Konijnen in vliegtuig/emigreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaartje23

Konijnen in vliegtuig/emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 12:08

Hallo allemaal,

Ik heb een dilemma dat ik jullie wil voorleggen.

Wij hebben 2 konijntjes (4 jr oud, mannetje+vrouwtje, beide gecastreerd). Er is een kans dat we over een tijdje voor een aantal jaar naar een Caribisch eiland gaan voor mijn vriend zijn werk. We zijn erg enthousiast en vinden het een geweldige uitdaging! Maarrrrr, waar ik nu al wakker over lig zijn de konijntjes!

Wat is het beste voor ze? Het liefste zou ik meenemen. Dit om de volgende redenen: Ik ben helemaal gek op ze! We hebben ze ooit uit het asiel gehaald met het idee om ze voor de rest van hun leven een goed leven te geven. Maar 4 jaar geleden konden we niet incalculeren dat we deze kans tegen zouden komen. Maar als we ze nu weg doen waar komen ze dan terecht? We hebben niemand in onze kennissen/vrienden/familie die voor een aantal jaar voor onze bunnies wil zorgen. De konijnenasielen zitten overvol. Bij ons hebben ze het goed, alle ruimte, we zijn gek op ze, houden ze in de gaten, zorgen voor goed voer etc. Het zijn geen knuffelkonijnen! Ik moet er niet aan denken ze weer bij een asiel af te geven....En niet weten waar ze terecht komen! Maar zoals al gezegd familie/vrienden/kennissen die ervoor willen zorgen hebben we ook niet.

Maar het is 8,5 uur in het vliegtuig, het klimaat is daar warm (tussen de 20-30 graden). Ze zouden daar wel binnen komen te wonen (is dus koeler). Maar ze zijn natuurlijk wel stress gevoelig. Zouden ze het overleven? Er is op internet weinig/niks te vinden van mensen die dit misschien ooit al hebben gedaan.

We hebben ook nog een kat en die gaat in elk geval mee.

Graag jullie mening!

WinSel

Re: Konijnen in vliegtuig/emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:49

Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien kun je je aanmelden op www.bunnybunch.nl
Is een forum over konijnen, misschien zitten daar meer mensen met deze ervaring...

wilweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:52

Ik denk zelf dat het wel kan, ik bedoel er worden veel dieren getransporteerd, denk bijvoorbeeld aan dierentuin knagers. Zitten natuurlijk wel andere soorten maar die worden ook wel eens onderling uitgewisseld.

Misshcien een idee om de dierenrts te vragen? Wellicht zijn er ook voor konijnen bepaalde kalmerende middelen voor zo'n reis?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:43

Bedankt voor de reacties!v :)

Iets van kalmerende middelen zou goed zijn denk ik. Als ze nu naar dierenarts moeten voor de entingen zijn ze al helemaal gestrest. Ik ben bang dat dat ze met zo'n lange reis ook gestrest raken en stoppen met eten (is erg gevaarlijke voor konijnen). Inderdaad even langs de dierenarts!

Ik zal ook eens gaan informeren bij konijnenforums.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:19

Stoppen met eten moet je idd niet hebben, even langs DA lijkt me slim plan :D

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 08:09

Heeft iemand wel eens gehoord van Bach Rescue? Helpt dat echt veel? Ook bij konijnen? En hoelang?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:35

Kalmerende middelen mogen zeker niet gedurende de reis! Bach zou je wel kunnen proberen.
Ik ben nu ook wat info aan het inwinnen over dierentransport, ik ga begin volgend jaar emigreren naar de cariben met 4 poezen.
Je kunt ook contact zoeken met dierentransporteurs, die kunnen je vast ook informeren over het vervoer van konijntjes. Succes!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:56

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:04

Je moet het derde nummer hebben wat kimmie heeft gegeven. Dat is namelijk van het KLM dierenhotel. Het zou goed moeten kunnen denk ik. Er worden ook regelmatig leeuwen/tijgers enz. verscheept via de luchtvaart.
Ik zou daar eens even vragen, volgens mij hebben ze daar wel een bepaald protocol wat betreft konijnen. Ik zou ook eens gelijk informeren of je konijnen in quarantaine moeten en voor hoelang. Ook niet onbelangrijk om te weten ;).

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:42

Ik zou me er toch eerst in verdiepen wat je daar je konijnen te bieden heb. Is er een dierenarts te vinden die voldoende weet van konijnen? En is er geschikt voer? (Gezien de topics elders op bokt over paarden houden in die streken, waar uit blijkt dat bijvoorbeeld hooi bijvoorbeeld lastig te krijg is en dan erg duur is)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 13:59

Bedankt voor de rest van de tips.

Mocht het door gaan (is dus echt nog niet zeker) dan gaan we eerst voor korte periode en hebben we mooi de tijd om daar ter plaatse te kijken wat er mogelijk is qua voer/dierenartsen etc.

Dierentransporteurs had ik nog niet aan gedacht. Ga ik onthouden.

Hihi tijgers en leeuwen, :P is het slim om daar 2 schattige konijntjes naast te zetten? Of denken de tijgers en leeuwen dan lekker hapje.... :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:18

Belangrijk is om te weten of de maatschappij waar je mee gaat vliegen dieren accepteerd en in dit geval dus konijnen.In enkele gevallen mogen ze zelfs in de cabine meevliegen maar dat verschild per maatschappij.
Verder is het belangrijk om te weten welke papieren/entingen je konijnen nodig hebben voor het land van bestemming.Dit kun je opvragen via het VWA:

Voedsel en Waren Autoriteit (VWA)
T: 0800-0488
E: info@vwa.nl

Als je een vervoerder hebt gevonden kun je gaan bekijken welke transportkooi geschikt is,een type "sky-kennel" voldoet zeker aan de eisen.

Afbeelding

Als bodembedekking kun je het beste kranten-en krantensnippers
nemen.Zaagsel is in de meeste landen verboden ivm besmettingsgevaar door overdracht van oa schimmels in het zaagsel.

Sedatie is af te raden omdat je niet weet welk effect de medicatie op 20.000ft heeft,in het ergste geval raakt je dier zover weg dat het niet meer in staat is zich warm te rillen en raakt onderkoelt.
Wen je nijnen gewoon aan de kennel en maak desnoods een hokje binnenin(als dit groot genoeg is) de transportkennel zodat ze zich kunnen verstoppen

Je kunt ook een agent inschakelen om alles voor je te regelen,als je meer info wilt moet je maar even pb sturen ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:40

Je kan beter zo'n rubberen matje in de bench laten maken om uitglijden te voorkomen. Konijnen hebben totaal geen grip op plastic, snippers gaan ook zo naar de zijkanten zodat het niet meer helpt. www.bosrubber.nl kunje zo een matje op maat laten snijden.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:09

Tinky12 schreef:
Je kunt ook een agent inschakelen om alles voor je te regelen,als je meer info wilt moet je maar even pb sturen ;)

Als het allemaal door gaat zal ik je zeker een pb sturen. Ik heb op internet al gezocht naar dierentransporteurs en het lijkt me een fijn idee dat als het door gaat (en het is daar goed mogelijk konijnen te houden) er mensen met ervaring zijn die me kunnen helpen de bunnies + kat daarheen te krijgen.

Rubber mat houd ik ook in gedachten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:21

Kaartje23 schreef:
Bedankt voor de rest van de tips.

Mocht het door gaan (is dus echt nog niet zeker) dan gaan we eerst voor korte periode en hebben we mooi de tijd om daar ter plaatse te kijken wat er mogelijk is qua voer/dierenartsen etc.

Dierentransporteurs had ik nog niet aan gedacht. Ga ik onthouden.

Hihi tijgers en leeuwen, :P is het slim om daar 2 schattige konijntjes naast te zetten? Of denken de tijgers en leeuwen dan lekker hapje.... :Y)

Haha, nee ik denk dat je dan alleen nog erg grote huiskatten er aan overhoudt. Of je konijn heeft de leeuw/tijger opgegeten ;) Killer rabbits }>

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:50

Rubber kan ik niet echt aanraden,als ze er aan gaan knagen kunnen ze verstopping krijgen.Bovendien absorbeerd rubber geen urine.
Je bent verplicht om een absorberende "bedding" te gebruiken.
Glijden op een krant valt erg mee en wordt al jaren gebruikt in dit type diertransporten,fijnste kranten zijn De Telegraaf.Dit papier scheurd uitstekend en neem veel en makkelijk vocht op.Meeste andere kranten hebben wat stugger papier.
Krantje met dubbel gevouwen tape vastplakken en daaroverheen krantensnippers.Dit absorbeerd uitstekend,kunnen ze zich ook fijn in verstoppen en houd ook je konijnen schoon...
Als je konijn gewend is om op een kattebak te gaan dan kun je ook een klein bakje in de kennel zetten...afhankelijk van de ruimte die beschikbaar is.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:34

Het lijkt erop dat misschien de nijntjes helemaal niet mee mogen (door de vliegmaatschappij). Dat zou ik echt vreselijk vinden! |( Dan moeten er andere oplossingen bedacht worden. Het liefst iets waarmee we ze weer terugkrijgen als we na een aantal jaar weer terugkomen in Nederland.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:36

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:40

Een collega van mij heeft dit jaar 6 Vlaamse Reuzen verkocht aan (volgens mij ) Zuid Korea. Ze zouden in een dierentuin terecht komen.
Helaas heeft maar de helft de vliegreis overleefd, dus er is toch wel een bepaald risico.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:43

picobello schreef:
Heb je ook contact gehad met bijvoorbeeld vck logistics? Check even http://www.dierentransport.com anders....

Ja zij geven aan dat het niet gaat.

boemel schreef:
Een collega van mij heeft dit jaar 6 Vlaamse Reuzen verkocht aan (volgens mij ) Zuid Korea. Ze zouden in een dierentuin terecht komen.
Helaas heeft maar de helft de vliegreis overleefd, dus er is toch wel een bepaald risico.

Ook een reden om het niet te doen, is wel echt een risico dus. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ze het niet overleven omdat ik ze mee wil hebben.

Er is nog steeds een grote kans dat het allemaal niet doorgaat.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:48

Vervelend joh, kan me goed voorstellen dat je ze t liefst mee zou nemen. Maar als t risico zo groot is... En als je zeker weet dat je na een paar jaar terug komt kan je misschien idd beter een tijdelijk adres voor ze zoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:52

De reis is misschien nog te regelen, maar nederlandse konijnen in dat klimaat, volgens mij is dat veel te warm. Als ik zie hoe mijn konijnen er soms al bij liggen met 25 graden, die hebben het ook al gauw warm hoor.
Ik woon een eind bij je vandaan, maar zou ze best voor je op willen vangen. Maar hoe had je dat dan bedacht met betrekking tot eventuele da kosten?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 13:32

De kosten zijn voor ons echt het probleem niet. Ze krijgen nu ook alle zorg (goed voer, speeltjes, ruimte etc) die ze nodig hebben. Ik ben ook echt wel realistisch en besef me dat ze mogelijk kunnen overlijden of ziek worden tijdens de paar jaar. Geestelijk wil ik er alleen echt nog niet aan dat we ze misschien (tijdelijk) moeten afstaan. Ben echt gek op ze (misschien iets té) en wil dat ze het echt goed hebben.
Hoop nu bijna dat het niet doorgaat omdat het toch een hoop zorgen met zich mee brengt. Voor nu wacht ik maar gewoon af, duurt nog ongeveer een maand voordat we zekerheid hebben.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:42

Ik persoonlijk zou het afraden om de konijnen mee te nemen. Het klimaat is daar heel anders. Het is er veel te warm voor de konijnen, ookal zouden ze binnen zitten.

En de reis zelf zal dusdanig stress veroorzaken dat het maar de vraag is of ze het wel overleven...
Ik snap dat je veel van ze houdt, maar denk goed na over wat eerlijker is voor de konijnen.
En ja misschien is er dan geen familie/vrienden die de konijnen willen opvangen, maar je kunt altijd een oproepje plaatsen op internet, of via een dierenarts zoeken naar een betrouwbaar iemand.

Als je ze onderbrengt bij iemand en je wil ze na een aantal jaar weer terug zorg dan voor een contractje of iets wat op papier is vastgelegd. Wie betaald welke kosten? Wie is er verantwoordelijk voor DA bezoekjes, entingen, etc. Wat als je konijntje ingeslapen moet worden en jij bent niet te bereiken, mag de opvangpersoon daar dan zelf over beslissen?
Goed over nadenken en over praten met een eventuele opvang want dit voorkomt een hoop terleurstellingen en gezeur achteraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:43

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1519414

Hier een hk topic over konijnen. Het is nog maar een paar pagina's dus goed door te nemen. Niet alleen mijn hok staat er in, maar ook die van anderen. Misschien is er iemand dichter in je buurt die ze wil opvangen, ik woon in het hoge noorden.