Hond bijt vanalles stuk, schreeuw om aandacht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zitosh

Hond bijt vanalles stuk, schreeuw om aandacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 00:03

Hallo :wave:

Eén van onze honden heeft de rare gewoonte om af en toe voorwerpen kapot te bijten...
Het gebeurt erg vaak dat we vernielde dingen tegenkomen in huis als we thuis komen!

Zo heeft hij zijn tanden al in onze haarborstels gezet, lekker erop zitten sabbelen :\
Ook ontdekken we vaak twee helften van een wc-rol in de badkamer...
En als we onze vuilbak op de grond laten staan in de keuken, gooit hij hem om en haalt er àlles uit!
Zelfs de living is zijn domein, zo heeft hij ook eens een DVD van mijn beste vriendin kapot gekregen die op de salontafel lag -O-

Nu begin ik toch steeds meer en meer na te gaan denken over de reden, wààrom doet hij dit toch?!
Elke dag wordt er met hem gespeeld, ligt hij bij ons op de bank als we tv kijken...
Onze andere 2 honden doen dit nooit, en ieder krijgt toch evenveel aandacht, echt heel raar :?

En hij wéét het dondersgoed wanneer hij wat heeft gedaan!
Als we hem tot bij ons roepen terwijl we bij een vernield voorwerp staan,
kruipt hij helemaal in elkaar en schuift hij over de vloer tot bij ons.. :(:)

mylene32

Re: Hond bijt vanalles stuk, schreeuw om aandacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:05

je kan een hond niet achteraf straffen
beter is het te zorgen dat hij niks kapot kan maken dus bench als hij alleen is

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:10

Vaak is het idd een uiting van onvrede; te veel energie, te weinig aandacht, onzekerheid, gebrek aan leiding, e.d. Hoe oud is de hond? Leeftijd speelt vaak ook een grote rol. Jonge honden zijn soms sloopgraager dan ouder honden. Dan heb je tenminste nog de hoop dat naarmate hij ouder wordt, het overgaat.

Dat hij weet dat hij fout is geweest, lijkt zo. Een dier is niet in staat om zo te denken, maar wel een meester in het leggen van verbanden. Door jullie houding, ademhaling, intonatie, weet hij dat er een pak op zijn donder zit aan te komen. Van het waarom heeft hij echt geen idee.

Ga 'ns goed na wat deze hond mist, wanneer hij het juist wel en wanneer hij het niet doet.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:13

De reden dat hij in elkaar duikt als jullie 'm bij je roepen, is niet omdat ie wéét dat ie het gedaan heeft, maar omdat jullie waarschijnlijk geagiteerd of boos roepen. Een hond voelt feilloos aan dat je boos bent, en zal daar dus ook op reageren, maar hij weet zelf écht niet waarom jullie boos zijn :)

Hoe oud is de hond? Het kan de leeftijd zijn namelijk, het kan verveling zijn.. Heeft de hond wel geleerd alleen thuis te blijven? Het kan eigenlijk vanalles zijn. Zorgen dat de hond niets kán slopen is het devies, dus alles opbergen en zorgen dat ie maar in 1 ruimte van het huis kan komen, of in de bench als jullie weggaan. Moet je 'm dan nog wel aanleren he ;)

Mijn hond sloopt, als we weg zijn, ook alles wat ie te pakken kan krijgen, dus zorg ik dat ie niks meer te pakken kan krijgen :) dat gaat prima. Hij krijgt ook een lekkere kluif als ie alleen thuis moet blijven, zodat ie wat te doen heeft..

Succes ermee!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:20

amyve schreef:
Hallo :wave:

Eén van onze honden heeft de rare gewoonte om af en toe voorwerpen kapot te bijten...
Het gebeurt erg vaak dat we vernielde dingen tegenkomen in huis als we thuis komen!

Nu begin ik toch steeds meer en meer na te gaan denken over de reden, wààrom doet hij dit toch?!
Elke dag wordt er met hem gespeeld, ligt hij bij ons op de bank als we tv kijken...
Onze andere 2 honden doen dit nooit, en ieder krijgt toch evenveel aandacht, echt heel raar :?

En hij wéét het dondersgoed wanneer hij wat heeft gedaan!
Als we hem tot bij ons roepen terwijl we bij een vernield voorwerp staan,
kruipt hij helemaal in elkaar en schuift hij over de vloer tot bij ons.. :(:)

Goh, dit klinkt als onze Bulldog. Die houdt niet van alleen zijn. En kruipt ook over de vloer omdat vriendlief elke keer boos werd dat ie wéér een afstandsbediening oid gemold had :Y)

Waar je hond op reageert is jullie reactie. Beest voelt zich dus al niet lekker zo zonder jullie thuis. Jullie komen thuis, jaaa leuk! Maar zien dat bijv. de cd gesloopt is en worden boos. Hond wilt dus heel graag naar jullie, maar jullie zijn boos, dus doet dat op een héle onderdanige manier.

Bij ons is het altijd even een rondje brokjes strooien (voor hun om te zoeken terwijl wij weggaan), niks zeggen en weggaan. Bij thuiskomst eerst alles neerzetten en daarna RUSTIG hond begroeten. Is er toch iets gesloopt? Hond negeren, spul opruimen en daarna begroeten.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:25

in de bench als je weggaat

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:30

mylene32 schreef:
in de bench als je weggaat

symptoombestrijding én niet eerlijk.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:30

is het eerlijker om thuis te komen en dat alles kapot is gebeten? voor hetzelfde geld vreet hij iets naar binnen en kom je thuis, ligt ie dood. en dat omdat een bench niet eerlijk zou zijn?
overdrijven is ook een vak. en daar ben jij goed in blijkbaar.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:33

mylene32 schreef:
is het eerlijker om thuis te komen en dat alles kapot is gebeten? voor hetzelfde geld vreet hij iets naar binnen en kom je thuis, ligt ie dood. en dat omdat een bench niet eerlijk zou zijn?
overdrijven is ook een vak. en daar ben jij goed in blijkbaar.

TS vraagt om adviezen wat ze hier aan kan doen. In de bench stoppen lost het probleem niet op en hond zal zich alleen maar ellendiger voelen. (Hij kan namelijk niet z'n stress kwijt door te slopen)

Het probleem is namelijk niet dat de hond sloopt, het probleem is dat de hond zich zo voelt dat hij moet slopen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:40

Precies.

Hoe oud is de hond en heb je m allang?
Is hij getraind alleen te zijn (opgebouwd?).

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:45

Ik lees even mee, mijn dwergpincher van 2 doet dit ook, maar dan echt met vlagen. Zo gaat het een hele tijd goed en zo is er drie dagen achter elkaar iets gesloopt...

De mijne kruipt al weg als ik binnenkom, dus hij weet dat hij íets fout heeft gedaan. De bench staat altijd open en allebei mijn hondjes liggen daar vaak in als ik binnenkom, dan is hij braaf geweest. Als hij op de bank ligt of onder tafel zit weet ik dat er iets fout is.

Het zou kunnen zijn dat hij niet graag alleen is, maar dat lijkt me sterk omdat het echt in periodes is en soms ook als ik even binnen naar het toilet ga, dan ben ik nog geen 10 minuten weg en kan het al een rommel zijn als ik terugkom. Afleiding zou ook nog kunnen, hoewel ze meerdere kluiven en speeltjes hebben.

Als ik zelf thuis ben is hij trouwens de braafheid zelve, dan is het een voorbeeldig hondje :)

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:23

Onze hond is nu 8à9 jaar en we hebben hem al 4à5 jaar! :)

We hebben ook nog 2 andere honden, 't gaat hier over 3 kleine hondjes trouwens...
De andere 2 doen dit niét, enkel 'mijn' hondje. ;)
Het gebeurt ook in periodes, maar hij maakt meestal toch wel hetzelfde stuk (wc-rollen, doosjes van dit en dat, ..)

Een bench zie ik nou niet als een optie, dan moeten de andere 2 er toch ook in?
En ze zijn al gewend om vrij in huis rond te lopen vanaf ze bij ons zijn... :P

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:51

Bij mij doet de andere hond het ook niet en die pakt ook altijd hetzelfde (dvd-dozen met inhoud ^) )

Wat ik wel doe is hem uitzonderlijk belonen als hij braaf is geweest en dan maar hopen dat het kwartje een keer valt. Zo heb ik hem ook zindelijk gekregen, hij is onzindelijk geweest tot 1,5 jaar en daar heeft het wel bij gewerkt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:03

Zo te horen worden er vooral papieren dingen gesloopt? Dan moet je dat papier opruimen.
(Onze Bull heeft een zwak voor plastic, dus wij ruimen al het plastic weg).

Hoe komt je hond over als je weg wilt gaan? Is hij dan al gestresst? Doet ie het ook als je kort weg bent etc.

Misschien een cameraatje plaatsen om te kijken wanneer hij nou sloopt? (Ook best leuk hoor, zien wat je honden nou de hele dag uitspoken :D )

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:39

Hoeveel uur laat je je hond alleen en heb je het alleen zijn wel opgebouwd?

Het zou bijv. kunnen komen door verveling (of frustratie), de hond gaat zelf opzoek naar vertier op het moment dat hij zich gaat vervelen. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn de hond geestelijk moe te maken (spelletjes doen waarbij hij veel moet na denken) en veel met hem te werken / trainen.

Een bench zou ik zeker aanschaffen, mede ook voor zijn eigen veiligheid. Maar dit moet natuurlijk wel eerst aangeleerd worden, de bench is een veilige plek voor ze. Je kunt ze in de bench ook van alles te doen geven, vul een kong, activity ball, verstop brokjes.... Kluifjes durf ik zelf niet te geven als ik weg ben ivm het mogelijk geheel inslikken van een bot/kluif.

Verder kunnen veel honden erg vervelend zijn of stoute dingen doen als ze bijv. erg overprikkeld zijn (net als kinderen). Een goede oplossing hiervoor ze (consequent) verplichten tot (bench) rust. Dit kan bij veel honden al heel veel helpen en is uiteindelijk voor hunzelf ook veel prettiger.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:44

Mijn hond doet dit ook, en ze weet dondersgoed dat het niet mag. Ik hou er ook niet van om haar een lange tijd in een bench te stoppen, dus ik heb een snuitje gekocht. Op deze manier kan ze lekker rondwandelen en nog drinken, heeft ze toch haar vrijheid, maar slopen kan ze niet. Ik vind het ideaal.
Mijn hond is dan nog wel jong, nog geen jaar, maar ze leert het op deze manier wel. We hoeven niet altijd de muilkorf om te doen, proberen het regelmatig zonder.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:17

bo0tjeee schreef:
Mijn hond doet dit ook, en ze weet dondersgoed dat het niet mag. Ik hou er ook niet van om haar een lange tijd in een bench te stoppen, dus ik heb een snuitje gekocht. Op deze manier kan ze lekker rondwandelen en nog drinken, heeft ze toch haar vrijheid, maar slopen kan ze niet. Ik vind het ideaal.
Mijn hond is dan nog wel jong, nog geen jaar, maar ze leert het op deze manier wel. We hoeven niet altijd de muilkorf om te doen, proberen het regelmatig zonder.

Ten eerste leren ze daar helemaal niets van :n je zal dat snuitje toch een keer af gaan laten (lijkt me). en dan kan het een hele tijd goed gaan maar ze zal een keer wat gaan pakken. en dan "weet"' ze dat het weer kan omdat het snuitje het niet belemmerd. je hond sloopt met een reden en ik zou proberen eens achter die reden te komen. ze raakt die frustratie kwijt door te slopen en die uitlaatklep heb jij haar nu in feite afgenomen. zal dus niet lang duren voordat ze een andere manier vindt om de frustratie kwijt te kunnen.
dus bijv. in super-nerveus gedrag, blaffen enz.

ten tweede is een snuitje om doen gevaarlijk en mag alleen voor zeer korte periode's. zoals bijv. bij de dierenarts. en onder toezicht. met een snuitje kunnen ze hun warmte niet goed kwijt en ze kunnen er nauwelijks tot niet mee overgeven!! dus grote kans op stikken.
ALS ik al iets om z'n bek heen zou doen dan zou het een muilkorfje zijn. dus echt met zo'n mandje. dan kunnen ze hun bek helemaal open doen. maar dat zou absoluut mijn oplossing niet zijn.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:11

Nu men het zegt, eigenlijk zijn het meestal wel papieren dingen! :j
We hebben hem uit een asiel gehaald, dus weet niet hoe de vorige eigenaren hem gehouden hebben...
Het is wel een slaper, die toch wel af en toe graag een speelt met de bal :)

Als we naar werk/school vertrekken ligt hij meestal in de mand of op 'n kussen die we gehaald hebben.
Wanneer we terug thuis komen gaat hij springen en stuiteren uit tevredenheid :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:16

Als je weet dat het papier is kun je daar ook op gaan trainen.

Dus pak allemaal papieren dingen, hij mag er wel aan snuffelen maar niet pakken. Als hij het niet pakt krijgt ie een koekje.
Tot je opgegeven moment al het papier gewoon weer kunt laten liggen.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 14:22

Bedankt voor het advies! :D Zal eens kijken hoe hij erop reageert!
Is er ook een alternatief van koekjes? Want hij is best wel dik geworden na zijn castratie...
(Vòòr de castratie vernielde hij ook al voorwerpen, dus daar ligt het niet aan! :n)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:34

Als hij van een bal houdt kun je op dat moment ook een bal gooien, rent ie ook meteen z'n vetjes er af :D
Je kunt hem natuurlijk ook belonen met zijn eten en dat op de rest van z'n maaltijd inhouden.

Edit: het gaat er om dat het voor hem positiever is om NIET aan het papier te zitten dan wel.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:38

Tieme schreef:
bo0tjeee schreef:

Ten eerste leren ze daar helemaal niets van :n je zal dat snuitje toch een keer af gaan laten (lijkt me). en dan kan het een hele tijd goed gaan maar ze zal een keer wat gaan pakken. en dan "weet"' ze dat het weer kan omdat het snuitje het niet belemmerd. je hond sloopt met een reden en ik zou proberen eens achter die reden te komen. ze raakt die frustratie kwijt door te slopen en die uitlaatklep heb jij haar nu in feite afgenomen. zal dus niet lang duren voordat ze een andere manier vindt om de frustratie kwijt te kunnen.
dus bijv. in super-nerveus gedrag, blaffen enz.

ten tweede is een snuitje om doen gevaarlijk en mag alleen voor zeer korte periode's. zoals bijv. bij de dierenarts. en onder toezicht. met een snuitje kunnen ze hun warmte niet goed kwijt en ze kunnen er nauwelijks tot niet mee overgeven!! dus grote kans op stikken.
ALS ik al iets om z'n bek heen zou doen dan zou het een muilkorfje zijn. dus echt met zo'n mandje. dan kunnen ze hun bek helemaal open doen. maar dat zou absoluut mijn oplossing niet zijn.

Pfff... ik zat al te wachten op een reactie eigenlijk toen ik het postte. Snuitje is groot genoeg dat d'r bek wel open kan, maar het belemmert haar wel zo dat ze niets kan pakken. Als je had gelezen zie je dat we het wel proberen af te bouwen. Je zegt dat ze er niets van leert, maar naar mijn idee leert ze er echt wel wat van. Als ze gesloopt heeft gaat de volgende dag als we weg gaan het snuitje om. Hierna weet ze best dat ze fout heeft gezeten, ze heeft niet het geheugen van een goudvis hoor.
Ik ga deze discussie verder niet aan, ik hoop dat het sloopgedrag bij de hond van TS snel verdwijnt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:55

bo0tjeee schreef:
Pfff... ik zat al te wachten op een reactie eigenlijk toen ik het postte. Snuitje is groot genoeg dat d'r bek wel open kan, maar het belemmert haar wel zo dat ze niets kan pakken. Als je had gelezen zie je dat we het wel proberen af te bouwen. Je zegt dat ze er niets van leert, maar naar mijn idee leert ze er echt wel wat van. Als ze gesloopt heeft gaat de volgende dag als we weg gaan het snuitje om. Hierna weet ze best dat ze fout heeft gezeten, ze heeft niet het geheugen van een goudvis hoor.
Ik ga deze discussie verder niet aan, ik hoop dat het sloopgedrag bij de hond van TS snel verdwijnt.

Je hoeft helemaal niet in discussie te gaan hoor. maar dat ze toch sloopt als je dat ding afdoet is een teken dat ze er niets van heeft geleerd. en nee, een hond "weet" niet dat hij fout zit en heeft ook totaal geen idee waarom hij een snuitje om moet.
en daarbij, een hond moet z'n bek helemaal open kunnen spreiden om over te kunnen geven en er wordt overal gewaarschuwd om die snuitjes alleen onder toezicht te gebruiken en voor zeer korte tijd. en als het snuitje niet ver genoeg open kan om iets te kunnen pakken dan is het ZEKER niet groot genoeg om haar zonder risico over te laten geven.

maar goed, dat moet je allemaal zelf weten. het moet vaak eerst mis gaan voordat mensen na gaan denken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:10

mijn 1 jarige mechelaar sleept ook alles door het huis, is een hele dag aan het slopen. Vaak lege flesjes, maar ook de schapenvelletjes ( nee, ik bengeen bond drager, dit zijn onze eigen schapen en we vonden het netjes om elk deel van het dier te waarderen, dus velletjes zijn ook netjes gelooid nadat ze in de vriezer lagen) en de prullenbak moeten het vaak ontgelden. Kartonnen dozen zijn helemaal geweldig om te versnipperen. Maar dan doet de beagle mee.
Bij mij is het geen uiting van frustratie aangezien ze allemaal naar hondenschool gaan, een hele dag bij me zijn en zeker 10 keer per dag buiten komen om te wandelen of mee te gaan als ik de paarden ga doen of een balletje gooien. Sommige honden hebben nu eenmaal plezier in dit soort dingen en ik denk niet dat je het ze kan afleren, het enigste wat je kan doen is die energie verplaatsen naar iets anders wat leuk blijft voor ze. Ik haal bij de slager altijd mergpijpjes en dat vinden ze geweldig. Zelfs als de botjes helemaal leeg zijn dan liggen ze er nog dagen op te knagen. Is goed voor hun tanden en houd ze op een tevreden manier bezig. Pas wanneer die dingen echt op zijn, dan beginnen ze weer met flesjes hier.
Je zou dus kunnen zien of je iets kan vinden dat hem voor een langere tidj bezig kan houde, zijn aandacht vast houd en een beloning geeft. Een Kong misschien, of mergpijpjes of zo een bal waar snoepjes uit vallen als hij die rolt.
Als ik het huis verlaat dan gaat de mechelaar wel in zijn bench. Dit gewoon omdat ik deze regel als pup al heb ingesteld en ze daar ook overdag in liggen te slapen ( maar als ik thuis ben gaan de deurtjes niet dicht).
Het is geen straf voor ze, maar een rustpunt en wanneer ikd an weer thuis ben, dan mag iedereen weer rondcrossen.
Kwaad worden heeft geen zin als je hond wat fout doet zoals slopen, wat het enigste wat je dan bereikt is dat hij het gaat doen als je het niet ziet. Dus bij elk negatief ding dat hij doet, moet je een vervangende actie vinden voor hem. Die energie moet er toch uit, als het niet op positieve manier kan dan gaan ze het op negatieve manier doen.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:44

Ik weet heus de werking van een snuitje wel. Dus je wil zeggen dat jou hond heel z'n bek open kan doen met zo'n muilkorf met gaas. Dat kan dus ook niet.
Maar goed, jij je mening en ik de mijne.