Castratie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Rianne

Castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:41

Sinds 2 maanden hebben wij een Border Collie(12,5%husky) reu. Hij kende niet veel en gedroeg zich echt nog als een puppy.
Meneer is 1,5 jaar, word eind november 2 jaar.

Nu heb ik het idee sinds die bij ons is dat die wat mannelijker word en erg dominant wordt.
Hij valt niet aan naar honden, hij wil graag spelen. Maar geeft de hond een snauw dan begint meneer ook, terwijl hij in het begin hier angstig voor weg liep. Hij moet echt overal, maar dan ook overal plassen. Constant zijn haren recht overeind zetten. Hij eet slecht, beweegt veel, dus ook nog niet op het juiste gewicht. Aangezien mijn behendigheid cursus in september begint vind ik het wel om geen dominante hond te hebben die constant tegen de hindernissen aan loopt te plassen, wat hij bij de kennismaking wel deed. We willen toch niet met hem fokken, maar de sport in dus zijn ballen zijn 'overbodig'. Donderdag wordt meneer gecastereerd.

Meer mensen hun reu laten castereren? En wat zijn de ervaringen? Worden ze er idd rustiger van, komen ze wat sneller aan?

Groetjes

Mikkiej

Re: Castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:50

Als je niet met hem wilt gaan fokken is castreren inderdaad een goede oplossing.
Het overal tegenaan plassen kan minder worden, maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Ze komen over het algemeen wel meer aan, maar dat is in jouw geval alleen maar gewenst. Maar overgaan op een andere diervoeder is ook nog een oplossing. Ik weet niet wat je hem nu voert?

En buiten dit allemaal, is het ook veel gezonder voor een reu om hem te laten castreren. De kans op prostaatkanker en prostaatvergroting is vele malen kleiner. En de reu zal niet meer gaan "zwerven" als er loopse teven in de buurt zijn, wat ook handig is bij behendigheid ;)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:55

Hij stond eerst op Prins, woog krap 15 kilo.. nu heb ik hem op Kenner gezet en at hij erg goed en was 2 kilo aangekomen. Maar de laatste week eet hij weer wat slechter, dus we zullen donderdag hem donderdag even op de weegschaal zetten en kijken of die aangekomen is of afgevallen. De DA zei dat hij zeker 20 kilo mag wegen!

Idd, hij loopt bij ons altijd los en luistert goed, maar als hij een andere hond ziet wil die er meteen op af en graag spelen. Helaas is meneer best dominant en lomp en zijn andere reuen daar niet van gediend en krijgt die vaak een snauw. Hij word steeds dominanter, dus daarom wou ik hem zo snel mogelijk castereren.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:57

Om deze knapperd gaat het..
Afbeelding

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:59

dat honden na een castratie aan komen in gewicht is niet waar !
je hebt dat zelf in de hand ,ze hebben minder voer nodig als jij ze te veel voert worden ze dik ,
dat heeft niets met castreren te maken.
het gedrag veranderd vaak wel in positieve zin .

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:02

Ze worden er over het algemeen wat rustiger van, dus verbranden ze ook minder.. waardoor ze dus wat meer aankomen, toch? En border collie's zijn erg druk, vandaar dat hij denk ik ook niet snel dikker te krijgen is.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:08

Ik zou je wel even goed verdiepen in de negatieve effecten van castratie. Omdat ik zeker weet dat ik mijn reu niet laat castreren heb ik dat niet gedaan, maar er zijn zeker om veel mensen die het afraden, ook sommige dierenartsen. Ik heb er dus niet in verdiept, dus kan er niets zinnigs over zeggen, maar ik zou die kant van het verhaal wel even uitzoeken.
Wat betreft het gedragd: dit is natuurlijk ook een kwestie van opvoeding. Onze reu is heel erg dominant en mag ook graag overal tegen plassen, maar als ik het niet wil hebben gebeurt het niet. Wij doen jachtproeven met hem en onder een oefening mag hij gewoon niet plassen. Dat is niet iets waar je niets aan kunt doen. Wat betreft het gedrag naar andere honden zou dat zo te lezen voor mij geen reden zijn om te castreren. Dat hij af en toe een snauw krijgt is alleen maar goed voor hem. Als onze hond zelf te dominant doet naar andere honden corrigeer ik hem daarin en na een paar flinke confrontaties gaat dat goed. In principe is het gewoon zo dat ik de baas ben, dus dat ik bepaal of anderen in de roedel iets met elkaar uit te vechten hebben of niet.
Castratie heeft trouwens ook sociale nadelen: andere honden 'herkennen' een gecastreerde reu niet meer en accepteren hem soms ook niet. Als je een hond tegenkomt waar steeds andere honden op zitten te rijden is dat minstens 9/10 keer een gecastreerde reu.
Ik zou er dus goed over nadenken en niet denken dat castratie alleen maar voordelen heeft. Lees er nog eens wat meer over voor dat je de knoop doorhakt. Leuke hond heb je trouwens!
Laatst bijgewerkt door Margje op 01-08-11 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:08

Eventueel kan er met de dierenarts overlegt worden voor eerst een "chemische casteratie". Dan krijgt de hond medicijnen om het testosteron te minderen. Het is namelijk zo dat gecastereerde honden ook bijvoorbeeld heel anstig kunnen worden. Met deze medicijnen kun je kijken of en hoe hij verandert. Deze medicijnen mag je niet te lang gebruiken ivm tumoren.
http://www.dierenkliniekhof.nl/cr.html# ... 0castratie

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:11

Nou ben ik zelf niet zo'n fan van het merk kenner.
Je hebt ook voer wat speciaal is ontwikkeld voor werkhonden zoals borders.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:13

Onze Australische Herder was ook zo, ik heb er voor gekozen hem niet te laten castreren, omdat wij met onze Tervuerense Herder na castratie ontzettend veel problemen hebben gekregen met de vacht (moet elke 3 maanden naar de trimmer, maar heeft er een gruwelijke hekel aan) en zolang hij handzaam is vind ik het geen probleem.
Het werd opgegeven moment wel heel erg met dominant gedrag, maar het begint nu hij tegen de 3 jaar aanloopt steeds minder te worden.
Hij kan ook niet op gewoon een basisvoeder, hij staat altijd op een brok voor werkhonden zogenoemde performance brokken. Hij doet ook aan behendigheid en op het begin was dat inderdaad moeilijk continue weglopen om te snuffelen, maar trainen trainen trainen en hij doet het nu geweldig. Maar de reden om niet te castreren is ivm de vacht en ze zitten dan nog een beetje in de pubertijd natuurlijk.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:26

Dat voer kreeg hij maar deed hij het ontzettend slecht op!

Ik heb ook nog een jack russel reu met angstagressie, en die laat ik dus niet castereren omdat dat 9 van de 10 x het probleem verergert. Andere honden kent hij hier nog niet echt, omdat we hem nog niet zo lang hebben. Dus ik hoef niet bang te zijn dat ze hem niet 'herkennen'. We hebben er zeker goed over nagedacht.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:28

Ik bedoel dan wel Bento Kronen Perform, Pro Plan Performance of Eukanuba Joging & Agility of Working & Endurance, want Prins is kwalitatief niet zo'n hoge brok.. blijft eerste ingredient granen.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:32

Voorlopig hoeft hij nog niet aan het 'werk' dus kunnen we dan altijd nog zien of hij meer gaat eten ofniet. Het is sowieso een slechte eter.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:56

Mijn border collie reu is 17 november 2010 gecastreerd. Hij was heel onderdanig en was erg snel afgeleid. Hij liep vaak weg omdat hij een echte spoorzoeker was. Als hij een geurtje oppikte ging hij lopen en ik kon hem wijken verderop weer ophalen. Op de club luisterde hij voor geen meter en thuis was hij ontzettend druk. Hij woog krap 14 kg en hij at ontzettend slecht.

Het duurde wel even voor ik verandering merkte maar nu het er is ben ik er ontzettend blij mee. Hij luisterd veel beter, hij kan los lopen en houd me goed in de gaten. Als hij gaat snuffelen roep ik 1 keer streng en hij komt weer. Hij is veel rustiger geworden en hij gaat beter met andere honden om. Eerst ging hij op zijn rug liggen en plaste zichzelf onder. Nu speelt hij gewoon en is veel minder angstig. En hij weegt nu ruim 16 kg. het is niet veel meer, maar het is duidelijk dat hij zich enorm veel beter voelt. Nu mag hij op de club ook lekker los en met flyball luisterd hij gewoon veel beter en is veel geconcentreerder en is voor zijn gehoorzaamheid geslaagd met bijna het maximaal aantal punten, iets wat ik nooit had gedacht.

Bij onze dominante en onzekere jack russel heeft het ook heel positief uitgepakt.

ik geef beide honden carocroc 25/16 voor actieve honden en beide blijven ze met moeite op gewicht.

De castratie zelf ( met name narcose ) ging niet helemaal moeiteloos maar het heeft hem zeker goed gedaan.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:59

Waarom ging de castratie niet helemaal moeiteloos als ik vragen mag?

Gelukkig ook nog mensen die positief denken over de castratie. Blue is bij mij ook meer bezig met geurtjes dan met mij. Als ik roep komt hij wel, maar vaak snuffelt hij eerst nog even verder en komt dan er aan gelopen.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:07

Ik heb een labrador van 1 jaar, hij is met 7 maanden gecastreerd.

Ook met de intentie, we gaan toch niet met hem fokken en om onrust en dominantie te voorkomen.
De castratie is prima gegaan, helemaal geen last gehad daarna, nadat de narcose was uitgewerkt was hij al gauw weer zichzelf :D
Het is even opletten na de operatie of de reu niet aan het wondje gaat likken, onze reu deed dat gelukkig niet.

Nu na 5 maanden, merk ik eigenlijk kwa gedrag geen verschil, is nog steeds erg speels en beweeglijk, ook de vacht is niet veranderd (ze zeggen wel eens dat dit minder glans krijgt en stugger wordt)
In gewicht is hij ook niet aan gekomen, geef eigenlijk hetzelfde voer, hem laatst nog laten wegen en hij was precies goed op gewicht.

Wat ik ook wel een fijne bijkomstigheid vond is dat ik geen "groene" vlekjes meer op de vloer vind.

http://www.mijnalbum.nl/Album=RXRLNNYJ
AJ :D

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:39

Mijn hond reageerde heel heftig op de narcose en kreeg een heel heftige epileptische aanval vlak voor hij weg raakte. Bij het ontwaken duurde het ook heel lang en hij heeft de hele dag met zijn kop lopen wiegen omdat hij heel erg duidelig bleef en misselijk was. Hij had eigenlijk met gas narcose geholpen moeten worden maar deze dierenarts zij dat hij alle honden gewoon met een injectie deed en nooit problemen had.

Een andere kliniek bij mij in de buurt ze dat collie achtigen altijd met gas narcose moeten omdat collie achtigen een mdr1 gen defect kunnen hebben. Dit gen produceert P-glycoproteine, een stof die zorgt dat toxische stoffen in mindere mate in de hersenen komen. Bij een defect kunnen de stoffen in de hersenen niet worden geweert en loopt het mogelijk op tot een hoog en giftig niveau.

Of mijn hond het echt heeft weet ik niet, dat zouden ze moeten testen dmv een DNA test.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:32

Daar had mijn dierenarts het idd ook al iets over toen ik zei dat hij een border is, maar had er nog nooit van gehoord dus ik vraag dit donderdag nog even voor zekerheid na.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:02

Het klopt dat je inderdaad met het MDR1 gen moet oppassen voor bepaalde narcosemiddelen, maar ook bepaalde middelen van bijv. ontvlooien.
De meeste fokkers testen hier wel op.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:44

Ten eerste; wat een prachtig hondje! Heb je wat meer foto's van hem? Vind ik leuk om te zien!
Ten tweede, wat ontzettend zonde dat je hem gaat laten castreren. Wist je dat er naast voordelen, ook nadelen aan de castratie zitten?

Castratie bij reuen:

Positieve kanten:

-Het kleine risico (waarschijnlijk minder dan 1%) op teelbalkanker uitsluiten
-Het risico op goedaardige prostaatproblemen verkleinen
-Het risico op fistels verkleinen
-Het misschien verkleinen van het risico op diabetes (geen gegevens bekend)

De negatieve kanten:
-Wanneer gedaan onder het jaar, neemt het risico op botkanker significant toe. Botkanker heeft een zeer slechte prognose.
-Het risico op het hartprobleem hemangiosarcoma (een kankervariant) neemt toe met een factor van 1.6.
-Het risico op vertraagde schildklier verdrievoudigt
-Verdrievoudigt het risico op overgewicht
-Verviervoudigt het (kleine) risico (minder dan 0,6%) op prostaatkanker.
-Verdubbelt het (kleine) risico (minder dan 1%) op blaaskanker.
-Verergert het risico op botproblemen
-Verergert het risico op ent-reacties.

Conclusie: de gezondheidsvoordelen van castratie zijn voornamelijk denkbeeldig, en er zijn aanzienlijke negatieve effecten, met name wanneer dieren worden gecastreerd voor zij volwassen zijn. Het idee dat gecastreerde dieren gezonder of gelukkig zouden zijn of langer zouden leven, is grotendeels incorrect.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:52

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:56

Wij zijn nu trouwens heel erg aan het twijfelen..

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:17

Mama_Rianne schreef:
Wij zijn nu trouwens heel erg aan het twijfelen..

Ik zou sowieso nog wat langer wachten, echt waar. Je hond is nog jong en zo te lezen juist wat onzeker, daarbij is hij nog maar kort bij jullie. Geef hem een half jaartje de tijd om lekker aan jullie en de omgeving te wennen, iets zekerder te worden, lekker zichzelf te kunnen zijn.. Super dat je behendigheid met hem gaat doen, daar krijg je vaak een goede band en veel begrip van. Over een half jaar kun je altijd weer kijken wat je wilt! Haren overeind is juist een teken van spanning en dat hij nu wat dominanter gedrag begint te vertonen is misschien zijn manier om wat zekerder te worden, vooral dat plassen. Gewoon even aan zien, soms mindert het plassen na een tijdje. Dat hij af en toe een snauw krijgt is helemaal niet per definitie verkeerd, misschien dimt hij dan wat in en wordt wat minder lomp. Dat hij goed luistert is trouwens ook top, misschien kun je wat spannende dingen voor onder de wandeling verzinnen zodat hij helemaal geen zin meer heeft in veel plassen en gedoe met andere honden.

Mijn reu is ongecastreerd en bij hem zorgt het ook vaak voor spanning, andere honden. Dan gaat hij vaak borstelen, onderwijl beklikkend en oogcontact vermijdend. Zeker toen hij hier net was (is ook een herplaatser) vond hij het allemaal erg spannend en had hij het gevoel dat hij zich moest bewijzen. Mag ik vragen waarom de vorige eigenaren hem hebben herplaatst?

Zie je er trouwens wat in Smuldier (dat is vers voer) te gaan voeren? Als je smuldier compleet geeft hoef je niks bij te voeren, vaak vinden moeilijke eters het lekker en als je hem wat meer geeft komt hij ook wat aan. 400 gram smuldier kost ongeveer 50 cent, dus om het geld hoef je het denk ik niet te laten, één bakje is iig het proberen waard, misschien wil hij dat wel lekker opeten!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:21

De vorige eigenaren vonden hem te druk in huis, hadden niet genoeg tijd voor hem waardoor hij lastig werd en niet meer goed luisterde naar hun.

Smuldier heeft hij in het begin hier ook gehad, dit vond hij erg lekker. Heeft hij aan 1 zon bakje genoeg aan voor een hele dag? Hoeft hij verder geen brokken er bij te hebben? Hij krijgt hier gewoon een volle bak brokken maar doet daar een hele dag en soms 2 dagen over. Kan ik dat er dan ook nog bij laten staan als ik Smuldier geef?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:25

Mama_Rianne schreef:
De vorige eigenaren vonden hem te druk in huis, hadden niet genoeg tijd voor hem waardoor hij lastig werd en niet meer goed luisterde naar hun.

Smuldier heeft hij in het begin hier ook gehad, dit vond hij erg lekker. Heeft hij aan 1 zon bakje genoeg aan voor een hele dag? Hoeft hij verder geen brokken er bij te hebben? Hij krijgt hier gewoon een volle bak brokken maar doet daar een hele dag en soms 2 dagen over. Kan ik dat er dan ook nog bij laten staan als ik Smuldier geef?

Hoeveel kilo is hij nu? Of heb ik daar over heen gelezen?
Kan me voorstellen dat deze hond veel energie heeft en dus snel druk is, denk ook dat hij het heerlijk vindt dat je behendigheid gaat doen, kan hij lekker z'n ei in kwijt. In principe heeft hij aan smuldier genoeg, alle benodigde stoffen zitten er eigenlijk wel in. Wat doet hij als je hem op gezette tijden laat eten? Zoals ik het nu lees heeft hij 24/7 beschikking over een bak brokken, wat doet hij als hij daar alleen beschikking over heeft tussen bijvoorbeeld 9:00-10:00 en 18:00-19:00? Ik denk niet dat hij zijn brokken erg bijzonder vindt en het zal sowieso een moeilijke eter zijn. Ben benieuwd wat hij doet als hij niet continue beschikking heeft over het eten. Al eens geprobeerd?