Cavia wassen? Hoe doe je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Cavia wassen? Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:17

Ja daar sta je dan... heb al jaaaaren cavia's en nu moet ik ze wassen. Eentje heeft hoogst waarschijnlijk schimmel (we wachten de kweek resultaten nog even af, maar dierenarts wist het bijna zeker) dus moeten ze alledrie in bad met speciaal spul wat ik dan krijg.

Maar, ben ik nou zon slecht caafjes baasje dat ik ze nooit in bad doe? Ze doen weleens door een laagje water lopen, maar dan echt alleen de pootjes zeg maar. Laatst zag ik nog een topic van een caaf in de douche, maar daar zijn die van mij echt nog nooit geweest :o?

Ben ik een slecht caaf baasje en moeten ze echt vaker in bad? #)
Hoe doe je dat dan?
En nu moet het met speciaal spul, maar hoe doe je dat normaal dan?

Thanks voor de info!

charlie_x

Re: Cavia wassen? Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:23

Nee, cavia's moet je volgens mij juist niet in bad doen!
Dus dan ben je een goed baasje. Ik heb mijn cavia ook nooit in bad gedaan, had nooit wat.
Volgens mij zijn die beestjes er ook wel een beetje bang voor. (voor water)
Ik heb geen idee hoe je cavia;s in bad doet, miss even bellen met de DA?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:27

Oh gelukkig ben ik niet de enige die het niet doet ^)

Ja sowieso belt de dierenarts me nog met de uitslag en wat ik moet gebruiken, dan kan ik het even vragen. Maar ik vroeg me zo ineens af waarom en hoe enzo mensen dat normaal doen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:28

Gewoon een afwasteiltje pakken. Spul in het water, cavia erin.. goed vasthouden, nog wat spul op je hand, smeren maar.
Desnoods zachtjes lauwe kraan aan om ze af te spoelen.

Mijne vonden het een HEL... maar hadden luis en moesten echt even gewassen worden (waren langharen)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:29

8)7 Oh ja, ik kan ze natuurlijk gewoon in de wasbak doen met een laagje water. Dan kunnen ze er sowieso niet uit.

Hmm.. had ik maar nooit langharige (2 van de 3) cavias genomen :=

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:37

Men neme een maatbeker en een handdoek.
Zet de maatbeker klaar met lauwwarm water en leg de handdoek klaar.

Zet cavia in de gootsteen ,eventueel met een doekje er onder tegen uitglijden, maak cavia nat met lauwwarm water uit de maatbeker.
Dan cavia inwassen met antischimmelzooi van de da, even eerst lezen of het uitgespoeld moet worden ja of nee, zo ja dan weer een maatbeker gebruiken.
Voordeel van maatbeker ( o.i.d. natuurlijk) , is dat je met 1 hand de caaf tegen kan houden als hij/zij er uit wil.

Daarna caaf in de handdoek en voorzichtig afdrogen.
Mijn showcaafjes werden vroeger altijd gewassen voor een show en dan ook gefohnd.
Als caaf fohnen eng vind dan beter zo op laten drogen op een plekje uit de tocht.

Succes !

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:42

Thanks voor de info! Maar jij waste ze dus voor de show? Waarmee was je ze dan? Met babyshampoo ofzo? Of is er echt caviashampoo?

[Voel me echt blond hoor]

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:42

Ik deed die van mij altijd in de gootsteen.. Laagje water tot aan de buik, en dan de cavia helemaal nat maken.. Shampoo insmeren en met een lopende kraan de shampoo eruit spoelen.. Cavia droog wrijven met een handdoek, droge handdoek pakken en ze daar in wikkelen.

Die van mij vonden het heerlijk!
Laatst bijgewerkt door ShauniBef op 05-07-11 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:44

ik vul een emmer met lauw water + product, en steek de caafjes per 2 of drie in de emmer, effe 20 secondjes laten rondzwemmen (bij schurft effe kopje onder duwen zodat het product overal komt), eruit halen, effe "uitknijpen", en drogen met een handdoek, en dan ofwel tochtvrij laten opdrogen of droogblazen met de fohn.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:46

Wij wassen ze ook niet, krijgen elke maand een pipet in nek tegen parasieten en dat werkt prima

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:46

Duhelo schreef:
effe "uitknijpen"

:= Laat ik het dan maar sowieso mijn vriend niet doen :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:46

Effe koppie onder duwen..???

Pardon?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:46

ShauniBef schreef:
Ik deed die van mij altijd in de gootsteen.. Laagje water tot aan de buik, en dan de cavia helemaal nat maken.. Shampo insmeren en met een lopende kraan de shampo eruit spoelen.. Cavia droog wrijven met een handdoek, droge handdoek pakken en ze daar in wikkelen.

Welke shampoo dan? Caafjes shampoo?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:49

Jolliegirl schreef:

Pardon?

Dat dacht ik ook := !

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:49

Miseria schreef:
ShauniBef schreef:
Ik deed die van mij altijd in de gootsteen.. Laagje water tot aan de buik, en dan de cavia helemaal nat maken.. Shampoo insmeren en met een lopende kraan de shampoo eruit spoelen.. Cavia droog wrijven met een handdoek, droge handdoek pakken en ze daar in wikkelen.

Welke shampoo dan? Caafjes shampoo?

Ik gebruikte een heel klein drupje eigen shampoo :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:50

Mijn cavia's waste ik altijd met de babyshampoo van Zwitsal. Ik had onder andere een langharige caaf. Als ik alleen de kont hoefde te wassen deed ik het in de gootsteen (laagje lauw water tot aan de buik en dan snel uitspoelen onder de kraan. Moest ik haar helemaal wassen dan nam ik haar mee naar de douche, welke ik handwarm maakte en met een zachte straal (kraan dus niet voluit). Even wassen en lekker lang uitspoelen. Na het wassen wikkelde ik ze altijd in een handdoek en nam ze lekker op schoot :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:51

_O- Ik was ze ook nooit hoor TS! ;)

Veel succes ermee! :D

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:53

Miseria schreef:
Thanks voor de info! Maar jij waste ze dus voor de show? Waarmee was je ze dan? Met babyshampoo ofzo? Of is er echt caviashampoo?

[Voel me echt blond hoor]

Klopt, net als bij de paarden en honden moeten cavia's zich op de show ook van hun beste kant laten zien he ;)

Ik heb sinds jaren een hondentrimsalon en ik gebruikte gewoon hondenshampoo, bijv. speciale shampoo
voor wit of zwart . Deze shampoo's prikken ook niet in de oogjes dus dat kan geen kwaad.

Maar als je spul van de da krijgt hoef je ze niet met shampoo te wassen hoor.

Verder worden de cavia's die ik nu nog heb, langhaar en gladhaar opvangertjes, eigenlijk nooit gewassen.
Is in principe niet nodig tenzij ze erg vies zijn geworden door diarree of zoiets.

En een langhaartje kan je ook korter knippen he als het haar te lang word.

Showdieren met lang haar zitten altijd met papillotten opgebonden om het haar te beschermen maar fokdieren worden vaak gewoon kortgeknipt hoor, net als bij langharige hondenrassen ook wel gebeurd.

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:56

Jolliegirl schreef:

Pardon?

Bij schurft moet echt alles nat worden met het "medicijn " om alles goed te behandelen.
Ik duw ze ook niet onder in een emmer maar maak wel alles goed nat met product. :D

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:57

Heel erg bedankt voor de uitleg Twinklestar! Knippen deed ik al wel, maar ben niet zon goede kapper :=

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:58

Miseria schreef:
Duhelo schreef:
effe "uitknijpen"

:')

*ziet nu hele grote vriend met kolenschoppen een caaf uitwringen * Ach gut :(:) :+ :D

Duhelo

ShauniBef schreef:
Jolliegirl schreef:

Pardon?

Dat dacht ik ook := !

schurft is erg hardnekkig, als je een 80 tal cavias zitten hebt, die iedere week binnenkomen, en weggaan, is het zaak om de schurftbesmetting zo vlug mogelijk weg te krijgen.
alle caafjes worden preventief behandeld met product (gewoon opgesprayed), en gevallen die echt schurftplekjes krijgen worden direct in quarantaine gestoken.
overigens behandel ik meestal met product opgelost in water in een spuitbus, en worden ze iedere dag goed ingesprayed met dat product, meestal zijn ze dan binnen een maand terug schurftvrij.
enkel de hardnekkige gevallen of de gevallen die er erg veel last van hebben (ik heb er bv eentje zitten die tijdens mijn verlof niet behandeld werd, en nu dus een grote open plek over haar neus en oog heeft, die wordt dus wel gewassen uiteraard)
worden gewassen, en dan ook effectief effe kopje onder zodat het product echt overal komt, indien je dit niet doet heeft het geen effect en neem je risico dat ze ziek worden (door nat te zijn) zonder dat het helpt ;)

Duhelo

Twinklestar schreef:
Miseria schreef:

:')

*ziet nu hele grote vriend met kolenschoppen een caaf uitwringen * Ach gut :(:) :+ :D

Y;(

:D

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:01

Miseria schreef:
Heel erg bedankt voor de uitleg Twinklestar! Knippen deed ik al wel, maar ben niet zon goede kapper :=

Caaf op vlakke ondergrond zetten, haar rondom uitwaaieren/ kammen.
Met schaar rondom knippen zodat haar niet meer op de grond hangt.
Oppassen voor de pootjes ( 4 stuks ! :+ ).

Eventueel kolenschoppenvriendje vragen om caafje ( Voorzichtig ! :+ ) op zijn/haar plekje te houden tijdens het knippen.

Graag gedaan hoor :)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:29

Ja ik zet m nu omgekeerd op schoot, ze blijven vrij braaf zitten en pak dan een pluk.. vingers tegen de huid aan en dan dus aan de andere kant van de vinger knippen. Dan kan ik ook niet per ongeluk een pootje of een vetrolletje meeknippen :Y)