hulp gezocht voor guppen-aquariumpje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loezoe

hulp gezocht voor guppen-aquariumpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 18:56

Hallo bokkers,

vanavond heb ik van 'n collega 'n vierkante vissenkom/aquarium met guppen gekregen, omdat haar zoontje er niks meer mee deed. Ik heb altijd al vissen gewild, dus een leuke kans.
Echter, ik heb er weinig verstand van(heb me wel ingelezen op internet, al wordt daar ook vaak tegenstrijdig geschreven ;)), maar mij is verzekerd dat guppen weinig veeleisend zijn.

Graag wil ik wat tips van jullie om het mijn guppen zo veel mogelijk naar de zin te maken.

hieronder wat foto's van de 'kom', er liggen momenteel knikkers op de bodem en een 'schatkist'. Daarnaast zat er een pompje bij waardoor water wordt rondgepompt en waar ook een 'sponsje' in zit welke ik regelmatig moet verschonen, aldus de oude baas.

Dus kom maar op met de tips, ik kan ze goed gebruiken!
(oja, het net op de achtergrond is tegen onze kat, daar gaan we nog iets op knutselen ;))
Afbeelding
Afbeelding

de pomp?
http://94.100.122.167/1350800001-135085 ... _WZ0g.jpeg
Laatst bijgewerkt door SanderD op 07-07-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal twee foto's, derde in link gezet

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:58

Ik zou de knikkers weghalen dat is imo niet ideaal. Guppen zijn idd makkelijke visjes. ze planten alleen wel snel voort, weet je of je mannen en vrouwen hebt?

je sponsje = je filter die moet je idd 1x per week schoonmaken.

de plantjes lijken op waterpest. Ik zie dat je nog 'hetdingetjedatzebijelkaarhoudt'aka ben het woord kwijt :+ eraan zitten. Dat moet je eraf halen is niet goed voor je visjes. Je plantjes zou je in principe in de bodem moeten planten.
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 07-07-11 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 18:59

Pelryo schreef:
Ik zou de knikkers weghalen dat is imo niet ideaal. Guppen zijn idd makkelijke visjes. ze planten alleen wel snel voort, weet je of je mannen en vrouwen hebt?

oké, geen knikkers dus, wel iets anders?

ik heb zowel mannetjes als een paar vrouwtjes en jonkies :=

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:05

Oke nou ze planten enorm snel voort dus houdt dat in gedachten.

je kan grind of zand op de bodem leggen ( kan je je plantjes ingraven). Eventueel nog steentjes, stukjes hout oid waar ze bij kunnen schuilen.

wat voer je ze? aangezien de kleintjes ook moeten eten ^^

en hoe groot is je bak, hij toont heel klein. Je zou er eventueel een deksel op kunnen maken of een tweedehandsaquarium kopen die een deksel heeft :Y)

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:06

ik heb er Tetra Guppy bij gekregen, maar ik las dat zo ook levend voer mogen, dat vind ik zelf ook wel erg interessant.

mijn bak is ongeveer 25x40cm, is dat groot genoeg?
Laatst bijgewerkt door Loezoe op 07-07-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:07

guppy's horen in een aquarium van minimaal 60cm breed. Op de bodem kun je het beste zand leggen. Dan heb een filtertje nodig, wat je zeker niet 1x per week maar eerder 1x per maand uitspoelt in een bakje aquarium water.

Verder vinden ze beplanting erg prettig, en hoort de temperatuur tussen de 18 en de 28 graden te liggen..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:08

klopt ze kunnen muggenlarven of vlooienlarven uiteindelijk krijgen. Ligt eraan hoe groot je jonkies zijn.
Levend voer vinden ze enorm lekker ! :)

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:11

Pelryo schreef:
klopt ze kunnen muggenlarven of vlooienlarven uiteindelijk krijgen. Ligt eraan hoe groot je jonkies zijn.
Levend voer vinden ze enorm lekker ! :)

ik gok dat de jongen een mm of 6 zijn, inclusief staartje.

Melvern

Re: hulp gezocht voor guppen-aquariumpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:29

Wij hebben ook onwijs veel guppen ( op het moment erg veel jongen )
Wij hebben ze in een bak van 60 cm met aquarium zand op de bodem en wat plantjes.
Verder een thermostaat erin om het water op temperatuur te houden, een pompje voor zuurstof en een filter. Wij verversen ook 1 keer per week een gedeelte van het water.
Ze krijgen bij ons vaak watervlooien te eten en ook hebben we guppyvoer en soms eten ze hun eigen jonkies als we ze er niet ( op tijd ) uithalen :P

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 19:39

Kennen jullie nog een goede site of winkel om dat allemaal aan te schaffen?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:36

ligt eraan waar je woont? :)

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 21:16

Pelryo schreef:
ligt eraan waar je woont? :)

ik woon in het Land van Maas en Waal.

Ik ga vanavond de knikkers vervangen door zand/grind, bij de tuinwereld in Wijchen hadden ze me dat geadviseerd, alhoewel ze daar zeiden dat knikkers ook kunnen, maar dat vind ik toch lelijk :P

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:27

in het algemeen zijn guppen wel warm water wat vaak de fout is van de verkopers waar ze de visjes verkopen zoals aveve en zo.U dient er ook voor te zorgen dat de watertemperatuur tussen de 17 en de 27 C° blijft, in mijn aquariums houd ik de temperatuur constant op 24 C° met behulp van een thermostaat. Verder stellen de guppen niet al te veel eisen wat betreft de waterkwaliteit, met een neutrale pH-waarde en niet te hard water zijn ze tevreden. Om de kwaliteit van het water te testen kan u speciale testkits kopen in een aquariumzaak Ik zou witzand of steentjes op de ondergrond zetten zodat je je plantjes kan ingraven. Ook een groter aquarium is aan te raden voor de visjes idd zoals ze hier al zijden toch zeker 60 op 30. Als je mannetjes en vrouwtjes hebt moet wel in het oog houden als er eentje vol is dan kan je deze idd in een kleiner aquarium zetten. En zien dat de moeder in een appart bakje (kweekbakje) zit.Vaak zeggen ze dat je de guppen in het grote aquarium kan zetten in het kweekbakje maar de jongen vallen er toch door. Aangezien guppen levendbarende vissenzijn. Deze jongen worden dan ook vlug voor aas gezien. Wat wel jammer is. En echt wel de moeite om deze te zien opgroeien. Het is ook aan te raden om altijd meer vrouwtjes dan mannetjes te houden, omdat de mannetjes voortdurend pogingen ondernemen om met de guppywijfjes te paren.

als je nog meer moet weten pb me maar. :-) Anders kan ik hier nog uren door gaan. :-) ik hoop dat je hier toch al iets aan hebt

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 21:50

Medra schreef:
in het algemeen zijn guppen wel warm water wat vaak de fout is van de verkopers waar ze de visjes verkopen zoals aveve en zo.U dient er ook voor te zorgen dat de watertemperatuur tussen de 17 en de 27 C° blijft, in mijn aquariums houd ik de temperatuur constant op 24 C° met behulp van een thermostaat. Verder stellen de guppen niet al te veel eisen wat betreft de waterkwaliteit, met een neutrale pH-waarde en niet te hard water zijn ze tevreden. Om de kwaliteit van het water te testen kan u speciale testkits kopen in een aquariumzaak Ik zou witzand of steentjes op de ondergrond zetten zodat je je plantjes kan ingraven. Ook een groter aquarium is aan te raden voor de visjes idd zoals ze hier al zijden toch zeker 60 op 30. Als je mannetjes en vrouwtjes hebt moet wel in het oog houden als er eentje vol is dan kan je deze idd in een kleiner aquarium zetten. En zien dat de moeder in een appart bakje (kweekbakje) zit.Vaak zeggen ze dat je de guppen in het grote aquarium kan zetten in het kweekbakje maar de jongen vallen er toch door. Aangezien guppen levendbarende vissenzijn. Deze jongen worden dan ook vlug voor aas gezien. Wat wel jammer is. En echt wel de moeite om deze te zien opgroeien. Het is ook aan te raden om altijd meer vrouwtjes dan mannetjes te houden, omdat de mannetjes voortdurend pogingen ondernemen om met de guppywijfjes te paren.

als je nog meer moet weten pb me maar. :-) Anders kan ik hier nog uren door gaan. :-) ik hoop dat je hier toch al iets aan hebt

Bedankt, hier kan ik zeker wat mee! ik heb zojuist witte kleine steentjes op de bodem geplaatst, het water is wel een beetje troebel(ondanks dat ik het tientallen keren heb gespoeld voordat ik het in de bak plaatste), maar toch ziet het geheel er al een stuk lichter uit.
Ik heb alleen nog een vraag over de plantjes, want de verkoper in de winkel zei dat in koud water (de mijne zal zo rond de 20-21graden worden) er alleen maar van die planten kunnen die al afgesneden zijn met zo'n loodje eraan. Hij noemde het zuurstofplanten? Zou ik wel jammer vinden, want ik heb liever planten om te poten. Maar daar zou deze bodem volgens hem niet voor geschikt zijn, dan moest ik substraat nemen ofzoiets?

Ik heb gelijk het pompje/filter even schoongemaakt en op de foto gezet, wellicht dat jullie me dan kunnen vertellen of deze geschikt is en of 1x in de week schoonmaken passend is.
Afbeelding

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:50

Oke, Ik begrijp dat je geen verwarming in je aquarium hebt?
Dan klopt het wat betreft de waterplanten. Je hebt nu waterpest.
Dat groeit heel snel en hoef je niet perse in de grond te zetten.
Je kun er gewoon stukken afhalen als het teveel wordt.
Voor andere planten heb je warmer water en kunstlicht nodig.
Een tl buis voor aquariums.
In de zomer zal het heel goed gaan zo met je aquarium.
In de winter heb je minder licht. Bij mij werden de guppen uiteindelijk altijd ziek en gingen dood.
Nu heb ik ze in een tropisch aquarium en kan ik het licht en de temperatuur goed regelen, ze worden nu nooit meer ziek, het worden er alleen errrrrrg veel. :j

Maar nu in de zomer wonen ze tijdelijk buiten in een ingegraven speciekuip samen met de kikkers en vreten ze de muggenlarven op.
In de herfst vis ik ze daar weer uit, ik doe dit al een paar jaar zo en dat gaat erg goed.
Levend voer kun je in de dierenwinkel kopen.
Ik haal altijd muggenlarven uit een emmer water die toevallig buiten staat, bij mij komen daar vanzelf muggenlarven in.
Ik doe de moeders nooit apart in een bakje, wat opgegeten wordt heeft pech maar dat zie ik hier eigenlijk nooit gebeuren.
Als het goed gaat heb er toch al snel meer dan je lief is :P

Het water wordt vanzelf weer helder een keer per week het filter schoonspoelen is prima maar een keer per twee weken kan ook.
Het is alleen een filter, er zit geen kool bij dus het maakt niet zoveel uit.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 10:50

kan iemand mij trouwens vertellen wat de functie van het beige slangetje aan het pompje/filter is? Het komt van het apparaatje af en aan het uiteinde zit een zwart dopje.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:53

Guppies seksen voor het leven. :=

Maar veel plezier ermee, visjes zijn leuk!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:09

Ik ken het filter dat jij hebt ook, dat kun je met een zuignap aan de ruit plakken.
Aan de onderkant zuigt het dan water aan en door het zwarte buisje stroomt het water dan net onder of boven het wateroppervlak er weer uit.
Maar dat beige slangetje weet ik dan zo even niet.
Ik zag op de eerste foto dat jouw filter helemaal op de grond ligt onder een soort duikershelm???
ik denk dat het beige slangetje dan wordt gebruikt voor de wateruitstroom.
Misschien heb je een foto waar je kunt zien hoe dat slangetje aan het filter vast zit?

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 11:22

justkid schreef:
Ik ken het filter dat jij hebt ook, dat kun je met een zuignap aan de ruit plakken.
Aan de onderkant zuigt het dan water aan en door het zwarte buisje stroomt het water dan net onder of boven het wateroppervlak er weer uit.
Maar dat beige slangetje weet ik dan zo even niet.
Ik zag op de eerste foto dat jouw filter helemaal op de grond ligt onder een soort duikershelm???
ik denk dat het beige slangetje dan wordt gebruikt voor de wateruitstroom.
Misschien heb je een foto waar je kunt zien hoe dat slangetje aan het filter vast zit?

Aan het uiteinde zit een dopje, het zou los moeten kunnen, maar ik ben niet sterk genoeg ;) Ik heb het filter inderdaad onder een duikhelm, want zoals op de onderstaande foto gaan de guppen boven de stroom zwemmen en dan worden ze naar boven geblazen. Hij kan inderdaad aan de zijkant vast met 'n zuignap, maar dan beweegt het wateroppervlak niet meer en ik had gelezen dat dat wel wenselijk was.
Hieronder is trouwens ook de nieuwe bodembedekking zichtbaar, alle knikkers zijn eruit. Er moet nog wel meer water in, maar wilde niet te veel in één keer doen(ik kreeg de bak half leeg ivm vervoer)

Afbeelding

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 12:11

nog een vraag: is het nodig om er een algeneter bij in te stoppen of blijft de bak zo schoon genoeg?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:16

Ik heb geen idee, sorry :?
Als je het filter aan de zijkant vastmaakt heb je ook stroming hoor.
Ikzelf vind het wel eng om het hele ding onder water te houden,
ik heb het bovenkantje liever boven water.

Een algeneter heeft echt warm water nodig die gaat dood zonder verwarming.
Voor de alg tegen de ruit heb je van die magneetschrapers.
Misschien wordt het water eerst helemaal groen, niet te snel water verversen, het moet allemaal even in evenwicht komen.
Je kunt beter een gedeelte van het water vervangen dan alles.
Rechtstreeks zonlicht is niet goed.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 12:19

helemaal duidelijk weer, dankjewel!
Volgens mij heb ik één dame op ploffen staan(vind dat ze een flink bolle buik heeft), ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 16:14

justkid schreef:
Ik heb geen idee, sorry :?
Als je het filter aan de zijkant vastmaakt heb je ook stroming hoor.
Ikzelf vind het wel eng om het hele ding onder water te houden,
ik heb het bovenkantje liever boven water.

Een algeneter heeft echt warm water nodig die gaat dood zonder verwarming.
Voor de alg tegen de ruit heb je van die magneetschrapers.
Misschien wordt het water eerst helemaal groen, niet te snel water verversen, het moet allemaal even in evenwicht komen.
Je kunt beter een gedeelte van het water vervangen dan alles.
Rechtstreeks zonlicht is niet goed.

Wat je had voorspeld is gisteren gebeurd, ik heb een bruin/groen soort water.
Heb van de week een deel van de waterpest eruit gehaald, dit groeide zo hard dat de vissen amper nog ruimte hadden om te groeien. Kan dit de reden zijn van het groen/bruine water? Moet zeggen dat het ook niet zo heel erg lekker fris ruikt :o
Het filter heb ik gisteren ook nog schoongemaakt en ook een deel (1/10e) van het water ververst.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:12

dat beige slangetje boven water , dit zorgt ook voor meer lucht :)
Had ik ook bij mijn aquarium ...

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:20

Ruby1995 schreef:
dat beige slangetje boven water , dit zorgt ook voor meer lucht :)
Had ik ook bij mijn aquarium ...

Ik heb 't slangetje weer aangesloten (had 'm eraf gehaald om schoon te maken en omdat ik 't idee had dat 't niks deed eraf gelaten) maar er komen nu geen belletjes(=lucht) ofzo...