TerrotKat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

TerrotKat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:19

In de ochtend weet ik alweer hoe laat het is. "Eline!" roept mijn vader van beneden naar boven. Ik zucht en stap dan maar weer mijn bed uit. Beneden zit onze kitten verstopt achter de bank te grommen alsof diens leven ervan afhangt. Mijn vader kan hem niet krijgen, daar is het kleine beest te snel en te lenig voor. Ik verschuif de bank en na wat heen en weer geren door de kamer pak ik hem bij zijn nekvel en trek ik de grote dode ekster waar die zo om zat te grommen uit zijn bek. De kat word weer losgelaten, de ekster gaat de container in.
Nog geen twee uur later word ik weer geroepen en even later sta ik buiten en gooi ik een dode rat in de container. Begin middag gooi ik er nog wat dode muizen bij die de andere dode dieren gezelschap houden, tot de vuilstort de container komt ophalen.

Een kleine Jager eersteklas. Amper vier maanden oud. Klein, slank, lenig en verschrikkelijk snel. De buurt katten moeten niets van hem hebben. Als een kleine leeuw springt die vanuit de bosjes of het hoge gras op andere katten. Bovenop hun rug. Hij grijpt ze dan met zijn kleine kaken in de nek en houd zich heel stevig vast. Zo lift die een paar meter mee tot de andere katten hem er eindelijk af weten te krijgen en maken dat ze wegkomen.

Katten aanvallen, nog tot daaraantoe, maar meneer springt met hetzelfde gemak bovenop kleine en grote honden. Laatst hing die aan de nek van een labrador. Vaker zit die bovenop de rug, met de poten om de hond zijn nek geslagen en de tanden erin. Het is alsof ik een natuurfilm kijk waarin een leeuwin een hert aan het aanvallen is.

De katten in de buurt zijn bang voor hem. De honden die langs onze achtertuin wandelen blijven nu uit de buurt.

Allemaal leuk en aardig, eerst. Zo'n klein monster dat alles en iedereen de baas is, maar het word nu toch wel echt te gek. Ik heb niet veel zin om elke dag een paar vogels en muizen uit ons huis te plukken.

Laatst wilde ik gaan slapen en lag er een dode muis in mijn bed. Overdag mag hij dus niet meer boven komen. 's Nachts nog wel, dan slaapt de kleine terror bij me op bed en dan is het een lieve kleine engel. Oogjes dicht en met zijn vochtige neus tegen mijn neus aan. Soms word ik wakker omdat ik niet meer door mijn neus kan ademen. Dan is die zo dicht naar me toe geschoven dat mijn neus in zijn vacht zit en geen lucht meer doorlaat. Dan verschuif ik even en slapen we samen lekker verder.

Zijn naam is Kruifje. Ik heb eindelijk toegelaten dat mijn vader dit keer de kat een naam mocht geven en dan krijg je dat soort taferelen. Vernoemd naar Kruif, de voetballer. Hoe dan ook, Kruiffie is voor ons een hele lieve kat. Ja, soms dan springt die ineens vanuit een hoek bovenop je en hangt die aan je been met zijn tanden in je broek. Dan krijgt die gerust een tik. We zijn geen prooi en zo mag die ons ook niet zien. We spelen met hem, met speeltjes of met onze handen. Dan doet hij zijn nagels niet uit. Dat mag immers niet. Wat dat betreft is het voor ons een topkat. Ook met onze andere kat, zijn oudere halfzus, kan hij het prima vinden. Daar is die mee opgegroeid en haalt die zulke dingen niet zo vaak uit.

Maar de buurt is langzaamaan iets minder gecharmeerd van hem. Een belletje om zijn nek helpt niet, hij komt evengoed met een paar prooien per dag naar binnen wandelen. En we weten niet hoe we de andere problemen moeten oplossen. Hij is nergens bang voor en ziet alles als prooi. Van kleine muizen tot grote honden.

We zaten al aan castratie te denken, daar word hij misschien rustiger van, maar zal dat zijn gedrag ook totaal veranderen?

Mijn vader opperde al om hem naar een boerderij te doen, kan die prooien vangen wat die wil. Daar ben ik dus tegen, is een leuk idee, maar het beestje is ook zo ontzettend aanhankelijk en volgt mij op de voet voor aandacht. Iets wat die op een boerderij niet zou kunnen krijgen.

Binnen houden gaat niet lukken. Sowieso houd ik er niet van om katten binnen te houden en hij is zo vlug als water. De deur open en weg is meneer Kruif.

Ik heb veel katten gehad in mijn jonge leventje, maar zo'n kat als deze heb ik nog nooit meegemaakt. Hij vangt gemiddeld 5 prooien per dag!

minka

Re: TerrotKat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:25

:')

Moet stiekem een beetje lachen, volgens mij is het gewoon het gedrag van een hyperactieve jonge kat :)

Misschien dat een leeftijdsgenootje hem wat rustiger maakt. Verder zou ik hem sowieso laten castreren, want een ongecastreerde kater in je huis is vaak niet heel fris en de kans is groot dat hij in het voorjaar op zoek gaat naar poezen. Vaak worden ze hier inderdaad ook een stuk rustiger van.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:31

HAha, ik moest ook verschrikkelijk lachen jeetje wat een kat zeg, misschien dat castreren hem inderdaad wat rustiger maak!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:32

Pfoe beest gelijk castreren (snap niet dat hij sowieso ongecastreerd buiten loopt), en een halsband met 10 belletjes? :D Helpt dat wel?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:33

Beessie is ook nog maar 4 maanden hé ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:34

In principe vind ik een jagende kat niet zo erg, het dier doet immers precies dat waarvoor het op de wereld is, het meest natuurlijke. Alleen de hele of halve prooi achterlaten is datgene wat me stoort. :7 Nu woon ik niet meer thuis, en heeft mijn moeder de prima techniek om een van de katten die precies hetzelfde deed als bovenstaand gewoon niet meer te voeren. Bijgevolg was dat het meenemen van prooien aanzienlijk minder werd omdat hij ze dus gewoon in het geheel opat. Misschien een idee voor jullie kat? Je kunt een kat het jagen niet afleren. ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:37

_Kimmm schreef:
Beessie is ook nog maar 4 maanden hé ;)

Hm dat is waar (gaat normaal met 5 a 6 maanden toch?), maar dan nog zou ik hem nog helemaal niet buiten hebben gelaten..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:38

Hahahaha humor, ik had er ook zo één, Eddy (een rood meisje!) en Ed ving alles wat los en vast zat en nam dat mee terug naar de tuin. Gelukkig niet mee naar binnen, dus dat scheelt. Kwam Ed vol trots met een nieuwe muis de tuin in om mee te gaan spelen, dook vervolgens onze hond er bovenop en die beet in één keer zo die muis dood! Je zag Ed gewoon teleurgesteld kijken, haar schouders optrekken en vervolgens de tuin uitlopen om binnen niet al te lange tijd gewoon weer met een nieuwe aan te komen!!!

Ik heb zo gelachen om Ed, die overigens ook kleine hondjes besprong, heerlijk!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:39

Je kan een kat ook buiten houden...probleem opgelost.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:39

ZusJacobs schreef:
(snap niet dat hij sowieso ongecastreerd buiten loopt)

Inderdaad...Hij is 4 maanden en wellicht er wel zo vroeg bij dat hij al vruchtbaar is. Gezien zijn extreme gedrag zou me dat niks verbazen.
Voor het jagen tja...dat valt niet af te leren, maar misschien kun je wel moeite doen dat hij bijvb niet meer uit jullie tuin kan? Dus wel buiten maar binnen de tuin? Daar is jullie buurt vast een stuk blijer mee.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:40

:')
Vaak worden die jonge beestjes door andere dieren gespaard omdat ze nog zo jong zijn. Wacht maar totdat hij wat ouder is, dan krijgt hij wel op zijn donder van andere katten.
En castreren? ja als het kan, direct doen, zal hij vast rustiger van worden.
Succes met Kruifie *D

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:46

Ik zal hem inderdaad laten castreren.

Is hij toevallig zwart met witte pootjes?
Alle katten die wij gehad hebben en zwart met witte pootjes als kleur hadden, waren dus echt precies hetzelfde! Er zijn mensen die hier niet meer langskomen met hun hond omdat onze kat....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:51

_O- wat een geweldige kat heb jij! :j volgens mij castreren ze pas vanaf 8-9 mnd [tenminste onze dierenarts] ik ben benieuwd waar ie mee thuiskomt als ie 2 jr oud is..... :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:51

Dit is onze eerste kater ook. We hadden altijd vrouwtjes, nooit katers. En die waren als kitten langer niet zo uitbundig als dit dier. We hebben hem genomen omdat hij van familie komt die een tweede oepsnest had, een nest van één kitten. (Alle vrouwtjes zijn daar nu gesteriliseerd). Hij is dus niet echt opgegroeid met andere kittens. Wel met andere volwassen katten, maar niet met leeftijdsgenoten. Misschien verklaard dat zijn gedrag ook wel. Een leeftijdsgenoot erbij, daar hebben we het vaker over gehad, maar op dat moment hadden we drie katten, hem en zijn twee zussen, dus zat dat er niet in. Nu is één van de vrouwtjes overleden en zitten we er toch wel over na te denken, maar mijn vader is nog niet geheel overtuigd. Omdat hij dit al een handvol vind, heeft hij liever niet twee handvol.

Jagen vind ik ook niet erg, dat doet een kat nu eenmaal, het mee naar binnen nemen wel. En moet ook wel zeggen dat ik het wel zonde vind als die met een hele mooie merel of vlaamse gaai naar binnen wandelt. Of van die lieve kleine roodborstjes.

@ZusJacobs: Het diertje ging vanaf 12 weken al naar buiten. Daar zijn we hele voorstanders van, om katten lekker buiten rond te laten wandelen. En zie niet zo waarom je een ongecastreerde kater niet buiten kan laten lopen. Ja, hij kan vrouwtjes zwanger maken, net zoals de helft van alle andere ongecastreerde katers hier in de buurt. Wil je geen kittens, dan zal men de vrouwtjes moeten steriliseren voordat die naar buiten gaan. Het zou inderdaad een stuk fijner zijn als iedereen zijn ongecastreerde handel binnen liet, zowel kater als poes, maar dat zit er toch niet in en aangezien deze al vroeg naar buiten probeerde te glippen, waar hij zich fijn voelde, tja.

@MiniBoots: Nee, onze katten zijn gezelschapsdieren en dus mogen ze binnen lekker op onze schoten slapen :). Daar hebben we ze voor.

Barbie_Blue. Hij is wel zwart wit :D. Veel wit met hier en daar zwarte vlekken.

EDIT: Ik ga het castreren even inkijken. Dat lijkt me sowieso wel slim om te doen. Zo snel mogelijk.

@Ineke2: Hij kan heel goed klimmen. Dan zouden we een hele ren in onze tuin moeten bouwen om hem daar binnen te houden. En onze tuin is al ielklein, dan zit die in een klein hokkie eigenlijk, dus dat plan gaat helaas niet op. Het zou wel ideaal zijn, om hem in onze eigen tuin te houden, maar dat is niet realistisch om uit te voeren met onze kleine tuin.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:56

Hehe, ik had ook zo'n kitten in huis en die noemde ik ook gekscherend TK alias TerrorKitten. Sprong bovenop mijn andere katten, bovenop de hond, trok alle kasten in huis open, vrat alles wat hij pakken kon en ging gerust midden in je bord zitten als je zat te eten, want hij wilde het hebben.
Mijn andere katten hadden zo'n stress van hem dat ik er een nauwelijks nog bij me zag en de ander was graatmager geworden, dus bij mij kon hij niet langer blijven helaas. TK was voor mij namelijk enorm lief, hij was heel aanhankelijk en volgde me als een hondje.
TK, die nu bij zijn gewone naam wordt genoemd, heeft nu gelukkig een goed huisje bij een bokker zonder andere katten.
Laatst bijgewerkt door Goof op 22-07-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:56

En als jij nou eens het goede voorbeeld gaat geven.. Waarom mee gaan met de pack.. Snap het niet.. En eventjes binnen laten gaan ze echt niet dood aan..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:09

ElineS schreef:
@Ineke2: Hij kan heel goed klimmen. Dan zouden we een hele ren in onze tuin moeten bouwen om hem daar binnen te houden. En onze tuin is al ielklein, dan zit die in een klein hokkie eigenlijk, dus dat plan gaat helaas niet op. Het zou wel ideaal zijn, om hem in onze eigen tuin te houden, maar dat is niet realistisch om uit te voeren met onze kleine tuin.

Er is een systeem op de markt waar bij je een draadje in de grond doet of bovenlangs de schutting die zorgt dat als de kat te dicht bij het draad komt, een waarschuwingsgeluidje klinkt en als hij toch verder gaat hij een schok krijgt... Werkt goed volgens de gebruikers.

Er zijn bokkers die dit ook gebruiken, misschien kun je er eens op zoeken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:26

Weet je heel toevallig hoe dat heet? Zou wel ideaal zijn. Dan kan die wel naar buiten, in de tuin, zonder de buurt tot last te zijn.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:32

Ineke2 schreef:
Er is een systeem op de markt waar bij je een draadje in de grond doet of bovenlangs de schutting die zorgt dat als de kat te dicht bij het draad komt, een waarschuwingsgeluidje klinkt en als hij toch verder gaat hij een schok krijgt... Werkt goed volgens de gebruikers.

Er zijn bokkers die dit ook gebruiken, misschien kun je er eens op zoeken.

En als die dan de verkeerde kant op rent van schrik...heb je een gebakken kat?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:34

ElineS schreef:
Weet je heel toevallig hoe dat heet? Zou wel ideaal zijn. Dan kan die wel naar buiten, in de tuin, zonder de buurt tot last te zijn.

Petsafe catfence heeft het. Of In ground petfence. Wij hebben het gehad, werkte perfect. En gebakken kat, daar hoef je niet bang voor te zijn ;)

Hier een link naar een recent topic erover [BB] Ervaringen petsafe voor kat?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:43

Dat betekend dus draad kopen, in de tuin zetten, gelukkig niet zo moeilijk hier en 1 halsbandje, want de ander mag van ons wel uit de tuin, die is geen last voor de buurt. Zal zo'n 250,- zijn. Is nog te overzien qua kosten. Hmm. Ik ga er eens goed over nadenken, me inlezen en het bespreken. Het zou wel de oplossing zijn. Bedankt voor de info!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:08

haha de hond van onze buren nam de klap gewoon voor lief! hij nam een enorme aanloop en sjeesde er dwars overheen :D maar ik denk dat t voor zo een poesie wel werken kan idd, alhoewel <<) tis niet zomaar een kat...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:19

Tis inderdaad niet zomaar een kat := ... Word nog wat :D. Ik heb onze dierenarts trouwens net gebeld, die zei dat hij met 9 maanden gecastreerd kan worden. Nog even wachten dus. Ze zei ook dat karakter niet zoveel zou veranderen, behalve het zwerven. Nu zwerft die nog niet en blijft in de buurt, maarja, als die straks wat ouder is en krolse katjes gaat zoeken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:18

wat een onzin van die DA dat hij pas met 9 mnd gecastreerd kunnen worden, er worden al kittens van 12 weken gecastreerd, het is wel moeilijker omdat alles dan nog zo klein is maar het kán wel.
Karakterveranderingen kunnen ook wel degelijk optreden na castratie/sterilisatie, alleen is dat nooit te voorspellen van te voren.

Waarom niet je hele tuin afgazen zodat poezel er niet meer uit kan? Zeker met een kleine tuin kan dat prima, heb ik ook gedaan en ik heb niet het idee dat ik zelf in een kooi zit als ik in de tuin wil zitten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:23

Ik denk dat als ik die van mij naar buiten laat zij ook wel veel zal vangen

die vangt binnen al veel vliegen en bv spinnetjes en sprinkaantjes ...

Tja wat kan je er aan doen het is instinct