Hoe konijnen vangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Hoe konijnen vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:41

Hallo,

Ik zit met een probleempje.
Mijn konijn loopt hier los rond tussen de paarden en kippen.
Beest heeft de tijd van haar leven en is kerngezond.
Ik heb een logekonijn, een mannetje.
Om een of andere manier is hij uit zijn kooi kunnen ontsnappen en heeft hij mijn konijn gedekt.
Het duurde ook even voordat we hem terug gevangen hadden ( inmiddels is hij alweer terug naar de baasjes maar het kwaad is geschied....).
Sinds deze week heeft mijn konijn jonkies.
Op een niet al te handige plaats, namelijk tussen de muur en de grote hooibak in ( ik kan er niet aankomen, dus verplaatsen kan ik ook niet)
Nu zit ik dus met het probleem dat deze jongen verwilderd gaat zijn.
En ik ze dus niet makkelijk te pakken ga krijgen.
Hoe doen jullie dit?
Want het is niet de bedoeling dat ze hier allemaal blijven :+ .

Commentaar over dat ik beter zou moeten opletten hoef ik niet. Het is al gebeurd
Het mannetje stond hier al een half jaar en nu ineens ontsnapte hij ( hoe is nog steeds een raadsel).

Alvast bedankt

Groetjes
Hanne

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:44

Zorg dat er geen voer in de buurt is en dat je de rest van de tijd op een vaste tijd voert. Voer evt binnen een klein hekwerkje dat je op een gegeven moment dicht doet als ze aan het eten zijn.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:48

Achter de boom gaan zitten en doen of je een wortel bent... Of was dat van de koe en een haas??? :')
Flauwe grap, I know!
Niet meer voeren en dan met een groot vissen schepnet( zo'n heule grote) wachten als je voert en hem dan zo te pakken nemen. En de jonkies er weer bij zetten. Kan volgens mij prima.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:50

kohtje schreef:
Zorg dat er geen voer in de buurt is en dat je de rest van de tijd op een vaste tijd voert. Voer evt binnen een klein hekwerkje dat je op een gegeven moment dicht doet als ze aan het eten zijn.

Voer krijgt ze niet. Ze eet zeg maar van de tafel :+ Het geen wat bij de kippen gegooid wordt dat eet zij ook.
Hekwerk kan ik helaas niet zetten ivm met de paarden. Ben bang dat ze er dan met een hoef in gaan staan en er brokken vallen.
Ze heeft ze echt stom gelegd. Het verbaasd me zelfs dat ze tussen die opening past :+
Het gene waar ik ook schrik voor heb is, dat als de konijntjes gaan kruipen dat ze recht onder de hoeven van de paarden kruipen.

Maar ik zal het onthouden van het voeren ( de jonkies zullen wel gevoerd worden), misschien dat ik het gewoon voor de opening kan leggen als ze ouder zijn en dan erbij blijven zitten en hopen dat ze wat vertrouwen krijgen en dat ik ze dan kan pakken als ze oud genoeg zijn om van mams weg te mogen.

Creatas

Re: Hoe konijnen vangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:00

Heeft de nestplek maar 1 uitgang?
Iets ervoor zetten? reservekonijnenhok? Dat moeders alleen daar in kan springen (en ja dan zul je dus wel konijnenvoer moeten gaan geven). Onderkant afzetten met gaas of blokken. Deurtje open, enige toegang voor jou is dan vanaf de bovenklep. Als het jong gaat kruipen/hupsen dat zij ook enkel in de kooi kunnen en dan gewoon een keer een dagje posten en alles vangen.

Of als ze wat groter zijn met een schepnet gaan vissen :+

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 13:22

Heb even ter illustratie net een paar foto's gemaakt.
Heb nou ook de jonkies kunnen zien en ze zijn toch al zeker 1 week oud.
http://i861.photobucket.com/albums/ab17 ... G_0006.jpg
( paard stond de hele tijd bij me)
http://i861.photobucket.com/albums/ab17 ... G_0001.jpg
En mams met haar kroost:
http://i861.photobucket.com/albums/ab17 ... G_0002.jpg
http://i861.photobucket.com/albums/ab17 ... G_0003.jpg
http://i861.photobucket.com/albums/ab17 ... G_0005.jpg

Kooi ervoor zetten kan ik proberen maar mijn jaarling is best een sulletje dus dat zal niet lang gaan duren.

Groetjes
Hanne

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:26

Ik vind je nijntjes wel heel mooi!!!
Kan je er aan de voorkant geen kippengaas voor zetten en dan met hulp de kast iets verplaatsen? Zo kan mama niet weg en heb je alles in een keer onder controle!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:30

Ooohh wat een schatjes..maar zijn ze niet ouder dan een week?
Dat is idd een erg onhandige plek..kan die bak aan de zijkant echt niet een cm of 10 opzij?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:42

Geniaal dat beest :')

Oke, even MacGyver spelen..

Kan je aan een stok iets maken wat er tussenpast en de jongen geen pijn doet (bij een smalle schop die je er gekanteld tussen kan doen; waar je doeken omheenwikkelt? Zodat je ze naar voren kan schuiven?
De vraag is dan of je eerst moeders kan vangen, of dat je haar daarna door haar jongen in een hok laat lokken. Meest belangrijke is hier dan de vraag (waar ik het antwoord niet op weet) is of moeders haar jongen dan wel of niet verstoot (tenzij je ze niet met blote handen aanpakt?)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 16:17

Hoi,

Helaas kan de bak niet opzij geschoven worden.
Die zit vast tussen de tegels :+
Anders was het probleem zo opgelost want dan had ik de jonkies samen met mams hier in de kooi gezet tot ze groot genoeg waren.

Op een vraag hier:
Mams heeft al eerder 2 nestjes gehad en ik mag altijd eraan komen, ze doet ze niets.
En ze verstoot ze ook niet.

Vandaag even naar de dierenwinkel geweest, kijken of zij tips hadden.
Ze zeiden om het van voor toe te maken met kippengaas en dan mams er een paar keer per dag bijzetten zodat ze ze kan voeren enz Dit heb ik namelijk al ongeveer een keer moeten doen. Ze zaten toen nog in een groot hok in de garage. 1 jonkie had een ontsteking aan het pootje ( was toen 3 - 4 weken oud) en ik moest haar binnen apart zetten ( ofja mijn buuvrouw want daar is ze naartoe gegaan) ik heb toen mams telkens s'avonds even erbij gezet zodat ze haar jong kon verzorgen. Dat jonkie heeft het ook overleefd. Of ik moet het gaas laag genoeg maken dat mams er langs kan maar de jonkies nog niet. Maarja als ze er dan overheen kruipen heb ik er nog niets aan :+ In het ergste geval schaf ik gewoon een visnet halen en ze zo vangen :+ ( ziet me al lopen :') )

Creatas: ik kan me niet voor de geest halen wat je bedoelt :')

Ze zijn nou rond de week oud. Hebben al haar maar de ogen zijn nog totaal niet open en ze zijn nog vrij klein dus veel ouder als een week zullen ze niet zijn. We denken dat ze van vorige week zaterdag zijn aangezien er toen ineens heel veel haar lag.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:55

Als ze ze toch niet verstoot dan zou ik eigenlijk moeders gewoon maar zien te vangen (dus hok ervoor en daarin lokken oid). En dan het jong met een visnet naar voren schuiven..

Citaat:
Of ik moet het gaas laag genoeg maken dat mams er langs kan maar de jonkies nog niet. Maarja als ze er dan overheen kruipen heb ik er nog niets aan In het ergste geval schaf ik gewoon een visnet halen en ze zo vangen ( ziet me al lopen )

Moeders kan toch wel hoog springen, dus gewoon gaasje ervoor, en dan evt. een paar stenen stapelen als trapje oid.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:48

wow die mams is enorm geweldig!!! Welk ras of kruising is zij en de pa? (heb er al genoeg hoor maar wel heel nieuwsgierig).

Zelf zou ik ze nu proberen te vangen als mams daar toch niet om geeft en de jongen dan in een hok doen zodat ze echt niet weg kunnen (ivm mogelijke rammen)

Wat ik me nu af vraag is het feit: zijn er bij jullie dan geen wilde konijnen in de buurt als je konijn altijd los loopt? In dat geval zou ik echt denken over het steriliseren van de voedster. Nu was het een ongeluk. Heel rot maar is niet anders. Weet niet wat de 2 vorige keren waren? In elk geval zou ik proberen om te maken dat ongelukjes nu echt niet meer kunnen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 20:04

dierenfan schreef:
wow die mams is enorm geweldig!!! Welk ras of kruising is zij en de pa? (heb er al genoeg hoor maar wel heel nieuwsgierig).

Zelf zou ik ze nu proberen te vangen als mams daar toch niet om geeft en de jongen dan in een hok doen zodat ze echt niet weg kunnen (ivm mogelijke rammen)

Wat ik me nu af vraag is het feit: zijn er bij jullie dan geen wilde konijnen in de buurt als je konijn altijd los loopt? In dat geval zou ik echt denken over het steriliseren van de voedster. Nu was het een ongeluk. Heel rot maar is niet anders. Weet niet wat de 2 vorige keren waren? In elk geval zou ik proberen om te maken dat ongelukjes nu echt niet meer kunnen.

Mams is een Rex konijn ( heeft ook een fluwelen zachte vacht) pap is een gewoon dwergkonijn.

Ik ga ze achter een weekje denk ik vangen ( voordat ze beginnen rond te lopen) en dan doe ik ze in een kooi samen met mams. En dan als ze oud genoeg zijn kan mams er terug vanaf.

We hebben hier tot nu toe nog geen wilde konijnen gezien. Maar ik ben zeker aan het nadenken om haar te sterilliseren.
De andere 2 nestjes waren geen oeps nestjes. Maar de vader daarvan is (helaas) overleden.

Bedankt allemaal voor de tips.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:22

Haha wel lekker veilige plek gekozen :)) Maar niet zo handig nee.. Wat is mams mooi!! :oo Ik hou van rexen. Ik hoop dat je ze te pakken krijgt. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:36

ik zou de jognen inderdaad proberen te schuiven, daarna de familie weer herenigen :)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:42

Mams kun je zo pakken? Misschien kun je de jonkies eruit "scheppen" met een soeplepel en het hele stel weer op een veilige plek herenigen?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:37

Wanneer je de jongen nu al wilt vangen zul je dit met nest en al moeten doen en voordat je de jongen "pakt" het pakgereedschap door de mest van de moeder heen halen, anders heb je kans dat ze de jongen verstoot. En idd gewoon een kooi er voor zetten.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 22:09

Cynthiaapje: Mams heeft al eerder 2 nesten gehad en vindt het niet erg als we eraan zitten.

We hebben ze vandaag kunnen vangen *\o/* *\o/* Alleen mams nog niet. :')
We zijn al vanaf half 8 bezig en hebben net de laatste gevangen :+
Er bleek onder het hok ook nog een ruimte te zitten waar ze dus naartoe vluchtte en daarom kregen we ze niet makkelijk te pakken. :x
Ze zijn tussen de 2 - 3 weken oud. Oogjes zijn volledig open en ze rennen stevig rond.
Deze morgen had ik een dood konijntje gevonden. Helaas zoals ik al vreesde is deze vertrappeld door de paarden. Vandaar dat ik ze nou gevangen heb.
Morgen mams nog maar even vangen en dan is het gezinnetje weer compleet.

Het zijn trouwens echt hartstikke mooie jonkies. 3 zwart witte, 1 volledige zwarte en 1 zwarte met 2 witte voetjes en een wit snuitje.

Zal zo vlug mogelijk eens foto's maken :D

Groetjes
Hanne

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:35

Volgende keer wat beter op je konijn letten..? Ik zou die moeder maar nu gaan vangen want ze kan dus niet bij de jongen??

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:14

Kan je het niet dusdanig maken dat moeders nu wel bij de jongen kan, maar het jong spul er niet uit? Bakstenentrapje aan de buitenkant van de kooi en de klep open (vastzetten) oid? Of kan het jong spul er dan uit?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 09:23

saskiakefie schreef:
Volgende keer wat beter op je konijn letten..? Ik zou die moeder maar nu gaan vangen want ze kan dus niet bij de jongen??

En volgende keer beter op mijn konijn letten?
Probeer dat maar eens als ze hier in het land losloopt ;)
Mams is buurten ;) ze zat gisteren niet in de buurt.
Dus zometeen maar even kijken waar ze is en dan haar vangen

Vandaag even de grote kooi inorde maken en dan kan daar mams met haar kids in.
Dan moet mams maar even voor 3 weken in de kooi zitten, daarna kan ze toch weer los lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:27

Ik zou ook na dit avontuur je konijn maar even langs de da brengen.
Wilde konijnen mannen zijn ook zeer vindingrijk in het bezwangeren van loslopende tamme vrouwen.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 09:30

Sizzle schreef:
Ik zou ook na dit avontuur je konijn maar even langs de da brengen.
Wilde konijnen mannen zijn ook zeer vindingrijk in het bezwangeren van loslopende tamme vrouwen.

Ze gaat zeker naar de DA, heb geen zin in 100 konijnen die hier lopen :D

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 10:45

En mams is ook succesvol gevangen. Ze zit nu terug bij haar kleintjes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:57

Ik heb dit 1x meegemaakt omdat een zogenaamd vrouwtje dit niet bleek te zijn. Deze jonkies zijn in een echt hol geboren. 1 ervan heeft echt gekrijst toen ze gevangen werd. De rest leek wel tam maar echt tam zijn ze nooit geworden. Ik heb er dan ook ontzettend spijt van gehad dat sommige huiskonijnen zijn geworden, want 2 van de nieuwe baasjes werden er bang voor.
Ik heb er 1 gehouden en die is niet lang gebleven. Hij is uitgebroken en nooit meer terug gekomen. Mijn tamme dieren braken ook wel eens uit, maae die waren altijd voor etenstijd weer terug :Y)