Waarom eigenlijk ook niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Waarom eigenlijk ook niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:19

Niet om een rel topic te veroorzaken, maar ik vraag me de laatste tijd toch iets af...
Het is weer lekker weer, de katten lopen buiten los rond, de vakantie staat voor de deur, baasjes worden spontaan allergisch of de kat is al 2 jaar oud en niet leuk meer. Kortom, de kat moet er uit! Gratis af te halen, met of zonder toebehoren. Maar dan, dan staat er bij ''niet als slangenvoer''. Ik vraag me steeds vaker af, waarom ook eigenlijk niet? Er zijn teveel katten, we vinden nooit voor die enorme hoeveelheden katten een goed huis. De asielen zitten bomvol en mensen laten hun kat nog steeds buiten los rond lopen zonder dat deze gecastreerd is. Een gebed zonder eind dus naar mijn mening.
Maar waarom mogen ze dan niet als slangenvoer fungeren? De slang moet immers ook eten en we geraken zowel van het overschot katten af.

Overigens geldt dit ook voor de hamsters, ratten en muizen die ook allemaal op zoek zijn naar een nieuw baasje. Of net als laatst, die 400 knaagdieren of hoeveel waren het die gered moesten worden? Allemaal leuk en aardig, maar nu moeten er 400 andere knaagdieren opgeofferd worden omdat de gieren en slangen toch ook moeten eten :+ En ondertussen zit het grootste deel van die 'zielige' knaagdieren in een opvang, wachtend op een permanent huis dat misschien niet komen gaat.

Ps. Ik ben een groot dierenliefhebber en ik heb het beste voor met alle dieren, het is dus niet zo dat ik een kattenhater ben of alle ratten en muizen opgevoerd wil zien.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:29

katten aan de slangen voeren? daar ben ik het niet helemaal mee eens, die katten heb al zo'n rot leven achter de rug en dan worden ze ook nog eens lekker achterna gezeten door een dikke slang en gewurgd, niet echt de netste manier om zn strot door een slang dicht te laten knijpen en hem te laten stikken. Zelfde geldt vind ik voor muizen en ratten etc. Maak ze eerst maar humaan dood en voer ze dan.
MAAR geef ze wel eerst een nette kans op een nieuw fijn tehuis.

tenminste als je het over levend voeren hebt..

joliene

Re: Waarom eigenlijk ook niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:35

Ik heb er nog nooit van gehoord dat mensen hun slangen katten geven als voer. := Vind het ook sneu voor die katten. Eerst worden de gedumpt en daarna moeten ze ook nog als voer dienen. Helemaal als je de katten levend wil geven aan de slangen.. Bah! Ik denk er precies zo over met muizen, hamsters, enz.

Ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:38

Kim90 schreef:
katten aan de slangen voeren? daar ben ik het niet helemaal mee eens, die katten heb al zo'n rot leven achter de rug en dan worden ze ook nog eens lekker achterna gezeten door een dikke slang en gewurgd, niet echt de netste manier om zn strot door een slang dicht te laten knijpen en hem te laten stikken. Zelfde geldt vind ik voor muizen en ratten etc. Maak ze eerst maar humaan dood en voer ze dan.
MAAR geef ze wel eerst een nette kans op een nieuw fijn tehuis.

tenminste als je het over levend voeren hebt..

Zelf ben ik ook geen groot voorstander van het levend voeren. Persoonlijk zou ik er dan eerst humaan een eind aan maken. Hoewel de doodsstrijd met een grote slang die goed wurgt niet lang hoeft te duren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:39

Ik vind slangen uberhaupt hier niet in gevangenschap horen, maar dat is weer een andere discussie natuurlijk.
Het kattenoverschot is groot, maar dat begint eigenlijk bij de mensen die onbezonnen nestjes geboren laten worden, maar helaas daar doe je toch niks aan... lees alleen maar op bokt maar 1 nestje want het is zo leuk.. elk nestje is er 1 te veel.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:42

Faniek schreef:
Ik vind slangen uberhaupt hier niet in gevangenschap horen, maar dat is weer een andere discussie natuurlijk.
Het kattenoverschot is groot, maar dat begint eigenlijk bij de mensen die onbezonnen nestjes geboren laten worden, maar helaas daar doe je toch niks aan... lees alleen maar op bokt maar 1 nestje want het is zo leuk.. elk nestje is er 1 te veel.

Inderdaad. Ik snap echt niet dat mensen er voor kiezen om een nestje te nemen. Het lijkt mij ook wel super leuk en schattig op een nestje te krijgen van mijn kat, maar als je op marktplaats kijkt staat het vol met kitten.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:44

Ik denk niet dat er veel slangenhouders zijn die een levende kat bij een slang gooien. Een kat kan een slang veel te hard beschadigen en daar ben je als slangenhouder niet blij mee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:51

Ow ja en dan nog om terug te komen om waarom niet aan de slangen. Slangen blijven voor veel mensen een beetje rare dieren en dat deel ik, zij horen wat mij betreft hier niet in gevangenschap.. katten zijn al zover gedomesticeerd daar hebben wij voor gekozen. Betekend dan ook weer dat ik vind dat wij de juiste zorg moeten dragen, maar helaas dat schiet er bij te veel mensen in.
Maar katachtigen worden eigenlijk normaliter ook niet snel door slangen gegeten, voelt ook tegenstrijdig.. overigens zijn velen van de knagers wel als slangenvoer verkocht, dit geld helaas ook voor de meer dan 200 konijnen uit Kampen..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:54

tsja slangen moeten ook eten, dus waarom niet. Kat is imo niet meer waard dan een cavia of konijn of rat, als t maar humaan gebeurt.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:58

Zolang de kat "netjes" wordt afgemaakt voordat het bij de slang terecht komt, Why not? Wat is daar anders aan dat de koe/ varken/ kip op je bord?
Ja, de "aaifactor" zoals Middas Dekker zo mooi noemde, en die liet zien door een goudvis netjes te slachten en klaar te maken. (Waarom zou een goudvis meer waarde hebben dan een makreel..)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:45

Waarom een gezond dier doodmaken?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:47

xManon_ schreef:
Waarom een gezond dier doodmaken?

Waarom een gezond dier in een asiel dumpen? Of aan een boom in het bos binden?

Faniek schreef:
Ow ja en dan nog om terug te komen om waarom niet aan de slangen. Slangen blijven voor veel mensen een beetje rare dieren en dat deel ik, zij horen wat mij betreft hier niet in gevangenschap.. katten zijn al zover gedomesticeerd daar hebben wij voor gekozen. Betekend dan ook weer dat ik vind dat wij de juiste zorg moeten dragen, maar helaas dat schiet er bij te veel mensen in.
Maar katachtigen worden eigenlijk normaliter ook niet snel door slangen gegeten, voelt ook tegenstrijdig.. overigens zijn velen van de knagers wel als slangenvoer verkocht, dit geld helaas ook voor de meer dan 200 konijnen uit Kampen..

Ik kan me redelijk vinden jouw verhaal. Alleen dat helaas weer minder. Helaas dat ze opgevoerd zijn vind ik niet. Je kan ze niet allemaal plaatsen. Wel helaas dat mensen toch zo koppig blijven en nestjes blijven fokken...

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:48

Tsja ook dat moet je niet doen, maar we draaien jouw keel toch ook niet om, omdat een leeuw jou wel lust?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:50

XManon_ Jij eet dus ook geen vlees? Want er worden per dag DUIZENDEN gezonde dieren dood gemaakt, om vervolgens op het bord te belanden.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:50

Klopt, ik ben vegetariër.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:51

Ok, dus stel je hebt 2 optie's:
1. Dier laten vereenzamen/ verpieteren in een klein hokje.
2. Dier uit zijn lijden verlossen.

Dan kies jij voor 1? Dat zou ik persoonlijk egoïstisch vinden.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:52

Ik ben niet teveel, ten minste, niet hier in huis :+ Ik hoef niet weg, ik zorg voor mezelf etc.
Een nestje kittens dat geboren word omdat mensen het leuk vinden om een nestje te hebben die vervolgens op marktplaats gezet worden omdat ze er ook weer vanaf willen en als dat niet lukt ze in een doos voor het asiel gezet worden of straat gezet worden, DAT is pas zielig. Naar mijn mening zouden deze dieren beter humaan aan hun einde geholpen kunnen worden en daarna nog als voer dienen. Waarom niet? Waarom voeren we wel muizen en ratten en eendagskuikens op, maar geen katten?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:53

Wendy_Komen schreef:
Zolang de kat "netjes" wordt afgemaakt voordat het bij de slang terecht komt, Why not? Wat is daar anders aan dat de koe/ varken/ kip op je bord?
Ja, de "aaifactor" zoals Middas Dekker zo mooi noemde, en die liet zien door een goudvis netjes te slachten en klaar te maken. (Waarom zou een goudvis meer waarde hebben dan een makreel..)

Maar hoe zou dat dan moeten? Lijkt mij dat als je een kat afspuit een slang dat niet kan eten omdat er gif inzit?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:53

Ja daar is wat voor te zeggen, daar heb je gelijk in, Wendy.
We moeten aan de oorzaak gaan werken en niet aan het gevolg.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:54

er worden genoeg puppies en kittens opgevoerd hoor :j een kennis via via heeft een boa (oid) van 6,5m en die eet varkentjes van 6 maand oud. 1 per week. Hij kiest er zelf bewust voor om puppies en kittens niet te voeren maar dit wordt wel zeker aangeboden.

al ben ik zelf meer fan van dood voeren zijn er nou eenmaal slangen die dood niet eten.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:54

Jockuh: Aaibaarheids factor ;)

Picobello: Strekken o.i.d. Klap tegen de kop.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:55

Wendy_Komen schreef:
Ok, dus stel je hebt 2 optie's:
1. Dier laten vereenzamen/ verpieteren in een klein hokje.
2. Dier uit zijn lijden verlossen.

Dan kies jij voor 1? Dat zou ik persoonlijk egoïstisch vinden.

Ik zou zeker voor optie 2 kiezen, maar eigelijk moeten we voor zorgen dat je helemaal niet hoeft te kiezen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:56

@Wendy: Strekken of nekslag moet je dan wel heel goed kunnen. Ik zou bang zijn dat daar een hoop mis gaat.
Overigens denk ik dat je nog best krachtig moet zijn om een kat te strekken?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:57

Waarom word afmaken/opvoeren/inslapen toch gelijk altijd als eerste oplossing gezien? Ik begrijp daar geen barst van.
Ja, het is sneu dat deze beestje allemaal in een hokje op hun baasje wachten, maar ik vind het ook niet menselijk om katten aan een slang te gaan voeren. :n
Ik vind dat er wat aan de oorzaak gedaan moet gaan worden, en niet aan de beesten zelf.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:57

sowieso wie zou dat als beroep willen hebben. Zoveel mensen die dan tegen je zijn etc.