Jonge hond blijft "keel schrapen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Jonge hond blijft "keel schrapen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 13:44

Ik vermoed dat er "iets" vast zit in het strotje van mijn hond. Niks ernstigs want hij eet, drinkt en is vrolijk. Maar om de zoveel tijd schraapt/hoest hij even flink en komt er soms was slijm mee. Het lijkt mij een haartje ofzoiets, wel heel irritant maar verder ongevaarlijk. Zijn er mensen die tips hebben om hem te helpen het weg te krijgen? Masseren heeft niet geholpen, en heb hem vanochtend gewoon laten eten maar helaas is het niet losgekomen.

marielle231

Re: Jonge hond blijft "keel schrapen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:45

Is het geen kennelhoest?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:47

Is het echt schrapen of kokhalzen?

Als je echt vermoed dat er wat vast zit kan je eens proberen om een beste scheut zonnebloem/olijfolie proberen. En anders morgen naar DA

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 13:48

Nee het is geen hoesten maar echt proberen iets los te krijgen/rochelen. Lastig uit te leggen... Zoals wanneer de hond gras heeft gegeten, snap je dan wat ik bedoel?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:50

chocobroodje schreef:
Nee het is geen hoesten maar echt proberen iets los te krijgen/rochelen. Lastig uit te leggen... Zoals wanneer de hond gras heeft gegeten, snap je dan wat ik bedoel?

Dat is kokhalzen.....

Kan zijn dat hij last heeft van gal. Wat voor kleur heeft het vocht? wit of geel?

Mijn hond heeft last van zijn gal en kokhalst regelmatig helaas, da weet niet wat hij ermee moet.

Maar het kan ook goed zijn dat er wat vast zit, krijg je hetzelfde verhaal.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 13:54

Het is wit/doorzichtig als er wat mee komt, maar meestal is het "droog" Ik probeer een filmpje te maken :+

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:03

Dan zal hij waarschijnlijk wat vast hebben zitten.

Probeer eens een beste scheur olie, en anders morgen even naar da.

Bij mijn hond komt er echt geel vocht omhoog.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:22

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:28

Denk toch kennelhoest. Dan lijkt het ook alsof er iets vastzit en in het begin stadium kan de hond idd nog gewoon vrolijk etc zijn.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:30

ben eens aan het lezen, en kennelhoest zou maar zo kunnen. dacht dat kennelhoest anders begon, hoesten i.p.v kokhalzen
zal zo tekst neer zetten!
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 16-07-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:30

Weet niet wat voor hond het is? De Chihuahua's hier doen regelmatig aan indoor sneezing weet niet of je dat kent? En er komt dan ook regelmatig slijm mee.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:31

Kennelhoest

De symptomen:
Kennelhoest is een keel- en luchtpijpontsteking, met als belangrijkste verschijnsel: een droge schraaphoest, die door de eigenaar van een hond vaak wordt omschreven als 'alsof de hond een graatje in zijn keel heeft'. Vaak wordt daarmee ook wat slijm opgehoest, meestal gevolgd door kokhalzen, waarna het slijm ingeslikt of eruit gegooid wordt. In het begin van de ziekte kan een hond ook slomer zijn, koorts hebben en minder eten.
Het hoesten kan in de loop van enkele weken vanzelf over gaan, maar er kunnen ook complicaties optreden zoals bronchitis of longontsteking. De keel- en luchtpijpontsteking kan ook chronisch worden en is dan moeilijk te genezen. Bij erg jonge dieren, oudere dieren of dieren die door een andere ziekte een verminderde weerstand hebben kan kennelhoest zich al in de beginfase door koorts en stoppen met eten en drinken tot een ernstig ziektebeeld ontwikkelen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:32

Onze kat had ook zoiets, die had zo'n stevige grasspriet met van die 'weerhaakjes' ingeslikt. Uiteindelijk kwam die er via zijn neus weer uit. De DA zei dat dat wel vaker voorkwam, ook bij honden. Misschien is dat bij jouw hond ook het geval?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:32

Tooske schreef:
Weet niet wat voor hond het is? De Chihuahua's hier doen regelmatig aan indoor sneezing weet niet of je dat kent? En er komt dan ook regelmatig slijm mee.

TS heeft een Australian sheperd. Ga er van uit dat het om die hond gaat.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:42

Je kan aardappels koken en deze stampen, vaak helpt het om kleine dingen (mijn hond hadt eens een aarn van tarwe of iets dergelijks vast zitten) los te laten komen.

Kennelhoest kan ook prima. Vaak zijn ze dan gevoelig als je drukt op de keelkop.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 14:51

Wilawander schreef:
Je kan aardappels koken en deze stampen, vaak helpt het om kleine dingen (mijn hond hadt eens een aarn van tarwe of iets dergelijks vast zitten) los te laten komen.

Kennelhoest kan ook prima. Vaak zijn ze dan gevoelig als je drukt op de keelkop.

Oeeh das een goeie! Ga straks gelijk aardappels koken :P

Ik heb inmiddels een filmpje van het hoesten. Kennelhoest tsja hij is wel ingeënt maar dat zegt niet alles natuurlijk. Het is inderdaad de aus shep x border collie :j

Filmpje is niet zo duidelijk

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:56

Het klinkt idd alsof hij iets vast heeft zitten in zijn keel. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit een hond met kennelhoest heb gehoord. Kan het zijn dat hij iets heeft gegeten wat vast is blijven zitten? Gras, graan?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:02

Inenten zegt niet zo veel!

Er zijn minstens 20 soorten kennelhoest, en er wordt maar voor 1 geent.

En is hij met levend(neus) of dood(bloed) geënt?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:03

Ja dat zou zeker kunnen :j Hij loopt ook veel door de velden te rennen ;) Hij gaat nu steeds meer schrapen dus het irriteert duidelijk, wat het ook is....

Hij heeft de neus enting gehad, wat is daar het verschil in?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:07

chocobroodje schreef:
Ja dat zou zeker kunnen :j Hij loopt ook veel door de velden te rennen ;) Hij gaat nu steeds meer schrapen dus het irriteert duidelijk, wat het ook is....

Hij heeft de neus enting gehad, wat is daar het verschil in?

Een neusenting werkt een jaar tegen 1 soort, in het bloed maar paar maand en werkt veel minder goed.
De neusenting wordt direct aangebracht op de plek waar het virus zich ontwikkeld.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:08

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:08

Klinkt idd als kennelkuch/ kennelhoest.
Paar dagen aankijken, als hij er veel last van heeft evt. wat honing geven. Moet met een paar dagen beter zijn... (Of het moet zo erg worden dat je het niet vertrouwd, dan natuurlijk even naar DA)

Mijn hond heeft ook kennelhoest gehad, en leek verdacht veel hierop idd!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:10

zij hebben het er echter over dat je preventief moet enten, maar hier zijn niet alle da's het mee eens i.v.m. mogelijke resistentie. En het is niet dodelijk voor gezonde honden.

Ik ent zelf niet tegen kennelhoest. het is een griepje waaraan de meeste honden niks over houden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:11

Je kan als je hond kennelhoest heeft wat yoghurt geven dit verzacht. Bisolvon is ook goed werkzaam.

Honden die zowel neus als gewone enting gehad hebben kunnen ook ziek worden maar meestal zijn ze er met een paar dagen doorheen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:11

Hier wordt idd ook niet geënt op kennelhoest. Enting is wat dat betreft beetje achterhaald..