Hond eet stront en gras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

valine

Hond eet stront en gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 17:32

Hallo,

Sinds april dit jaar hebben wij een hond erbij (Heidewachtel x Labrador) een reu van nu 9,5 maand.
Vanaf het begin heeft hij dunne ontlasting en laat hij scheten (de hele dag door). In de eerste instantie dachten we dat
het door zijn voer kwam (hij kreeg Pedigree) en zijn we overgestapt op vers vlees van Smuldier. Hierdoor werd het nog erger en scheet hij op een dag wel 15x, om over de scheten nog maar te zwijgen.
Onze andere 2 honden krijgen beide Biofood en 2x per week een pensdag. (Lab en een Boxer) Deze honden hebben mooie stevige ontlasting en laten af en toe een poepje...
Sam (de hond in kwestie) krijgt nu Farmfood en ook 2x per week een pensdag maar nog is het scheten laten niet minder geworden. De ontlasting is de ene dag beter dan de andere dag.
Maar nu het "grote probleem" hij vreet om de haverklap zijn eigen drollen op.... :Y) De drollen van de andere honden laat hij liggen maar drollen van vreemde honden vind hij des te beter om op te eten.
Buiten het feit dat ik het te smerig vind, vind ik het ook niet echt gezond.... Ik weet niet wat voor ziektes er in de drollen van die vreemde honden zitten.
Ook is het net een koe tijdens het uitlaten, (een stront etende koe }:0 ) Om de haverklap staat ie te grazen.

Sam is netjes ontwormt en is ook binnenstebuiten gekeerd door de dierenarts inc bloed en ontlasting nakijken.
Hij glimt als een spiegeltje en is ook helemaal gezond, speelt en eet goed, slaapt ook af en toe :D
De dierenarts weet ook niet waardoor het komt en zegt dat het wel over gaat. Nu heb ik daar een beetje een hard hoofd in.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij (ons) een advies geven want de stank in huis is gewoon niet te harden (nu valt het mee, maar met slecht weer hebben we de deuren dicht en dan is het gewoon niet leuk meer :D )

Bedankt voor het lezen.... :evaw:

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:40

Vies he?
Die van ons deed het heeel erg toen we haar kregen als pup.
Als ze poepte draaide ze zich vliegensvlug om om haar eigen poep weer op te eten.
(en dan in de huiskamer het er weer uitkotsen) :r

Ze deed het omdat ze in het nest te weinig eten heeft gehad en verveling.
Dan zijn ze zo geobsedeerd door poep eten.
Het is nu al een stuk minder nu ze goed voer krijgt.
Ze zeggen dat eierkoeken(van de bakker)en banaan helpt.
Dat hebben wij ook een poos erbij gegeven,en of het nu toevallig is of niet,het hielp wel.

Het is een goor en vervelend probleem.
Zorgen dat ze zo min mogelijk de kans krijgen.
Straffen helpt niet,dan wordt het zoiets als extra aandacht krijgen,en dan schijnen ze het ook weer als positief te ervaren.

BiBiQ

Re: Hond eet stront en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:44

Eierkoeken kunnen inderdaad helpen!
Wat ook kan is dat het een gewoonte is geworden, en dat zal moeten worden afgeleerd.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:44

Ik lees even mee, mijn oudste teefje doet dit ook. Die poept binnen om het daarna op te eten, enkel kruimels achterlatend die in de vloerbedekking gaan zitten... Ook verse poep van onze herder schrokt ze zo naar binnen als ze de kans krijgt. Mijn jongere hond doet dit niet.

Banaan en eierkoek lijkt mij stoppend, dus dat zou wel kunnen werken tegen de dunne poep maar helpt dat ook echt tegen het eten?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:45

Nee, het komt door de ammonium en ammoniak in de eierenkoek waardoor de behoefte naar die vieze gewoonte minder wordt.
Vaak hebben deze honden aminozuren tekort.

Het eten van gras kan zijn dat hij last van z'n maag heeft.

Mijn hond deed het standaard, die heeft geen last van z'n maag, maar dat is een gewoonte. Dit hebben we afgeleerd.
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 15-07-11 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 17:47

Oke, dan ga ik morgen maar eens een paar zakken eierkoeken inslaan.
Mocht het niet helpen dan kan ik ze altijd zelf nog opeten of aan de visite geven bij de koffie :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:48

Oke, weer wat geleerd :)) Kan het ook met harde eierkoeken? Die hebben we nog liggen :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:49

Ja vast wel. Die stoffen zullen er dan toch wel inzitten.
Wij gaven 1 keer per dag een eierkoek aan de hond en het hielp echt!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:53

En hoe kun je die gewoonte dan afleren? Want straffen werkt dan averechts, maar je moet het toch op de een of andere manier duidelijk maken?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:54

Helpt eierkoeken geven ook als je hond kattenstront eet? Of ganzenpoep? :') Is die van ons verzot op, gras en blaadjes ed ook. Heel irritant!
ennnn dezelfde vraag als bromfiets :D

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:08

Tegen het opvreten van poep kun je die koeken wel proberen maar dan blijft nog het verhaal van zijn ontlasting dat zou toch gewoon stevig moeten zijn zeker als je vers voer geeft zou hij niet al teveel moeten produceren en moet het stevig zijn, kan het zijn dat het vers voer dat je geeft uit balans is betreft voedingstoffen?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:12

Ik heb het op de site van Farmfood gelezen dat het voor de darmen en de maag goed zou zijn dat je 1 of 2x per week een pensdag moet houden voor het reinigen van de maag en darmen.
ALs hij pens heeft gegeten dan is zijn ontlasting wel wat steviger maar het poep vreten en het scheten laat blijft.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:17

Misschien een keer na laten kijken door een goede holistisch dierenarts??

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:34

Misschien heeft hij toch last van z'n darmen.
Dat scheten laten en dunne ontlasting vind ik moeilijk. Vaak ligt het toch aan de voeding. Probeer is een ander voer, misschien is dit toch niet het juiste voer voor hem? Als je echt niets anders wil geven kan je contact opnemen met farmfood en vragen wat zij adviseren.
Laatst bijgewerkt door BiBiQ op 15-07-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:34

bromfiets schreef:
En hoe kun je die gewoonte dan afleren? Want straffen werkt dan averechts, maar je moet het toch op de een of andere manier duidelijk maken?

Hoezo werkt dat averechts? Je zal hem toch moeten corrigeren, want het laten gaan helpt ook niet. Of als hij het doet, corrigeren en meteen aanlijnen. Dan zal de lol er ook snel vanaf zijn.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:38

Een hond die ik ken deed dit ook heel erg vooral veel gras eten en soms poep. Die krijgt savonds door zijn brokken bonen toen is het veel minder geworden. En heel soms wat rijst. Weet niet of het echt iets is waardoor het minder word maar bij deze hond wel.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:42

Rijst is altijd erg goed. Dit zie je ook in de dieten terug van honden met gevoelige darmen (kan tijdelijk zijn) of die ziekjes zijn. Die geef je (brokken) met lam & rijst, eend & rijst of kip & rijst. Dit is allemaal licht verteerbaar. Sommige honden kunnen ook met vers voer erg slecht tegen rund. Dit kan je ook proberen een tijd niet te geven en alleen andere producten geven met lam, kip, eend, paard, konijn en vis.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:47

Is de ontlasting getest op Giardia? (parasiet) Waarmee is hij ontwormd? (welk middel)
Dat kan namelijk heel hardnekkig weg te krijgen zijn en is ook nog eens besmettelijk voor mens en dier.

Het klinkt namelijk toch wel of hij last heeft van zijn maag als hij vaak gras eet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:48

Mijn hondjes doen het ook, allebei :r En de oudste rolt ook graag in stront en dooie beesten, maar dat schijnt dan weer met jachtinstinct te maken te hebben.

Dat het te maken heeft met tekorten lijkt me sterk, ook in het geval van jouw hond.. Misschien kun je hem ermee confronteren, aan de riem langs de lekkere hapjes lopen en hem telkens corrigeren wanneer hij het wil eten. Heb ik van Cesar Millan gehoord toen iemand die vraag stelde tijdens de show :))

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:49

Had gelezen dat honden gras eten omdat er vocht in zit.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:24

Lijkt me niet dat je hond daarom gras gaat eten. Dan kan 'ie beter lekker uit z'n waterbak drinken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:35

Als de hond zijn eigen poep opeet krijgt hij vanzelf ook meer poep en dunnere poep, het eten is namelijk al verteerd en gaat er dan ook zo weer uit. Tenminste zo is het mij verteld. Bij onze hond hielp het wel iets toen we hem yoghurt gaven. De eierkoeken helpen ook, maar de hond lustte ze op een gegeven moment niet meer :Y) .
Het is een nare gewoonte. Onze hond deed het als jonge hond ook altijd, toen was het een tijd over en nu hij bejaard en dement is heeft hij die nare gewoonte weer opgepakt |o
De luchten zijn vaak niet te harden hier in huis, want hij laat dan ook niets anders dan scheten!!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:06

Het lijkt me ook wel dat hij last heeft van zijn maag en darmen..Zelf vind ik de meeste brokken niet fantastisch,meestal bevatten ze granen waar honden allergisch op kunnen reageren..Smuldier is niet het beste verse vlees en daar kunnen ze ook last van krijgen,je zou dan iets van carnibest of darf kunnen proberen(vind ik zelf heel fijn)..Dog lovers gold vind ik zelf een van de beste brokken,hier zitten geen granen in wel wat rijst en eerste klas ingredienten..Als brokken wil combineren met vers vlees moet je daar tussentijds wel iets van 8 uur laten zitten omdat brok en vlees heel anders verteert..Als je overstapt op ander voer verwacht dan niet binnen een paar dagen resultaat omdat het lichaam eerst moet ontgiften en dat scheelt per hond hoe lang het duurt..Je zou ook nog iets zoals aloe vera erbij kunnen geven,dat ontgift erg goed en versnelt het!

Succes!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:13

Na laten kijken!
De hond op onze manege at ook haar eigen poep en die bleek een maag en darm infectie te hebben. Ze kon niet meer gered worden... :n
Dus ik zou het zekere voor het onzekere nemen en naar de DA gaan.

edit: ik zie net dat je dat al hebt laten doen ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:35

Is je hond selectief in het eten van drollen? Of eet hij echt elke drol die hij onderweg tegen komt?
De meeste honden die namelijk een goed voer krijgen, vinden de zouten uit drollen van honden die minder goede brok eten, erg lekker. Mijn hond eet ook selectief poep. Dan voornamelijk de fluoricerende bonzo en frolic drollen. Niet zo zeer omdat ze wat tekort komt, maar puur om de onverteerde zouten die in de drollen zitten.
Het is een gewoonte die zeer moeilijk af te leren is. Vergeet namelijk niet dat negatiefe aandacht ook als een beloning kan worden gezien door de hond. Op het moment dat hij een drol eet, jij hem corrigeert, krijgt hij zijn aandacht. Bij pups wordt daarom ook geadviseerd om het te negeren en vooral niet te corrigeren, omdat je de drol dan juist interessanter maakt.

Een andere bokker noemde het ook al, maar is zijn ontlasting wel eens getest op giardia?