou het spijt me zeer, ik vind het vreselijk......... zal jou eens laten rondlopen met een gebroken been/arm....?

Ik hoop voor het nijntje dat ie snel geholpen wordt, en dat het nog optijd is... en niet geopereerd hoeft te worden, want dat is bij die kleintjes een zeer groot risico....op overlijden!

Citaat:
wil graag niks horen over waarom ik niet gelijk naar de DA gegaan ben. Heb hier goed over nagedacht. En ben gek op dieren en zal ze nooit onnodig pijn laten lijden. Maar helaas geen andere keus nu. En ik sta morgenochtend als eerste op de stoep bij de DA.
Laatst bijgewerkt door SanderD op 09-08-11 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Extreem grote letters kleiner gemaakt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:42

Denk je dat ik blind ben ofzo?

Schei toch uit met die grote letters...
Ik vind het walgelijk... je ontneemt je dier geen zorg..!

Of dit nou een konijn, muis,cavia,hond,of kat is...
Er is potjandorie een dierenarts BESCHIKBAAR... maar TS weigert daarheen te gaan....

Vlieg toch 'n end weg..... :r

'' Nooit onnodig pijn laten lijden ''

Wel dus.... dit is onnodig, want je had allang bij een DA kunnen zijn voor pijnstilling en medische hulp!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 07-08-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:43

Jolliegirl schreef:

Ben ik ook mee eens, en dierenartsen zijn ook bereikbaar hoor voor spoedgevallen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:44

Normaal kan een dierenarts wel een soort plaaster/gipsje zetten, kan het niet goed verwoorden, maar iets dat tegelijk flexibel en hard is. Dat zal er wel niet zo gemakkelijk afgaan?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:44

Ik heb een konijn dat als kleintje een gebroken poot heeft gehad (bij de vorige eigenaar was dat).
Toen ik hem op kwam halen vertelden de eigenaren mij dat ze er pas later achter waren gekomen dat dat pootje gebroken was, en het is dus scheef aan elkaar gegroeid.

Ik heb niet het idee dat mijn konijn er ook maar enig last van heeft, poot ziet er niet mooi uit, scheef, maar ach.

Als hij als kleintje bij mij was geweest, was ik wel naar de dierenarts hiermee gegaan. Waarschijnlijk valt het met de pijn best mee, het is helemaal door gebroken. Gewoon maandag naar je dierenarts gaan.

damesschoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:50

Ragdollcat schreef:
Jolliegirl schreef:

Ben ik ook mee eens, en dierenartsen zijn ook bereikbaar hoor voor spoedgevallen.

Ik ga hier helemaal in mee. Als je zelf al voelt dat het gebroken is dan ga je toch naar een DA? Je gaat het dier toch geen pijn laten lijden omdat je die dierenarts niet mag? Onvoorstelbaar dit. En dan ook nog zeggen dat je veel om dieren geeft en niet onnodig pijn laat lijden. Nou sorry maar dit is in mijn ogen wel onnodig pijn laten lijden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:53

Zie trouwens dat je nabij hoogeveen woont...
Ik weet uit ervaring dat daar in omg hoogeveen genoeg artsen zijn die op zondags spoedgevallen behandelen.
Kost je wel even iets meer dan op maandags, maar IK vind dat je dat niet mag laten meespelen.

Bellen dus, en vanavond nog naartoe gaan!
Dán heb je hart voor je dier! Actie...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:58

Hoezo nooit ONNODIG pijn laten lijden..
Dit is onnodig, het kán anders.
Je wíl het niet anders, dus dan moet je dat ook maar zeggen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:07

Toch zou ik doorzoeken naar een andere DA en daar de poot laten bekijken.
Via google maps vind je sowieso 4 dierenartsen in en rondom Hoogeveen. Ik zou toch even met een van die praktijken contact opnemen.

(En hoe actief een konijn is wil helaas niet zeggen dat ze geen pijn hebben. Konijnen hebben naar mijn inzien een hele hoge pijngrens. Mijn konijn heb ik in moeten laten slapen omdat ze tot aan de spieren was aangevreten door maden. Ze deed zelf of dat er niets aan de hand was. Vermoedelijk is shock, want pijnloos was dit zeker niet.)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:36

Helemaal mee eens met de rest, je laat het dier hier toch niet mee liggen tot morgen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:45

Ik vind trouwens wel dat sommigen hier wel iets rustiger mogen reageren. Ik snap best dat de emoties hoog op kunnen lopen, omdat je het zelf waarschijnlijk anders zou hebben aangepakt, maar de TS laat ,in mijn ogen, wel zien dat wel begaan is met het diertje.

Je kunt ook op een vriendelijkere manier zeggen dat je het geen goed idee vindt om het nog langer aan te kijken. De TS vraag hier toch ook om raad en ervaringen. Dan heeft het geen zin om haar zo de grond in te trappen. Daar help je haar ook niets mee.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:45

MMijn konijn had jaren geleden ook een gebroken pootje.. Nu was dit wel een open breuk (en wee niet of dat anders is) maar daar kon niets meer aangedaan worden. Werd direc ingeslapen door de dierenarts, en ik als klein Charisje heeeeel verdrietig natuurlijk.

Maar idd, ik zou ook naar de dierenarts gaan, en als je er onverhoopt geen geld voor hebt, voor een andere oplossing zorgen om hem zo uit zijn lijden te verlossen.... Been/pootbreuk zal vast heeeel veeel pijn geven...

Succes!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:46

annepaardoes schreef:
Ik vind trouwens wel dat sommigen hier wel iets rustiger mogen reageren. Ik snap best dat de emoties hoog op kunnen lopen, omdat je het zelf waarschijnlijk anders zou hebben aangepakt, maar de TS laat ,in mijn ogen, wel zien dat wel begaan is met het diertje.

Je kunt ook op een vriendelijkere manier zeggen dat je het geen goed idee vindt om het nog langer aan te kijken. De TS vraag hier toch ook om raad en ervaringen. Dan heeft het geen zin om haar zo de grond in te trappen. Daar help je haar ook niets mee.

Ik denk juist dat het stimulerender werkt, zodat de TS in ziet dat het totaal niet oke is wat ze doet.
In plaats van 'aai over de bol' methode.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:50

Jolliegirl schreef:
Denk je dat ik blind ben ofzo?

Schei toch uit met die grote letters...
Ik vind het walgelijk... je ontneemt je dier geen zorg..!

Of dit nou een konijn, muis,cavia,hond,of kat is...
Er is potjandorie een dierenarts BESCHIKBAAR... maar TS weigert daarheen te gaan....

Vlieg toch 'n end weg..... :r

'' Nooit onnodig pijn laten lijden ''

Wel dus.... dit is onnodig, want je had allang bij een DA kunnen zijn voor pijnstilling en medische hulp!

Doe eens even heel snel normaal jij, slechte dag gehad ofzo? :?
Zoals je in de OP kan lezen zie je het konijntje gewoon goed eet en niet zoveel pijn lijkt te hebben.
Ik begrijp heel goed dat TS niet naar die dierenarts gaat die slecht is.... Daar schiet je ook niks mee op.
Als het konijn niet at dan had ze zeker moet gaan en dit is IMO geen noodgeval.
Wat een noodgeval is is gas of verstopping oid.
Nou TS gaat nog eens een topic openen.... het is juist heel goed dat ze hier nog wat om tips vraagt en dan ga je zo reageren..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:52

Dus zolang een beest eet is het niet zo erg ? :')
Heeft niks met slechte dag te maken, maar eerder met een hart voor dieren.....

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:52

Even vanaf een andere kant een verhaal.
Kat van vriendin was laatst door het dak van een schuur gevallen, voorpoot gebroken. Weekenddienst gebeld. Dat is een praktijk waar ik alleen negatieve reacties over hoor, nou, dit keer dus ook.
De dierenarts vroeg zich af hoe mijn vriendin kon zeggen dat die poot gebroken was. Nou.. een leek kon dat nog zien als het geen 1 voorpoot meer is. Toen kreeg ze als reactie, wij kunnen vandaag toch niet opereren. Stop de kat maar in een reismandje en ga morgen langs je eigen dierenarts. Dit was dus op een zondag halverwege de middag.
Naar deze praktijk zouden wij dus nooit meer heen gaan, hoe hoog de spoed ook is!!
Dus ik kan TS wel begrijpen. Vind alleen wel dat ze in ieder geval moet bellen en moet overleggen met een dierenarts.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:53

Jeetje wat een trubbel, ik had zo'n diertje gewoon al lang uit zijn lijden verlost..
Heel verschrikkelijk maar naar de DA gaan en laten spalken en weet ik nog wat allemaal kost een hoop geld en de pijn blijft..Bovendien geen garantie dat het goed komt

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:03

breukjes bij konijnen kan je eigenlijk niets aan doen. Rontgenfoto zie je vrij weinig op, Pijnstiller geven kan wel maar dan heb je meer kans dat hij hem gaat belasten. Spalken geeft vaak alleen maar drukplekken.
Bij die jonge dingen zit het met 2 weken weer aan elkaar.
Sluit hem even alleen op, dan houd ie zich in ieder geval rustig.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:13

ik kan niet geloven dat er dus maar twee dierenartsen in je omgeving zijn: de goede en de slechte. Als je nou eens 10 kilometer verder rijdt kom je vast wel in de buurt van een goede dierenarts om je konijntje te helpen. Dat hij eet en drinkt zegt niets: dat is normale overlevingsdrang. Dat hij niet laat merken dat hij pijn heeft is ook normaal. Een prooidier zal nooit laten merken dat hij zwak is. Is ook zeer natuurlijk. Hup, naar de dierenarts, NU!