Kunnen jullie het? Dier uit zijn lijden verlossen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Kunnen jullie het? Dier uit zijn lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:47

Van de week is er door een ongeluk een paard bovenop een kitten gaan staan (hoe en wat wijd ik verder niet over uit, is niet relevant, maar het was niet prettig om te zien). Vol op zijn lijf en het ging dus niet goed met de kleine. Hij begon te spartelen/stuiptrekken en had bloed uit zn bekje. Nadat ik hem opgepakt had voelde ik het leven gewoon uit zijn lijfje stromen tot ik binnen 10 seconden een hoopje ellende in mijn handen had dat eigenlijk al dood was, maar nog wel ademde.

Ik heb gesmeekt of iemand alsjeblieft zijn nekje om kon draaien of een steen op zn koppie kon slaan of wat dan ook om hem maar snel uit zijn lijden te verlossen. Ik kon het niet en wist niet hoe ik het moest doen. Ik ben dan ook heel blij dat een stalgenootje het van mij heeft overgenomen en zijn luchtwegen heeft dichtgeknepen tot het klaar was.
Ik baalde zo ontzettend dat ik het niet zelf heb kunnen doen en was gewoon boos op mezelf dat ik niet sterk genoeg was om het te kunnen afmaken. Alles beter dan het beestje langer te laten lijden.
Als mijn stalgenootje het niet van me over had genomen had ik het waarschijnlijk zelf wel gedaan, omdat je dan móét, maar ben wel blij dat ik het niet hoefde te doen (voelde me wel schuldig dat ik iemand anders ermee opgezadeld heb). We hebben het katje samen begraven onder een struik bij de weilanden. Het was zo'n lief ding ;(

Wat doen jullie in zo'n situatie?

Om even duidelijk te zijn; de dierenarts was absoluut geen optie, het beestje was ten dode opgeschreven en leed echt ernstig. Het was 's avonds en de dierenarts had veel te lang geduurd :n

Florale

Re: Kunnen jullie het? Dier uit zijn lijden verlossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:57

Soms moet het gewoon, goed ook dat het beestje direct uit zijn lijden is verlost.
En ja ook wij hebben het wel eens aan het handje gehad,maar hubs is slager dus kijkt er anders tegen aan.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:00

Ja als het moet wel.
Had voor paar weken terug een konijntje die zn pootje helemaal naar achter geslagen was na wsl ook een aanvaring met een van de paarden.
Niemand durfde hem uit zijn lijden te verlossen..
Uiteindelijk hem maar voor mn autoband neer gelegd..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:00

Ik wil en kan het niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:02

Noem het zwak maar ik kan dat dus echt niet.
Mijn hond heeft weleens (helaas) een egel te pakken genomen waarvan ze de hele rug eraf had getrokken. Egel leefde nog, vriendje zou hem wel even uit zijn lijden verlossen. Zelfs die had er moeite mee, maar heeft het wel gedaan. Gelukkig was hij erbij, ik weet niet of ik het zelf gekund had hoe zielig ik het ook vind om ze in leven te laten op zo'n moment.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:03

Maar zonnebloem, wat doe je dan?
Ik kan het al helemaal niet over mijn hart verkrijgen om zo'n diertje dan maar te laten liggen, het had nog uren kunnen duren voor hij uiteindelijk bezweken was aan zijn inwendige bloedingen en (waarschijnlijk) gebroken nek/rug. Nu was het iig binnen 10 minuten afgelopen (damn wat duurt het lang voor ze opgeven ;( )

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:04

Ik zou het niet kunnen/durven weet ik van mezelf.. Maar som is het idd wel 'beter' vind ik om een dier uit zijn lijden te verlossen..

valine

Ik doe altijd als of ik best wel stoer ben, maar na dat gisteren mijn kat is ingeslapen (wat met veel pijn gepaard ging) weet ik nu wel dat ik niet zo stoer ben...
Ben dus te soft daarvoor en zal ook zeker iemand anders daar voor strikken..

Andreeaa

zonnebloem18 schreef:
Ik wil en kan het niet.

Ik ook niet!!
Arm kitten :(

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:05

Heel lang geleden woonde ik in een gebied waar onder de konijnen de ziekte myxomatose uit was gebroken. Wij leerden toen van dierengezondheidsdienst hoe we zo'n konijn met een klap met een kei uit zijn lijden konden verlossen. Heb dat toen ook bij verschillende konijnen gedaan. Toen echter een paar jaar geleden een parkietje van ons op zijn zij in de kooi lag, kon ik het absoluut niet en ben er mee naar de DA gereden .....

Inney

Ik heb het 1 keer gedaan met een vogel, die mijn kat had gevangen. Oo wat vond ik het erg. Zat er echt mee. Dus ik weet niet of ik het nog een keer kan :n . Brr.

jillie1994

Ik zelf zou het niet kunnen, maar laten lijden is ook weer zo egoïstisch, pff ik zou niet weten wat ik op zo'n moment moet doen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:06

Avelienvd schreef:
Ja als het moet wel.
Had voor paar weken terug een konijntje die zn pootje helemaal naar achter geslagen was na wsl ook een aanvaring met een van de paarden.
Niemand durfde hem uit zijn lijden te verlossen..
Uiteindelijk hem maar voor mn autoband neer gelegd..

Hahaha sadist :Y)
Ik had hem wss een schep in de nek gezet :j
Laatst bijgewerkt door TanteSabien op 22-07-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:06

Nee, ik denk niet dat ik dat zou kunnen. Hoop niet dat ik ooit in zo'n situatie terecht kom waarin ik dat moet doen...

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:07

Ik denk niet dat ik dat kan.. Maar ik ben zelf nooit in z'n situatie terecht gekomen.
Toen is nog op de basisschool zat, gingen we met het dorp op kamp met de fiets. Toen lag er een kraai op de weg met gebroken vleugel/poot. Een van de leiding heeft zijn kop toen omgedraaid, niet fijn om te zien, maarja anders had dat beestje ook alleen maar geleden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:08

ik vind het ook iets heeeel akeligs (en wordt er achteraf hondsberoerd van) maar als het écht moet, dan is een gerichte snelle tik achter de oren voor kleine dieren vaak het beste wat je kan doen..
je moet wel durven, niet twijfelachtig zijn want dan tik je niet hard genoeg en maak je het lijden alleen maar erger.
bah, wordt al akelig alleen van de gedachte.. bah.
maar handelen is ergens toch je plicht als je een dier treft wat op die manier lijdt en onherstelbaar beschadigd is.

bij het kleinste sprankje hoop natuurlijk gewoon naar de dierenarts brengen, en ook voor het inslapen als het nog enigszins kan ook naar de dierenarts brengen,
zelf doen is puur voor situaties die erg urgent zijn zoals in het voorbeeld van de TS die ik veel sterkte wil wensen met de ontzettend akelige gebeurtenis..!

Avelienvd

Haha en bedankt sabien :P
Schep was niet voor handen...

Kon hem moeilijk laten lijden en dat hij nog een paar dagen zou liggen en vervolgens gepakt worden..

zonnebloem18

Als het echt moet ga ik naar een dierenarts.
Ik werk op de dierenambulance en heb weleens vogels waarvan ik weet dat ze ingeslapen moeten worden maar dan gaan we nog altijd netjes naar de vogelopvang die de vogels inslapen als het echt nodig is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:09

ik wil het ook niet, maar als het moet doe ik het wel
een keer een kuiken waar iemand op is gaan staan
een konijn dat voor me werd aangereden, ben omgedraaid en er ook overheen gereden.
Een ander beestje dat ook op de weg lag te spartelen

ik heb er altijd zo`n misselijk gevoel van, maar als een beestje ligt te creperen en niks meer aan te redden valt laat ik het niet langer lijden dan nodig is

heb gelukkig ook al genoeg beestjes kunnen "redden"

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:09

Jeetje wat een nare situatie zeg.... Alles wat kleiner is dan een rat daar kan ik nog wel mee uit de voeten, maar bij dingen die groter zijn... Ben al wel een paar keer bewust over een halfdood dier heen gereden met de auto, maar handmatig zou ik het niet aandurven.

Mijn vriend wel, die pakt zn koksmes en die snijdt gerust een keeltje door of een hoofd eraf.
Maar mij niet gezien...

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:10

Bij ons in de tuin zit een duif die een keer tegen 'n raam is gevlogen, die heeft nu een scheve snavel. De kanten van de snavel staan zeg maar scheef op elkaar: hij kan niet goed meer eten. Ook hebben we 3 katten rondlopen dus dit gaat waarschijnlijk nooit lang duren...

Maar soms ligt er wel een half levende muis (half dode eigenlijk). Dan zetten we de kat er gewoon bij, hoe zielig het ook is. Zelf zou ik het écht niet kunnen!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:11

zonnebloem18 schreef:
Als het echt moet ga ik naar een dierenarts.
Ik werk op de dierenambulance en heb weleens vogels waarvan ik weet dat ze ingeslapen moeten worden maar dan gaan we nog altijd netjes naar de vogelopvang die de vogels inslapen als het echt nodig is.

Denk dat ik dat ook zou doen, alleen vind het dan zo sneu dat ze nog zo lang moeten wachten om verlost te worden.. ;(

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:11

Marigold schreef:
ik vind het ook iets heeeel akeligs (en wordt er achteraf hondsberoerd van) maar als het écht moet, dan is een gerichte snelle tik achter de oren voor kleine dieren vaak het beste wat je kan doen..
je moet wel durven, niet twijfelachtig zijn want dan tik je niet hard genoeg en maak je het lijden alleen maar erger.

Ook dat heb ik dus al een keer mis zien gaan. :=
Daarom durf ik niets groters dan een kleine rat handmatig te vermoorden. Ik sla bij voorkeur ergens tegenaan met het dier en niet het dier zelf een tik geven want dan zul je net zien dat ik missla. :\

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:12

Avelienvd schreef:
Haha en bedankt sabien :P
Schep was niet voor handen...

Kon hem moeilijk laten lijden en dat hij nog een paar dagen zou liggen en vervolgens gepakt worden..

Alsjeblief :D

Dan is de band inderdaad een goede optie.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:13

Helaas kan ik het en heb ik het moeten doen op de kraamstal waar ik werkte.
Jonge biggetjes die niet levensvatbaar zijn worden doodgeslagen. Een spuitje is pijnlijker.
(en duurder)
Als ik het niet deed, bleven ze tot savonds liggen, tot mijn collega het deed, dat wilde ik de biggetjes ook niet aandoen, dus met mijn ogen dichtgeknepen heb ik het destijds vaak moeten doen... leuk is anders.

Overigens heb ik ook op een slachterij gewerkt, waar ik ook mee heb geslacht. Dat was anders.