Hoe kip doen stoppen met broeden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Hoe kip doen stoppen met broeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 19:01

Ik heb een probleempje met een van mijn nieuwe kippen.

Ik heb ze nu een week of 8. Het zijn 4 jonge leghennen. Ze hebben een groot stuk van de tuin om te scharrelen, en een hok met slaapstokken en een leggedeelte met stro erin. Overdag kunnen ze vrij in en uit, 's nachts sluiten we ze op in het hok owv vossen en marters. Ze leggen prima: alle 4 bijna dagelijks, netjes in het nest.

Een van de 4 is sinds een week enorm broeds. Ze zit de hele dag in het leggedeelte en is flink vermagerd omdat ze er niet uit komt om te eten. Eerst probeerde ik haar er gewoon een paar keer per dag uit te gooien. Ze gaat steeds opnieuw zitten, zelfs als er geen eieren meer zijn. Ze kan dus een hele dag zitten broeden op niks... :(:) Ik kan het hok niet gaan afsluiten want dan kunnen de andere 3 ook niet meer leggen.

Er een haan bij zetten wil ik niet owv het lawaai. Haar kuikens laten uitbroeden is ook geen oplossing. We hebben niet genoeg ruimte voor nog meer kippen, en ze wordt na dat nestje weer opnieuw broeds dus dan blijven we bezig.

Wie heeft hier ervaring mee?

CarinaR

Re: Hoe kip doen stoppen met broeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:06

Oppassen voor je eigen handen, ze kunnen fel pikken nu.
Kan je geen tips geven, bij ons gaan/kunnen de nesten dicht en kunnen ze er niet meer op.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:08

Geen ervaring mee.
Maar is het zo'n broedshokje? Kun je daar geen plank voor doen ofzo? Want ik neem aan dat ze telkens op dezelfde plek gaat zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:08

Je kunt je kip evt een paar dagen in een bench/hok zetten (zonder stro) op een lichte plaats.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:01

Even een paar dagen in op een donkere plek zetten (in een donkere schuur of onder een houten aardappelkrat bijvoorbeeld) met een bakkie water/voer. Niet na een paar uur denken van oei wat zeilig maar echt even een dag of 3 volhouden.
Doordat het donker is gaan ze van de leg af. Kippen leggen namelijk alleen eieren als er voldoende daglicht is.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:12

Heel moeilijk, ik heb ook behooooooorlijke broedse kippen gehad. Ik haalde alle truukjes uit die er bestaan, maar niet hielp :( Je zou even op het kippenforum kunnen kijken bij de tips over broedsafmaken

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:14

Mijn vader heeft ook steeds een broedse kip. Hij zet haar een paar nachten in een bench met water en eten.
Je moet haar dan gewoon op de kale vloer van de bench zetten. Heeft met warmte te maken, koelen ze af.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:05

Ik deed het hok overdag dicht, wel eten en water buiten neerzetten. Na een dag of 4 waren ze wel weer van de leg af. 's nachts natuurlijk wel binnen laten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:56

Wij hebben op de kinderboerderij 25 kippen, waarvan er altijd weer een aantal broeds zijn in de zomer. We kregen eerst de tip om de kip in water onder te dompelen en dan onder een krat o.d. neer te zetten, maar dat vonden wij nogal boers en hebben we niet gedaan. Nu hebben we de perfecte oplossing gevonden!
We haalden de kip naar binnen en hebben haar in een hok neergezet zonder bodembedekking, met voer en water. Even een handdoekje voor het hok gehangen tegen de stress en zo laten zitten. Dan mocht ze overdag naar buiten, maar zodra ze weer in het leghok ging liggen haalden we haar weer naar binnen. Na 2 dagen waren ze alweer lekker buiten aan het scharrelen en zijn ze niet meer broeds...
En ik kan je zeggen, één van de 2 is de meeste actieve en hardnekkigste broedse kip die wij hebben. Succes ermee, ik hoop dat het snel over is met al die manieren ;)

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:58

Kurk erin?

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:07

Klinkt banketstaaf, maar heeft echt met temperatuur te maken. Wij hebben de onze met haar achterwerk in een emmer koud water gedompeld en het was een dag later over. :brr:

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:42

Tja kan ook anjaenrene, alleen zou ik dat echt als allerlaatste optie gebruiken. Kippen zijn namelijk al vrij gevoelig voor verkoudheid en dat kan weer leiden tot longontsteking... dan neem ik het risico niet om te gaan stunten met water.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 22:45

Brainless schreef:
Je kunt je kip evt een paar dagen in een bench/hok zetten (zonder stro) op een lichte plaats.

Thats_Me schreef:
Even een paar dagen in op een donkere plek zetten (in een donkere schuur of onder een houten aardappelkrat bijvoorbeeld) met een bakkie water/voer. Niet na een paar uur denken van oei wat zeilig maar echt even een dag of 3 volhouden.
Doordat het donker is gaan ze van de leg af. Kippen leggen namelijk alleen eieren als er voldoende daglicht is.

Moet het nou licht of donker zijn? :?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:56

Is het een zijdehoender?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:58

Het moet donker zijn, anders werkt het niet.
@ henkje: helaas zijn niet alleen zijdehoenders zo stronteigenwijs... hier niet 1 zijdehoender maar zat broedse kippen elk jaar. Alhoewel die zijdehoenders er wel om bekend staan.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 23:01

Henkje schreef:
Is het een zijdehoender?

Nee, gewone huis-tuin-en-keuken legkip

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:04

anjaenrene schreef:
Klinkt banketstaaf, maar heeft echt met temperatuur te maken. Wij hebben de onze met haar achterwerk in een emmer koud water gedompeld en het was een dag later over. :brr:

Jup, die hoorde ik ook! Mijn schoonvader heeft dat vroeger wel moeten doen en dat werkte prima!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:10

Licht.
Ze willen juist in het donker broeden.

postvanpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:11

wat apart voor een legkip, die zijn gefokt om te leggen en t broeds is er meestal uit gefokt.
ik deed mijn nachthok (met legnest) gewoon een paar dagen dicht,
jammer voor de rest, maar die legde de eieren wel in de ren.
ze lopen niet los bij mij,
ik heb een zijderhoen,cochin en wyandotte ; echte broeders dus ;-)
ook zonder eieren...
succes ermee.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 23:13

sunny_l0ve schreef:
Het moet donker zijn, anders werkt het niet.

Brainless schreef:
Licht.
Ze willen juist in het donker broeden.

:o?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:09

Haha nou wij laten ze altijd in het donker zitten. Als het donker is willen ze namelijk op stok gaan zolang ze geen bodembedekking hebben.
Dus in het donker zonder bodembedekking.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:52

Mijn vader zet ze ook 's nachts in die bench. Overdag gewoon hok dicht.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:14

Het moet donker zijn! Niet licht. Kippen hebben hun ritme wat inderdaad met kou maar ook met het licht te maken heeft. Is het lang licht dan zit de kip in "legmodus" is het langer donker raken ze van de leg af. Daarom hebben kippenboeren ook vaak lang het licht in stal aan, dat is goed voor de productie van eieren. Het is dus belangrijk dat het donker is en bij voorkeur ook een koele plek (niet koud) om een broedsekip weer normaal te krijgen.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:15

je kan ze ook met haar kont even in koud water doen ;) dat helpt bij ons heel goed, daarna zijn ze niet meer broeds

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:17

je kan het hok gewoon afdichten, je andere kipjes leggen heus wel ergens anders hun eitje. Op tijd rapen en voila.