Kat naar het asiel brengen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoaC

Kat naar het asiel brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:17

Ik zit met een dilemma;

Mensen een paar huizen naast mij hebben al een jaar of 5 een kat. Gekomen als kitten (bewust voor gekozen door ze), maar ze verzorgen hem totaal niet. Beest is 24/7 buiten.
Hij zit onder de korsten/wonden/smerigheid, slechte vacht en ziet er uit alsof ie 20 is.
Hij komt over alsof hij niet helemaal 100 is en volgens de buurvrouw heeft ie een keer buiten een "aanval" gehad. Hij is ook wel erg sloom.

Ik heb ze 2 jaar geleden een keer aangesproken op de verzorging van hun kat; beest lag buiten voor de deur in de sneeuw op een cocosmat te slapen.
Ze vertelde me toen dat het gewoon een buitenkat was en dat hij achter onder een afdakje kon liggen maar dat hij ivm de hond van de buren niet in de achtertuin wil komen dus dat was dan maar mooi "zijn probleem".
Behoorlijke ruzie geweest waar ook andere buren zich nog mee bemoeid hebben maar helaas is het daar bij gebleven.
Ik ben van mening dat een kat in een woonwijk echt niet een 24/7 buitenkat kan zijn. Zeker als hij ook niet in een tuin kan.
Bakje voer en water voor de deur aan een drukke weg vind ik niet voor je kat zorgen.

Maar;
Nu zijn de eigenaren dus al ruim 2 weken op vakantie en hebben de kat gewoon buiten aan zijn lot overgelaten. Andere buren voeren nu de kat door eten neer te zetten (is ze niet gevraagd!). Ze zullen ook nog wel even wegblijven denken de buren.

Ik zit er erg over te twijfelen om de kat lekker naar het asiel te brengen zodat hij een medische behandeling krijgt en hopelijk een goed tehuis. Dit is geen leven voor hem.
Dat ik hem daar gewoon heen breng met het verhaal dat ie al een tijd rondloopt in de buurt maar ik geen idee heb van wie hij is en niemand in de buurt het weet.
Maar goed; dan komt een kat die 24/7 buiten leeft dus ineens in een hokje en scheep ik het asiel op met weer een kat....denk namelijk niet dat de eigenaar hem nog uit het asiel gaat halen.

Wat is wijsheid?
Het is een heel lief beest. :o

edit; o ja, dierenbescherming is gebeld maar kan niks doen zeggen ze.

Zwartwitje

Re: Kat naar het asiel brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:25

Zomaar naar het asiel brengen zou ik zeker niet doen. Niet alleen zou je dat doen onder het mom van een leugen (dat je niet weet van wie hij is, dat het een zwerfkat is, etc), je haalt de kat uit zijn element en of hij daar gelukkiger van wordt is de vraag; ook haal je je een (heftigere) burenruzie op de hals en niet te vergeten steel je andermans eigendom.

Wat ik zou doen is gaan praten met de buren die de kat nu voer geven en kijken of je zodra de buren in kwestie terug zijn van vakantie eens met zijn allen kan gaan praten over de kat. Misschien kun je zelfs aanbieden om eens met het beest langs te gaan bij de DA, of alleen maar te bellen voor advies (dat kost je niets) en samen tot een oplossing te komen. Wie weet is er wel iemand in de buurt die de kat onder zijn hoede wil nemen.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:38

Nou, van dit "element" en leven is ie ook niet gelukkig hoor. Beest ziet er echt niet uit en loopt in de winter 24/7 tot zijn middel in de sneeuw. Hij moet in alle weersomstandigheden buiten blijven.
Zit echt onder de korsten en wonden; te smerig om aan te pakken.
Dat ik inderdaad lieg bij het asiel klopt, maar wel in belang van het beest.
Burenruzie heb ik er dik voor over hoor; laat maar komen. De hele buurt heeft dit standpunt.
Daarnaast hoeven ze niet te weten dat ik hem naar het asiel heb gebracht (al zou ik dat geen probleem vinden). En als ze hem terug willen halen ze hem na de vakantie toch op? Betalen ze fijn de rekening en hopelijk de DA kosten.
Beest tijdens je vakantie maar gewoon zonder eten en drinken achterlaten is echt geen stijl.

We voeren hem nu, maar dit is niet onze verantwoording en de buren zijn het ook zat met de verzorging voor de kat opscheept te zitten.
Daarnaast ga ik over 1,5 week op vakantie.
En waarom zou ik met het beest naar de DA moeten? Ze moeten gewoon verantwoording voor hun dier nemen; zal toch wat worden dat ik of de buren steeds voor hun kat en kosten moet opdraaien. Dat IK ermee naar de DA moet....
Het zijn geen domme mensen die uit onwetendheid niet voor goed voor hun beest zorgen.
Ik heb een kat waar ik wel voor zorg en ga dat niet voor hun kat doen; heb ik niet voor gekozen.
Ik kan hem niet in huis nemen ivm onze eigen kat en ik denk ook niet dat de buren hem willen.
Beest is erg lief en verdient gewoon een goed tehuis.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:48

Een kat die altijd buiten zit zul je zeker niet blij maken door hem naar het asiel te brengen. We hebben zelf een stalkat (die overigens erg goed verzorgt wordt) en deze moest eens binnen toen hij ziek was in de winter. Nou ik kan je zeggen dat het een hel voor hem was.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:53

Ik zou het gewoon naar een asiel brengen, klaar, niks twijfelen, dan krijgt het dier voor het eerst liefde en verzorging en gaan ze zoeken naar een tehuis voor hem.

Een stalkat dat goed verzorgd wordt is heel anders dan deze kat in zulke situatie, gewoon doen hoor dan komt het goed.

Wat een stelletje schoften die rotburen van je, ik zou ze dolgraag in elkaar meppen, dit maakt me zo kwaad.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:02

Arm beest.
Ik zou gewoon een leuk huis voor hem zoekn en dan aan die mensen voorstellen.
Dan zijn hin van hun kat af!
onze oude buren mishandelden hun kat, hij werd toen mijn zusje er was van de trap gegooid, hij liep mank, en als ze weg waren zat ie vast aan nog geen meter touw met zon taireepje!
Wat waren wih boos. Heb er 1 x als 12jarige iets van gezegd en daarna weken niet alleen door de straat gedurfd.
iemand van de dierenbescherming woonde om de hoek, daar hebben we meerdere keren dat verteld maar niemand deed er iets aan. Ik geloof dat ie toeb ie jaar of 3was zo vals was dat hij afgemaakt is :(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:07

Ik zou hem ook naar het asiel brengen. En dan idd zeggen dat je niet weet van wie hij is.

Dat Lijkt me beter dan met de andere buren proberen er iets aan te doen en met de eigenaren te praten als die weer terug zijn. Bijna zeker dat er nooit wat zal veranderen.

In het asiel is de kat sowieso beter af, wordt ie idd ook medisch behandeld.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:08

Ik zou hem naar het asiel brengen
Dan wordt hij (medisch) goed verzorgd en hopelijk vinden ze een beter baasje
Kan trouwens best zijn dat hij FELV of FIV heeft..
Laatst bijgewerkt door unamie op 02-08-11 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:08

Ik begrijp je verhaal volledig! Maar als je hem naar het asiel brengt, zit je mooi wel met dat je een leugen verteld. Ik ben persoonlijk heel slecht in leugens vertellen, helemaal als ik ze ingestudeerd heb ;) Dus dat zou persoonlijk een bezwaar zijn; je moet er ook mee kunnen leven! En ja, hij zal dan waarschijnlijk beter af zijn. Dat is dan weer wel een fijne gedachte. Ik zou het 100% begrijpen als je het wel doet! Getuigd wel van moed vind ik. Een tip; zorg wel dat je niet gezien word. Anders krijg je wellicht nog meer gezeik.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:11

Je kunt gewoon eerlijk aangeven bij het asiel dat je weet bij wie de kat hoort maar dat ze hem niet verzorgen, geen eten geven etc. Dan kunnen zij contact opnemen met die mensen.

Zo ben ik aan mijn vorige kat gekomen. Kobus liep ook buiten en de buurt vond m zo zielig dat ie uiteindelijk naar het asiel gebracht is, een kat van 16 jaar oud.....hij heeft bij mij nog zeven hele leuke jaren gehad!!!
Zo kan het dus ook gaan....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:23

Nou, idd, waarom zou je liegen? Je kan toch gewoon hem naar het asiel brengen en vertellen dat de huidige eigenaren op vakantie zijn en hem zonder verzorging achter gelaten hebben? Ik zou hem daar idd wel naartoe brengen, dat geeft hem iig kans op een fijn thuis, er zijn genoeg plekken waar hij ook gewoon buiten, maar vooral ook binnen komen mag.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:32

Wat voor kat is het??

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:36

Ik zou hem ook naar het asiel brengen! En ik zou dan toch een leugentje vertellen omwille van de kat! Ik zou daar wel mee kunnen leven, denk namelijk dat het beter is voor de kat.
Als jij alles eerlijk verteld nemen ze zeker de kat niet aan, ze zitten in deze tijd al overvol.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:39

Morrie05 schreef:
Ik zou hem ook naar het asiel brengen! En ik zou dan toch een leugentje vertellen omwille van de kat! Ik zou daar wel mee kunnen leven, denk namelijk dat het beter is voor de kat.
Als jij alles eerlijk verteld nemen ze zeker de kat niet aan, ze zitten in deze tijd al overvol.

Wat een onzin, een goed asiel neemt deze kat wel degelijk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:42

Loopt een kat die niet gelukkig isniet gewoon weg?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:43

daffodil schreef:
Morrie05 schreef:

Wat een onzin, een goed asiel neemt deze kat wel degelijk aan.

Als hij gewoon een baas heeft waarom zouden ze hem dan aannemen. Ik geloof daaar niet in.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:46

Ik zou de kat naar het asiel brengen, en zeggen dat je niet weet wie de eigenaar is. Hopelijk heeft het asiel plek.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:47

Heb je enig idee Morrie hoe een asiel te werk gaat? Geloof het niet als ik je posten zo lees.....jammer is dat want zo komen er rare verhalen de wereld in. Wat dacht je van iemand die zijn kat komt brengen omdat de kinderen allergisch zijn? Wordt die ook weggestuurd? Of die bejaarde die naar een verzorgingstehuis moet en de kat of hond niet mee mag nemen? Wordt die ook weggestuurd?

Je praat echt nonsens!

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:51

daffodil schreef:
Heb je enig idee Morrie hoe een asiel te werk gaat? Geloof het niet als ik je posten zo lees.....jammer is dat want zo komen er rare verhalen de wereld in. Wat dacht je van iemand die zijn kat komt brengen omdat de kinderen allergisch zijn? Wordt die ook weggestuurd? Of die bejaarde die naar een verzorgingstehuis moet en de kat of hond niet mee mag nemen? Wordt die ook weggestuurd?

Je praat echt nonsens!

ik denk dat ze bedoelt dat deze kat een eigenaar heeft en deze niet zelf de kat komt brengen maar iemand die hem zielig vindt. Dit valt wel degelijk onder diefstal, hier in rotterdam zouden ze hem dan niet aannemen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:53

In de asielen hier nemen ze geen katten aan als ze maar het vermoeden hebben dat er een eigenaar is.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:56

daffodil schreef:

Je praat echt nonsens!

Zooooo jij weet blijkbaar wel hoe het allemaal werkt. Ik wens je succes.....

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:57

Bij ons in asiel Amersfoort is er een tijd een stop geweest vorige zomer omdat het asiel bom vol zat. Er werden toen geen nieuwe dieren aangenomen. Alleen bij hoge nood werd er een uitzondering gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:58

Wat een dilemma!
Ik snap heel goed je gevoel en gedachtes en zou daar zelf ook echt mee zitten.
24/7 buiten ben ik geen voorstander van, al gebeurd dit bij boerderijen en maneges ook.
Die katten zijn dit gewend en krijgen gewoon brokjes en water en jagen. :j

Toch vind ik dit een ander verhaal, want deze kat heeft korsten en wonden en het is de plicht van de eigenaar om dit te laten behandelen.
Die doet dit niet, dus is het aan anderen om in te grijpen. :j
Asiel is natuurlijk niet fijn, maar zulke katten krijgen een nieuw leven op boerderijen en dat is een stuk beter dan gewond op straat te lopen. :(:)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:58

lien_87 schreef:
daffodil schreef:

Je praat echt nonsens!

ik denk dat ze bedoelt dat deze kat een eigenaar heeft en deze niet zelf de kat komt brengen maar iemand die hem zielig vindt. Dit valt wel degelijk onder diefstal, hier in rotterdam zouden ze hem dan niet aannemen...

Precies!!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:59

daffodil schreef:

Je praat echt nonsens!

Hier in de Haarlemmermeer nemen ze hem echt niet aan. Alleen zwervers.