konijn met blaasstenen/gruis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

konijn met blaasstenen/gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:56

een van mijn konijnen zit nu bij de dierenarts.
ik zag gister al dat ze moeite had met plassen en vanmorgen was het dus duidelijk dat ze niet plassen kon!

dus naar de dierenarts,die voelde dat de blaas erg vol zat en nu is ze daar om foto's te maken en eventueel een operatie.
ze bellen me vanmiddag nog terug over hoe en wat verder

omdat ik er eigenlijk wel vanuit ga dat ze dit wel gaat halen ( ik hoop het wel!)vraag ik me af hoe het straks verder gaat.
ik vond al wat info op internet dat ze dan ander voer moeten hebben,waar minder calcium in zit?

wie heeft er ervaring met een konijn met blaasproblemen en wat voor voer gaf je die?
moet ik verder nog ergens om denken?

nu krijgen ze voer van Hope farms, rabbit super geloof ik en daarvoor kregen ze altijd voer van Beaphar,de xtravital
Laatst bijgewerkt door ellepel op 26-07-11 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

WinSel

Re: konijn met blaasstenen/gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:57

Had je toevallig een liksteen in de kooi liggen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:02

die vraag kon ik bedenken dat die kwam :P
nee die heb ik niet,vind ik ook onzin ,extra zout hebben ze volgens mij niet nodig

wel kwam ik nog tegen dat er in broccoli veel calcium zit en laten ze dat nou de laatste tijd wel veel hebben gehad :j
ik geef weinig groenvoer, ze krijgen onbeperkt hooi, en smorgens beiden een 30 gram brokjes
af en toe wat groen,maar dat is denk ik maar een 2-3x per week

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:05

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:08

bedankt, geef jij dat speciale hooi zelf ook en zo ja waar haal je dat dan?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:25

Ik zal je wat meer informatie geven over wat ik heb gedaan/geprobeerd:
Ik heb een tijdlang heel veel geprobeerd, aangezien een operatie geen optie was. Helaas had het lang niet allemaal effect.

Dit kreeg hij:
Groente/fruit met weinig calcium
Antibiotica (een-twee weken aangezien hij er een blaasontsteking bij had gekregen)
Pijnstilling
Alternatief medicijn: lysium (http://www.huisdierendokter.nl, moet je maar eens kijken)
Alternatief medicijn: eurologist (ook van huisdierendokter)
Alternatief medicijn: chanca piedra (van knoevel, http://www.knoevelshop.nl)
Vitamine C (aangezien dat de urine verzuurd)

Daarnaast Timothy hooi, wat je bij de dierenwinkel kan krijgen. Kost 5 euro voor 1 kg. Het is best grof hooi, ze vinden het hier niet heel erg geweldig. Ook gaf ik hem tijdelijk spa-blauw als drinkwater, aangezien daar heel weinig calcium in zit (en het kraanwater hier vrij hard is).

Helaas had het niet veel effect allemaal, want het gruis bleef er zitten. Ben heel wat op en neer naar de dierenarts geweest. Met de caaf in kwestie gaat het overigens erg goed op het moment, maar hij krijgt wel elke dag pijnstilling. Hij is echter actief en zeer vrolijk, zit weer goed in zijn vel en is weer mooi aangekomen. Ik ben wel gaan minderen met de medicijnen (in overleg met de dierenarts), en het hooi meng ik nu (dus deels Timothy, deels ander hooi). De alternatieve medicijnen zijn overigens niet echt medicijnen, maar kruidenmengsels. Ik had veel positieve reacties gelezen, en aangezien het erop of eronder was heb ik van alles geprobeerd. Helaas met weinig resultaat.

Ik zeg niet dat je dit allemaal moet gaan doen hoor, maar dan heb je een idee wat er voor mogelijkheden zijn. Dit gaat natuurlijk wel over een cavia en niet over een konijn, maar dan heb je toch een idee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:38

bedankt! :)
wat de alternatieve methoden betreft ben ik er niet zo'n voorstander van, :o
ik heb op dat gebied bij mijn pony al wat ervaring en ik kan niet echt zeggen dat dat nou zo denderned helpt,dus zal ik wel gaan voor wat de arts me adviseerd.

eerst maar hopen dat nijn wel te helpen valt natuurlijk :j
mijn konijnen drinken eigenlijk vrij veel regenwater,ik heb hier een ton staan en bij veel regenval drinken ze dat en anders uit de kraan.
maar ik geloof dat het hier in drenthe wel meevalt met de hardheid van het water,maar ik zal dat eens uitzoeken.

ik ben wel benieuwd of er ook speciaal konijnenvoer is met laag calciumgehalte?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:40

ellepel schreef:
bedankt! :)
wat de alternatieve methoden betreft ben ik er niet zo'n voorstander van, :o
ik heb op dat gebied bij mijn pony al wat ervaring en ik kan niet echt zeggen dat dat nou zo denderned helpt,dus zal ik wel gaan voor wat de arts me adviseerd.

Ik ook niet, maar ik wilde alles proberen. Het was op een bepaald moment echt erop of eronder. Het zijn kruidenmengels, en op zich eten ze dat ook gewoon in het wild, dus het is niet echt alternatief in de zin van "ingestraald" ofzo, daar geloof ik niet in.
Wat je vraag betreft over konijnenvoer, dat weet ik helaas niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:42

wat voor merk droogvoer geef jij je cavia nu dan?
of is dat niet speciaal lager in calcium.

vers groenvoer krijgen ze dus niet zoveel hier,maar ik ga dat dan straks wel aanpassen in voer met minder calcium

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:52

Voor caven is het erg belangrijk dat ze veel groente/fruit krijgen omdat ze zelf geen vitamine C kunnen aanmaken, dus dat krijgen ze hier heel veel.

Hij krijgt Science Selective Guinea Pig, dat is een vrij goede brok. Ik weet niet of er echt weinig calcium in zit, maar het was wel het beste voer volgens de dierenarts. Je hebt het vast ook in de konijnenvariant, maar ik weet niet of het wel nodig is in jouw situatie om over te stappen.
Wat wel zo was, was dat ik niet zo heel veel gram droogvoer per dag mocht geven, omdat het droog is en dat ook problemen kan veroorzaken (aldus de dierenarts). Ze krijgen hier nu ook de helft minder droogvoer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 15:07

ik geef dus ook niet zoveel brokjes hoor,ongeveer een 30 gram per konijn en dat klopt met wat ze mogen hebben.
ik denk dat ik in een dierenwinkel dan eens wat zakken naast elkaar zet en kijk wat er onderling verschilt.
dat is nogal es wat.
ik had een tijd geleden een andere zak voer meegenomen en mijn konijnen begonnen ineens veel te drinken!

dus ik kijk op dei zak,zit er dus maar liefst 20% natrium in terwijl in andere merken 10% of minder zat..
tja dan wil je wel dorst krijgen natuurlijk met zoveel zout :+

ik zal es kijken, in elk geval bedankt voor je advies :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:17

Wat betreft het alternatieve. Eurologist heb ik met veel succes bij mijn hond gebruikt dus werkzaam is het zeer zeker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 15:31

ik was al even aan het snuffelen gegaan en ik vind over dat middel inderdaad wel goede berichten :j
maar eerst maar es horen wat er nou precies met nijn aan de hand is en dan ga ik kijken wat ik verder voor haar kan doen

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:35

Er is een nieuwe lijn van Supreme Science Selective, speciaal voor konijnen met blaasgruis/stenen.
Ik denk dat deze lijn alleen via de dierenarts gaat, maar weet het niet zeker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:31

ik ben gebeld door de praktijk net en verhaal is als volgt;
ze hebben foto's gemaakt van de blaas en daarop was een hele grote steen te zien die half in de urinebuis zat.
steen hebben ze eruit gehaald en er zat heel veel pus,ontsteking bij.

alles gespoeld,antibiotica er in en konijn ligt nu wakker te worden.

beetje jammer dat ze me niet even belden toen ze op de foto al zagen dat het een hele grote steen was en er zoveel ontsteking bij zat -O-
verhaaltje gaat me nu dus 370 euro kosten en ook al is het een lief konijn,dat bedrag werd me net te gek.
maar goed is niet anders...ik mag nu dus wel hopen dat nijn heel goed wakker word en dat dit goed gaat komen!!!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:30

Is inderdaad niet goedkoop, helaas. Mijn caaf heeft me ook de nodige financieel minder leuke kanten van het huisdier houden laten zien. Maar als ik hem hier blij zie rondhuppelen is dat het zeker waard.
Ik hoop dat je konijn inderdaad goed wakker wordt en dat het niet weer terug komt, en dat ze nog een fijn leven heeft en je veel van haar kan genieten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:23

nou,eigenlijk snap ik niet dat het zoveel moet kosten?
maar ja goed,we gaan wel even met ze praten dat ze niet goed gehandeld hebben,het is wel normaal dat ze tussentijds even overleggen met wat je zelf verder wilt.
dus wat dat betreft krijgen ze wel de wind van voren :P

morgen kan ik haar ophalen en dan moet ze eerst binnen blijven en dus apart van haar zusje, heb wel het idee dat het andere konijn wat rustiger is als anders.
ik weet dat dieren geld kosten hoor,heb wat dat betreft al heel wat meegemaakt met huisdieren :j
hopelijk knapt ze weer helemaal op en word ze net als mijn vroegere konijnen heel oud :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:25

Vindt ik ronduit te gek dat ze dat zo maar doen zonder overleg eerlijk gezegd. Ik zou ze ook ronduiit zeggen dat je hier niet voor gekozen hadt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:29

nee ,ja sneu voor het diertje hoor,want het is ook maar afwachten hoe het verder gaat he?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:49

en maar hopen dat je de zusjes zo weer gekoppeld krijg....

Beterschap voor je nijn. Heel eerlijk ik zelf zou de behandeling niet hebben laten doen. Zeker niet als je geen goed dieet kan geven omdat het probleem makkelijk terug kan komen. Hier in groepsverband zou ik dus alles om moeten gooien of konijn apart gaan zetten en voeren. Denk niet dat ik mijn konijnen daar een plezier mee zou doen.

Hopelijk knapt je nijn wel goed op dit is niet niks voor een nijn om te moeten ondergaan. Overigens ook nog nooit eerder ervan gehoord dat het kan zeg!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:53

ellepel schreef:
nou,eigenlijk snap ik niet dat het zoveel moet kosten?
maar ja goed,we gaan wel even met ze praten dat ze niet goed gehandeld hebben,het is wel normaal dat ze tussentijds even overleggen met wat je zelf verder wilt.
dus wat dat betreft krijgen ze wel de wind van voren :P

morgen kan ik haar ophalen en dan moet ze eerst binnen blijven en dus apart van haar zusje, heb wel het idee dat het andere konijn wat rustiger is als anders.
ik weet dat dieren geld kosten hoor,heb wat dat betreft al heel wat meegemaakt met huisdieren :j
hopelijk knapt ze weer helemaal op en word ze net als mijn vroegere konijnen heel oud :)

Ik snap ook niet dat het allemaal zo duur moet zijn hoor! En ze hebben zeker niet juist gehandeld, niet netjes om niet met jou te overleggen. Dieren kosten inderdaad helaas veel geld, maar ik ben het met je eens dat er ergens een stop is hoor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:10

overigens ik zou ook gerust dat geld over hebben voor een dier maar ik weet hoe erg blaasgruis kan zijn en hoeveel problemen het kan geven en dat het enorm snel terug kan zijn als je niet een goed dieet kan hebben en dieet kan ook gewoon niet werken omdat stress ook nog eens mee speeld bij vele dieren. Dit probleem had ik dus niet verholpen maar konijn rustig in laten slapen.
Mijn ene vlaam is ook ziek geweest. Werd verdacht van EC heb in half jaar 3x een maand kuur moeten geven kosten bleven stijgen en konijn werd steeds slechter. Toen bleek dat ruggewervels verschoven waren en bij bepaalde draaing dus een poos verlamd aan achterhand. Daar kon ze zelf goed mee overleg. Echter door de medicatie (pijnstilling, baytril, panacur, anti biotica enz.) bleken de nieren het ook nog eens begeven te hebben. En dan is de enigste oplossing toch helaas inslapen.
Echter zolang een dier een grote kans op genezing heeft dan wordt het dier gewoon geholpen aan het probleem. Immers ik heb voor mijn dieren gekozen en hun niet voor mij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:47

heb je gelijk in hoor, en daarom hoop ik dat dit weer goed gaat komen :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:02

dierenfan schreef:
overigens ik zou ook gerust dat geld over hebben voor een dier maar ik weet hoe erg blaasgruis kan zijn en hoeveel problemen het kan geven en dat het enorm snel terug kan zijn

Dat is bij mij ook het geval. Zolang de caaf nog een pijnvrij en vrolijk leven kan hebben is het goed, maar waarschijnlijk gaat het blaasgruis niet meer weg of komt snel terug. Operatie is ook niet echt een optie.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:14

Century schreef:
Ik zal je wat meer informatie geven over wat ik heb gedaan/geprobeerd:
Ik heb een tijdlang heel veel geprobeerd, aangezien een operatie geen optie was. Helaas had het lang niet allemaal effect.

Dit kreeg hij:
Groente/fruit met weinig calcium
Antibiotica (een-twee weken aangezien hij er een blaasontsteking bij had gekregen)
Pijnstilling
Alternatief medicijn: lysium (http://www.huisdierendokter.nl, moet je maar eens kijken)
Alternatief medicijn: eurologist (ook van huisdierendokter)
Alternatief medicijn: chanca piedra (van knoevel, http://www.knoevelshop.nl)
Vitamine C (aangezien dat de urine verzuurd)

Toen mijn cavia blaasproblemen had moest ik juist stoppen met het geven van vitamine C. De dierenarts zei dat bij cavia's dat een te zure urine geeft en juist blaasstenen veroorzaakt.

@Ellepel: Dat is een behoorlijk bedrag dat je kwijt bent. Hopelijk komt het nu goed met je konijn.
Ik heb mijn konijn altijd Science Selective gegeven en mijn cavia's krijgen het ook. Vind het zelf heel erg fijn voer.