schapen in nood, 1 dood in de wei...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

schapen in nood, 1 dood in de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 13:45

Gatver hier kan ik zo boos om worden he :(
Zoals iedere dag rijd ik mijn route naar mijn paardje toe.
Lekker over de boeren landwegen tussen de weilanden door.

Ik ken de velden daar inmiddels een beetje en weet dat er op sommige plekker gras te koop word aangeboden.
Dit was ook zo een veld...gras te koop.....maar het werd maar niet verkocht dus kwamen er schapen op te staan.

Het viel me direct al op dat de diertjes extreem mager waren.
En dat was goed te zien ondanks de wol op hun lijf!!!! :(
De heupen zie je gewoon uitsteken en de ribben kan je zo tellen, daar hoef je ze niet eerst voor te scheren.

Er staat ruim gras dus mijn gedachte was dat die diertjes dan lekker bij konden komen op dat grote veld.
Een dag later hadden ze een stuk afgezet waar de schapen dan in mochten grazen.
Hier hebben ze 2 weken gestaan maar ik zag ze nog niet dikker worden???
Daarna kregen ze een nieuw stuk om te grazen en weer een week later......nog steeds brood mager die beesten.

Rijd ik er gisteren langs en dacht nog.....zo die ligt lekker te slapen.... :(:) arme dieren.
Maar vandaag lag het dier nog net zo.....en was helemaal opgezwollen.
Ik ben gestopt en heb gekeken en het dier blijkt gewoon al een poosje daar dood te liggen!!!!!
Al zeker sinds gister middag!!!! :( :( :(

Ik bel bij de boerderij aan die er tegen aan ligt........komt er een jochie van een jaar of 10 zeggen dat hij niet weet van wie die schapen zijn en zijn ouders zijn er niet........zucht........verdorie :(
Ik nog maar even gevraagt of ik het adres goed had en stapte weer terug in mijn auto.

Thuis heb ik gelijk de DB gebeld maar die stuurde me door naar de AID omdat het hier om vee ging.
Als ik het gevoel had niet bij hun terecht te kunnen met mijn verjhaal dan mocht ik de DB terug bellen.......sja........
Het AID vertelde me dat de melding compleet was en vroeg of ik wist van wie de dieren waren.......helaas......
Ik heb ze wel het adres kunnen geven en een duidelijk verhaal en beschrijving van hoe en waar etc.

Ik zei nog.....jullie kunnen ze beter in beslag nemen en slachten dan dat ze daar nog weken moeten staan!!!!
Nu maar hopen dat ze het de moeite vinden om een kijkje te gaan nemen..........

Ik ben me er van bewust dat deze dieren zo kunnen zijn omdat ze niet tegen wormen behandeld worden maar heel eerlijk........
Zie ik nergens in dat weiland ook water staan, geen bakken en geen volle greppels.

Gatverdamme wat heb je toch VARKENS rondlopen zeg, die zo met die dieren om kunnen gaan :( :(

sorry....moest het even kwijt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 14:31

ik bedenk me net dat ik morgen mijn camera even mee neem en foto`s maak.
Wie weet hoe dat nog van pas gaat komen

NiKip

Re: schapen in nood, 1 dood in de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:34

Hè bah wat een nare mensen heb je toch...
Goed dat je gelijk gebeld hebt!
Foto's maken is een slim idee! Stel dat het AID nog twijfels heeft om te komen, kan je die foto's misschien opsturen?
Veel succes ermee in ieder geval!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:35

Hopelijk doen ze er wat aan... maar ik denk het niet... de dierenbescherming vind het geweldig om te zeggen dat ze dieren beschermen, maar zelden doen ze ook echt iets :x

Echt heel triest en ik hoop dat ze eens een keer écht doen waar ze voor staan!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 18:43

ja en daar baal ik dus vreselijk van.
De shetjes die ietsje verop van de paarden stonden dood te gaan van de honger...........
Daar hebben ze na veel meldingen niet eens de moeite voor genomen om ook maar te komen kijken :(
Eerlijk gezegd geloof ik er nu ook niet echt in :n
Als het dier er morgen nog zo bij ligt bel ik gewoon de politie....dat kan tegenwoordig geloof ik toch ook?????

bah....wat sta je dan als passant machteloos

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:46

Ik snap dat je je daar boos om maakt, ik kan er ook niet tegen ; Mensen die beesten nemen maar de zorg niet op zich nemen. Nou dan ben je geen dier waard :n

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:17

Wacht eerst eens het weder verhaal af. Zou natuurlijk ook kunnen dat het gaat om oude beestjes die daar hun oude dag mogen slijten. Boeren komen wel vaker een dagje niet naar hun beesten kijken. Is natuurlijk geen excuus om een dier dood in de wei te laten liggen maar ja, schapen redden zich doorgaans zelf prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:29

misschien wormen? of een andere infectie , of myasis? al lijkt dat onwaarschijnlijk

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:24

ik moest net onverwachts weer deze route rijden......had ik het van te voren geweten had ik mijn camera meegnomen......
Schaapje lag er nog net zo bij alleen nog veel meer opgezwollen.

Vanmiddag was er iemand met een graafmachine bezig op hooguit 200m van dat dode schaap.
Bij de andere schapen zie je nog steeds die uitstekende heupen.......

Morgen maak ik foto@s en bel ik de politie en zie wel hoe het verder loopt.

Als het een pony was zou ik het niet anders doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:39

En weet je al meer?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:50

LZP --> BB

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:55

en weet je al meer?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 17:56

sja....in de loop van de dag erna werd het dode schaap weg gehaald.
Ik was er niet bij en weet niet of het LID dat gedaan heeft of de eigenaar.
Weer een dag later zie ik er 1 lopen....nou ja...strompelen....alsof die zijn voorpoot gebroken had zo erg......
Er staan schapen bij die er nog redlijk uit zien maar ook die meer dood dan levend zijn.
Van het LID heb ik niets meer gehoord :(
En ik was NIET anoniem gebleven in mijn melding!!!!!

De schapen hebben inmiddels weer een groter deel van de weide er bij gekregen en kunnen dus verder naar achteren lopen.
Dan zijn ze niet echt goed meer te zien vanaf de weg.
Echter vanmorgen stond er weer 1 aan de wegzijde.....mijn mond viel open......die had ik eerder niet gezien..... ;(
Je kan de ribben zo tellen terwijl je ook kan zien dat er al aardig wat wol op zit.
Je ziet de heupen enorm uit steken en het koppie flink ingevallen......echt vreselijk.......
Als deze sterft (zal niet meer dan een paar dagen duren volgens mij) hoop ik dat hij dat aan de kant van de weg doet zodat ik het kan zien......
Dan bel ik per direct de politie want aan het LID heb je ook geen flikker :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:31

misschien kreupelt ie vanwege te lange hoeven? dus weer nalatigheid.

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:33

zo zie je maar ze zeggen alles voor de dieren maar intussen doen ze er niets aan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:41

zit er geen grote schapenboer in de buurt?
even langs gaan en kort vertellen dat er daar en daar zieke schapen staan en dat je niet hoopt dat het Q koorts is of blauwtong

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:46

de meeste boeren zijn melk of vlees boeren.
Hier en daar zie ik een pony/paard en het aangrenzende huis verkoopt eieren.
Er zijn meer boeren die er tijdenlijk even schapen hebben staan.
Maar bij niet 1 boer zien ze er uit zoals op deze plek.
Er staat ook een te koop bord van een makelaar in die weide.
Ik denk dat iemand ze er in heeft gezet om het land bij te houden???
Verder zit er nog een varkens boer, daar werden de varkens toevallig opgehaald vandaag :(:)

Maandag ga ik het LID weer bellen om te vragen waarom er nog niks gedaan is.......
Het is gewoon te gek voor woorden dit.
Het LID zou (als ze komen) toch wel even de moeite nemen die weide op lopen om even naar die diertjes te kijken?????
Je loopt er zo op.......zonder dat je zelfs maar over een hekje hoeft te klimmen.....

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:53

Bel het nummer op het bord anders eens? Denk niet dat ze blij zijn met zulke dieren in het weiland. Ik zou iig geen interesse hebben in een weiland waar mischien zieke dieren op gestaan hebben... :n

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 07:14

Daphne__ schreef:
Bel het nummer op het bord anders eens? Denk niet dat ze blij zijn met zulke dieren in het weiland. Ik zou iig geen interesse hebben in een weiland waar mischien zieke dieren op gestaan hebben... :n

dat is wel een goeie ja......
Misschien kan ik daar ook gelijk wel even vragen van wie die dieren zijn

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:40

Het kan ook zijn dat de schapen last hebben van maden.
Die vreten de schaapjes helemaal op (ik las opgezwollen) en dan gaan ze dood!
Dat is ook nalatigheid!! sommige mensen denken dat schapen makkelijk zijn maar je moet ook bij schapen wel 2 keer per dag gaan kijken!
Als ik jou was zou ik de politie gelijk melden dat je hoopt dat het blauwtong of Q-koorts is idd en de LID ook..
ik denk dat er dan sneller actie word ondernomen ivm de volksgezondheid..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:41

Zeker even de makelaar bellen en vragen of "wrakvee" ook bij het land hoort...iig geen reclame voor zijn bedrijf,met beetje mazzel wordt er dan iets gedaan.
Snap het niet,als de schapen er zo extreem aan toe zijn,ruim ze dan op.Beter dan ze laten creperen :\

Hopelijk wordt het een duidelijker verhaal als de eigenaar bekend is,er zitten natuurlijk altijd 2 kanten aan een verhaal.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 07:46

natascha44 schreef:
Het kan ook zijn dat de schapen last hebben van maden.
Die vreten de schaapjes helemaal op (ik las opgezwollen) en dan gaan ze dood!
Dat is ook nalatigheid!! sommige mensen denken dat schapen makkelijk zijn maar je moet ook bij schapen wel 2 keer per dag gaan kijken!
Als ik jou was zou ik de politie gelijk melden dat je hoopt dat het blauwtong of Q-koorts is idd en de LID ook..
ik denk dat er dan sneller actie word ondernomen ivm de volksgezondheid..

Het schaap wat dood in de wei lag zwelde helemaal op zo lang lag het er al.
De andere schapen zijn niet opgezwollen, die zijn gewoon broodmager.
De vachten zien er wel vies/slecht uit en van 1 schaap is de vacht half geschoren.
Half geschoren is niet erg maar ernstig manke en skeletvormige en dus zelfs dode gaan mij echt te ver.

Hoe gaat het er aan toen als ze blauwtong of Qkoorts hebben dan?
Ik heb daar echt geen verstand van maar als ik die verschijnselen terug kan zien bij ze dan kan ik dat zeker wel gaan noemen ja.
Lijkt me inderdaad nog de beste oplossing hiervoor.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:51

Had je ondertussen al foto's genomen dan heb je ook gelijk bewijs op "papier".
En als je je fototoestel steeds vergeet.. heb je dan een camera op je telefoon zitten die heb je vaak wel bij je.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:53

Ik denk persoonlijk niet dat ze die twee ziektes hebben maar als je zulke woorden roept tegen LID oid dat je dat dus vermoed dan zullen ze eerder actie ondernemen! en dat is het doel toch haha...Als schapen maden hebben worden ze ook broodmager en zoals je schrijft dat bij een schaap de vacht half weggeschoren is roept dat bij mij vele vraagtekens op..
Ik weet van blauwtong dat ze een blauwe tong krijgen maar van verdere symptomen heb ik geen idee..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 07:58

Mando schreef:
Had je ondertussen al foto's genomen dan heb je ook gelijk bewijs op "papier".

Steeds als ik mijn camera bij me heb staan de slechte dieren ergens achterin en moest ik ook weer door naar het werk......
Ik heb nu vakantie en dus alle tijd
Ik hoop vandaag mijn man mee te krijgen zodat als ik terug kom van mijn paard ik met hem even dat land op kan lopen.
Lijkt me beter om daar niet in mijn eentje te zijn als ik foto`s loop te maken.
Ik zal kijken of ik hier dan een foto kan plaatsen.
Ik wil dat echter alleen op de terug weg doen, ik weet niet wat ze mankeren en wil mijn paard niet ziek hebben

@natascha44..... ik heb mijn melding niet anoniem gedaan...kom ik dan niet in de problemen als blijkt dat ze dat niet hebben?

edit: Ik had bij de melding al aangegeven dat ze de dieren nog beter konden slachten dan ze zo te laten staan