Katerkitten plast overal behalve op de bak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Katerkitten plast overal behalve op de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:54

Hellup!!

Sinds twee maanden heb ik twee kittens in huis, een poes en een kater. Poeslief plast en poept heel netjes op de bak. Katerlief echter vind het véél fijner om op stof te plassen.

Bedden zijn niet veilig, rondslingerende kleding is niet veilig, tassen zijn niet veilig... Overal is nu dus de deur dicht :=

Poepen doet hij wel zoveel mogelijk op de bak.

Ik heb op het moment twee bakken staan. Op de ene poepen ze met z'n allen en de andere gebruiken ze veel minder.

Ik heb m'n hele leven al katten maar dit heb ik nog nooit zo meegemaakt. Iemand tips om hem te leren zijn plas toch écht op de bak te doen? In de gaten houden doe ik al, maar meestal heb ik het pas door als hij al aan het wegkrabben is.

Hij is verder enorm lief hoor :D

mika11

Re: Katerkitten plast overal behalve op de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:00

Zou het een medische oorzaak kunnen zijn?
Tenminste, dat hoor je heel vaak, dat als katten naast de bak plassen het in veel gevallen een medische oorzaak heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:16

Ik kan het me haast niet voorstellen. Hij heeft het altijd zo gedaan, maar ik hoopte dat hij bij zou leren. Hij is een gezonde speelse kitten, groeit goed, eet goed, nette plassen (alleen op de verkeerde plek) en nette drollen.

Het enige is dat hij niet zo snugger uit z'n ogen kijkt :')

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:19

Kan het niet iets territoriaals zijn, het is per slot van rekening een kater. Weet natuurlijk niet hou oud de katten zijn? Maar dat is het eerste wat mij te binnen schiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:22

Ze zijn nu 4 maanden oud. Ik denk dus ook niet dat het terratoriaal is. Het is ook geen sproeien wat hij doet, maar gewoon puur zijn plas op de verkeerde plek. Wel heel specifiek op stof, papier of plastic. Hij laat het niet zomaar lopen maar gaat er echt voor zitten.

Ik steek dan ook volledig hand in eigen boezem want ik ben ervan overtuigd dat het gewoon gebrek aan opvoeding van mij uit is. Ik weet alleen niet hoe ik het dan wél moet aanleren. Helemaal omdat zijn zusje (wel pienter) het dus zonder problemen doet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:24

Een open kattenbak, dus zonder kap erover heen.
Zodat hij er makkelijker in kan stappen?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:28

vervelend.Nu heb je maar 1 optie;zorgen dat hij niet bij je bed kan en geen kleren laten slingeren.
En vaak is het ook nog zo,dat als het geurtje 1 keer ergens inzit dat ze het blijven doen.
Dus goed schoonmaken met schoonmaakazijn(neutraliseert geur) of wassen.Hopelijk is het zo dat als hij het heel lang niet kan doen,omdat hij de kans niet krijgt,dat je zo dat gedragspatroon doorbreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:32

Ik dacht al zoiets Traber :))

Komt goed uit want ik ben druk bezig met opruimen. Nu de kinderen nog overtuigen hun slaapkamerdeuren dicht te houden :')

Mika, ik denk dat ik het deurtje uit de minst gebruikte kattenbak sloop :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:34

Ik las eerst 'Katerkitten plast overal behalve op de bank' :')

Is er ook maar een klein verschil tussen de ene en de andere kattenbak? Omdat hij het op de ene bak wel doet?
Zou het misschien een idee zijn om een stukje stof in de 'plasbak' te leggen, gewoon om te testen of het nou ligt aan de bak of dat er toch meer aan de hand is.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:35

mocht die het blijven doen anders eens een paar dagen opsluiten in een kale kamer met een kattenbak, de ruimte zo klein mogelijk maken dat hij wel verplicht bijna word te plassen op de bak, en dan langzaam zijn ruimte groter maken en in de gaten blijven houden dat hij het op de bak doet...Verschillende bakken aanbieden zou ook kunnen helpen..

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:36

Misschien kan je hem er met zijn neus een keer in duwen??
Dat doe je met een pup toch ook altijd?? Geen idee of het helpt ;)

Of hij lijkt op een pony van ons.....
die is bang dat het tegen haar benen petst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:41

Lapje stof ik de bak lijkt me niet praktisch, dan ben ik bang dat hij gaat denken dat het helemaal normaal is.

Hoewel als hij nou toevallig op een oude handdoek plast en die toch al naar zijn plas ruikt het misschien wel handig is om die in de kattenbak te leggen zodat hij daar zijn eigen geur gaat herkennen?

Opsluiten in een kale kamer.. oei... dat moet dan de badkamer worden maar daar is geen licht, dus lijkt me beetje sneu :(:)

En erin duwen is volgens mij niet echt diervriendelijk?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:42

Ekeif96 schreef:

ehh nee, dat doe je niet met een pup :n helpt ook niet trouwens. soms kan het inderdaad helpen om de kap van de kattenbak eraf te halen. en verder goed schoonmaken en als je hem betrapt tijdens de daad, oppakken en op de bak zetten. Hoop dat hij snel zindelijk wordt, want het lijkt me erg vervelend!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:49

Ekeif96 schreef:

Dat doe je met een pup dus NIET :n

Len, lastig :+ Tis een man he, die zijn niet zo slim natuurlijk ;) Als je ziet dat ie ervoor gaat zitten, optillen en in de bak zetten, zou dat werken? Ik bedoel, tis wel een kat maar zo doe je dat met honden ook natuurlijk ;) en dan flink belonen als de plas in de bak is gedaan :P

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:50

mistery schreef:
Ekeif96 schreef:

ehh nee, dat doe je niet met een pup :n helpt ook niet trouwens. soms kan het inderdaad helpen om de kap van de kattenbak eraf te halen. en verder goed schoonmaken en als je hem betrapt tijdens de daad, oppakken en op de bak zetten. Hoop dat hij snel zindelijk wordt, want het lijkt me erg vervelend!

Zelf heb ik nog nooit een hond gehad hoor ;)
maar ik hoorde dat je dan zijn/haar neus een keer in de pis duwt & dan zouden ze het afleren ofzo....

Maar zoals ik al zei heb geen idee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:23

Ik ben helaas tot nu toe steeds te laat := Maar eens goed voor gaan zitten.
Meestal zet ik hem wel op de bak als ik hem betrap maar daar rent hij dan heel hard weer uit om te gaan spelen :')

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:29

geef hem eens ongelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:33

Haha nee ik zou het ook wel weten als ik hem was :))

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:34

Gewoon kap van de bak halen. Katten hebben er een hekel aan om in stank te moeten poepen of plassen. Wij hebben vier katten en gewoon alle kappen van de bakken af.
Onze katerkitten heeft ook een tijdje in wasmanden en op wasgoed geplast. Nu doet hij dat niet meer (is ondertussen al 6 jaar oud).
Het kan ook territoriumgedrag zijn omdat hij kater is. En dat kan heus op de leeftijd van 4 maanden

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:36

Ik weet wel dat het aantal katten + 1 het aantal kattenbakken zou moeten zijn..
Is het een idee om er nog 1 bij te halen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:39

Aangezien ik hier drie kleine kinderen heb rondlopen haal ik alleen de kap van de bak als het echt niet anders kan. Ik vind dat niet zo hygiënisch namelijk.

Een extra kattenbak is een optie, ik moet dan alleen wel kijken waar ik die kwijt kan :=

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:44

Mijn dierenarts heeft bij mijn porbleempoes wel eens gezegt dat bleekwater helpt, katten schijnen daar gek op te zijn. Paar druppels bleek op het grint. Bij mij dame is het een gedragsprobleem wat er niet op te lossen is. We kunnen het alleen zo veel mogelijk proberen te voorkomen, ze kan namelijk slecht alleen zijn, dus met vakanties gaat ze altijd ergens heen. Daarom heb ik ook nooit gedwongen na het overlijden van haar vriendje weer snel een ander te nemen. De katten van mijn moeder gaan niet op een bak waar een deurtje voor zit, was is vergeten toen ze hier in huis waren, Dus meteen raak en ernaast sindsdien zijn bij mij de deurtjes ook uit de bak. Meestal vinden ze die kleine ruimte van de kattenbak eng en het deurtje eruit wordt het al een stuk lichter.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:55

een extra kattenbak zou ik neerzetten!

Katten zijn terretoriaal en solitair.. Ze zijn heel schoon en houden er neit van op een vieze bak te plassen :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:59

kap eraf , en de bak schoonmaken met bleekwater helpt ook, katten zijn gek op die chloor lucht.

mijn kat heeft ook in haar jeugd veel overal gepiest behalve op de bak :+ , uiteindelijk verschoonde ik haar bak elke dag, mevrouw wil gewoon niet op een vuile bak zitten.

er schijnen zoveel redenen te zijn waarom katten naast de bak gaan, het is moeilijk uit te vinden waarom jouw kat het doet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 04:12

Extra kattenbak...uitproberen met en zonder klep/kap...uitproberen welk grit...overdreven schoonmaken, druppeltje chloor op de bodem (katten zijn gek op de geur), kattenbak verplaatsen (niet bij water en voer in de buurt)...

Als je bovenstaande langere tijd hebt geprobeerd (niet na een week opgeven), dan kan kattenbaktraining in een bench uitkomst zijn...maar dat is geen pretje.