Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Wilawander schreef:Hmmmmmm wij hebben duitse herders uit showlijnen maar lopen allemaal in de hondensport en doen daar goed hun ding en vaak beter als menig werklijn. Wel ben ik van mening dat ze met bepaalde exterieureisen er voor zorgen dat het minder goede sporthonden worden. Ik vindt daarom de werkresultaten heel wat belangrijker als showresultaten.
Kuggur schreef:Wilawander schreef:Hmmmmmm wij hebben duitse herders uit showlijnen maar lopen allemaal in de hondensport en doen daar goed hun ding en vaak beter als menig werklijn. Wel ben ik van mening dat ze met bepaalde exterieureisen er voor zorgen dat het minder goede sporthonden worden. Ik vindt daarom de werkresultaten heel wat belangrijker als showresultaten.
Het is (was?) herdershond, dus mijn vraag is kunnen ze dat? Schapen drijven? Mijn vraag is dus eigenlijk wat versta je bij dit ras onder "werk".
Kuggur schreef:Als je fokt voor het werk, zou je alleen moeten fokken met twee bewezen werkers. Dan is het begrip werklijn in principe onnodig.
Wilawander schreef:Sorry heb het dan over hondensport, speuren, pakwerk, appél, reddingshonden werk en ook schapendrijven zou daar onder kunnen vallen.
Sassy schreef:Verder let ik zelf op wat de ouders beiden gepresteerd hebben, in principe wil ik enkel een pup als ook de moeder open klasse schapendrijven gelopen heeft, en liefst ook de oma, overgrootmoeders etc.
Wat tegenwoordig helaas in de mode is een topreu op een heel doorsnee teefje te zetten, daar hoef ik ook geen pupje van.
tamary schreef:Van welk land trouwens? Want ik weet dat wat in NL bij de top 5 loopt in de UK/Ierland pas bij uiterste nood door een schapenboer ingezet wordt voor het werk. kwaliteitsverschil is heel groot.
maudenmarc schreef:Ik ben het eens met de stelling,
Ik vind ook dat de honden die voor de show worden gefokt vaak zo doorgefokt zijn dat je ongezonde/ en honden met flinke ongemakken krijgt.
@ wilawander, jullie hebben dan wel geen herdershonden met zo'n flinke kromme ruggen want die zijn totaal niet geschikt voor de hondensport zoals pakwerk etcc

Zie ze liever ook wat rechter hoor. maudenmarc schreef:@ wilawander: Mijn mening maar ik vind het verschrikkelijk die kromme ruggen. Voor het stelwerk etc geloof ik niet dat deze lang mee gaat. 90 punten dat zal dan niet over politiehonden werk gaan?
wat wij doen. Deze teef is 6 jaar oud en onlangs na een ongeval geröntgend en menig hond zou op die leeftijd nog zo puntgaaf willen zijn op o.a de rug
Maar dus ook stelwerk en deze komt zo gruwelijk hard dat er ook vaak wat misgaat hierdoor.
Laika schreef:Persoonlijk ben ik helemaal niet gefocussed op schoonheid maar ik ben van mening dat ook een voor het werk gefokte border aan de uiterlijke rasstandaarden dient te voldoen. Het ligt dus niet aan de conformatie fok, dan wel aan de shows op zich. Er wordt op shows alleen nog naar uiterlijk gekeken, niet meer naar prestatie of karakter. Dat zou dus heel anders moeten.