welke rechten en plichten aankoop manke hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

welke rechten en plichten aankoop manke hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:36

Mijn ouders hebben een nieuwe herdershond, op internet gevonden, die nog geen jaar oud is en wegmoest ivm tijdgebrek. Onze oude hond is vorig jaar overleden op 12 jarige leeftijd en mijn vader zag de foto van deze hond en was verkocht en had lang genoeg getreurd en wilde dit beestje een beter leven geven.

Meteen gebeld, we waren de eerste bellers, maar de eigenaren vertrokken dezelfde dag al op vakantie en kenissen zouden op de herder letten.

De hond zou gezond zijn lief voor kinderen en zeer sociaal.
De dag erna zijn mijn vader, mijn zoontje en ik gaan kijken.
De hond zat in een ren, met flink wat viezigheid en kwam ook nooit uit de ren volgens de kennis.
Bij elke auto die voorbij kwam sprong hij omhoog met zijn poten tegen de tralies.

Toen we de hond uit de ren haalden liep hij mank.
De kennis zei dat het gekneusd was, doordat hij soms met zijn poot klem kwam te hangen tussen de tralies.
Hij wist verder niks van de hond, niet eens de naam.
We kregen de papieren mee en hebben de hond meegenomen.

Thuis gewassen en geborsteld en het is echt een lieve hond. Dag erna naar de dierenarts gegaan voor zijn poot en een algehele checkup.

Nou blijkt dus dat de hond ontzettende pijn heeft, er zijn foto`s gemaakt onder narcose en er is geen botletsel ( wat in eerste instantie wel gedacht werd) maar wel beginnen hd in de rechter heup.
Wat het wel was kon de DA niet vertellen, Er mist een stuk spier en de pijn is neurlogisch, poot is minder goe dontwikkeld en het is niet recent. Zij vermoed een hele harde ruk aan de poot ( ik vermoed dat hij klem heeft gezeten in zijn ren en zichzelf heeft losgetrokken)
Deze week hebben we een afspraak in Gent, bij de universiteit.
Daar hopen we erachter te komen wat het is, en of er uberhaupt iets aan te doen is

De hond heeft nu pijnstilling, maar kan dan niet zijn hele leven gebruiken.
Poot amputeren is vanwegen zijn grootte en zijn beginnen HD geen optie.
grote kans dat de hond dus een spuitje krijgt

Ik neem aan dat je net als met paarden onderzoektplicht hebt, dat hebben we in deze ook gedaan. De eigenaar heeft meldingsplicht en heeft ons gezegd dat dit pas recent was en gekneusd, wat dus niet zo blijkt te zijn.

Kunnen wij kosten op de oude eigenaar verhalen?
Met liefde wordt nu alles betaald voor de hond, die al die tijd met pijn in een ren heeft gezeten warar hij telkens met die poot weer tegen de tralies aansprong. Maar stel dat er niks aan te doen is en de hond een spuitje krijgt? Wat voor rechten en plichten heb je in zulk geval.
De hond was gratis, maakt dit een verschil in deze zaak?

amyz

Re: nieuwe hond, veel dierenartskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:39

Ik zou echt niet weten hoe het in elkaar steekt, maar wil toch wel even zeggen dat ik het van je ouders fantastisch vind dat ze de zorg voor de hond op zich hebben genomen. Dik compliment aan hun +:)+

Verder hoop ik dat het goed komt voor de hond, iig weet ie nu wel wat liefde is, arm dier :(:)

Lynn_Nikita

Re: welke rechten en plichten aankoop manke hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:49

Mijn vader zei al, waarschijnlijk had het zo moeten zijn.
Ik ben ook trots op ze, zeker omdat hij altijd zo`n grote mond heeft, dat ik gek ben om met een ziek konijn naar de da te gaan en 150- betaal en 2 dagen later alsnog het konijn verlies. Hun zijn nu al bijna 500- kwijt voor een hond wat ze nog geen week hebben

Ik wil aangifte doen wegens verwaarlzozing of oplichting, , OF de man heeft geen medische zorg verleend aan een gewonde hond, of hij heeft informatie achtergehouden aan ons en wist wat de hond had en heeft hem daarom op internet gezet

inmiddels zijn de DA die in zijn paspoort staan al gebeld, maar beide hebben de hond alleen als pup tot 3 mnd ou gezien voor entingen, bij de fokker
Fokker is belgische gsm, en de mensen nemen niet op als we bellen

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:49

Ik denk - weet vrijwel zeker - dat je weinig kans hebt dat je dat geld terug krijgt. Of je het recht hebt of niet, want die hond komt uit zulke barre omstandigheden dat die eigenaren er totaal niets om gaven. Heel tof van je vader dat hij die hond heeft meegenomen en daarmee 'gered'. Ook al word de hond ingeslapen, dan is hij beter af dan bij die mensen. Echt belachelijk om de hond te dumpen bij kennissen die het dan maar met jullie moeten afhandelen. Asociaal....
Zulke mensen verdienen geen dieren. Mocht het niet meer goedkomen met de hond, heel veel sterkte voor je ouders. Niet makkelijk om dan al een 2e hond in te laten slapen, ook al heb je hem nog niet zo lang.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:55

IK denk niet dat je erg veel rechten hebt immers wist je dat je de hond ophaalde bij iemand die verder niets van deze hond wist. Immers hij wist niet eens de naam dan kan je toch verwachten dat hij niet over (alle) informatie beschikt over zijn medische geschiedenis. Als ik het nu goed begrijp hebben jullie de hond ook gekregen en niet gekocht ik vraag me sowieso af of je dan wel "kopers" rechten hebt en dus meld + onderzoeksplicht wel van toepassing zijn.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:19

Volgens mij is het zo dat je bij aankoop van een dier met (achteraf) verborgen mankementen in eerste instantie wel je aankoopbedrag terug kunt krijgen. In jullie geval was de hond echter gratis.
DA kosten, daar heb je zelf voor gekozen, zonder eerst te overleggen met de verkoper. Zou me erg vreemd lijken als deze dan alsnog zou moeten betalen. Immers, je hebt hem niet de gelegenheid gegeven om bijv. de hond terug te nemen (of andere oplossing te bieden), omdat je niet overlegd hebt.

Ik vind het wel super wat jullie voor dit dier doen :)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:33

Roadracer schreef:
Volgens mij is het zo dat je bij aankoop van een dier met (achteraf) verborgen mankementen in eerste instantie wel je aankoopbedrag terug kunt krijgen. In jullie geval was de hond echter gratis.
DA kosten, daar heb je zelf voor gekozen, zonder eerst te overleggen met de verkoper. Zou me erg vreemd lijken als deze dan alsnog zou moeten betalen. Immers, je hebt hem niet de gelegenheid gegeven om bijv. de hond terug te nemen (of andere oplossing te bieden), omdat je niet overlegd hebt.

Klopt volgens mij helemaal :j

Ik hoop dat er toch nog goed nieuws komt en dat je ouders nog een tijdje kunnen genieten van de hond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:40

Je hebt de hond via een particulier gekocht, denk ik?
Ik ben bang dat je geen cent terugkrijgt. Wat je zou kunnen doen is een aangifte of melding van verwaarlozing, daar kun je dit dan wel bij gebruiken, als de DA tenminste zwart op wit wil verklaren dat dit het gevolg van een trauma is, en niet aangeboren. Met de verklaring van een DA heb je wel meer kans dat die mensen gestraft worden, als wanneer je er alleen maar de DB, LID, AID op afstuurt, maar de kans dat je echt iets bereikt is heel klein, vrees ik.
Sorry, je zult dit wel niet leuk vinden om te horen, ik vind het alleszins niet leuk om dit te schrijven, maar de kans dat iemand gestraft wordt voor dierenmishandeling (dat is het imo) is helaas onnoemelijk klein, en de kans dat je je geld terugkrijgt als je een ziek dier koopt, nog veel kleiner, helaas. Dat de hond gratis was, maakt in die zin verschil, dat je hoogstens het aankoopbedrag terugkrijgt, niet de medische kosten. Een aankoopbedrag was er niet, dus dat kun je niet terugkrijgen. Denk dat dat het ergste niet is, had je wel een aankoopbedrag betaald, had je het waarschijnlijk toch niet teruggekregen.

Wat de hond zelf betreft, blijf ik graag op de hoogte of er hoop voor hem is, en zo ja, wat. Als er wat aan te doen is, kunnen ze hem in Gent iig wel helpen....... toppers zijn dat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:53

Jeetje wat een rot verhaal en wat goed dat je vader zich zo ontfermt over die hond.
Heeft je vader geen rechtsbijstand, vaak kun je hun om advies vragen.
Zij weten hoe of wat en wat jullie kansen zijn.
Heel veel succes met die lieve reus.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:54

Het is bij honden een stuk makkelijker om ze voor langere tijd op pijnstillers te zetten dan bij bv een paard of kat, de vraag of je dat moet doen blijft altijd een hele moeilijke. Ik zou zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Het is iig goed dat er nu exact wordt uitgezocht wat het dier mankeert maar beginnende HD hoeft geen probleem te zijn..
Het ligt er een beetje aan wat er verder uit gaat komen, maar ga de spier opbouw in de achterhand voorzichtig opbouwen dat helpt de HD al te beperken. Zorg voor goed voer (bv de RC Mobility zit een pijnstillende stof in en ondersteuning voor de gewrichten wel alleen bij DA te verkrijgen) en geef het dier eens een aantal weken de tijd om zich te ontwikkelen. Ga wat zwemmen met hem (als dat mag van DA) zodat hij die achterhand kan trainen. Hou je ons op de hoogte?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:59

Je kan geen geld op de oude eigenaar verhalen omdat je niets af hebt gesproken over naar de dierenarts gaan. Op zich vind ik het ook vreemd dat je ook meteen heup foto's hebt laten maken. De hond was toch niet kreupel achter?
Het is een eigen keuze geweest om zoveel aan een dierenarts uit te geven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:08

liedje89 schreef:
IK denk niet dat je erg veel rechten hebt immers wist je dat je de hond ophaalde bij iemand die verder niets van deze hond wist. Immers hij wist niet eens de naam dan kan je toch verwachten dat hij niet over (alle) informatie beschikt over zijn medische geschiedenis. Als ik het nu goed begrijp hebben jullie de hond ook gekregen en niet gekocht ik vraag me sowieso af of je dan wel "kopers" rechten hebt en dus meld + onderzoeksplicht wel van toepassing zijn.

We hebben wel gebeld met de eigenaar en die zei dat de hond niks mankeerde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:09

Roadracer schreef:

Eigenaar is niet meer te bereiken.
in eerste instantie gingen we naar de DA voor een algehele check, en te kijken wat we met de poot moesten doen. er is nog niks behandeld behalve pijnstilling, dit is alleen onderzoek

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:11

jesito schreef:
Jeetje wat een rot verhaal en wat goed dat je vader zich zo ontfermt over die hond.
Heeft je vader geen rechtsbijstand, vaak kun je hun om advies vragen.
Zij weten hoe of wat en wat jullie kansen zijn.
Heel veel succes met die lieve reus.

hebben we wel, en wordt ook gemeld. Ook is alles al gedocumenteerd door onze DA, dat dit niet recent is maar ook niet aangeboren is, enw e laten nog meer documenteren door de artsen in gent

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:12

kohtje schreef:
Je kan geen geld op de oude eigenaar verhalen omdat je niets af hebt gesproken over naar de dierenarts gaan. Op zich vind ik het ook vreemd dat je ook meteen heup foto's hebt laten maken. De hond was toch niet kreupel achter?
Het is een eigen keuze geweest om zoveel aan een dierenarts uit te geven.

De hond was onder narcose en dan is het een kleine moeite om ook de heupen op de foto te zetten. zeker omdat bij grote honden de kans op HD groot is, en met een manke voorpoot dit alleen sneller gaat slijten. Dit is dus niet zomaar gedaan maar met een goede reden

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:14

chocobroodje schreef:
Het is bij honden een stuk makkelijker om ze voor langere tijd op pijnstillers te zetten dan bij bv een paard of kat, de vraag of je dat moet doen blijft altijd een hele moeilijke. Ik zou zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Het is iig goed dat er nu exact wordt uitgezocht wat het dier mankeert maar beginnende HD hoeft geen probleem te zijn..
Het ligt er een beetje aan wat er verder uit gaat komen, maar ga de spier opbouw in de achterhand voorzichtig opbouwen dat helpt de HD al te beperken. Zorg voor goed voer (bv de RC Mobility zit een pijnstillende stof in en ondersteuning voor de gewrichten wel alleen bij DA te verkrijgen) en geef het dier eens een aantal weken de tijd om zich te ontwikkelen. Ga wat zwemmen met hem (als dat mag van DA) zodat hij die achterhand kan trainen. Hou je ons op de hoogte?

De hond moet nu rusten ivm de voorpoot, de eerste zorg is nu kijken of dat nog te redden is.
Da adviseerde al ander voer voor de heup als het een positieve uitslag is met zijn voorpoot. Dat zwemmen is ook een goed idee als de hond blijft, en niet afgemaakt wordt ivm onherstelbare schade aan de voorpoot

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 12:17

Er wordt verschillende keren gezegd dat we er zelf voor gekozen hebben zonder de eigenaar te contacteren om naar de DA te gaan, echter de eigenaar is niet te bereiken.
deze zei ook dat de hond gezond was en het gekneusd was, klonk aannemelijk dus hebben we de hond meegenomen.

De heup is op advies van de DA ook meteen meegepakt, zeker omdat deze nu extra belast wordt en in de toekomst voor problemen kan zorgen.

het gaat mij erom dat de eigenaar een gezonde hond zou hebben die alleen wat manke door een kneuzing, en door onderzoek blijkt dat het probleem veel groter is.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:31

Ten eerste vind ik het super wat je ouders voor de hond doen. Ik hoop dat ze er in Gent nog iets mee kunnen.
Maar wat betreft kosten ben ik ook bang dat je niet kan verhalen op de vorige eigenaar. De hond was immers al mank toen jullie hem gingen halen. Verder zijn er toen geen afspraken met de verkoper gemaakt. (b.v. 'als jullie DA iets blijvends zou vinden dat de hond terug zou gaan of jullie de kosten zouden delen/verhalen op de verkoper')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:50

Lynn_Nikita schreef:
Er wordt verschillende keren gezegd dat we er zelf voor gekozen hebben zonder de eigenaar te contacteren om naar de DA te gaan, echter de eigenaar is niet te bereiken.
deze zei ook dat de hond gezond was en het gekneusd was, klonk aannemelijk dus hebben we de hond meegenomen.

De heup is op advies van de DA ook meteen meegepakt, zeker omdat deze nu extra belast wordt en in de toekomst voor problemen kan zorgen.

het gaat mij erom dat de eigenaar een gezonde hond zou hebben die alleen wat manke door een kneuzing, en door onderzoek blijkt dat het probleem veel groter is.

De eigenaar ging er van uit dat het weer over zou gaan, daar is niets aan gelogen. Ook had deze waarschijnlijk geen weet van de HD dus dat kan je hem ook niet kwalijk nemen. Je had ook kunnen wachten met de onderzoeken tot de eigenaar terug was van vakantie of zelfs kunnen wachten met ophalen tot na de vakantie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 21:36

De eigenaar is ruim 2 mnd weg, een hond met pijn laten we geen 2 mnd rondlopen daarmee. Wij gingen uit van een kneuzing en lieten hem checken op zijn algehele gezondheid, en nu we erachter zijn dat er veel meer aan de hand is willen we ook weten wat het is en wat we eraan kunnen doen

De HD is ook het probleem niet, kan nog genoeg aan gedaan worden. De kosten om dat op de foto te zetten is onze keuze inderdaad

het probleem is dat de eigenaar niks over mank zijn heeft gezegt toen we vroegen naar de gezondheid van de hond de dag van te voren aan de telefoon

de kennis die er was toen we hem ophaalden, zei dat het gekneusd was, en dat het pas net gebeurd was.

Dat klopt dus niet aangezien de DA zei dat het geen recent trauma was.

Daarom vraag ik me af hoe het zit, aangezien ze daarover logen.
De hond is al langer kreupel en heeft veel pijn, als een poot gekneusd zou zijn is zoiets binnen een week over lijkt mij. Maar volgende de DA is dit al veel langer geleden gebeurd en weet je als eigenaar ook dat er meer aan de hand is lijkt me.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 11:26

De hond is toch mee naar huis gekomen
Mijn ouders zijn om 7.00 vertrokken en waren rond 20.00 weer thuis
Er hebben een chirurg, een orthopeet en een neuroloog naar gekeken, Vanalles getest. Ze weten nog steeds niet precies wat het is, maar het ziet ernaar uit dat de poot en spier zichzelf aan het herstellen zijn

Hij heeft nu voor 3 weken pijnstilling en hij moet nu 3 weken heel rustig aan doen ( moeilijk met een jonge speelse hond die eindelijk ruimte heeft) en dan 2 weken zonder en dan gaan ze kijken of het verbeterd is

Ze vonden het een mooie en brave hond die erg vriendelijk was maar nog veel moest leren

Ze hebben ook besloten aangezien de hond niet afgemaakt hoefde te worden, en naar alle waarschijnlijkheid het toch grotendeels beter gaat worden, om verder geen stappen tegen de vorige eigenaar te ondernemen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 11:42

Wat een fijne uitslag uiteindelijk, het is zeker even afwachten maar het klinkt positief.
Hopelijk gaat de hond ook helemaal herstellen en gaat die een mooi leven tegenmoet.
Succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:25

Oh oh ik hoop zo op een happy end!!

En ik ben zeer blij dat jouw ouders hier op aarde rondlopen! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:40

Klinkt positief :)

Vind het super wat je ouders voor de hond doen :) Geweldig, ik wou dat er meer zulke mensen rondliepen :)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:46

Ach... arme hond.... altijd maar in een kennel zitten. Wat fijn dat je ouders zich ontfermen over hem. Ze zouden kunnen kijken of ze de hond naast de pijnstillers ook een middel voor spierblessures kunnen geven, zoals Puur Spier, wordt ook bij paarden gebruikt, maar is ook geschikt voor honden. Ik heb het gebruikt toen mijn hond tijdens behendigheid een spierscheurtje op liep. Ik hoop dat de hond er snel bovenop komt en nog een lang en gelukkig leven tegemoed gaat bij je ouders *\o/* *\o/* *\o/*