Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
.

dierenfan schreef:niet raszuiver is idd nooit te zeggen dat het een volledige chihuahua is. Echter als een hond er volledig op lijkt vind ik wel dat ze het gersut een chi mogen noemen. Echter dit soort vragen is wel vragen naar de bekende weg omdat het hondje ooit met van alles gekruist kan zijn.
Waar ik niet tegen kan is een rasnaam plakken op een hond die helemaal niet van een ras kan zijn. Dus bijv. die leuke pittige black and tan kruisinkjes. Die noemt men heel vaak Jack Russell terrier. Echter dat kan helemaal niet dus noem ze ook niet zo!!!!! Dat geeft voor veel mensen verwarring en weet ook zeker dat een hoop mensen ook helemaal niet weten dat het geen jacks zijn. Of in elk geval nooit 100% jacks zijn. Zo krijgen ze een verkeerd beeld wat het karakter van het hondje kan zijn maar ook een verkeerd beeld over de jacks en wat die van karakter zijn omdat die black and tan hondjes vaak heel anders izjn qua karakter.
Cassidy schreef:dierenfan schreef:niet raszuiver is idd nooit te zeggen dat het een volledige chihuahua is. Echter als een hond er volledig op lijkt vind ik wel dat ze het gersut een chi mogen noemen. Echter dit soort vragen is wel vragen naar de bekende weg omdat het hondje ooit met van alles gekruist kan zijn.
Waar ik niet tegen kan is een rasnaam plakken op een hond die helemaal niet van een ras kan zijn. Dus bijv. die leuke pittige black and tan kruisinkjes. Die noemt men heel vaak Jack Russell terrier. Echter dat kan helemaal niet dus noem ze ook niet zo!!!!! Dat geeft voor veel mensen verwarring en weet ook zeker dat een hoop mensen ook helemaal niet weten dat het geen jacks zijn. Of in elk geval nooit 100% jacks zijn. Zo krijgen ze een verkeerd beeld wat het karakter van het hondje kan zijn maar ook een verkeerd beeld over de jacks en wat die van karakter zijn omdat die black and tan hondjes vaak heel anders izjn qua karakter.
Spreek je jezelf niet tegen? Als het er op lijkt en ook de kleuren heeft die in het ras voorkomen, mogen ze een dier wel een naam geven van die rashond, en als het genetisch niet kan omdat een kleurenslag niet bij het ras voorkomt, maar het er verder wel op lijkt, mag het ineens niet?
Trek het even door naar de paarden. Een kruising Arabier met een mooi koppie blijft een kruising Arabier. Ook al is het 99% Arabier, lijkt het op een Arabier, beweegt het als een Arabier: het blijft een kruising. Het een andere/mooiere naam geven is valse voorlichting, moet je dan ook niet doen. Kom je een stuk minder serieus over....
BraveSpots schreef:Er is een verschil tussen raszuiver en niet raszuiver.
Mijn hond noem ik ook gewoon een golden retreiver, maar ze zal nooit een raszuivere golden retriever zijn aangezien ze geen boom heeft. Als iemand beweert dat ze een kruising is zal ik die ook niet tegenspreken, het zou zomaar even kunnen zijn.
Sancha schreef:Er is geen reden om geen papieren aan te vragen als je twee raszuivere honden hebt. Hoogstens krijg je een kleine boete.
Behalve als je dus al teveel fokt en het nestje vandaar niet aan kan geven...maar dan is de fokker dus niet per definitie goed te noemen
Nou ja, iig is er dan geen enkele reden om maar geen stamboom aan te vragen als de ouders een stamboom hebben.